surround afmixen

Beatbrother

Stamgast
Lid sinds
26 september 2002
Berichten
327
Locatie
België
Ik ben bezig om thuis een 7.2 speaker setup te maken en de bedoeling is om dan vanuit Cubase in surround af te gaan mixen.
Nu is de vraag. Wat heb ik daarvoor nodig ? Speciale geluidskaart ?
 
De vraag is eerder waar t voor bedoeld is
Als je in je huiskamer een bioscoopmix gaat maken kom je bedrogen uit..
 
Als je nog audioconverts zoekt met veel uitgangen..... 24 in 24 uit.... Mail me dan eens! ;)
 
Ik heb een Anthem MRX 700 receiver
Dus eigenlijk zou ik graag mijn computer willen connecteren met deze receiver
zodat als ik een pan maak van de linkervoor speaker naar de rechterachterspeaker, dat
ik dit ook realtime kan horen.
Is het niet mogelijk om dit eventueel via HDMI te doen ? Welke kaart heb ik daarvoor nodig ?
Desnoods moest het niet in Cubase gaan, dan eventueel in iets anders.
 
dat is een a/v doos, bedoeld voor digitale bitstreams zoals dvd en bluray.

je kan het via die digitale toslink inputs doen, maar dan moet je dat wel uit je daw zien te krijgen via een geluidskaart met toslink. vervolgens moet je kijken of die toslink in ook niet gecodeerd geluid aan kan, en als die dat niet kan moet je voor je je daw uitgaat de audio omzetten naar een dolby of dts bitstream.

het kan wel, maar is een boel omweg voor wat jij wil doen. dan kan je imho beter een 7 kanaals versterker zoeken met analoge inputs en zonder processing.
 
Ik heb een Anthem MRX 700 receiver
Dus eigenlijk zou ik graag mijn computer willen connecteren met deze receiver
zodat als ik een pan maak van de linkervoor speaker naar de rechterachterspeaker, dat
ik dit ook realtime kan horen.
Is het niet mogelijk om dit eventueel via HDMI te doen ? Welke kaart heb ik daarvoor nodig ?
Desnoods moest het niet in Cubase gaan, dan eventueel in iets anders.

De receiver heeft toch ook coaxiaal en optisch digitale inputs? Ondersteunen die geen surround?
EDIT: idd wat pmx schrijft vraag ik me af of die ongecodeerd signaal aankunnen. Zijn reactie had ik nog niet gezien omdat hij postte terwijl ik aan het schrijven was.

Maar persoonlijk zou ik er voor kiezen om de studio setup monitorspeakers uit te breiden en die dan rechtstreeks op de audio-interface aan te sluiten. Ik zou niet gaan mixen via een home-audio receiver.

P.S. Surround mixen is 1. En dan............. Wil je het op CD of DVD zetten om via een standaard CD/DVD/BluRay speler af te kunnen spelen, zul je het in Dolby AC3 of DTS moeten coderen.
Hiervoor heb je aparte sofware nodig, bv van Minnetonka. En behalve die voor surround CD in DTS (maar daar heb je dan zover ik weet weer een SuperAudio SA-CD spler voor nodig) zijn die encoders echt flink duur. Maar pas dan heb je er iets aan. Anders kun je wel in surround mixen maar krijg je dus een 9 sporige track die je nergens anders kunt afspelen dan in Cubase. Encoder pakketen gaan vaak zag ik trouwens ook niet verder dan 5.1
EDIT: DTS encoding is toch flink goedkoper dan Dolby http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=b2e72ac469a1a2d0e4f0ac16b659f6af&sw=surcode
 
Laatst gewijzigd:
De speakers die ik heb zijn Klipsch THX 7.2. Dus daar moet ik zowiezo wel een versterker voor hebben.
Is het dan beter om een aparte versterker te hebben die ik dan rechtstreeks kan koppelen aan de boxen ?
Eventueel met een switch zodat wanneer ik film kijk, dat ik dan via de Anthem Receiver kan gaan en wanneer ik wil afmixen, kan wisselen zodat de speakers via de andere versterker loopt ?
En naar hetgeen Arnomusicman zegt is het precies ook niet zo evident om verder te gaan na het mixen.
De bedoeling is om de mix daarna te gebruiken in filmpjes.
ik dacht dat het allemaal iets simpeler zou zijn :
Filmpje of logo intro maken ...
Muziek in surround afmixen.
Die 2 bij elkaar zetten ... uitrenderen en klaar. 8)
niet dus ? :?
Maar ik ga alvast die Minnetonka eens bekijken.
 
je moet opname/mix en weergave even los zien.
het setje van klinktbeter is leuk voor je HT, maar voegt niks toe in je studio
daar heb je gewoon een DAW nodig dat AC3 of bitstream can encoden met een multikanaals geluidskaart en 5.1 of 7.1 actieve monitoren.
 
De bedoeling is om de mix daarna te gebruiken in filmpjes.
ik dacht dat het allemaal iets simpeler zou zijn :
Filmpje of logo intro maken ...
Muziek in surround afmixen.
Die 2 bij elkaar zetten ... uitrenderen en klaar. 8)
niet dus ? :?
Maar ik ga alvast die Minnetonka eens bekijken.

Nee, dat gaat dus niet zonder surround encoding. Want in surround afmixen creëert 9 sporen. En daar kan geen enkele speler iets mee. Je zult het moeten coderen. En DTS is dan betaalbaar, maar Dolby niet.
En ik zou dus gewoon in 5.1 gaan mixen omdat de DTS encoder ook niet verder gaat. Daar moet je de aparte gemixte sporen inladen, die hij dan gaat encoden naar een DTS track. Mix je 7.2, maar je kunt maar 5.1 encoden, mis je dus ook weer informatie/muziek.

Veel succes ermee en ik ben erg benieuwd naar de uitkomst! Laat het weten.
 
Maar persoonlijk zou ik er voor kiezen om de studio setup monitorspeakers uit te breiden en die dan rechtstreeks op de audio-interface aan te sluiten. Ik zou niet gaan mixen via een home-audio receiver.

Da's wel een beetje afhankelijk van wat je wilt bereiken natuurlijk. Als het goed moet klinken op een huis-tuin-en-keuken setje, met kleine speakers die al het laag door één sub pompen, dan is het nog niet eens zo verkeerd om zelf ook te luisteren via een receiver die bass-management doet. Het kan ook heel handig zijn als je een Pro Logic mix moet maken.
Als je vijf monitoren met volledige range neerzet geeft dat toch een ander beeld.

Ik heb zelf een tweede geluidskaart voor surround (naast een stereo kaart voor mijn monitors) die gewoon 6 maal analoog de externe input van de versterker in gaat. Dus ik gebruik de bass management inderdaad ook niet, en dat mis ik wel.

Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit een geluidskaart gezien met een HDMI output. Maar dat zou op zich wel mooi zijn inderdaad, want daar gaat gewoon uncompressed 24-bit overheen.
 
Da's wel een beetje afhankelijk van wat je wilt bereiken natuurlijk. Als het goed moet klinken op een huis-tuin-en-keuken setje, met kleine speakers die al het laag door één sub pompen, dan is het nog niet eens zo verkeerd om zelf ook te luisteren via een receiver die bass-management doet. Het kan ook heel handig zijn als je een Pro Logic mix moet maken.
Als je vijf monitoren met volledige range neerzet geeft dat toch een ander beeld.

Ik heb zelf een tweede geluidskaart voor surround (naast een stereo kaart voor mijn monitors) die gewoon 6 maal analoog de externe input van de versterker in gaat. Dus ik gebruik de bass management inderdaad ook niet, en dat mis ik wel.

Ik heb eerlijk gezegd zelf nog nooit een geluidskaart gezien met een HDMI output. Maar dat zou op zich wel mooi zijn inderdaad, want daar gaat gewoon uncompressed 24-bit overheen.

Ja, etaoin, daar heb je wel een punt. Als ik zelf nog eens een surround setup in de studio maak, koop ik er gewoon een Yamaha HS80 bij als centre en 2x HS50 als surround. En dan de sub. Maar zover ben ik nog niet. En dan moet er een patchbay achter mijn interface komen. Of een 2e gekoppeld (ECHO AudioFire12).
Vraag met een HDMI out op een geluidskaart zou dan weer zijn of je die dan vanuit Cubase surround aan kunt sturen. Kan dat ongecodeerd?

Heb je trouwens die THX van Klipsch wel eens bekeken? Ik heb zelf de goedkope Klipsch Synergy serie, maar die THX is niet mis zeg. Dat is geen huis-tuin-keuken setje zeg!

@Beatbrother: Mooie set Klipsch heb je hoor! :okdan: Ik heb de cheapo's van ze :D
 
Heb je trouwens die THX van Klipsch wel eens bekeken? Ik heb zelf de goedkope Klipsch Synergy serie, maar die THX is niet mis zeg. Dat is geen huis-tuin-keuken setje zeg!
@Beatbrother: Mooie set Klipsch heb je hoor! :okdan: Ik heb de cheapo's van ze :D

Ik heb ze enkel nog maar in demo gehoord en ik vond ze super vet klinken.
Ze worden volgende week geleverd. :)
We zijn momenteel bezig met de bouw van de HT en voor dat alle kabels liggen en alles afgewerkt is wil ik even zien wat mijn mogelijkheden zijn en wat ik wel of niet moet voorzien.

dag11_1.jpg


Even terug ivm dat surround mixing verhaal.
Momenteel heb ik in mn studio een Motu Ultralite MK3.
Deze heeft o.a. ook 8 analoge outs. Dus deze zou ik dan perfect op een andere versterker kunnen aansluiten om zo surround uit te sturen hè ?
Om enkel daarvoor een Marantz SR5006 aan te schaffen is mss wat te zot hè. :stupid
Is het geen mogelijkheid om surround via optisch door te sturen ?
 
Om enkel daarvoor een Marantz SR5006 aan te schaffen is mss wat te zot hè. :stupid

Ik gebruik er nu een Denon voor die ooit 1500 euro gekost heeft :D
Maar die was al een tijdje "over" omdat ik in de huiskamer iets wilde dat DTS-HD enzo aan kon (daar staat nu een -- overigens veel goedkopere -- SR5004).

Is het geen mogelijkheid om surround via optisch door te sturen ?

Ja, dat kan. De meeste receivers kunnen wel multichannel PCM over toslink. Het zal eerder een probleem zijn om een geluidskaart te vinden die dat kan...
 
geluidskaart valt ook nog wel mee
da's namelijk iedere videokaart met HDMI zoals de ATI HD series
alleen de challenge zal dan zijn om daarvoor een ASIO driver te vinden ;)
 
ASIO is natuurlijk alleen belangrijk als je realtime feedback wilt hebben (bijvoorbeeld tijdens zelf spelen op de keys). Maar voor monitoring van je mix maakt een beetje latency weinig uit.

Maar geeft zo'n videokaart dan ook allemaal discrete channels in je DAW?
 
nee
kan alleen encoded signaal uitsturen
je zal dus live in een codec moeten mixen
 
Back
Top