Elektron

Vanmiddag eerste uurtjes gehad met de A4 (desktop). De trinity is compleet.;) maar, ik moet zeggen, de interface klikt niet meteen, als ervaren elektron gebruiker. De sound klikt overigens al heel aardig. Wat ik bij de andere apparaten zo fijn vind, is dat je mijn of meer gedwongen wordt om van scratch te werken. Hier liggen banken vol sounds voor je klaar. Ik weet nog niet of ik dat wel zo fijn vind en of ik er niet beter aan doe om het apparaat inclusief plus drive leeg te kieperen. Any thoughts?
 
Vanmiddag eerste uurtjes gehad met de A4 (desktop). De trinity is compleet.;) maar, ik moet zeggen, de interface klikt niet meteen, als ervaren elektron gebruiker. De sound klikt overigens al heel aardig. Wat ik bij de andere apparaten zo fijn vind, is dat je mijn of meer gedwongen wordt om van scratch te werken. Hier liggen banken vol sounds voor je klaar. Ik weet nog niet of ik dat wel zo fijn vind en of ik er niet beter aan doe om het apparaat inclusief plus drive leeg te kieperen. Any thoughts?

Als je een nieuw project start heb je toch allemaal blanco patterns? Je hoeft dan nieteens te kijken naar de presets. Er dwaalt op het elektron forum ook een sysex rond die elk pattern aan een lege kit hangt (tabula rasa). Ook een fijne manier om te starten
 
Vanmiddag eerste uurtjes gehad met de A4 (desktop). De trinity is compleet.;) maar, ik moet zeggen, de interface klikt niet meteen, als ervaren elektron gebruiker. De sound klikt overigens al heel aardig. Wat ik bij de andere apparaten zo fijn vind, is dat je mijn of meer gedwongen wordt om van scratch te werken. Hier liggen banken vol sounds voor je klaar. Ik weet nog niet of ik dat wel zo fijn vind en of ik er niet beter aan doe om het apparaat inclusief plus drive leeg te kieperen. Any thoughts?

Tis jouw apparaat.. moet je zelf weten...
maar persoonlijk zou ik lekker die geluiden houden.
je kan ze bijna zeker weten toch overschrijven met wat anders.. Je hoort wel eens op fora
mensen boos doen over presets.. en stoer roepen.. Als ik een synth koop gooi ik ze gelijk weg.
Maar als je daarna hoort wat voor takkeherrie ze maken.. vraag ik me af of ze wel weten waarmee ze bezig zijn.. Je kan die presets ook gebruiken als bron voor patch.. of als leermoment.. en onderzoeken waarom ze zo klinken.. Daarbij. vind ik me monomachine eigenlijk soms maar ruk werken.. juist omdat het geen patch-systeem heeft zoals de meeste keyboards/synths die ik heb (gehad).
 
Hmmm, een nieuwe drumachine????
Sta op het punt een octatracj te bestellen, toch maar even wachten :D
 
Klein schermpje. Hybride analoge/sample drumdoos op basis van Analog Four en Octratrack?
 
Klein schermpje. Hybride analoge/sample drumdoos op basis van Analog Four en Octratrack?

Als dat zo is heb ik een probleem! 8) De combi analoge/digitale drumsynthese + samples met de mogelijkheid om te layeren en de Elektron sequencer zou wat mij betreft de ultieme droomdoos zijn.
 
Zou het muziekje van de promo gemaakt zijn met die nieuwe doos? Ik hoor toch voornamelijk samples en digitale filters en geen (analoge) synthese :(
 
Hoop op een analoge machinedrum, geen digitaal namaak (sample) gedoe
 
Ok, nog klein weekje wachten dus. (namm = 23 - 26 jan)

Lijkt me geen variatie op de octatrack: het schermpje is van het A4 formaat en niet het grotere OT formaat. Samples inladen kan misschien maar samples editen lijkt mij op een A4 schermpje onprettig. Zie ook niet de ronde rode record knoppen die je op de OT ziet voor samplen van de externe ingangen.

Heeft hetzelfde bank systeem als de A4. Bij de pads staat duidelijk tekst dus het zijn niet alleen simpele pads maar zullen ook een functie hebben, vermoedelijk in combinatie met de track knoppen ernaast en de knopjes erboven. Minder draaiknoppen bovenin dan de A4 (8 vs 10). Al met al lijkt het me meer een variatie op de A4 dan de OT en dat suggereert weer Analoog.

Een analoge drummer zou kunnen maar ik twijfel daar toch een beetje over.. de pads kunnen een drum interface suggereren maar waarom zou je dat doen als je al een sequencer hebt? Ook met name door de kleurtjes begin ik me af te vragen of we niet meer moeten denken aan een Ableton Live achtige interface; scenes dus. Dat zou wel cool zijn!
 
Ik heb veel respect voor elektrons hun spullen hoor. Zeker hun UI en seq. Maar ik snap niet dat deze ook hier zoveel gekocht wordt. Voor het geld heb je 2 Pulse 2's 3 OSC parafonie en een gestoorde matrix + vele rauwere osc's dan heze hier. Kan ook mijn smaak zijn..

Maar ik zou wel eens benieuwd zijn naar een argument die deze Analog 4 laat uitsteken boven de Pulse 2 (Behalve knoppen, kan je trouwens oplossen met software editor van forumlid).

Ik zou zeggen laat het komen..
 
Ik heb veel respect voor elektrons hun spullen hoor. Zeker hun UI en seq. Maar ik snap niet dat deze ook hier zoveel gekocht wordt. Voor het geld heb je 2 Pulse 2's 3 OSC parafonie en een gestoorde matrix + vele rauwere osc's dan heze hier. Kan ook mijn smaak zijn..

Maar ik zou wel eens benieuwd zijn naar een argument die deze Analog 4 laat uitsteken boven de Pulse 2 (Behalve knoppen, kan je trouwens oplossen met software editor van forumlid).

Ik zou zeggen laat het komen..

Dat is heel simpel. Een pulse 2 is minder geschikt voor performances. Met 2 elektrons kan je complete livesets van een uur of meer doen, met continue veranderende geluiden/patterns/transities etc etc. Daarnaast is de a4 een bron van inspiratie. Met alleen een a4 op schoot kan je uren plezier hebben. De mogelijkheden groeien exponentieel als er aan een apparaat een goeie sequencer zit en goeie fx.
Dat is bij een pulse 2 heel anders. Die moet je icm een daw gebruiken. De losse oscs klinken beter van de pulse, maar daarentegen klinkt een akkoord op de a4 weel veel beter vind ik. Al met al vind ik de pulse ook erg leuk hoor, maar meer voor daw producties. Ik heb van beide veel plezier.
 
Ik heb veel respect voor elektrons hun spullen hoor. Zeker hun UI en seq. Maar ik snap niet dat deze ook hier zoveel gekocht wordt. Voor het geld heb je 2 Pulse 2's 3 OSC parafonie en een gestoorde matrix + vele rauwere osc's dan heze hier. Kan ook mijn smaak zijn..

Maar ik zou wel eens benieuwd zijn naar een argument die deze Analog 4 laat uitsteken boven de Pulse 2 (Behalve knoppen, kan je trouwens oplossen met software editor van forumlid).

Ik zou zeggen laat het komen..

Heb ze ook beiden.....en vind het beiden mooie producten. Het concept van Waldorf is een krachtige synthese engine met een redelijk filter (filter vind ik het minste aan de Pulse 2). Waldorf maakt het product hiermee erg afhankelijk van andere ondersteunende producten zoals een DAW, hardware sequencer of master/midi keyboard. Tevens zijn de direct beschikbare controls duidelijk beperkt (al heeft de A4 dat uiteraard ook een beetje). De concessies maken het product echter wel erg betaalbaar (het is volgens mij de enige (fully specced) 3 OSC in zijn prijsklasse).

De Analog Four is een instrument op zich met een eigen minikeyboard, zeer uitgebreide sequencer en 4 afzonderlijke parts waarbij je de 8 oscillators en 4 suboscillators met update 1.1 ook nog eens polyfoon kunt inzetten. Dit is een aanzienlijk andere oplossing dan de parafone oplossing die Waldorf bied waar extra stemmen een concessie in de synthese engine inhoud (verlies van de 3e of zelfs de 2e oscillator). Dit wil niet zeggen dat de parafonie bij de Pulse 2 niet erg bruikbaar is, het is echter als je naar de volledige synthese capaciteit kijkt wel gewoon een 3 osc monofoon. De analog Four geeft je daarnaast 3 effecten van goede kwaliteit.

Zoals gezegd is de Analog Four een instrument wat je op zichzelf kunt gebruiken om alles van drumgeluiden tot leads of wat dan ook te ontwerpen en sequencen. Bij de waldorf heb je ten alle tijden een 2e apparaat of een computer nodig aangezien je buiten zelf oscillatie van het filter zonder een midi note geen geluid uit de Pulse 2 krijgt.

Een andere insteek met beiden een eigen markt. De resultaten die je met beiden apparaten tevoorschijnt tovert zijn dan ook totaal anders en in de praktijk is de A4 gewoon veel leuker in gebruik.
 
Back
Top