Welke beat-machine moet ik kopen?

@demian your Lucky day
 
Misschien ook belangrijk te weten of je gewoon wat live wilt jammen of echt sequences maken.. Ik heb beiden de Digitakt en de TR8s.. (even afgaande op de modellen die je opperde in de OP)
Wat ik voor live leuk vind is de Fill mode..




Een TR8s heeft niet echt een Songmode (als je wilt sequencen).. dan moet je dus patterns achter elkaar zetten en die selecteren (eerste en laatste) en er zijn nog wat fucncties maar niet een echte song mode. Een Digitakt heeft dat wel.



Een MPC heeft ook een soort Songmode; next sequence..



Ik zou het verder ook niet weten wat het makkelijkst is. Teveel keuze.. :D
 
@demian your Lucky day
Super ding!! Vooral de sequencer.. Jaren mee gewerkt.. Nadeel vond ik dat je samples in een drumprogram niet kunt pitchen.. toch wel één van de meest basale functies op een sampler.. Je kan wel een loop BPM matchen door te stetchen maar soms, met chromatische percussie die je ff niet bijtunen en dit niet kan is dit zeker een gemis.. Enige workaround is de sample op een individuele track zetten.. maar daar heb je er 16 van.

 
Laatst gewijzigd:
De digitakt is echt niet moeilijk voor basic shit, in tegenstelling tot die a4 waar ik zelf ook nooit vrienden mee geworden ben.
 
Ah ok gelukkig....dat dacht ik eigenlijk ook wel over de digitakt anders was die nooit zo populair geworden.
Ik ben zelf de Analog Keys aan het leren.
Weet wel een beetje hoe ik pattern moet chainen en songs moet maken maar het werkt vaak nog niet begrijpelijk.
 
Met mijn monomachine heb ik ook wel eens last van “return user barrier”

Op mijn Dt (en Dn) nooit
Die vind ik super intuïtief.

Vorm factor vind ik ook perfect.


Menu diving zelden, tenzij ik mijn opstelling verander staan die settings gewoon goed

Page diving tja dat wel natuurlijk :D

Maar dat kan je oplossen als het moet door een externe controller

En dat er mensen klagen,zagen enz omdat je geen stereo sample van 1 a 2 minuten kan sampelen tja die hebben in mijn ogen dan het verkeerde toestel gekocht.

En wil je dan toch lange MONO samples sampelen/laden dan is de bekende pitch up your sample and then down again gecombineerd met de sound pool de perfecte oplossing.
 
Volgens mij was de vraag van de TS niet: verdedig waarom jij welke machine wel/niet tof vind. De TS is dan ook niet echt geholpen met fanboy/bashboy gedrag eerlijk gezegd... Er zijn meerdere opties, dat is duidelijk. Welke het beste past komt neer op functionaliteit, klank, budget en workflow/interface. Veel functionaliteit is vaak een complexere workflow/interface en daar moet je tijd in willen steken. Dat kan ook andersom en alles wat ertussen zit.

Op basis van wat jij @demian zegt, heb je volgens mij een aardige shortlist en zal je moeten onderzoeken wat mogelijk het best bij jou pas wat betreft workflow. En daarna kom je er alleen maar achter of het voor je werkt door tijd door te brengen met een drumdoos.

Mijn 2 cents:

- Niet zoveel tijd te besteden? Dan is een TR8s echt veel bang for buck. Voordeel: Tof ding, hoge fun factor, klinkt goed en is een stuk goedkoper dan een Digitakt. Nadelen: te klein display, onhandige pc software, werkt niet goed als midi-slave, geen sampling functionaliteit

- Meer tijd/energie te investeren? Digitakt. Voordelen: Veelzijdig, klinkt erg crisp én heeft sample functionaliteit/mangling. Heeft naar mijn idee ook meer groeimogelijkheden. Nadelen: complexere interface (al vind ik m wel overzichtelijk), de short-cuts zijn inderdaad wel echt even wennen en dat kost tijd. Geen individual outs.

- Binnen je budget valt ook een Rytm Mk1. Voordelen: heeft een eigen sound, veel mogelijkheden (zonder dat ie heel complex is, makkelijker dan de Digitakt denk ik, moeilijker dan de TR8s). Nadelen: Mk1 heeft een shitty display, geen sampling functionaliteit (mk2 wel).

- Korg Drumlogue: Heb m zelf niet getest, maar het lijkt mij een wat beperkte engine. De fx schijnen wel erg OK te zijn. ALs ze klinken bij de Minilogue XD, dan zit het wel snor. Vanuit reviews was ik niet zo onder de indruk. Ik denk dat ie niet op kan tegen een TR8s of Digitakt, maar je zou m mee kunnen nemen in je overweging.

Er zijn meer recente bakken die drums én samples doen, maar die zijn naar mijn idee minder drum georiënteerd, zoals de SP16 en de Akai's. Als je dat ook interessant vindt, zijn die ook het onderzoeken waard. Elke bak heeft voor-/nadelen, welke jij mee wil leven is dan de vraag...

Laat je overigens niet ontmoedigen door alle Elektron horror story's, het is geen rocket science. Zolang je er maar regelmatig muziek mee maakt, dan valt het kwartje een keer en dan snap je het voor altijd. Wat betreft de Analog keys, die snap ik goed. Ik heb m ook gehad en weggedaan, omdat ik mn kop er niet omheen kreeg. De mk2 interface is een stuk beter overigens, die staat nu op mijn bureau en gaat nooit meer weg. Maar dat is om redenen die bij mijn situatie passen, voor jou kan dat anders zijn.
 
Volgens mij was de vraag van de TS niet: verdedig waarom jij welke machine wel/niet tof vind. De TS is dan ook niet echt geholpen met fanboy/bashboy gedrag eerlijk gezegd
Of ze zeggen iets zinnig van een (of meerdere)van de vier opties die TS aangaf en waar er werd over getwijfeld bij dat specifiek toestel ;)
 
Digitakt! Elektron bakken zijn (wat

Mij betreft) t fijnst kwa functionaliteit. Supersnel resultaat, snel onder de knie en je kunt zo diep gaan als je wilt
 
Digitakt heeft natuurlijk overbridge waarmee je iedere track super makkelijk kan opnemen. En wat ik net al zei voor basic dingen is hij super makkelijk, en als je dieper wil gaan dan kan dat ook. Er zijn wat mijn betreft twee grote nadelen.

1. Er zijn geen kits. Dus stel je hebt een fijne drum kit gemaakt met je lievelings 909 samples of wat dan ook. Dan kan je die niet opslaan als drum kit en later op nieuw laden, er zijn wel workarounds maar die maken iets wat eigenlijk best makkelijk zou moeten zijn erg omslachtig

2.patterns zijn een container voor alles wat er in zit dus zeg maar een soort mini project. Dus een pattern bevat niet alleen een sequence, maar ook je samples. Dit is nou eenmaal hoe elektron werkt maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
 
- Korg Drumlogue: Heb m zelf niet getest, maar het lijkt mij een wat beperkte engine. De fx schijnen wel erg OK te zijn. ALs ze klinken bij de Minilogue XD, dan zit het wel snor. Vanuit reviews was ik niet zo onder de indruk. Ik denk dat ie niet op kan tegen een TR8s of Digitakt, maar je zou m mee kunnen nemen in je overweging.

Ik heb hem nu een paar maandjes, de reviews zijn vaak nog op basis van oude os. De engine 8x sterker dan elke andere Logue.

Ik vind het een top ding.. ga hem 3 dagen testen en je vind het ook een top ding. Ik snap wel waarom Korg hem veel later released heeft, zit gewoon goed in elkaar.

Kan niet wachten tot er nieuwe engines/synths uitkomen

 
Laatst gewijzigd:
Digitakt heeft natuurlijk overbridge waarmee je iedere track super makkelijk kan opnemen. En wat ik net al zei voor basic dingen is hij super makkelijk, en als je dieper wil gaan dan kan dat ook. Er zijn wat mijn betreft twee grote nadelen.

1. Er zijn geen kits. Dus stel je hebt een fijne drum kit gemaakt met je lievelings 909 samples of wat dan ook. Dan kan je die niet opslaan als drum kit en later op nieuw laden, er zijn wel workarounds maar die maken iets wat eigenlijk best makkelijk zou moeten zijn erg omslachtig

2.patterns zijn een container voor alles wat er in zit dus zeg maar een soort mini project. Dus een pattern bevat niet alleen een sequence, maar ook je samples. Dit is nou eenmaal hoe elektron werkt maar dat is wel iets waar je rekening mee moet houden.
1 loop ik ook regelmatig tegenaan. Oplossing is makkelijk; samples erin (altijd paar slots overhouden voor sanpling) en vervolgens als Project opslaan onder meerdere namen; kit 1 2 etc.

2 is soms ronsuit klote, als Je een set wilt maken en een track uit een ander project wil gebruiken. De pattern is het probleem Dan niet, maar de gelinkte samples is wel gedoe (pen en papier en noteren maar, Om Vervolgens de samples te zoeken)

Iets zegt me dat dit nog weleens getackeld gaat worden in een komende update…


elk voordeel….hebsenadeel
 
Ik snap ook niet precies wat er zo moeilijk is aan een Elektron proggen.. paar shortkeys leren en ff goed weten wat ze doen.. maar er is niet zoveel guide op het display idd.. Dat is met een MPC minder 'n issue.. ook wel wat menu dive maar niet persé heel moeilijk..
Heeft ook een drumsynth gekregen 2 jaar terug met diverse models om naast samples te gebruiken en kun je per module kunt inladen op 'n track eventueel om zo te muten via de pads.. en tevens kun je prima grid sequencen op de pads.. Er is idd best veel mogelijk met dit ding, misschien dat dat wat verwarrend is. Ik zou die SP16 ook weleens willen proberen maar heb helaas weinig tijd meer om ermee bezig te zijn maar ben benieuwd naar mensen die dit weleens hebben vergeleken.

Ik krijg met de MPC altijd een soort DAW gevoel.. vooral de audio routing van de mixer.. super flexibel.. maar dat vinden sommigen juist weer helemaal niks..



Als t in principe nog werkt zoals een mpc2000xl dan is eigenlijk een soort my first sony midirecorder, kies een track in sequence en druk op record.
Nog mooier vind ik eigenlijk dat je zoiets als een Tascam model 24 erop kan aansluiten en 24 sporen uit mpc direct op een mixer hebt en vice versa, zonder pc.
 
1 loop ik ook regelmatig tegenaan. Oplossing is makkelijk; samples erin (altijd paar slots overhouden voor sanpling) en vervolgens als Project opslaan onder meerdere namen; kit 1 2 etc.

2 is soms ronsuit klote, als Je een set wilt maken en een track uit een ander project wil gebruiken. De pattern is het probleem Dan niet, maar de gelinkte samples is wel gedoe (pen en papier en noteren maar, Om Vervolgens de samples te zoeken)

Iets zegt me dat dit nog weleens getackeld gaat worden in een komende update…


elk voordeel….hebsenadeel
Dat van die kits geloof ik wel, je kan gewoon kits maken in de laatste bank, per dan kan je 16 lege patterns met samples maken. Die pattern kan je dan kopiëren naar het project waar je mee bezig bent. Maar dat is dus wat ik bedoel met omslachtig. Elk nadeel heb z’n workaround.
 
Eigenlijk heb ik zelf de oplossing al gegeven van probleem 2:)

Per ongeluk.

Als je nou doet wat ik bij probleem 1 zeg, heb je altijd dezelfde samples, en kunt je alle patterns gewoon kopiëren zonder gedoe. Samples staan dan waar ze staan moeten ;)

Thanks rasz! 🤘🤘

Dat van kits maken in de laatste bank begrijp ik niet: je hebt je soundpool in digitakt. A4 gebruikt wel kits idd
 
Eigenlijk heb ik zelf de oplossing al gegeven van probleem 2:)

Per ongeluk.

Als je nou doet wat ik bij probleem 1 zeg, heb je altijd dezelfde samples, en kunt je alle patterns gewoon kopiëren zonder gedoe. Samples staan dan waar ze staan moeten ;)

Thanks rasz! 🤘🤘

Dat van kits maken in de laatste bank begrijp ik niet: je hebt je soundpool in digitakt. A4 gebruikt wel kits idd
Het maken van kits kan op ook pattern niveau ipv op project niveau, dus dan kan je per project een bank met 16 kits maken.
Jou oplossing werkt ook natuurlijk. Dit geeft meteen aan wat er aan alle elektron dingen zo tof is. Je kan een probleem op vele manieren fixen alles heeft dan zijn eigen voor en nadelen, maar het maakt het ook een stuk complexer dan bijv een tr8’s.
 
Ik hou erg van de Elektron sound en de sequencer-integratie maar ik haat hun portfolio management...

Kocht destijds de Machinedrum Mk1... Geweldige bak maar al snel kwamen ze met de Mk2 en UW versies...
Kocht erna een Analog Rytm Mk1... Geweldige bak maar al snel kwamen ze met de Mk2 en de zwarte versies...

Doet uiteraard niets af aan de kwaliteit van mijn Machinedrum of Analog Rytm en ik zal niet snel upgraden naar de AR Mk2 want zelf sample ik niet echt op mijn AR Mk1 en ik vind de hoekige form-factor van de Mk1 beter dan die van de Mk2 maar de restwaarde van mijn Mk1's kelderde wel al snel (dus financieel gezien is Elektron geen goede investering voor early adopters)...

Wat ook ruk is aan hun portfolio management is het opzettelijk handicapen van hun toestellen... in de hoop dat je meerdere Elektrons zou kopen.
Zo hebben de Analogs wel kits terwijl de Takts geen kits krijgen... Of de Syntakt kan geen samples laden, terwijl mijn AR wel samples kan laden en kits kan maken. Dat zijn bewuste keuzes om een markt te laten voor de AR... Als een Syntakt en analoge/digitale synth engines heeft en samples kan laden en kits kan opslaan en songs... zou er namelijk nog maar een kleine markt over zijn voor de AR...

Zelf nu zouden ze makkelijk de Machinedrum/Monomachine synth engines kunnen implementeren in de Syntakt... ik zou hem meteen kopen... Maar ze handicappen liever de Syntakt...

Alsof Roland een TR8s zou maken die geen 909 sounds kan afspelen en een TR9s die geen 808 sounds kan afspelen, in de hoop dat je beide zou kopen... Of een nieuwe TRXx die geen 808 of 909 sounds kan afspelen in de hoop dat je ze allemaal koopt...
 
Back
Top