Op zoek naar een oplossing voor drums

toddzilla

Nieuwkomer
Lid sinds
7 november 2011
Berichten
11
Sinds kort ben ik bezig om thuis muziek te maken, dit doe ik in Ableton Live 8. Het is de bedoeling het ambient te houden, dus sferisch en uitgerekt, denk bijvoorbeeld aan of . Ondertussen heb ik een erg basic setup bij elkaar waar ik op zich goed mee uit de voeten kan, maar ik vind het steeds vervelender worden om de drums met de muis bij elkaar te klikken in Ableton. Van oorsprong ben ik gitarist en ik merk nu dat ik het fijn vind om een 'instrument' te bespelen en lekker aan knoppen te draaien.

Ik ben dus op zoek naar een apparaat waarmee ik drums (en samples) op een natuurlijke en intuitieve manier kan opnemen en importeren of direct kan aansturen in Ableton.

De basis van de muziek die ik maak bestaat uit gitaar, en ik wil de sound van het geheel graag zo organisch mogelijk houden. Maar ik neem aan dat dat meer te maken heeft met de samples die je gebruikt dan het apparaat waar je ze in stopt.
Ik ben super nieuw in het hele synth / drumcomputer wereldje dus ik weet niet zo goed wat de aan- en afraders zijn. Ik lees veel goeds over NI Maschine, zou dat iets voor mij kunnen zijn? Ik heb ongeveer 350 euro te besteden en vind het geen probleem om tweedehands te kopen (graag zelfs).
 
Oh kak ik dacht dat ik die youtube filmpjes als textlinks had gemaakt. Die dienen eigenlijk alleen ter illustratie... Niet teveel aandacht aan besteden ;)
 
Ik zou gewoon een midi controller met wat pads en wat knoppen kopen, denk aan een MPD bijvoorbeeld!

AKAI%20MPD24.jpg

Kan je de drums met je vingers intikken en knopjes gebruiken om te tweaken!

Als je er ook nog toetsen bij wilt zou je naar een APK kunnen gaan kijken, die zijn wel weer wat prijziger, maar hebben wel keys, knoppen en drumpads!

akai_mpk49.jpg


Ableton is vrij goed in het integreren hiervan als ik me dat nog goed herinner! :D

De Maschine is naar mijn idee meer bedoeld voor het programma zelf, weet niet hoe dat ding werkt i.c.m. Ableton

In ieder geval succes met je zoektocht/aankoop. Ik hoop dat ik je wat verder heb geholpen.:okdan:

Laat ons anders weten wat het uiteindelijk is geworden en waarom, dat zou wel tof zijn!


PS Tof dat je Helios luistert! Echt een goede sounddesigner!
 
Gewoon een goedkoop E drumstel met MIDI...........dan kun je echt drummen en het in MIDI naar de PC sturen en daarin ze naar een VSTi met mooie drumsounds sturen. Je ziet hieronder dat je al zo'n drumstel hebt voor onder de € 300.
http://www.thomann.de/nl/e-drum_sets.html

P.S. Je moet er dus wel even een MIDI kabeltje aan hangen van de drummodule naar je interface.
 
Ik kan je absoluut maschine aanraden, deze is totaal te integregen in live, heeft als vst 16 kanalen.
Andere oplossingen zijn er zeker maar vergen wat meer kennis van midi en vooral de cc's. Maschine is gewoon een plug&play oplossing. De maschine is compleet zonder muis of beeldscherm te bedienen...
 
Ik kan je absoluut maschine aanraden, deze is totaal te integregen in live, heeft als vst 16 kanalen.
Andere oplossingen zijn er zeker maar vergen wat meer kennis van midi en vooral de cc's. Maschine is gewoon een plug&play oplossing. De maschine is compleet zonder muis of beeldscherm te bedienen...

In ableton heb je niets te maken met CC's en zelf midi (behalve controller juist aansluiten). Alle parameters zijn supersimpel te assignen met wat voor controller dan ook.

Alhoewel maschine zeker wel bruikbaar kan zijn, zou ik in geval van OP afraden. Het is leuk omdat er veel samples bij geleverd worden maar waar OP toch met name op richt is het zelf opnemen van gitaar/andere instrumenten.

Ik zou gewoon dus een goede controller kopen en mocht er geld over zijn. Leuke gitaarpedaaltjes of een externe multi-fx.
 
Het is jammer dat de Korg Wavedrum geen midi I/O heeft.. anders zou ik die zeker aanraden, maar wellicht vind het je tóch iets hebben; check out de Korg Wavedrum filmpjes, misschien past het wel bij je muziek en manier van werken (een gitaar heeft immers ook geen midi :P )
 
Ik heb deze cutie.. Akai LPD-8

Goede pads, compact.. cheapo.. gewoon aan te sluiten via usb...
 

Attachments

  • lpd8.jpg
    lpd8.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 92
Bedankt voor de reacties allemaal! Een e-drumstel is voor mij helaas geen uitkomst omdat ik een behoorlijk belabberde drummer ben. Die Akai MPD-lijn lijkt me best interessant. Als ik de video's op Youtube bekijk lijkt het me dat zelf samples kunt toewijzen aan de pads, of begrijp ik dat verkeerd? Ik heb de MPK Mini uitgeprobeerd bij een makker van me, maar die pads vond ik eigenlijk niet gevoelig genoeg. Hoe zijn de pads op bijvoorbeeld de MPD 24?
 
De MPD is voor zover ik weet alleen een MIDI controller. De geluiden wijs je toe in Ableton door ze in een drum rack te slepen, daarna kun je ze bespelen met de pads van de MPD.
Zelf heb ik een LPD8, die werkt min of meer hetzelfde, maar heeft wat minder pads en knoppen. Werkt uitstekend verder, maar als je aangeeft dat de MPK Mini pads niet gevoelig genoeg zijn... ik _vermoed_ dat die pads identiek zijn aan die van de LPD8. Geen idee hoe die van de MPD/MPC zijn.
Hoe dan ook zal een USB midi-controller met pads i.c.m. drumracks in Live de werkwijze moeten opleveren die je zoekt. De Korg Padkontrol valt dan ook nog binnen je budget, maar dat ding heb ik te weinig in m'n handen gehad om daar wat nuttigs over te kunnen zeggen.
 
Ik heb de Korg Padcontrol weleens in m'n handen gehad, ik vond hem erg plastic vergeleken met een Akai MPK keyboard (maar of de MPD de bouw kwaliteit shared met z'n keyboard broer weet ik niet...). Ik vond de pads op de MPK wel OK trouwens.

Check ook de Roland Octapad, kan je wel lekker met stokkies op rossen: http://www.wikizic.org/Roland-Octapad/gallery-1.htm

Weet niet of die MIDI Out heeft trouwens...
 
Soms kom je voor weinig geld een Drumkat DK10 midi drumcontroller tegren.
Veel compacter dan een drumset, maar beter bespeelbaar en dynamischer dan zo'n MPC padcontroller.
Ik heb er zelf eentje die ik bespeel met de hand / vingers en met stokjes.
Combineer dat met fatsoenlijke software waardoor je een realistische natuurlijke drumkit krijgt (dat maakt een wereld van verschil). Fxpansion BFD Eco is bijvoorbeeld geweldig daarvoor, en kost nog geen drie tientjes. Toontrack EZdrummer is ook prima.
Ben geen drummer maar toch komen er al snel heel leuke dingen uit. Met een snufje quantizing en editing weet je niet wat je hoort!
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top