Samples in RS7000

glennn

Nieuwkomer
Lid sinds
17 april 2008
Berichten
20
ik krijg er een beetje de stoppels van dus ga het hier even vragen.
ik ben al een hele tijd aan het proberen mij samples goed te zette maar het lukt me niet.

de samples zijn gewoon ingeladen.
en de bedoeling is dat de sample samen loopt met de beat..

ik heb het in step seq geprobeerd en ik heb de release hoger gezet zodat hij helemaal afspeelt maar dan krijg ik een echo die ik niet wil..

bij replace of hoe het noemt heb ik het probleem dat de sample altij net te kort is af te lang, hij word afgekapt wat niet zo mooi is of je hebt er altij een ruimte tussen. wat eigelijk bij step seq. ook is.

hoe losse jullie dit op?

tips zijn altijd welkom, ik ben er nog nieuw in8~
 
Weet niet precies hoe je werkt maar misschien moet je ze gewoon wat beter knippen?
 
ja daar begint het inderdaad al.

als je bij de sample optie komt voor te snijden staat hij ongeveer van 0 tot 55000.

zo dus ik sta een hele dag aan het knopje te draaien eer dat ik in de helft zit, hoe stel ik dit in?
 
ja daar begint het inderdaad al.

als je bij de sample optie komt voor te snijden staat hij ongeveer van 0 tot 55000.
zo dus ik sta een hele dag aan het knopje te draaien eer dat ik in de helft zit, hoe stel ik dit in?

Ik pak na 30 sec. aan't knopje draaien de handleiding erbij .... :eureka:
 
Bericht door een moderator:
topictitel is zo duidelijker, krijg je ook betere antwoorden.
 
Het klinkt alsof je samples niet de juiste lengte (en dus ook niet het juiste tempo hebben) - tenminste ik meen te begrijpen dat je met (drum-) loops werkt.

Dus als de sample 'afgekapt' wordt en te snel opnieuw opstart dan moet je tempo omlaag (of je moet je sample iets sneller / iets hoger) afspelen. Als er een gaatje valt aan het einde van de sample - er is dus even stilte - dan moet je het tempo (de BPM) van de RS iets omhoog of je moet je sample iets lager (en dus langzamer) afspelen.

Het klink iig in mijn oren alsof je de basics van het (loop) samplen nog niet helemaal doorhebt.
 
Als je tijdens sample edit op de functie toetsen drukt dan verandert de resolutie van de loop instelling : 1x 10x 100x 1000x enz.

Maar dit staat gewoon in de handleiding en die zou ik bij dit app. zeker eens lezen anders mis je veel functies ;)
 
Ik heb hetzelfde waneer ik samples inlaad in de rs7000 omdat de sample dan bestaat als 1 "noot" die afgespeeld word.
Als je ook beatstretch op een ingeladen sample toepast wordt hij niet sneller/langzamer maar korter/langer.

daarom gebruik ik eigenlijk altijd de optie om zelf te sampelen via de audioingang en kies dan de optie slice/seq.
de sample wordt dan opgedeelt en bij bijv. een drumsample krijgt elk geluidje dan een eigen noot/toets zodat het niet 1 geheel is en je er bijv alleen de high hat of de snare uit kunt halen.
Ook werkt de beatstretch dan wel gewoon en is de sample eigenlijk gewoon een phrase gelijk alle andere uit de rs7000.

In deze optie klopt, bij mij, de snelheid en alles precies omdat het makkelijk bij te stellen is.
 
ja daar begint het inderdaad al.

als je bij de sample optie komt voor te snijden staat hij ongeveer van 0 tot 55000.

zo dus ik sta een hele dag aan het knopje te draaien eer dat ik in de helft zit, hoe stel ik dit in?

In

Het 'overview trim' zie je bij de 4e draai knop 'step' staan. Daarmee kun je het fijner of grover instellen.

Wat betreft de lengte van samples: gate time instellen? De RS kan niet oneindig lange samples afspelen, 't is geen harddisk recorder.
 
Ik heb hetzelfde waneer ik samples inlaad in de rs7000 omdat de sample dan bestaat als 1 "noot" die afgespeeld word.
Als je ook beatstretch op een ingeladen sample toepast wordt hij niet sneller/langzamer maar korter/langer.

Heuh? Dat is toch ook logisch dat 'ie samples over het keyboard pitched? Je kunt samples natuurlijk ook niet gepitched importeren voor bijvoorbeeld een drumkit, door gewoon je sample op 1 noot (C0 of c1 of D#3 of whatever) te importeren (de respectievelijke noot wijs je aan met het vierde draaiknopje: type). Dan kun je je sample gewoon slicen en stretchen en weet ik wat. Dus je hoeft niet perse alles te samplen met de RS zelf.
 
Heuh? Dat is toch ook logisch dat 'ie samples over het keyboard pitched? Je kunt samples natuurlijk ook niet gepitched importeren voor bijvoorbeeld een drumkit, door gewoon je sample op 1 noot (C0 of c1 of D#3 of whatever) te importeren (de respectievelijke noot wijs je aan met het vierde draaiknopje: type). Dan kun je je sample gewoon slicen en stretchen en weet ik wat. Dus je hoeft niet perse alles te samplen met de RS zelf.


Oh, dus je kunt een sample ook op 1 noot importeren en daarna slicen?

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon de audio-sample optie omdat daarna meteen alles goed is qua lengte, trim en slice.

Zal die andere optie eens proberen,
maar eerlijk gezegd, mischien vreemd, beleef ik altijd wel plezier aan het audiosampelen via slice/seq in de rs7k zelf i.p.v. importeren.

soms wel lang wachten tot de sample gesliced is :koffie:
en met vocals enzo werkt het slechter als met bijv. een beat

maar inderdaad werk ik soms omslachtig omdat ik altijd zo ver mogelijk zonder manual probeer te komen en die pas gebruik als ik vast kom.
 
dankuwel! mijn probleem is opgelost.

danku voor de trim optie uit te leggen en ja het staat in de handleiding maar deze is soms nogal onduidelijk voor mij.
 
Kan wel kloppen want wat handleidingen betreft heeft Yamaha er een handje van om die zo onduidelijk mogelijk te houden. Maar het kan zeker geen kwaad om hem eens een keer door te bladeren zodat je ongeveer weet wat hij allemaal kan.
 
Oh, dus je kunt een sample ook op 1 noot importeren en daarna slicen?

Ik gebruik eigenlijk altijd gewoon de audio-sample optie omdat daarna meteen alles goed is qua lengte, trim en slice.

Zal die andere optie eens proberen,
maar eerlijk gezegd, mischien vreemd, beleef ik altijd wel plezier aan het audiosampelen via slice/seq in de rs7k zelf i.p.v. importeren.

soms wel lang wachten tot de sample gesliced is :koffie:
en met vocals enzo werkt het slechter als met bijv. een beat

maar inderdaad werk ik soms omslachtig omdat ik altijd zo ver mogelijk zonder manual probeer te komen en die pas gebruik als ik vast kom.

Ach, als 't werkt dan werkt 't. Iets is pas omslachtig als je het zelf als zodanig ervaart :)

Ik importeer juist vaker wav files dan dat ik direct op de RS sample. Ik vind het handiger om samples eerst in een audio editor te bewerken. Vaak slice ik de samples zelfs in een audio editor. Dat is een stuk overzichtelijker, sneller en geeft soms ook een beter resultaat.
 
Ach, als 't werkt dan werkt 't. Iets is pas omslachtig als je het zelf als zodanig ervaart :)

Ik importeer juist vaker wav files dan dat ik direct op de RS sample. Ik vind het handiger om samples eerst in een audio editor te bewerken. Vaak slice ik de samples zelfs in een audio editor. Dat is een stuk overzichtelijker, sneller en geeft soms ook een beter resultaat.

Oke, maar ik heb een Packard Bell computer, vandaar,
als ik op mijn pc op een knopje druk kan ik eerst soep gaan koken,
vandaar dat ik werken op de pc vermijd
 
Heb ook een vraagje over de RS7000 mbt het tunen van samples dus ik dacht.. maar ff droppen in dit topic :)

Is het nu een tekortkoming van de RS dat als je samples per toets importeert, ze niet individueel kunt tunen?
Kan ze natuurlijk los inladen en dan tunen maar dan houdt het na 16 tracks op.

Bij sample edit staat het niet tussen de functies iig. In de manual is ook niets te vinden maar de manual vermeld wel meer niet :)

ff 'n kleine edit: Je kunt dus wel met pitchconvert de boel fine tunen (de bekende +/-50 cent) maar dan krijg je dus te maken met het strecth algorithm omdat de lengte daarbij gelijk blijft (en er sideFX in het geluid ontstaan)
Zoek dus naar tuning optie zonder processing oid.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top