Aansluiten Virus B

Creative

Stamgast
Lid sinds
1 september 2004
Berichten
223
Locatie
Nederland
bijvoorbaat excuses aangeboden voor mijn n00b vraag maar ik ben nu eenmaal niet zo technisch aangelegd :P vroeger lukte het nog wel met midi + atari maar sinds alles met vst's werkt heb ik mijn hardware nooit meer kunnen gebruiken omdat ik niet weet hoe ik het aan sluit.

zo heb ik al jaren een virus B en een midikeyboard maar omdat ik niet weet hoe ik dit aan sluit zodat ik de B net zo flexibel kan gebruiken als een VST ligt het al jaren ongebruik stil, dat is uiteraard niet de bedoeling vandaar de vraag hoe sluit ik dit nu op een juiste manier aan ? wat heb ik aanvullend nodig.

Doel:


- snel kanaal toe kunnen wijzen via FL studio net als bij een VST

- de virus dient direct bij openen net als de vst's het juiste geluid te laden

- ik wil het niet afspelen om op te nemen ivm cpu haperingen maar renderen zoals bij vst's

Vragen

- Kan ik net als bij VST's softwarematige vst effecten toepassen over de hardware input en dit mee renderen in de track ? Komt dit geluid dan ook op een kanaal op het softwarematige mengpaneel binnen ?

- Wat heb ik naast een midikeyboard, de virus b nog meer nodig om dit te realiseren ? Een mengpaneel, iets van een interface (ik heb werkelijk geen flauw idee wat voor kastjes dit zijn maar dit lijkt de sleutel te zijn ? Zoja welke is goed ?

- Hoeveel geluiden zijn er te gelijk uit de Virus B te halen ? (een vst kun je soms wel 10 keer openenen maar dat lijkt me bij hardware niet het geval ?

- Die menu's zijn voor mij een ramp, ik zou daarom graag een editor gebruiken zoals deze: http://www.synthtopia.com/images/virus-editor.jpg, dit open je naar mijn inziens als een VST maar hoe herkent de Virus dit ?

- Ik zou er ook nog graag andere hardware aan hangen waar dien ik dan rekening mee te houden bij aanschaf van bijvoorbeeld zo'n interface ?

Ik zou graag uitgelegd krijgen hoe ik dit aan sluit, waar ik op moet letten, welke apparatuur aanvullend benodigd is.

Bijvoorbaat bedankt.
 
Sorry, maar ik begrijp niet veel van je verhaal :D Om je te helpen wil ik graag het volgende weten:


  1. Welke geluidskaart heb je? Hoeveel audio ins en hoeveel audio outs heeft deze?
  2. Heeft je geluidskaart (minimaal) 1 midi in en 1 midi out?
  3. Met welke DAW werk je? Fruity Loops?
 
1. geen speciale geluidskaart deze zat al in
2. er zit wel een midi in en out kabel aan vast die aansluitingen zijn aanwezig
3. FL inderdaad..

uitleggen is ook niet mijn sterkste eigenschap :) ik zou simpelweg graag de virus b net als een VST kunnen gebruiken.. en dit dan mee exporteren..
 
Ok duidelijk 8). Ikzelf stuur de virus aan met een midi patchbay. Deze ontvangt een signaal van een midi keyboard. De volgorde is als volgt:

Midi keyboard > Midi patchbay > Virus (en vervolgens stuurt deze een audio signaal naar je DAW)

Wellicht dat jij je afvraagt waarom de midi patchbay er tussen zit. Dit is omdat ik meerdere synths aan wil kunnen sturen met verschillende midi poorten. Voor jou is dit niet nodig.

Jij geeft aan dat er geen 'speciale geluidskaart' in/aan je PC zit. Voorzie je een mogelijkheid om audio via je geluidskaart naar je DAW te sturen? Oftewel, zit er een audio in op je geluidskaart?
 
ik zou simpelweg graag de virus b net als een VST kunnen gebruiken.. en dit dan mee exporteren..

Ik heb ooit een vst editor voor de virus b geprobeerd. Hiermee kon je middels een 'vst' de synth aansturen. Het nadeel was dat alle knoppen niet op de juiste positie sprongen. Dus als je bijvoorbeeld de attack wilde wijzigen, en je draaide aan de attack knop, dan was de virus de instelling kwijt.
 
- ik wil het niet afspelen om op te nemen ivm cpu haperingen maar renderen zoals bij vst's

Gaat niet. Gewoon helemaal niet, punt uit, ongeacht wat je er bij koopt.

Renderen vereist dat de synthesizer de MIDI van te voren ontvangt, rendering toepast en het resultaat als een soort .wav file terugstuurt naar je DAW. De B heeft alleen audio en MIDI outputs, en die zijn daar beiden niet geschikt voor, en gaan dat ook nooit worden.

- Wat heb ik naast een midikeyboard, de virus b nog meer nodig om dit te realiseren?
Verkoop je B en koop een Virus TI, dan ben je gelijk van het hele gedoe af. Het mooie is dat de TI tegelijkertijd als audio-interface kan dienstdoen, dus ben je daar ook van af.

- Hoeveel geluiden zijn er te gelijk uit de Virus B te halen ? (een vst kun je soms wel 10 keer openenen maar dat lijkt me bij hardware niet het geval ?
VSTs kun je zo vaak openen als je wilt; het enige wat de grens vormt is je DAW en je processor.

Een Virus B is 16-parts multitimbraal. Dat geeft je in feite 16 Virus Bs - maar die moeten de polyfonie en effecten allemaal met elkaar delen.

- Die menu's zijn voor mij een ramp, ik zou daarom graag een editor gebruiken zoals deze: http://www.synthtopia.com/images/virus-editor.jpg, dit open je naar mijn inziens als een VST maar hoe herkent de Virus dit ?
Niet. Die editor weet helemaal niet dat er echt een Virus aan de andere kant hangt en de Virus weet niet dat een editor 'm bewerkt. Het enige wat er heen en weer gaat is system exclusive en CCs.
 
Back
Top