Welke beat-machine moet ik kopen?

Mna… ik kocht de rytm voor pakweg 1250 nieuw en weinig gebruikt maanden te koop gestaan voor 700. Om de koper erna te citeren ’wauw de pots voelen nog zo strak als nieuw’ ik zei toch, amper gebruikt.
Nieuw spul is altijd geld verliezen na aankoop. Zeker bij elektron. Komt er nooit meer in.
best jammer want die grijze bak hoorde ik onlangs en die klinkt best geil. Maar geen haar aan mijn hoofd…
ik,verkocht een analog 4 voor een vriend, amper gebruikt, vlek in de display. Voor die grijze oude drummers zijn displays zelfs niet te krijgen als t misloopt. Wie weet komt er wel eens een drumlogue.
o ja ik moet,dat midlife synthesist filmpje nog zien. Want ondanks de kritiek (als basher) vind ik t toch n interesting topic geworden.
 
Geen idee waarom ze de machines van Machinedrum en Monomachine niet uitbrengen voor de Syntakt...
Desnoods tegen een kleine meerkost... ze verkopen toch ook de sample/pre-set packs...

Je kan de Machinedrum toch niet meer nieuw kopen... En als je ze tweedehands koopt is er ook minder budget over voor Elektron....
Kunnen ze beter die algos verkopen aan bvb 49€ per "machine"...
 
Leerzame reacties, thanks. Mijn shortlist is wat eenvoudiger geworden, SP404mk2 valt voorlopig er even vanaf. De TR8s heb ik eigenlijk alleen interesse in aan een lagere (2e hands) prijs, niet kunnen samplen en niet extern midi kunnen sequencen is daarvoor de reden.

Blijven over de SP12 en de Digitakt, allebei hebben ze hun eigen sterke kanten, ik neig maar de Digitakt omdat ik denk dat je daar meer gevarieerder patterns mee kunt programmeren. Ik vind het wel een klein rotdoosje, zeker in vergelijking met de SP12, dus ik ben er nog niet uit.

Ik heb wel het idee dat meer mensen de Digitakt willen dan een SP12, maar of dat een goede graadmeter is..
 
Moet je eens op gearspace de sp16 topics doorspitten. Staat vol met dit soort reacties.
Vaak ook door doorgewinterde sp1200, mpc2000, asr10 gebruikers.
Voor mij ook 1 van de betere gear die ik heb aangeschaft.


"Ok, so I have had this thing for the day and spent about 4 hours with it and have already mastered it. I don't care what anyone says this is the BEST sampler I have ever owned. It's so easy to use and you can put anything down you can come up with in your head. The splicing is insanely easy and step sequencer is phenomenal. It feels like I am using my Ensoniq 16+ again.

There is no way I am returning this thing. I am enjoying working with it so much! It's so nice to get away from a DAW and all the BS that comes with it - drivers crashing, updates, problems, OS issues, etc. I can just sit and make beats.

Highly recommend this thing."
 
Hier een SP-16 en TR-8s eigenaar, met veel 25+ jaar ervaring met andere bakken (bijna alle electribes, mpc's, TR x0x'n etc.).

Ik heb de TR-8s voor de sounds en de losse outputs, om hem in hardware setting als TR 909 in te zetten, zoals vroeger.

Ik heb de Pioneer SP-16 omdat die best of many worlds is, samplen, dj stijl samples laden vanaf usb stick op de voorkant gaat heel makkelijk (in tegenstelling tot alle SD kaart bakken gepiel).
16 parts, welke per part in te delen zijn met 16 stereo samples (of zelfs meer als je creatief bent met de settings), of als melodieuze wavecycle(s) synth, of als externe midi sequencer.
Per part 2 FX (prima te gebruiken), en een flinke berg intern opslag geheugen (meerdere GB's). Een project file met scenes kan je zo uitgebreid maken als je wilt, ik moet nog alle uithoeken ontdekken. Intern ramgeheugen is ook flink, dus je kan een hele live set in één keer inladen en realtime schakelen tussen scenes (welke verschillende instellingen per part kunnen hebben). En de connecties achterop, en de FILTER die je zelf kan routen naar welke output paar je wilt !!!! man man :mega:

SP-16 is echt een alles in één bak, die heel snel werkt, een goed touchscreen heeft met dikke prima hardware bouwkwaliteit en knoppen.
Ik zou je aanraden er eentje waardevast te kopen 2e hands, rond de 800 euro zal dat zijn, ermee te pielen, en dan weer weg te doen voor hetzelfde geld, of te houden. Win-win situatie.
De TR-8s kan ook samples laden zonder zelf te samplen, maar ik pak veel liever de SP-16, dat werkt zoveel sneller als het op externe sampling (en interne resampling !) aankomt.
En niet te vergeten het grotere kleuren scherm op de SP-16, meer overzicht = betere workflow.
 
Laatst gewijzigd:
Met zo'n verhaal raak ik wel enthousiast over de SP-16 ^^ Heb m'n digitakt verkocht met het idee hem weer terug te kopen omdat ik moet investeren in m'n zoveelste ondernemingsidee maar nu twijfel ik ook omdat de SP-16 me wel lekker hands on lijkt. Maar was ook zeker wel blij met de digitakt...al gebruik ik in de praktijk dan weer veel vaker TAL drums op de laptop.

Wellicht ben ik een brave jongen geweest voor de sint dit jaar.
 
Ik ken de digitakt maar een beetje en die is best leuk. Maar de Digitakt is maar een deel van wat de SP16 kan.
Dus de Digitakt zou je met iets moeten combineren om hetzelfde te kunnen.
Juist dat intieme in 1 doos bevalt me heel erg.

Ik zou hem zeker eens uitproberen.

ik heb ook tussen de Deluge Digitakt en sp16 gekozen. Nu kijk ik nooit meer om :)
Maar goed iedereen zijn ding.
 
Gaat samples vermangelen niet veel verder in een digitakt?? Het is er iig mocht je het nodig hebben.



Aan de andere kant. Dubbele polyfonie.. Stereo sampling.. (en vast nog meer functies).. een SP16 is zeker mooi.. Lijkt me lekker werken als ik dit zie..

 
Hoe bedoel je verder?
De Digitakt heeft andere functies.
De SP16 kan heel goed samples mangelen bv met de slice functie.

De SP16 is meer basic maar meer compleet.
Volgens mij heeft de Digitakt een uitgebreide envelope terwijl de sp16 een Attack, hold, release envelope heeft maar wel keuze uit 2 attack en release curves.

Voor mij een geweldige balans tussen functionaliteit en workflow.
Het is niet een puur dance apparaat en je kan er prima andere muziek op maken.
Heb nog nooit zo een uitgebreid apparaat in mijn handen gehad waar ik meteen mee uit de voeten kon.
Dit is bv met mijn Analog Keys of de midibox sequencer een ander verhaal.
Maar goed dat zijn ook hele toffe apparaten.

Voor mij is er persoonlijk niets meer wat me naar de Digitakt trekt.
Maar goed ik ken ook mensen die hun Digitakt goed hebben geleerd en daar live goed mee uit de voeten kunnen.
Niets is beter ofzo uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit zolang we maar plezier hebben en er leuke muziek uitkomt.
 
(deleted)
 
Laatst gewijzigd:

Attachments

  • IMG_3877.jpeg
    IMG_3877.jpeg
    131,1 KB · Bekeken: 74
Back
Top