Reason te vergelijken met hardware synts?

Re: Reason te vergelijken met hardware synts?

Orgineel geplaatst door fuse
Even een draadje hier waar het hoort.

De stelling was dat je kunt horen of je Reason of een hardware synth gebruikt. Of het beter is laat ik in het midden want een discussie hierover loopt IMO toch dood.
Dan neem ik even een voorbeeld van een post (al weer heel lang geleden) van een synth purist die beweerde dat Reason wel aardig was maar de geluidskwaliteit hem zwaar tegenviel.
En eigenlijk denk ik achteraf dat hij wel gelijk heeft. En misschien dat men aan komt zetten met fantastische Reason produkties, maar m'n stellige bewering is dat je die nummers tig keer beter kunt maken door alle software te vervangen door hardware. (Als je toch een studio afhuurt moet je het ook goed doen) En dan ga ik er niet vanuit dat de producer de Reason versie ook wel goed genoeg vind. We gaan uit van de meest perfectionistische situatie. (Anders is de discussie snel over) Want ik stel me voor dat menig medeforumbewoner ook zo in elkaar steekt.

Een analoge synth kun je er natuurlijk nooit mee vervangen maar een VA wellicht wel. Nou denk ik zelf dat het ook van het VA model afhangt, maar het gros van de VA synths heeft toch iets meer charme dan de gemiddelde VA softsynth. (De doorsnee VA softsynth is gewoon niet te vergelijken met een hardware quivalent)
Betekend dit dat je je Reason CD's het ruim uit kieperen moet en hardware moet kopen?



Voordeel van een softsynth is
dat hij veel goedkoper is als hardware.
Een groot nadeel is dat het niet zo stabiel is.
Om nou je Reason er uit te kieperen is onnodig.
je kunt tenslotten samen werken met je
(aankomende?) hardwaresynths.
Reason word vaak gebruikt als toevoeging met hardware
keys. maar zoals je gemerkt hebt zijn er ook mensen die hele
produties maken met alleen Reason.
als je de sampels een beetje
orgineel houd en je recording 'n beetje strak
dan zal het heel moelijk worden om te zeggen
dat het allemaal uit een Reason komt.


8D
 
Re: Re: Reason te vergelijken met hardware synts?

Re: Re: Reason te vergelijken met hardware synts?

Orgineel geplaatst door fuse
Voordeel van een softsynth is
dat hij veel goedkoper is als hardware.
Een groot nadeel is dat het niet zo stabiel is.


mmm....die oude analoge VC bakken zijn nou niet bepaald stabiel in veel gevallen....en de stabiliteit van een softsynt ligt meer aan je PC/Mac config dan aan de software denk ik....

verder denk ik dat er een groot verschil is tussen het beoordelen van afzonderlijke geluiden en van een compositie...dat we vergeten we hier natuurlijk nog wel eens omdat het een synth-forum is ;)

Olaf
 
ik ging er vanuit dat je hardware VA en software VA
ging vergelijken. toch geen analoge bakken?
;)
 
Orgineel geplaatst door olafmol
ik lees hier van 99% van de reason/tracker gebruikers dat als ze geld hebben ze meer hardware willen kopen

Heb je al die discussies gezien met waarin foto's worden geplaatst van studio's die gewoon stijf staan van de apparatuur... en dan de (meestal kwijlende) reacties gelezen? Natuurlijk staat een studio vol met hardware synthesizers en samplers wel stoer, met al die glimmende knoppen en toetsenborden. Je hebt dan ook echt het gevoel met iets substantieels bezig te zijn, tenzij je dat gevoel met 1 of 2 PC's wat minder hebt. Voor het gemak moet je dan maar even vergeten dat het patchen, bekabelen en opnemen van al die apparatuur vaak een heidenskarwei is. Je bent vaak meer met techniek bezig dan met muziek... en dan moet je ook nog rekening houden met ruis, brom en slijtage, naast het feit dat het allemaal een stuk minder flexibel is.

De enige hardware die ik echt zou willen hebben is Kyma van Symbolic Sound, wat me helemaal te gek lijkt voor optredens. Helaas is Kyma niets meer dan een zwarte doos die je op je PC aansluit... dus daar kun je ook al niet mee opscheppen 8)
 
Het zit allemaal in je hoofd................volgens mij kun je met een pc met Reason en wat softsynths ook goeie tracks maken, al vind ik wel dat dat producties die bijv alleen met Reason of met softs gemaakt zijn soms vlak klinken.
Vorig jaar was ik op de VST days en toen lieten ze daar een soort trance nummer horen dat alleen met softs gemaakt was.
Iedereen was onder de indruk totdat er iemand riep dat hij het helemaal Ka vond en dat het net klonk als een GM demo uit een soundcanvas. Je had dat gezicht van die demo gast moeten zien......=( .


groeten

BasicSys
 
Orgineel geplaatst door BasicSystem
Het zit allemaal in je hoofd................volgens mij kun je met een pc met Reason en wat softsynths ook goeie tracks maken, al vind ik wel dat dat producties die bijv alleen met Reason of met softs gemaakt zijn soms vlak klinken.



Ik denk dat je met software nooit zo'n
volle dynamiek kan leveren als hardware.
wat voor kaart je er ook in heb zitten.
maar je kunt inderdaad wel (als je creatief genoeg bent) van
softsynths goeie en completen tracks maken.
 
Orgineel geplaatst door BasicSystem
Het zit allemaal in je hoofd................volgens mij kun je met een pc met Reason en wat softsynths ook goeie tracks maken, al vind ik wel dat dat producties die bijv alleen met Reason of met softs gemaakt zijn soms vlak klinken.
Vorig jaar was ik op de VST days en toen lieten ze daar een soort trance nummer horen dat alleen met softs gemaakt was.
Iedereen was onder de indruk totdat er iemand riep dat hij het helemaal Ka vond en dat het net klonk als een GM demo uit een soundcanvas. Je had dat gezicht van die demo gast moeten zien......=( .


groeten

BasicSys

LOL!

Zo zie je maar weer. Never trust a demo. :)

Volgens mij zijn de guys van Propellerheads al lang bezig met een versie 2 van Reason. Wellicht dat ze vanaf het begin niet precies wisten waar ze mee bezig waren en zijn gewoon het diepe in gesprongen. En het is wel min of meer gelukt want volgens mij hebben ze genoeg verdiend om weer iets beters te ontwikkelen. En maar weinig updates en dat kun je niet van menig ander bedrijf zeggen (kuch steinbug).

Maar de meningen zijn toch algemeen wel gelijk dat de geluidskwaliteit redelijk is maar op bepaalde kritieke punten het net even laat afweten. En dat is soms waar je net naar op zoek bent. Je kunt dat soort effecten wel maskeren of gewoon hardware ernaast gebruiken en dat is dan meer vakman/vrouwschap.

Dus Propellerheads moet daarin op inspringen om aan die behoefte te gaan voldoen. Wellicht ook een Protools versie maken of iets vergelijkbaars als met Creamware en hun softsynth gone hardwire.

Wat me vanaf het begin al wat minder beviel waren de beperkte mogelijkheden van instrumenten en zeker effecten. (met name de compressie krijg ik rillingen van) Maar het past als Rewired plugin uitermate goed bij diverse audio programma's.

Trouwens lijkt me wel handig om een aparte draad voor wat wil in in Reason 2 nou allemaal precies hebben. :)
 
Volgens mij zijn de guys van Propellerheads al lang bezig met een versie 2 van Reason. Wellicht dat ze vanaf het begin niet precies wisten waar ze mee bezig waren en zijn gewoon het diepe in gesprongen. En het is wel min of meer gelukt want volgens mij hebben ze genoeg verdiend om weer iets beters te ontwikkelen. En maar weinig updates en dat kun je niet van menig ander bedrijf zeggen (kuch steinbug).

nou, als betatester van de props kan(mag?) ik hier denk ik iets meer over vertellen...ze zijn inderdaad bezig met versie 2...geen idee wanneer de eerste beta's daarvan beschikbaar komen en wat er precies inzit....verwacht in ieder geval geen directX/VST support, hopelijk wel midi out, en iets van een audio-kanaal in de sequencer, en een opgewaardeerde sequencer.....

de props hadden natuurlijk met recycle en rebirth al genoeg geld verdiend ;) het is een klein bedrijfje, maar ze weten daar dondersgoed waar ze mee bezig zijn....er zit oa een van de oprichters van Clavia......

de focus van Reason ligt op een 3tal punten: performance, stabiliteit en uitwisselbaarheid..... als je kijkt hoeveel devices je op een gemiddelde PC/Mac tegelijk kan draaien, dat is echt super efficient.....aan de andere kant moet je dan wel een beetje inkrimpen op CPU-hunry algo's zoals reverbs enzo...die zijn inderdaad niet van lexicon kwaliteit....

stabiliteit lijkt me duidelijk...reason is bij mij nog nooit gecrashed, en versie 1.01 die nu uit is bevat eigenlijk bijna geen bugfixes maar meer interface dingetjes....

uitwisselbaarheid is dat je je gepubliseerde reason files met andere gebruikers kan uitwisselen (als een soort mods) en die kunnen deze dan ook identiek afspelen...daarmee vallen VST en DirectX support ook al gelijk af....

protools en/of hardware zit er ook niet echt aan te komen....

btw, als ik in hardware iets als de subtractor had qua mogelijkheden mag je volgens mij niet klagen ;)

maargoed, to each his/her own ;)

Olaf
 
En er zijn nog meer ontwikkelingen gaande, bedrijven zoals Native Instruments zijn het op het moment bezig met het ontwikkelen van DSP kaarten waarop hun eigen plugs moeten gaan draaien. Dit omdat ze zo zwaar te lijden hebben onder het kraken en kopieren van hun software.

groeten

BasicSys
 
kun je hier iets meer over zeggen?
gaan ze een eigen DSP board maken, of gaan ze ontwikkelen voor bv de UAD-1 of TC Works?

maar zit niet iedereen die software maakt met dat probleem?

Olaf
 
Als ze dit gaan doen...

Als ze dit gaan doen...

Als ze dit inderdaad gaan doen.. dan zie ik meteen al een paar grote voordelen.

a) Omdat het dedicated DSP hardware is, heb je geen/minder last van latency en gerelateerde zaken

b) Omdat élke kopie op de een of andere manier geld oplevert voor de makers (al twijfel ik hieraan.. ook bij TDM plugins trouwens), hebben ze een snellere 'Return on Investment'.. en kunnen de prijzen omlaag..
 
Re: Als ze dit gaan doen...

Re: Als ze dit gaan doen...

Orgineel geplaatst door CraZ
Als ze dit inderdaad gaan doen..

Koop ik meteen Kyma, als het dan toch hardware moet zijn.
 
Ik heb berichten opgevangen dat in ieder geval Native bezig is met een eigen DSP kaart, omdat het de enige manier is om het gebruik van cracks tegen te gaan. Of het ooit uitgebracht gaat worden weet ik niet maar volgens mij gaan het wel die richting uit met alle softs en plugs.

groeten

BasicSys
 
Ze moesten eens in Reason een goeie vocoder doen.
Zoals die Orange vocoder maar dat je die ook kan inspelen dan :)
 
aangezien het vandaag de nationale thread-omhoogschop dag is...

had ik graag ook deze volgens mij zeer interessante thread nog eens zien openbloeien.
reason versus hardware en zelfs alle neven en offtopic discussies die ter sprake kwamen
zijn volgens mij niet alleen zeer boeiend, maar ook zeer leerzaam.

Ze zetten ook nog eens een stelling in de verf die volgens mij een grote kern van waarheid bevat:
de kwaliteit van je muziek hangt niet noodzakelijk af van de kostprijs van je setup, maar
veel eerder van de talenten, inspiratie, originaliteit en inzet die de muziekmaker heeft!

maar los van die stelling is het interessant om mogelijkheden te vergelijken en af te wegen.


grtz

cloudy
 
Ik weet niet of jullie dit blad kennen:

Digital Music maker.


In het 4de deel is nu een special edition verschenen volledig aan Reason 2.5 gewijd: dit is een tutorial van 80 pagina's lang.

Ik heb al een aantal tutorials gezien en gelezen van andere bladen, maar dit is veruit de meest duidelijke!

Bovendien krijg je er een cd bij met de demos van Reason 2.5, Recycle enz... en een hoop rsn files en samples.

Kost wel 14 neuronen, maar is zijn gewicht meer dan goud waard.

Gewoon te koop in een krantenwinkel.

Aanrader!

http://www.paragon.co.uk/mags/dmm.html
 
Reason klinkt super clean en dun digitaal zonder enig leven,dat zoiets op plaat wordt gezet dat snap ik echt niet.
Waar zijn die echt goed dik klinkende producties van jaren terug?
 
Echt humor dit.

Zo'n fossiele opmerking na een paar jaar.

Misschien klinkt Reason dan wel minder dan hardware. Maar er is al zat met Reason gemaakt en gereased dat het zich bewezen heeft en dat kwam niet door Reason zelf maar de mensen die achter de knoppen zaten. (En de dure studio's waar die Reason tracks vaak zijn afgemixed.)
 
Origineel geplaatst door fuse
Echt humor dit.

Zo'n fossiele opmerking na een paar jaar.

Misschien klinkt Reason dan wel minder dan hardware. Maar er is al zat met Reason gemaakt en gereased dat het zich bewezen heeft en dat kwam niet door Reason zelf maar de mensen die achter de knoppen zaten. (En de dure studio's waar die Reason tracks vaak zijn afgemixed.)

Volgens mij komt het gewoon omdat het hele pakket opelkaar afgestemd is,waardoor je makkelijker een goed klinkende productie/demo kunt voortbrengen. Volgens mij is dit o.a.de kracht achter reason. reason werkt gewoon makkelijker en efficienter dan een hardware studio,maar qua klank en mogelijkheden lever je wat in.
 
Todd Rundgren heeft zn laatste cd vrijwel geheel met Reason 2.5 gemaakt......met wat gitaren en vocals extra.....
 
Back
Top