Met 3 microfoons (een tongue drum) opnemen

Die UMC404HD heb ik ook afgelopen weken dus even gehad. Nou, daar kan gewoon op hoor. :) Zonder enige twijfel... op die manier heb ik ook nog wat opnames kunnen maken. Ik heb 'm alleen teruggestuurd en in plaats van die een Tascam 4x4 HR genomen. Maar zeker weten dat je daar gewoon zowel een phantom powered als een condensator op kan zetten.
Die Tascam werkt trouwens precies hetzelfde.

Goed te weten in ieder geval mocht ik het nodig hebben.
Dat je die Behringer toen terugstuurde verbaasde met trouwens wel, die staat juist bekend om z'n goede preamps met weinig ruis.
Statiefje is trouwens niet duur. Voor 12 euro heb je er al een... dan zo'n kleine nemen die je op de grond kan zetten. En een snaredrumstatief is ook wel erg handig voor zo'n drum. Dat speelt echt lekker.

Ik heb qua statief toch voor een iets steviger model gekozen omdat die drum van mij tussen de 4,5 en 5 kilo weegt dus het is toch een redelijk gewicht en ik dacht beter iets duurder en steviger in dit geval.
Kan best hoor dat ik met een hele goedkope ook al goed bediend zou zijn maar voor een paar tientjes meer hoop ik dat ie in ieder geval voldoet.
Maar trouwens, ik denk ook niet dat het je honderden euro hoeft te gaan kosten. Bij mij was dat wel zo, omdat ik 1) m'n interface moest vervangen. En 2) een matched pair microphones heb gehaald. En gekut moet snoeren en statieven en ik weet het niet eens allemaal meer :P Jij hebt al een bruikbare interface en je zou één niet al te dure condensor kunnen bij bestellen. Statiefjes, en klaar is kees.
Maar goed, ge moet het uiteraard helemaal zelf weten.

Ja, ik heb tot nu toe al m'n opnames gedaan met een mic erboven, soms wat dichterbij en soms wat verder weg, zelfs met een windcap er op maar tot nu toe hoor ik ook in de betere opnames nog steeds m'n ademhaling (zij het minder) dus ik verwacht niet dat met meer microfoons erboven het dan minder wordt maar eerder nog meer en daar zit ik niet op te wachten.
Dus ik hoop door één mic onderin dat ik het ingangslevel laag kan houden en omdat dan die drum er tussen zit dat bijgeluiden zoals m'n adem dan niet of nauwelijks nog te horen zijn.
Trouwens; laat ik eerst maar zorgen dat m'n spel op peil komt anders ben je een muzikant die geld uitgeeft aan allerlei spullen maar niet een beetje redelijk kan spelen en dat kan niet de bedoeling zijn.
 
Goed te weten in ieder geval mocht ik het nodig hebben.
Dat je die Behringer toen terugstuurde verbaasde met trouwens wel, die staat juist bekend om z'n goede preamps met weinig ruis.


Ik heb qua statief toch voor een iets steviger model gekozen omdat die drum van mij tussen de 4,5 en 5 kilo weegt dus het is toch een redelijk gewicht en ik dacht beter iets duurder en steviger in dit geval.
Kan best hoor dat ik met een hele goedkope ook al goed bediend zou zijn maar voor een paar tientjes meer hoop ik dat ie in ieder geval voldoet.


Ja, ik heb tot nu toe al m'n opnames gedaan met een mic erboven, soms wat dichterbij en soms wat verder weg, zelfs met een windcap er op maar tot nu toe hoor ik ook in de betere opnames nog steeds m'n ademhaling (zij het minder) dus ik verwacht niet dat met meer microfoons erboven het dan minder wordt maar eerder nog meer en daar zit ik niet op te wachten.
Dus ik hoop door één mic onderin dat ik het ingangslevel laag kan houden en omdat dan die drum er tussen zit dat bijgeluiden zoals m'n adem dan niet of nauwelijks nog te horen zijn.
Trouwens; laat ik eerst maar zorgen dat m'n spel op peil komt anders ben je een muzikant die geld uitgeeft aan allerlei spullen maar niet een beetje redelijk kan spelen en dat kan niet de bedoeling zijn.

Bij die van mij zat helaas wel een duidelijke ruis.

Voor je tongue drum heb je idd een stevigere statief nodig; een snaredrumstatief. Of een speciale tongue drum statief, maar die is vrij duur en volgens mij niet nodig.
Ik doelde op statiefjes voor je opname mic.

Je ademhaling is idd lastig om niet mee te nemen in de opname. Enige wat daar volgens mij tegen kan helpen, is een mondkapje op :P Of een zo'n opnamescherm ertussen. Maar ja, je kan ook gewoon schijt hebben aan dat ademgeluid. Ik vind dat zelf niet echt het ergste of zo. Er zijn mogelijkheden voor, maar ach..... komt wel een keer, denk ik dan zelf...
 
Sessie op de Kosmosky tongue drum. Met de vingers gespeeld.

 
Sessie op de Kosmosky tongue drum. Met de vingers gespeeld.
Je krijgt het nu aardig in de vingers. ;) Dat is trouwens best mooi op deze manier, het geeft een contrast tussen het geluid door een wat "hardere" aanslag en de "zachtere" klanken, met sustain.
 
Je krijgt het nu aardig in de vingers. ;) Dat is trouwens best mooi op deze manier, het geeft een contrast tussen het geluid door een wat "hardere" aanslag en de "zachtere" klanken, met sustain.

Nee, ik kap de sustain hier en daar af, door m'n hand op de andere helft van de drum te leggen ;) Speeltechniek aan het ontwikkelen 8)
 
Sessie op de Kosmosky tongue drum. Met de vingers gespeeld.
Leuk, met je vingers gaat steeds beter zo te horen.
Lekkere lange sustain zit er in, de Kosmosy heeft een mooie heldere klank hoor, heb je een beetje reverb er in gemixt?
 
Leuk, met je vingers gaat steeds beter zo te horen.
Lekkere lange sustain zit er in, de Kosmosy heeft een mooie heldere klank hoor, heb je een beetje reverb er in gemixt?

Ja, een beetje inderdaad. Niet te veel. Maar ik vind helemaal droog vaak wat saai, als je dan toch een opname doet... sowieso, een beetje EQ-werk, reverb, compressie, eventueel wat chrorus, doe ik altijd wel. Wil het toch zo optimaal laten klinken. In m'n eigen muziek laat ik ook bijna geen geluid helemaal droog. :D

Beetje afmixwerk heb je wel om je tongue drum zo goed mogelijk te laten uitkomen in een opname.

@flyweight , ook thnks!
 
De Rav Celtic D minor komt er binnen 3 tot 5 werkdagen aan! :mega:
 
Weer ff een sessie gespeeld en opgenomen, met de Kosmosky.
Ik heb er ook maar even een achtergrondopname van een onweersregenbui bij gedaan die ik ooit eens opgenomen heb met m'n handy recorder. Geeft wel extra sfeertje denk ik.



Ondertussen is de Rav Vast nog steeds niet binnen helaas.
 
Weer ff een sessie gespeeld en opgenomen, met de Kosmosky.
Ik heb er ook maar even een achtergrondopname van een onweersregenbui bij gedaan die ik ooit eens opgenomen heb met m'n handy recorder. Geeft wel extra sfeertje denk ik.

Ja mooi hoor, die nature sounds doen het goed bij zo'n instrument.
Ik heb ook wat van die nature geluiden op de plank liggen en had al bedacht dat ik dat er ook in wilde gebruiken.
Ondertussen is de Rav Vast nog steeds niet binnen helaas.
Jammer dat er vertraging is, zou lekker zijn als ie voor het weekend er nog is.
 
Het valt me niet mee om dit instrument al helemaal lekker te bespelen.
Even een kleine indruk
 

Attachments

  • Nova Drum try out 21-5.mp3
    3,8 MB
Laatst gewijzigd:
Het valt me niet mee om dit instrument al helemaal lekker te bespelen.
Even een kleine indruk

Tip: leer in 'groepen' spelen. Zo oefen ik nu ook al een tijdje en het gaat met sprongen vooruit. Maar ik kan ook nog niet de tonen op gevoel vinden zoals de toetsen op m'n toetsenbord. Daar wil je naartoe natuurlijk. :P

Je opname sound lijkt al iets minder modderig in de 300-500 hz tonen geloof ik trouwens. :) Maar hoe neem je nu op dit moment op? Foto'tje zou leuk zijn 8)

@Disharmonic thnx!

Ik heb die gast van die Rav Vast-company in Rusland vanmiddag maar eens een berichtje gestuurd, want de track en trance was tot 18 mei bezig met steeds weer een melding met betrekking tot de voorgang, en ineens niks meer. Begon me toch een beetje zorgen te maken. Maar hij reageerde al binnen een kwartier gelukkig en zei dat het normaal was dat het zo lang duurt. Vaak wel 30 dagen of zo. Geschatte tijd nog tussen 1 en 2 weken. Tjaaaaaa.. het heeft wel haken en ogen, bestellen in het verre buitenland. Maar goed.
 
en zei dat het normaal was dat het zo lang duurt. Vaak wel 30 dagen of zo. Geschatte tijd nog tussen 1 en 2 weken. Tjaaaaaa.. het heeft wel haken en ogen, bestellen in het verre buitenland. Maar goed.

Ja, is al 'ns eerder op het forum ter sprake gekomen dat het lang kan duren. Kijk even hier, de Russen maken er zelf grapjes over. :D
 
Ja, is al 'ns eerder op het forum ter sprake gekomen dat het lang kan duren. Kijk even hier, de Russen maken er zelf grapjes over. :D
Hahaha lol
Ja, erg traag hoor. Als ik 'm had besteld via Bax of Thomann kon ik er denk ik inmiddels het wilhelmus op spelen.
Maar ja, dan is het ook 250 euro duurder of zo.
 
Vakantiegeldperikelen, terwijl ik al veel te veel heb uitgegeven en een airco heb gekocht voor in huis....... maar goed!
Welke slagdrum zou goed passen bij zo'n tongue drum denken jullie?
Tablas?

Ideeën?

Denk ik wel leuk om die tongue drum te combineren daarmee.
 
Maar hij reageerde al binnen een kwartier gelukkig en zei dat het normaal was dat het zo lang duurt. Vaak wel 30 dagen of zo. Geschatte tijd nog tussen 1 en 2 weken. Tjaaaaaa.. het heeft wel haken en ogen, bestellen in het verre buitenland. Maar goed.

Ik heb bij elkaar ook een week of vijf moeten wachten dus het kan even duren. moet ook door de douane enz.

Vakantiegeldperikelen, terwijl ik al veel te veel heb uitgegeven en een airco heb gekocht voor in huis....... maar goed!
Welke slagdrum zou goed passen bij zo'n tongue drum denken jullie?
Tablas?

Ideeën?

Denk ik wel leuk om die tongue drum te combineren daarmee.

Gewoon iets met samples is het goedkoopst natuurlijk maar als je echt het helemaal organisch wilt houden dan is een echt instrument het leukste.
Ik had al een keer tablas genoemd die volgens mij heel goed combineren, in ieder geval iets wat je kan stemmen voor verschillende mogelijkheden.

Mooi stukje trouwens, ik vind dat je al lekker klinkt ondertussen op je drum. :okdan:

Op verzoek upload ik ff een fotootje, ik heb gewoon een dynamische mic centraal er onder staan, ik gebruik verder geen fx ofzo, helemaal clean.
 

Attachments

  • IMG_20210528_120251349.jpg
    IMG_20210528_120251349.jpg
    139,2 KB · Bekeken: 155
Back
Top