Wat voor delay apparaat is dit?

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Hey,

Ik heb al jaren een delay bak op mijn kamer staan (ooit eens kado gekregen) echter heb ik er nooit iets mee gedaan. Ik werk zelf in the box, dus ik weet dat ik het ook nooit ga gebruiken. Ik ben van plan om hem te gaan testen en daarna te verkopen, althans, eerst te onderzoeken of het wel de moeite waard is, zodat ik er iemand anders mee blij kan maken die hem wel goed kan gebruiken. Echter kan ik er echt werkelijk niets over vinden op het internet. En dan bedoel ik ook echt niets!
Het enige wat ik zie staan is dat het -volgens mij- van het merk 'electric sound' is of van 'digital delay line' is met de tekst 'X-834' erop. Is er iemand hier die mij meer over dit apparaatje kan vertellen? :D

Alvast bedankt!

Goran
 

Attachments

  • ddl.jpg
    ddl.jpg
    50,9 KB · Bekeken: 213
Digital delay line is in ieder geval het type delay. De fabrikant zal Electric Sound heten en de X... is de naam die de fabrikant eraan heeft gegeven. Nooit van Electric sound gehoord maar hij ziet er best interessant uit, hoe klinkt ie...?
 
Volgens mij heb ik precies dezelfde in mijn rack hangen...ik zit nu nog op mijn werk en kan het niet nakijken. Ik weet wel dat ik er erg tevreden over ben. Het is weliswaar een digitale delay, maar ik vind hem zeer goed klinken! (en ik heb er aardig wat staan).
 
Ik heb hem echt nog nooit gebruikt. En al ruim 7 jaar staan hier. Ik ga hem binnenkort zeker even uitproberen om te horen hoe het klinkt. Zoals ik aangaf ben ik meer een in-the-box persoon, dus hem 'echt' gaan gebruiken gaat er niet in zitten haha. Desalniettemin ben ik wel erg benieuwd naar dit ding, hoe het klinkt, hoeveel het waard is, waar ze vandaan komen, of er bekende projecten zijn geweest waar ze gebruikt zijn en overige ervaringen van anderen. Gezien ik na een enorme speurtocht op het internet 0,0 heb kunnen vinden over dit specifieke bakje begint er zo langzamerhand een kleine mysterie te vormen bij me.

@Hooihuis : ik ben enorm benieuwd! :)
 
Ja, ik heb inderdaad dezelfde zie ik net. Alleen heb ik er zwarte knoppen opzitten, met een groen lijntje erop zodat je de stand goed kan zien. Verwacht niet dat hij veel waard is... maar nogmaals, hij klinkt echt okee. Ingang is wel wat gevoelig voor line-level signalen, maar daar hebben meer van dit soort bakken last van. Als je de input-knop uittrekt wordt de gevoeligheid nog eens vergroot ook (heb je normaal gesproken echt niet nodig als je met synths werkt). Delaytijd is zeer bruikbaar en als je ermee rommelt in combinatie met veel feedback levert dit leuke dub-resultaten op (klinkt niet echt digitaal of zo).

Eigenlijk weet ik niet eens meer wanneer / waar ik deze heb gekocht. Gek eigenlijk, want dat weet ik normaal van al mijn spullen wel :)
 
Ibanez denk ik.
 
Ik sluit me daar bij aan; heb ooit een bijna vergelijkbare delay gehad (qua layout) van monacor of zoiets en dat was ook een ibanez cloon... lange delaytijden in combinatie met de vco (= lfo) = spaced out wierdness (maar ook totaal onbruikbaar)
 
Ik denk dat de Leem toch wel anders van opzet is; heeft ook geen modulatie bijvoorbeeld.

Over Electric Sound (als merk) kan ik eigenlijk niets vinden, vreemd genoeg. Geen idee ook of dit echt een Ibanez rip-off zou zijn en zo ja, om welk apparaat van Ibanez het dan moet gaan.

Ben benieuwd of de jouwe helemaal in orde is Goran!
 
k ben dan benieuwd naar die modulatie want denk niet dat het veel voorstelt.
 
Ik heb hem echt nog nooit gebruikt. En al ruim 7 jaar staan hier.

over lange delaytijd gesproken...

precies zo een stond vorige week op ebay.de, helaas tussentijds beëindigd, dus geen prijsuitkomst

als die het goed doet en niet te veel bijgeluid geeft zou ik aan €100 denken. maar de laatste tijd lijken analoge en oude digitale delays een beetje in het prijs-verdomhoekje te zitten.

de ibanezzen en yamaha e1010's en dynacords die een jaar of 2 terug voor 250 of meer de deur uitvlogen, staan nu lang te koop, voor soms de helft.

ik ben tegenwoordig meer liefhebber van dit soort vroege digitale delays (als je een goede hebt) dan van analoog.

de mu-tron delay is een hele leuke, maar erg dure, met relatief korte delaytijd.
ik heb een powertran zelfbouw delay van tim orr die echt heel leuk is. minstens zo leuk als analoog.
 
Hahaha ja dat is inderdaad een lange delaytijd :)
Ik heb hem gisteren getest bij Bassie (ook een forumlid), hij was er ook wel nieuwsgierig naar.
Eenmaal aangesloten kwam er eerst alleen ruis uit. Maar al gauw bleek dat hij anders aangesloten moest worden. Eenmaal goed aangesloten werkte hij perfect. Ikzelf had af en toe wel een moment waarbij ik dacht 'wat moet je in hemelsnaam met zo'n delay'. Maar zoals Hooihuis al opmerkte, is dit een leuke bak voor dub, reggae, jungle etc doeleinden waar je zo'n dergelijk delay effect vaak hoort. Al bij al wel een geinig dingetje maar niets voor mij haha. Dus mocht iemand hem willen overnemen :p

Nu ik hem heb gehoord is het een mysterie minder. Maar nog steeds erg vreemd dat ik er helemaal niets van op het internet over kan vinden. Het mag dan wel een jaren '80 bak zijn, maar over jaren '60 bakken en daarvoor vind ik meer dan genoeg informatie. Zijn er soms zo weinig van gemaakt en komt het van een niet-al-te bekende fabrikant?
 
k ben dan benieuwd naar die modulatie want denk niet dat het veel voorstelt.
voor flange/phase/chorus-achtige effecten is het geen overbodige luxe :geslaagd:
mijn exemplaar had als kortste delay-tijd, ik geloof, 0.5 (of 1) ms en was daardoor geschikt om bovenstaande effecten te produceren
 
Voor wat het waard is, er staat er nu eentje op MPL, wordt daar aangeduid als een emmertjesgeheugen-type (BBD), maar begrijp dat dat dus niet klopt


(apparaat noemt zichzelf ook digital)
 
Dit is nog uit de tijd van Realistic (in NL huismerk in de Tandy winkels) midden jaren ‘80 uit de tijd van de Realistic Moog. Electric Sound was het andere huismerk.
 
Back
Top