Welke beat-machine moet ik kopen?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.592
Jeetje.. er is zo veel op de markt, ik krijg keuze stress..

Qua synths ben ruim ik voorzien, maar qua beats loopt het nog helemaal hier. Ik wil beats maken, goed kunnen sequencen, makkelijk patterns kunnen switchen, en hard kunnen beuken.
Ik wil niet vast zitten aan een bepaalde sound, dus ik denk dat ik dan iets wil waar samples in kunnen. Op het oog heb ik het volgende :

- Roland SP404MK2
- Rolands TR8s
- Pioneer SP16 Toraiz
- Elektron Digitakt

Eigenlijk zie ik bij alle 4 de apparaten ook een soort van onoverkomelijke nadelen, maar ik ben er niet helemaal uit of dat het echt onoverkomelijk is, ik zal het toelichten, misschien kan iemand me op andere iedeëen brengen.

De SP404MK2 heeft volgens mij beperkte mogelijkheden om te sequencen en leunt erg zwaar op de effecten om variatie te creëeren, (mogelijk vooroordeel hier) ik denk dat ik snel uitgekeken raak op de effecten en dan blijft over een sampler met beperkte sequence mogelijkeden.

- De Roland TR8s lijkt me een recht toe recht aan drum doos waar weer niet al te veel creativiteit mee mogelijk is, wel lekker veel knoppen in direct alle sounds een beetje te shapen

- Pioneer SP16 Toraiz, wordt niet meer ondersteund, ik geloof maximaal 16 sounds per track en je kan geen samples wisselen tijdens het spelen?

- Electron Digitakt, klinkt erg goed, uitgebreide mogelijkheden om per step parameters veranderen, maar het is een erg klein bakje en ik vraag me af of de werkwijze wel bij mij past, ik hou ook graag van simpel omdat ik zelf ook niet al te slim ben.

Dan zijn er nog wel wat andere doosjes en opties, maar volgens mij zijn dit toch de 4 interessantste hardware samples / beatmakers.

Wat zie ik over het hoofd ?

(Ohja, ik heb een Behringer Edge, Korg Volca drum en volca sample, misschien die maar eens naast elkaar zetten en syncen. Maar toch, ik wil meer vette beats dus..)
 
Ik ben de laatste tijd weer bzeig met m'n Machinedrum. Oerversie dus geen samples. Zit stiekum ook te gassen op de TR-8S, dan kunnen die ouwe Roland bakken ook eens weg.
 
Ik wil beats maken, goed kunnen sequencen, makkelijk patterns kunnen switchen, en hard kunnen beuken. Ik wil niet vast zitten aan een bepaalde sound, dus ik denk dat ik dan iets wil waar samples in kunnen
Zit met hetzelfde (luxe)probleem, op basis van je vraag kan de MPC ook genoemd kan worden: Daar gaan samples in, je kan patterns switchen, je zit niet vast aan bepaalde sounds en je kan mss hard erop beuken (op de pads :P ).
 
Ik zou zeker de Rytm erbij nemen van Elektron. Volgens mij weet je behoorlijk wat van synthese af en dan zou het niet heel moeilijk moeten zijn om de mogelijkheden van de rytm te kunnen doorgronden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan analoge voices combineren met samples. Externe bron samplen, maar ook zichzelf, dus je kan daarin vrij ver gaan. Je kan zelfs een duo osc kiezen als sound (gebruik ik hier bv). Dan heb je nog de kickass elektron sequencer die volgens mij vrij simpel is voor de basic functies, maar waar je heel diep mee kan gaan als je daar in springt ;-).
 
Pioneer SP16 met firmware 1.60

Iedereen heeft zijn eigen beleving en kan daarom alleen voor mezelf praten.
Ik heb als laatst een track gemaakt met de Sp16 en een Analog Keys.
De Sp16 ben ik best goed mee en dat terwijl ik er maar weinig tijd in heb gestopt.
De elektron bak is maar r*k, onlogisch, veel short cuts....
ik heb hem nodig en ga hem leren maar dat gaat niet zo vloeiend als de Sp16.

Ik maak geen dance ofzo en voor mij is het belangrijk dat een sampler kan grooven en ook realtime recording zonder quantize kan.
Ook neem ik synth en bas en gitaar direct in de SP16 op.

De SP16 is voor mij de beste sampler die er is want hij is super intuietief.

Samplers die ik eerder had

- Korg Electribe Sampler
- Korg Electribe ESX-1
- Akai S1000Xl JJOS blablala
- Machine+
- OP1 ( heb ik nog steeds )

De SP16 kan grooven en je kan er een hele track op maken en dus ook je instrumenten/synths etc opnemen.
Dat is waar ik hem heb. En ga dit dan ook live doen.

Voor mijn geen Digitak want dan heb je maar 8 samples ipv 16.

De SP16 kan wel samples switchen want je kan scenes maken. ( soort van kits )
Die kun je live switchen.


Heb lang getwijfelt tussen de, Deluge, Digitakt, Sp16.
Deluge te moeilijk, Digitakt te weinig tracks met samples.

Als het puur alleen om drums gaat dan is een SP404 wellicht een optie.

De SP16 is niet een drumdoos maar een complete sampler, sequencer waar alle dimensies vane en audio/midi productie aan bod komen.
Denk aan een tracker in een doos + een mixer, stepsequencer, 2fx per kanaal,
ook parameters per step maar een simpelere versie.
Reason recyle met ( slice )

2 inputs en dan 8 outputs en een geweldig filter.

Maar goed het is dus geen drumdoos :)
 
Jomox alpha base
Korg Drumlogue

Enige nadeel drumlogue zijn lastig te lezen shift functies tijdens live set in donkere omgeving maar vond bij Ikea perfect lampje die je in de drumlogue kunt prikken
 

Attachments

  • IMG_3773.jpeg
    IMG_3773.jpeg
    195,2 KB · Bekeken: 64
Laatst gewijzigd:
(Ohja, ik heb een Behringer Edge, Korg Volca drum en volca sample, misschien die maar eens naast elkaar zetten en syncen. Maar toch, ik wil meer vette beats dus..)

Ik zou je Korg drum/Volca verkopen en de drumlogue halen. Ik zit ook aan de Edge te denken naast m’n drumlogue, lijkt me killer van een set
 
Ik wil inderdaad de Edge combineren met een goeie beat-machine, de Volca drum is wel leuk, maar wat onvoorspelbaar, de volca sample kan zelf niet samplen, dus dat werkt allemaal niet zo handig.
Ik zal de Drumlogue nog eens verder onderzoeken, maar ik denk toch dat iets zoek waar ik mee kan samplen, oa de Edge maar ook mijn andere synths. :-)
 
Digitakt is dan denk ik perfect. Wel 8 tracks, maar daarin kun je een oneindig hoeveelheid aan samples te zetten. (Choken wel met elkaar op 1 track) Sequencer, samples inladen vanuit pc, bouncen naar DAW en ook de machine zelf zijn retesnel te doen en erg straightforward imo.
 
Digitakt

Digitakt is dan denk ik perfect. Wel 8 tracks, maar daarin kun je een oneindig hoeveelheid aan samples te zetten. (Choken wel met elkaar op 1 track) Sequencer, samples inladen vanuit pc, bouncen naar DAW en ook de machine zelf zijn retesnel te doen en erg straightforward imo.
+ MIDI ;)
 
Gebruik TR-8S samen met SP404mkII. TR voor de basis snel en directe mutes en direct opnemen van knop bewegingen (naam functie vergeten) gelinkte SP heeft al voordeel dat je pattern length veel groter kan worden dan 16 en je eenvoudig loops kunt toevoegen / syncen. Daarnaast kun je met de laatste firmware ook samples langer laten doorlopen dan je looplengte, dus bijvoorbeeld een 1 bar loop programmeren maar een sample van 8 bar laten meelopen en na het einde op de nieuwe bar weer meegaat lopen.
 
Je hebt oa al een Edge wat hetzelfde is als een DFAM, heb je er al aan gedacht dat zo'n ding ook uitstekend combineert met een loopstation?
Je kan samples er op zetten natuurlijk maar je kan ook live heel makkelijk ff wat mee bonzen op de tafel of ergens op slaan en dat vervolgens mee loopen en je kan meteen met fx erop aan de gang, lijkt me een leuke manier om on the fly lekker te jammen en vette beats te maken, je kan makkelijk in- en uitfaden, het is maar net wat in je opkomt op zo'n moment, oh ja en je kan bouncen ook met zo'n ding.
Hier een techno beat met de DFAM en de RC505; RC505
 
Laatst gewijzigd:
De TR-8s is wel een fijne bak voor live performance. Je kunt er je eigen samples inladen maar hij bezit standaard al veel standaard drumkits met veel klassieke roland klanken. Ik heb ook de SP-404 maar die vind ik als drummachine minder geslaagd door de omslachtige sequencer. In de TR-8s zitten ook effecten in voor meer variatie.
 
Akai MPC one gaat voor mooie prijzen op MP de laatste tijd. Heb er een en is veruit de beste aankoop die ik ooit gedaan heb qua instrumenten.
 
Budget is een beetje afhankelijk van wat een apparaat te bieden heeft, maar meer dan 800 a 900 moet het niet zijn het liefst.

Belangrijkste factoren zijn, goede sound, mogelijk tot samplen (dus niet alleen samples inladen, maar ook zelf kunnen samplen) goeie workflow.
Een 2e hands TR8s heb ik ook wel oren naar, dan kan ik voor niet al te veel geld toch een beetje beuken, de optie om te kunnen samplen heb ik dan niet, maar dat komt dan later wel weer.
De SP404mk2 valt denk ik af omdat de sequencer me niet aanstaat (denk ik) en hij ook niet echt bedoeld is voor het genre wat ik voor ogen heb, tekno / techno / bigbeat / deephouse
Aan de andere kant kan juist een TR8s in combinatie met de SP404mk2 misschien juist wel weer een goeie zijn, de SP404mk2 om loops op te nemen uit mijn synths en dat mee laten lopen met de tr8s.
Wat de elektron spullen betreft, ik vind dat ze erg goed klinken, je kan er veel gekkigheid mee uithalen, maar of de workflow mij ligt, dat vraag ik me af, ik heb ooit een Analog 4 keys gehad en afgezien van de sound vond ik het niks. Maar zojuist heb ik dan weer een vette tekno demo gezien met 2 analog 4's en een digitakt + digitone, tjsa.. dan lijkt het juist weer wel wat ik zoek, alleen, beetje prijzig weer om zo'n set samen te stellen.



D'r zijn eigenlijk gewoon teveel opties, ik zou eens wat apparaten zelf uit moeten proberen denk ik om er echter te komen wat goed voor mij werkt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top