Een multitimbrale synth of meerdere mini's/poly's?

Skurdd

Stamgast
Lid sinds
3 juli 2020
Berichten
278
Locatie
Utrecht
Hi all!

Ik zit in dubio. Heb een Digitakt gekocht, 6 maanden later had ik een Digitone. Vrij complex allemaal en de sound was niet wat ik zocht, dus switchede ik naar een Minilogue XD.

Nu zo'n 8 maanden later zit ik met een Digitakt, Digitone en (impulsieve) octatrack. Ik vind de Digitone weer niet lekker klinken en wil Analoog. Nu is mijn twijfel:

- meerdere synths halen ondanks wens een kleine compacte setup te hebben (weinig ruimte) dus een dreadbox Typhon en een Pro2 ofzo (rond zelfde prijs Digitone)
- een goede synth halen zoals de rev2 of een access virus die ook bi/multitimbraal is.

Ben benieuwd naar jullie mening!
 
lijkt me allemaal aan jezelf om te oordelen of de sound is wat je wilt.
bv ik vind de Prologue 16 te gek en de minilogue xd ook. maar jij blijkbaar niet.
er zijn zat mensen die de access virus te gek vinden maar ik weer niet.
ik heb 1 multitimbrale synth maar gebruik altijd maar 1 part per keer.
 
lijkt me allemaal aan jezelf om te oordelen of de sound is wat je wilt.
bv ik vind de Prologue 16 te gek en de minilogue xd ook. maar jij blijkbaar niet.
er zijn zat mensen die de access virus te gek vinden maar ik weer niet.
ik heb 1 multitimbrale synth maar gebruik altijd maar 1 part per keer.
Fair point. Vond de Minilogue sound wel top! Maar ging weer voor de digitone puur omdat het zo goed past visueel en qua workflow..
 
Daar is niet echt een zinnig antwoord op te geven, want hangt 100% af van je eigen voorkeur. Daarnaast zeg je dat je analoog wilt, maar noem je vervolgens de Virus, die zo digitaal is als het maar zijn kan, als optie. Ik zou gewoon eens lekker een hoop synths gaan demo'en in een showroom ergens en/of demo's luisteren op Youtube en dan kiezen voor de synth die je het meest aanspreekt.
 
Eens; maar de virus kan wel analoog klinken als ik de demo's en topics heb gezien/gelezen. Nu vraag ik mij af; als ik een Dreadbox Typhon haal + een blofeld of iets polyfoons, dan heb ik voor de prijs van de Digitone een groter sonisch palette. Andere optie zou zijn, doorsparen voor een Virus / Nord / Prophet module die bi/multitimbraal is.
 
Hi all!

Ik zit in dubio. Heb een Digitakt gekocht, 6 maanden later had ik een Digitone. Vrij complex allemaal en de sound was niet wat ik zocht, dus switchede ik naar een Minilogue XD.

Nu zo'n 8 maanden later zit ik met een Digitakt, Digitone en (impulsieve) octatrack. Ik vind de Digitone weer niet lekker klinken en wil Analoog. Nu is mijn twijfel:

- meerdere synths halen ondanks wens een kleine compacte setup te hebben (weinig ruimte) dus een dreadbox Typhon en een Pro2 ofzo (rond zelfde prijs Digitone)
- een goede synth halen zoals de rev2 of een access virus die ook bi/multitimbraal is.

Ik zou het simpel houden en vooral proberen dat impulsieve aankopen een beetje af te remmen.
Hou het bij één of twee synths die je goed vindt klinken en ook redelijk makkelijk te bedienen zijn, da's belangrijk voor je workflow en ga er muziek mee maken.
 
Eens, en dat is precies mijn plan: het liefst dus 1 synth met een breed bereik, of 2 kleine, simpele die samen dat bereik halen. Digitone is het vrees ik niet.
 
Als je 1 synth multi timbraal gebruikt voor verschillende sounds, dan klinkt het naar mijn idee toch altijd als die ene synth.
Met verschillende bakkies haal je toch meer karakter in huis, en knopjes om aan de draaien en mee te schuiven.

Qua multi is een DSI Tetra wel een goeie optie.
 
Hoe beperkt is je ruimte? Ik had ooit een rytm en dat elektron niet mijn ding was had ik sneller inde gaten dan dat mijn verstand wou toegeven. Heb enkel maar spijt dat ik 'm niet véél sneller verkocht want veel geld aan verloren.
Als ik weinig plek had koos ik de ms20 mini, bassstation2 en minilogue xd. Klaar.
Als 't echt moet kan je nog voor een 19 inch rackunit gaan met (vermoedelijk) veel knoppen. Peak of zo?
Virus B heb ik snel verkocht, de nord rack 2 mocht blijven. Virus is te diep, niet mijn ding.
 
Ik heb nu de Octatrack Digitakt en Digitone op een rijtje. Ziet er strak uit en Elektron is mega mijn ding omdat ik ermee ben begonnen ook deels.
Ik denk dat @stevaux een goed punt heeft. En tegenwoordig zijn er best veel leuke kleine synths. Ik wil graag de dreadbox Typhon als Mono en dan dus iets Poly/digitals.
Misschien moet ik de Digitone wat beter leren kennen qua sound design; maar ik snak gewoon naar gegrom so to speak. Samples van pads klinken al lekkerder dan wanneer ik er zelf een maak.
 
Ik kan erg genieten van de Novation Peak.
Hoewel de oscillators digitaal zijn, komt het heel dicht in de buurt bij m'n 2 Moogs qua warmheid.
Maar hij is wat flexibeler door FM opties en 8 voice polyfoon.
Het klinkt allemaal 'out of the box' al heel lekker analoog warm en dromerig, maar kan ook rauw en digitaal klinken.
Het filter + distortion zijn analoog en de FX sectie is echt geweldig (chorus, delay en reverb).

Vormfactor is ook nog wel te behappen.
Elektron kan hem prima sequencen.

Heb er nog niet zoveel mee gemaakt, maar de drie video's die ik heb kun je hier beluisteren.
Nr 2 is 100% Peak geluid (in meer keren opgenomen) en de rest is met Moog Minitaur en 707 erbij :)


Ik ben nu (tussendoor) bezig met nr 4 (wederom alleen Peak), maar daar wil ik een vrij uitgebreide drone video bij maken, dus die duurt nog even voordat die online komt.
 
al mijn digitale / VA synths / samplers zijn multi timbraal - sinds Roland D-10

nu gebruik ik de laatste jaren slechts 1 timbre per (MIDI) kanaal / toestel, omdat ik vind dat wanneer ik 1 klank/preset/patch speel per toestel, dit zo hard binnen komt / goed klinkt, maar vanaf dat ik meerdere kanalen uit 1 toestel haal, ik vind dat er "iets" verloren gaat - misschien sound pressure , misschien moet de DAC harder werken, zoiets vaags
een luxe probleem, maar het is wel degelijk na te bootsen, en ik heb het niet over 1 toestel, maar over al mijn toestellen
of ik digitale uitgang gebruik of analoge maakt geen verschil
 
nu gebruik ik de laatste jaren slechts 1 timbre per (MIDI) kanaal / toestel, omdat ik vind dat wanneer ik 1 klank/preset/patch speel per toestel, dit zo hard binnen komt / goed klinkt, maar vanaf dat ik meerdere kanalen uit 1 toestel haal, ik vind dat er "iets" verloren gaat
Dit hoor ik inderdaad vaak als tegenargument voor de 16 part timbrality in een Blofeld of Virus.
Die laatste overwoog ik nog; maar ik zit nu te kijken naar een Prophet Rev 2
 
Back
Top