hardware vs software

Mr unkown

Nieuwkomer
Lid sinds
20 Maart 2011
Berichten
12
Halllo

Ik ben pas begonnen met het producen van electro en ik heb een paar vraagjes

Is er een Groot verschil tussen hardware en software ik bedoel daarbij compressors, delays, enzovoort ?

Groeten Sam
 
Ja/Nee zinloze discussie, voor de een wel/voor de ander niet......

gebruik ook eens de zoekfunctie.................
 
Hier is al veel over gesproken.
Belangrijk is dat je een keuze maakt en daar dan voor gaat.

Het gaat niet zozeer om de spullen/software, het gaat om het talent, creativiteit, doorzettingsvermogen en dit soort zaken.

Paul
 
jawel, groot verschil
in het algemeen : duurder is beter :D
maar tot die tijd kan je beter gewoon gaan voor iets waar je je op thuis voelt !
( dus lezen , uitproberen bij vrienden, in de zaak etc )
en neem je tijd als je ergens voor gaat kiezen. zowel hard als software.
een goede geluidskaart en twee aardige boxen maakt al heel veel verschil.
daarna zou ik zeggen (dus) begin met software, zeker waar het randapparatuur als compressors en zo betreft. ook galm tegenwoordig komt erg goed uit software.
synthesizers is 'n verhaal apart..
 
Een hardware is veel beter op ten alle gebieden geloof me. anders zouden film/muziek studio's hardware aan de kant laten liggen. Enige wat ze tot nu toe na kunnen bootsen is de karakteristieken de curve filters van bekende hardwares.

Een hardware heeft
- Warmer tone
- Meer headroom
- Meer diepte
- Distortion

Deze termen zul je alleen begrijpen als je met hardware overschakelt naar software hoor je merkbaar verschil.

Verder verschilt hardware veel van elkaar de kleuren, dat is bij software het niet geval. Omdat software duurzaam is en flexibel is software toekomst.
 
Een hardware heeft - Warmer tone
dan ben ik echt benieuwd naar de software emulatie van een fs1r, want als die nog kouder kan klinken dan de hardware versie 8~

Verder verschilt hardware veel van elkaar de kleuren
dat is wel een goed punt, de bovengenoemde fs1r is een beetje blauw-bijna groenig metallic, nords zijn nord-rood, een mopho is geel, etc.
 
Een hardware heeft
- Warmer tone
- Meer headroom
- Meer diepte
- Distortion

Deze termen zul je alleen begrijpen als je met hardware overschakelt naar software hoor je merkbaar verschil.
Dat komt omdat hardware meer "idiot proof" is dan software. Maar als je echt weet wat je doet maakt het geluid geen enkel verschil meer. Belangrijk hier is dat je echt moet weten wat je doet en dat is zelfs bij professionals vrijwel nooit het geval.
 
@Patat Met: er is een verschil tussen professionals en mensen die hun geld verdienen met muziek maken hè...die laatste groep hoeven niet per definitie ook nog eens professionals te zijn. En er lopen gelukkig nogsteeds een heleboel mensen rond die wel weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.

@TS: Hardware zal nooit uitgevlakt worden, en er wordt een gezonde combi gebruikt van hard- & software bij de meeste. Belangrijkste ding is dat je je eigen setup leert kennen en met de jaren je eigen tools bij elkaar zoekt (hard- of soft) waarmee je kan doen wat jij wilt doen. Lees je in verdiep je inde materie maar nog meer experimenteer, probeer dingen uit, maak muziek en leer van je eigen ervaring en van de ervaring van anderen. Je kunt met software goed kijken waar je sound ligt en zo later de goede hardware versies aanschaffen. En check veel op YouTube ook, staat veel rotzooi tussen maar ook erg goede tips vooral van sommige producers en hun gebruik van plugins
 
Ik zou lekker met software blijven werken. Daar kun je echt alles mee maken. Als je zo ver bent dat je zeker weet dat de software je beperkt en je kunt jezelf en andere ook uitleggen waarom, dan zou je over hardware kunnen nadenken. Het arrangement is bovenal nog het aller belangrijkste.
 
Eens, hardware koop je niet per definitie, alleen omdat je weet wat het extra brengt.
Luister bijv eens naar MOOG, API of SSL dit vind je dus niet ITB
 
:slotje: deze thread kan dus worden dicht gemodderd......:stupid


Er word nog niet gescholden dus waarom niet, eens in de 2 jaar moet er een hardware / software discussie zijn. Even naar je vraag de werkwijze van hardware is zo anders dat er hele ander muziek gemaakt word als dat je met software zou maken met triggers en verschillende seq. je kan natuurlijk wel iets namaken dat is anders. vooral als je met oude beesjes werkt, je gaat zitten met hardware je bent lekker aan het proberen je hebt een paar nootjes akkoordjes lixs , op de ene of de ander manier klinkt software toch flets&faal maar wel heel schoon, waarschijnlijk te schoon zoals een oud shirt als er maar D&G opstaat dan is het goed en hardware klinkt meer gedefinieerd. vooral als je ruis hoort en bliebjes plofjes. als je hardware opneemt en daarover software fx gebruikt dan zou al het verschil minder zijn.
 
Samenvoegen dan met de tig andere draden die hier al over gaan....ik zie dit als forum vervuiling....
 
:slotje: deze thread kan dus worden dicht gemodderd......:stupid


Er word nog niet gescholden dus waarom niet, eens in de 2 jaar moet er een hardware / software discussie zijn. Even naar je vraag de werkwijze van hardware is zo anders dat er hele ander muziek gemaakt word als dat je met software zou maken met triggers en verschillende seq. je kan natuurlijk wel iets namaken dat is anders. vooral als je met oude beesjes werkt, je gaat zitten met hardware je bent lekker aan het proberen je hebt een paar nootjes akkoordjes lixs , op de ene of de ander manier klinkt software toch flets&faal maar wel heel schoon, waarschijnlijk te schoon zoals (een oud shirt) en hardware klinkt meer gedefinieerd. vooral als je ruis hoort en bliebjes plofjes. als je hardware opneemt en daarover software fx gebruikt dan zou al het verschil minder zijn.
 
Eens, hardware koop je niet per definitie, alleen omdat je weet wat het extra brengt.
Luister bijv eens naar MOOG, API of SSL dit vind je dus niet ITB

De perfecte digitale emulatie van welke vorm van analoge hardware dan ook is gewoon een kwestie van goed ontwerpen. Alle transfer functies van alle analoge componenten zijn nu bekent, het is gewoon een kwestie van omzetten naar digitaal. Je moet wel echt weten wat je doet dan natuurlijk.

P.s. Ik gebruik alleen maar hardware modulaire synths en wat echo en reverb bakken. Omdat ik daarvan de gebruikers interface veel makkelijker vind. Voor elke verandering hoef ik maar 1 handeling te doen, geen menuutjes of andere flow belemmerende onzin in mijn spullen. Mijn studiootje is dan ook een echt muziek instrument net zoals een gitaar of viool (waarbij elke verandering ook maar 1 handeling nodig heeft) Het is wel heeeeel beperkt, dwz dat het geluidsspectrum van mijn studio erg klein is tov een computer. Maar binnen in die kleine wereld kan ik wel exact doen wat ik wil op het exacte moment dat ik dat wil. En dat is heel erg bevrijdend hoe tegenstrijdig het ook klinkt.
 
dender wilt meer opruimen dan alleen z'n eigen karma zo te zien.:D
misschien ook een commissariaatje ?
 
een commisariaat, nevenfunctie, lid van de raad van toezicht, kortom dik betaald en kan er gewoon bij het normale werk.
leek me wel wat , die functie, bij behandeling van topics als den dees
 
@MOTIFFF: leg mij eens uit wat jij onder warme toon en meer diepte verstaat? Dit zijn namelijk termen die zo vaak gegooid worden als het op hardware aan komt, maar vaak niet definieërbaar zijn en zo subjectief als het maar kan.

Over het algemeen klink hardware beter dan software, maar dat wil niet zeggen dat je hardware moet hebben. Let daarbij ook even op het verschil tussen outboard gear (compressors etc) en synthesizers of andere instrumenten. Deze laatste zijn nagenoeg niet na te maken, veelal omdat er sprake is van onstabiele oscillatoren wat he karakter van een synth meegeeft, daardoor klinkt het vaak beter.

Echter, ik maak al jaren muziek met enkel software. Heb wel synths gehad maar deze weggedaan. De software van tegenwoordig is van een dusdanig hoog niveau, dat je er wereldhits mee zou kunen scoren. Een bekende metafoor hierbij is, het gaat om de kok, niet om de keuken.

Wat is de OP-er vooral wil meegeven is begin lekker met software. Je belandt vanzelf op een punt dat je hardware nodig hebt / wil hebben. Maar ga vooral eerst lekker muziek maken.
 
Back
Top