Cubase 6 'workflow' vraag

MSK

Psychopatisch lid
Lid sinds
20 april 2010
Berichten
860
Hallo,
Ik heb sinds een week of iets Cubase 6 geinstalleerd en ben nu met enkele projecten bezig.
Ik stuit wel op een klein probleem waar misschien mensen hier mij mee zouden kunnen helpen.
Ik werk vooral met audio en af en toe wat softsynths en ben nogal nieuw in het cubase envoirment af en toe met logic wat multitrack opnames gedaan maar nooit echt in logic of cubase hele nummers gebouwt.
Nu mijn vraag, in mijn hoofd lijkt het een ok idee om eerst mijn tracks in elkaar te zetten en ze daarna pas rustig te gaan mixen, toen ik met renoise werkte deed ik het overigens anders ik mixte elke keer als er iets nieuws bij kwam dat in de mix, en paste zo andere tracks aan om het ok te laten klinken.
Is het algemeen goed te doen om zo te werk te gaan, dat ik eerst de hele compositie en sounds etc. opneem/arrangeer, en de inserts en de mixer/send kanalen met rust laat tot een groot gedeelte compositioneel van de track bepaalt is?
Ik merk in mijn project dat ik tegen CPU problemen aan lopen als ik alles gelijk ga mixen als ik het opneem/programmeer. Ik zit er aan te denken meer aandacht aan het opnemen en EQen van te voren te besteden, zodat er minder CPU in het project gaat, en dit is misschien dan nog een extra maatregel die ik tot een vaste werkmanier wil gaan maken.
Mijn projecten zijn nogal zwaar omdat ik heeel veel tracks gebruik en veel reverbs, delays en zware EQ's inlaad, mijn Imac kan het soms niet aan en dan word het alleen maar lastiger alles goed te componeren.
Ik ben al aan het kijken naar meer out of the box mixing spullen, zoals een hardware reverb en wat mooie compressors om CPU te drukken.
Om de track af te maken ga ik dan als de compositie en grotendeels de mix al klaar is kleine details toevoegen om alles mooi vol gevult te laten klinken.
Groet,
MSK.
 
Nu mijn vraag, in mijn hoofd lijkt het een ok idee om eerst mijn tracks in elkaar te zetten en ze daarna pas rustig te gaan mixen, toen ik met renoise werkte deed ik het overigens anders ik mixte elke keer als er iets nieuws bij kwam dat in de mix, en paste zo andere tracks aan om het ok te laten klinken.
Is het algemeen goed te doen om zo te werk te gaan, dat ik eerst de hele compositie en sounds etc. opneem/arrangeer, en de inserts en de mixer/send kanalen met rust laat tot een groot gedeelte compositioneel van de track bepaalt is?


Het is zeker niet algemeen goed of fout om welke werkwijze dan ook toe te passen. Het belangrijkste is dat het voor jou werkt wat je doet. Het maakt dus niets uit HOE je er komt ALS je er maar komt. En het leuke van een DAW is dus mede dat je volledig vrij bent in dat soort dingen. Gooi je het tracken, arrangeren, mixen helemaal door elkaar en doe je alles min of meer tegelijk; prima. Doe je alles op de ouderwetse manier op volgorde; ook prima.


Ik merk in mijn project dat ik tegen CPU problemen aan lopen als ik alles gelijk ga mixen als ik het opneem/programmeer. Ik zit er aan te denken meer aandacht aan het opnemen en EQen van te voren te besteden, zodat er minder CPU in het project gaat, en dit is misschien dan nog een extra maatregel die ik tot een vaste werkmanier wil gaan maken.
Mijn projecten zijn nogal zwaar omdat ik heeel veel tracks gebruik en veel reverbs, delays en zware EQ's inlaad, mijn Imac kan het soms niet aan en dan word het alleen maar lastiger alles goed te componeren.
Ik ben al aan het kijken naar meer out of the box mixing spullen, zoals een hardware reverb en wat mooie compressors om CPU te drukken.
Om de track af te maken ga ik dan als de compositie en grotendeels de mix al klaar is kleine details toevoegen om alles mooi vol gevult te laten klinken.
Groet,
MSK.


Als je computer niet snel genoeg is en je bent daarom beperkt in wat je kan doen is dat niet fijn idd. Maar anno nu is dat probleem eenvoudiger op te lossen dan de deels OTB methode. Het kan natuurlijk dat je graag HW reverbs en comps etc erbij wil hebben, prima. Maar als je toch Cubase gebruikt dan is voor een fractie van de prijs van al die harware verbs en comps een zeer goed PC systeem in elkaar te klussen waarmee je echt wel alles realtime (en stabiel) itb kan doen wat je wil.
 
Hey Flex, bedankt voor de reactie.
Ik ben aan het sparen voor een nieuwe computer.
Ik wacht even af en ga het op de 'old school' manier proberen.
Als ik met de nieuwe computer NOG niet genoeg cpu heb, dan ga ik naar een reverb en misschien een delay en compressor kijken.
Thx!
MSK.
 
Back
Top