waarom altijd dubbele effecten?

meloyoungster

Ouwe rot
Lid sinds
30 september 2009
Berichten
582
als je een plugin koopt krijg je meestal een mono en een stereo plugin

ook bij waves het geval.

ik gebruik eigenlijk alleen maar de stereo

Nu zag ik laatst dat de L geel was en r niet. houd dit in dat de eq alleen l veranderd?

zie plaatje
 

Attachments

  • waves.bmp
    468,3 KB · Bekeken: 92
Wellicht dat je plugin die je er voor hebt zitten alleen maar mono is?
 
Heb je al eens geprobeerd of je verschil hoort tussen L en R? Als je een extreme EQ instelt dan zou je het verschil duidelijk moeten kunnen horen.

Ik denk overigens dat wat jij ziet te maken heeft met de stereolink-functie (die zie ik ook geel weergegeven in jouw screenshot). Het is vrij gebruikelijk dat als de stereolink op apparatuur wordt ingschakeld de controls van L bepalend zijn voor beide kanalen, m.a.w. R volgt dan de instellingen van L.

Gebruik je oren om het verschil te horen!!
 
Geen idee of het helemaal waar is, maar als je nou mono gebruikt voor drums en bass?
Of eigenlijk voor ieder geluid die van jou niet zozeer stereo hoeft te zijn? Ik heb het idee dat sounds daardoor strakker klinken en je meer sound kwijt kan in je mix?
Zulke dingen lees ik over mono hier en daar.
Aangezien Waves voor ook mixen is, lijkt me dat prima.. maarja ik weet het fijne er niet van... :bekdicht:
 
het viel me ineens op,

ook op bass en drums gebruik ik gewoon de stereo eq, als je fl kopt bijv heb je ook maar 1 eq en die is natuurlijk stereo. maar kben toch benieuwd waarom je altijd een mono en stereo versie krijgt., ik zou het echt niet weten, want ik heb het ook al bij compressor en andere effecten gezien
 
waarom je altijd een mono en stereo versie krijgt
Mss om verwarring, verspilling van resources te voorkomen als je met mono kanalen werkt; mono spoor ? > mono plugin.. prima toch?

Waarom een stereoplugin draaien op een mono-kanaal? (als de mono optie voorhanden is)
 
Ik weet van Waves dat de mono en stereo versies alleen maar zijn voor oudere hosts die geen n-channel plugins ondersteunen en dat ze puur voor compatibiliteit er zijn. Bij VST2 had deze beperking eigenlijk al niet meer en bij VST3 al helemaal niet.

Het is uiteindeiljk kompleet overbodig (althans bij de Waves plugins) om nog mono en stereo plugins te hebben. VST3 schakelt intern automatisch op basis van het kanaal waar het in wordt geladen.
 
Back
Top