Welke beat-machine moet ik kopen?

Wat is de TP16? Bedoel je SP16?
Ja, oops.


Die Reliq Instruments bak uit Den Haag ziet er wellicht mooi uit maar de site laat toch een on af product zien waar te veel functionatiteit word belooft.
Denk dat dat een heel gebruikt onvriendelijk ding gaat worden als ze iig niet de scope van functies verkleinen.
Dat zou zomaar kunnen.
Ik wacht rustig af, want geen geld.
 
snap dat menu duiken nooit zo goed van elektrons, je hebt juist een scala aan knoppen om direct de functionaliteit te hebben die je wilt. Menu’s zie je alleen wanneer je iets met settings wilt doen, of met sound/sample management. Ben wel benieuwd naar een voorbeeld waarbij je een menu in moet duiken, terwijl dat bij een ander (net zo complex) apparaat niet hoeft. Misschien begrijp ik het gewoon verkeerd.
 
Ik kon niet eens n pattern maken met met de rytm als ie een paar maanden in de kast had gelegen. Die toetsen combinaties alleen al kon ik niet onthouden. Zowat de grootste frustratie bak die ik ooit gehad heb. Wetende dat ik er eerder wel degelijk

Mee kon werken. Ik kan t gewoon niet onthouden. Ook het fx dat ie in zelfoscilatie ging wist ik vaak niet te stoppen.

De squeek als je n step duwt. De lamme pads. Teringbak
 
Dat werkt toch hetzelfde als op elke andere drum unit. Je kiest een geluid, drukt op rec. drukt op een paar stappen en op play. Klaar, niks anders dan via een tr drum unit.
 
  • Duimpje
Duimpjes: r.5
Als Elektron beginner snap ik wat @klinkske zegt.
Maar goed het is het een of het ander.
Ieder apparaat heeft een workflow en het is een balans van features en gebruiks gemak.
Sommige apparaten moet je echt op oefenen en alleen dan betaald het uit.
Sommige mensen willen of kunnen dat niet.

Ik ben gefrustreed maar doe wel het nodig om in Elektron te raken.
Dan pas kan ik in de toekomst zeggen of het wat voor me is.

Datzelfde had ik ook met de OP1.
Dat vond ik echt een onding en dacht dat het een miskoop was.
Todat ik de flow doorhad en nu is het een vaste klant in de speelgoed bak.

@demian heeft volgens mij helemaal geen zin om diep te gaan.
Dat betekend dus geen Elektron, Deluge, MC707, MPC one en dat soort bakken.
 
Met de analog four (of bv octatrack) snap ik je wel qua learning curve, met de rytm gewoon echt niet. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar een specifiek voorbeeld wat zo ingewikkeld zou zijn, dat op een andere drum doos appeltje eitje is.
 
Ik kon niet eens n pattern maken met met de rytm als ie een paar maanden in de kast had gelegen. Die toetsen combinaties alleen al kon ik niet onthouden. Zowat de grootste frustratie bak die ik ooit gehad heb. Wetende dat ik er eerder wel degelijk mee kon werken. Ik kan t gewoon niet onthouden.
The Midlife Synthesist heeft daar een leuke term voor gevonden: de return user barrier.


De Aria S1 heeft het daar ook moeilijk mee. Na een maandje er niet mee geprutst te hebben, kon ik niet eens meer noten invoeren....
Kan aan mij liggen.
 
Voor synthetische percussie is een Cycles ook leuk, is net als de Digitone ook FM maar heeft models voor drums die je kunt tweaken.. hieronder 'n paar demo's..
Heeft iets meer hands-on controls dan de Digitone maar op de Digitone gaat het dieper.. 6 stemmen lijkt weinig maar elke step kun je letterlijk een ander geluid proggen via P-lock.




 
Sp lekker grimey voor beats/lofi dingen maar meer voor “erbij”. TR8S als instant jam house/dance bak. Digitakt voor alle stijlen van complexe polyritme’s helemaal stuk tot RnB / drumn bass en techo. Goed als ritme bak gebruiken en jezelf niet laten verleiden om allerlei andere samples in te laden want dan heb je ineens een standalone groovebox (ook leuk ) Samples from Mars in de aanbieding aanschaffen. Daar zit een 1Gb uitgeklede drum library bij waarmee je eenmalig heel de digitakt volstauwt met alle (vintage) drumgeluiden die je kan bedenken en je bent klaar. Laatste firmware heeft een slice mode en er is een webbased third party editor waar je hele sample chains mee maakt. Workflow van de digitakt is vrij eenvoudig tov de octatrack en eerdere elektron bakken. Tr8s is wat meer hands-on live bak. Goede fun factor. Met de digitakt kan je door de lfo’s die aan iedere parameter toe te wijzen zijn wat makkelijker een levendiger pattern krijgen, bijvoorbeeld minimale verandering op de attack, drive of filter van een sample. Heerlijk voor percussie.
Voor punch en groove (zoals early detroit/chicago) en hiphop is de Isla2400 (poepje duurder) toch wel heel lekker.
Welke uitgeklede SFM drum libary is dat? Want ik krijg op hun site altijd keuze stress en koop dan niks 😓
 
Ik heb die elektron cycles en samples nooit een blik waardig gegeven maar klinkt toch wel erg goed 👌
 
Dat werkt toch hetzelfde als op elke andere drum unit. Je kiest een geluid, drukt op rec. drukt op een paar stappen en op play. Klaar, niks anders dan via een tr drum unit.
Dat is idd hoe ik start... Gewoon TR-x0x-style... :okdan:

En wanneer de beat na een tijdje wat begint te vervelen begin ik er de Elektron twist aan te geven... :halleluja

Basis functie is dus even makkelijk als eender welke TR en je maakt het net zo complex als je zelf wil...
 
@demian heeft volgens mij helemaal geen zin om diep te gaan.
Dat betekend dus geen Elektron, Deluge, MC707, MPC one en dat soort bakken.

Arturia drumdoos dan? Of een Roland SPD oid...

SPD_One (Phone).jpg
 
Ik snap ook niet precies wat er zo moeilijk is aan een Elektron proggen.. paar shortkeys leren en ff goed weten wat ze doen.. maar er is niet zoveel guide op het display idd.. Dat is met een MPC minder 'n issue.. ook wel wat menu dive maar niet persé heel moeilijk..
Heeft ook een drumsynth gekregen 2 jaar terug met diverse models om naast samples te gebruiken en kun je per module kunt inladen op 'n track eventueel om zo te muten via de pads.. en tevens kun je prima grid sequencen op de pads.. Er is idd best veel mogelijk met dit ding, misschien dat dat wat verwarrend is. Ik zou die SP16 ook weleens willen proberen maar heb helaas weinig tijd meer om ermee bezig te zijn maar ben benieuwd naar mensen die dit weleens hebben vergeleken.

Ik krijg met de MPC altijd een soort DAW gevoel.. vooral de audio routing van de mixer.. super flexibel.. maar dat vinden sommigen juist weer helemaal niks..


 
Ik was eens bij een kerel die een moog verkocht. Hij had die eerder drumbak staan van elektron. Hij ging m even laten horen. Kwam niks van. Zelfde reden. Hoe werkt t kutding alweer 😂
 
follow no guru. J. Krishnamurti.
Ze hebben allemaal een agenda en veel kunnen niet eens muziek maken,
Alles wat je van ze hoord is dat het nieuwste het beste is...bla bla koop dit koop dat...

Anyhow de 'return barrier' is wel een goede.
In mijn ervaring heeft de OP1 die niet, wel een stijle leer curve

Als ik de SP16 volgens dit mag raten dan.

SP16
intitial jammebilty = very high
learning curve = very low
return barrier = very low
functionality = medium

Denk dat elektron speel veel oefening vereist.
Het zegt wat over de gebruiker maar dat zegt toch ook wat over de kwaliteit van de interface.
Kleine displays, met dan nog eens kleine hints die je bijna niet kan zien en dan alle shortcuts die je in de handleiding kan vinden.
En als het daar niet instaat moet je nog eens door de release notes.

Zo heb ik voor mijn Analog Keys een shortkut sticker gekocht.
Blijkt dat nog 256 andere shortkuts bestaan.

Tja.......ik vind het slecht maar goed ik ben nu dus wel aan het oefenen wat uiteindelijk komt het wel de muziek ten goede mag ik hopen.
 
The Midlife Synthesist heeft daar een leuke term voor gevonden: de return user barrier.


De Aria S1 heeft het daar ook moeilijk mee. Na een maandje er niet mee geprutst te hebben, kon ik niet eens meer noten invoeren....
Kan aan mij liggen.
Dat ligt niet aan jou. Ik heb hetzelfde met de S1. Bij die compacte bakjes hebben knoppen 2 of 3 functies.
Dan maar handleiding printen en ernaast houden.
 
ik durf te zeggen dat je op een rytm mk2 geen enkele knoppen combo of menu dive hoeft te maken om een dikke beat te maken. Vanaf dat je een nieuw project geopend hebt dan, maar als dat je al niet lukt kan je volgens mij beter een andere hobby zoeken :)
 
Welke uitgeklede SFM drum libary is dat? Want ik krijg op hun site altijd keuze stress en koop dan niks 😓
In de “all the samples from Mars”’aankoop. Is nu €99,- maar volgens mij heb ik die voor €60 in een black friday deal aangeschaft. Verder koop ik nooit samples maar dit is wel een waardevolle library incl de standaard TR wav’s clean, door tape; door SP1200’s en EMU’s. Heb wel de meeste synth samples die in die Gb library zitten er uitgegooid om nog 150 MB over te houden op de +drive voor resampling buffer.
Wel eerst 60Gb downloaden om vervolgens 59 in de kast te zetten maar dan heb je ook wat:

Contents:

  • 75 Sample Packs
  • 60 GB (unzipped) of Instruments & Samples
  • Includes 1 GB file that has only the Essential WAV from every product
  • 100% hardware processing
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top