De eerste stapjes

Ik gebruik zelf voornamelijk Renoise maar Ableton heb ik ook gekocht (samen met een apc40) om uiteindelijk wat live dingetjes mee te kunnen doen.
Renoise is voor mij het dichtste bij perfectie, maar een tracker werkt wel weer wat anders dan een sequencer :)
 
Dat alles verticaal beweegt en je geen pianoroll hebt (bij renoise dan)
Je kan de demo van Renoise downloaden, daar zit bijna alles al in wat je bij de volle versie (die overigens maar 50 euro is) ook hebt. De community van Renoise is overigens ook de beste ooit. Als je een vraag hebt ben je binnnen een uur geholpen (meestal)

Dat hele programma word ook aangepast naar user feedback dus als je uiteindelijk het hele programma doorhebt en tips hebt wordt er serieus naar je geluistert, erg leuk! Het is wel ff wennen maar ik zweer er nu plechtig bij. Echt complete controle over alles :D

Er zijn ook bekende producties in gemaakt van bijvoorbeeld al is dat wel een beetje over the top voorbeeld ^^
is mijn eerste 'productie' van 3 jaar terug in Renoise, dat gaat iets langzamer, dan snap je misschien een beeeetje hoe het werkt.

Toch blijft Ableton denk ik wel de makkelijste keuze :)
 
Ik heb wel nog een ander vraagje.. misschien een hele domme maar toch...

Ik kan op veel plaatsen van die zgn sample packs downloaden... hier zitten behalve losse geluidjes ook complete bas/ritmeloops in... (dus een sample van een basslijn PLUS andere ritmische geluidjes etc...

is het "done" om zoiets te gebruiken in een plaatje/productie... of wordt "men" geacht zulke dingen volledig zelf te maken?

Want sommige sample pack bevatten echt zeer complete loops...
 
Ik vind het persoonlijk 'not done' maar er zijn vast zat mensen die wel van dit soort 'presets' gebruiken. Het punt is altijd dat je er net zo ver in kan gaan als je wil. Als je bijvoorbeeld een VST als Nexus koopt heb je een VST met een shitload aan geluiden waar je zelf eigenlijk geen zak voor gedaan hebt. (je kan natuurlijk wel wat kleine opties aanpassen e.d.) Als je daarentegen zoiets als Reaktor gebruikt kan je zelf je eigen synth opbouwen met digitale weerstandjes enzo. Dit vind ik persoonlijk ook een van de moeilijkste keuzes die ik bij mijn eigen composities tegenkom; zal ik deze sample gebruiken of maak ik zelf iets..
 
zoiets dacht ik wel ja...

Voor mij (abosolute noob) is zoiets ideaal om toch al snel "resultaat" te boeken.... Gaandeweg leer je de programma's, mogelijkheden en vst's toch steeds beter kennen. Na een tijdje zal ik/men zulke geluiden/loops dan ook wel zelf kunnen maken lijkt me.
 
Ja, dat vind ik persoonlijk veel lekkerder. Als mensen dan vragen, 'hoe heb je dat gedaan?!' hoef je tenminste niet te zeggen, 'ja een samplepack van een of andere site' :D
 
Ja kicks e.d. gebruik ik vaak nog wel uit samplepacks (bijgeleverd bij software bijvoorbeeld) maar ook die probeer ik de laatste tijd zelf te samplen van een td-6 module die ik hier heb van m'n elektrische drumstel. Ach, iedereen mag het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het zelf gewoon leuk om iets compleet zelf op te bouwen, misschien draaf ik daar wel veel te ver in door soms, ik weet het niet. :D
 
Ja kicks e.d. gebruik ik vaak nog wel uit samplepacks (bijgeleverd bij software bijvoorbeeld) maar ook die probeer ik de laatste tijd zelf te samplen van een td-6 module die ik hier heb van m'n elektrische drumstel. Ach, iedereen mag het natuurlijk zelf weten, maar ik vind het zelf gewoon leuk om iets compleet zelf op te bouwen, misschien draaf ik daar wel veel te ver in door soms, ik weet het niet. :D

Even inleven hier zo..... hij is net begonnen. Ga je hem al zeggen dat die best alles zelf aanmaakt.... laat hem toch eerst even genieten van de wondere wereld van iets leuks ineen te knutselen met samples.

:walker:
 
haha... Ik kan zelf ook wel relativeren. :)

Ik vroeg me eigenlijk slechts af wat "done" of "not done" is op gebied van produceren.

Aangezien ik een beginner ben is uiteraard alles geoorloofd. Dat begrijp ik ook wel.

(al zou ik nu magix music maker gebruiken dan was het nog goed haha)

Maar ik had op zo'n site diverse sample packs gedownload van minimal tot progressive tot electrohouse... en daar zitten dan sommige loops in die zo ontzettend uitgebreid zijn... dat je als het ware een complete baslijn hebt en een complete melodie/synth lijn... En per loopje heb je dan ook nog diverse variaties. Ik vond deze zelf zo uitgebreid dat ik me niet kon voorstellen dat mensen zoiets serieus gebruiken.

De losse geluidjes als kickdrums, tikjes, glitches etc.. .dat vind ik wel zeer handig want ik heb nog totaal geen kennis om zulke geluiden fatsoenlijk zelf te gebruiken. En dmv deze samples heb ik toch al de beschikking over enkele basis bouwstenen.
 
Menige hit is al gescoord met zo een volledige loop uit samplepacks.

En het leuke is dat niet alleen de newbies alles geoorloofd is. Dat is voor iedereen zo. Je maakt je muziek met wat je maar wil. Het belangrijkste is dat je er plezier mee hebt.
 
Ha ja nu herken ik het wel ja.. heb ooit eens zo'n programmaatje gehad... (dacht madtracker of zoiets)

Heb er destijds niks mee gedaan.

Anyhow.. ik verdiep me nu vrolijk verder in Ableton.


Was het misschien fasttracker?
 
de vraag is maar welk plezier je hebt om een 'nummer' te maken dat 95% berust op een loop die al drums+baslijn+melodie bevat...ikzelf heb daar echt niks aan

plus, als zo'n loop 2 maten duurt en je wil dat bvb de baslijn of kick in maat 3 wegvalt, gaat dat dus niet, dus loops met té veel geluiden bij mekaar vind ik eigenlijk redelijk onbruikbaar

ik gebruik soms wel een loop met 1 geluid (kan dan baslijn zijn of percussieloop), een kick zelf eronder zetten is twee keer niks (loops met kick in gebruik ik echt nooit)

btw, je kan Reason re-wiren in Ableton en daaruit loopjes opnemen en/of in Ableton zelf kan je zo makkelijk zelf loopjes maken dat het bijna niet de moeite loont om loops te downloaden....
 
het geeft soms wel inspiratie zo een loops met baslijn en kick en hihats bij mekaar

als ik een track maak laat ik deze lopen en ga zo wat loops af. dan kom je soms bij iets leuks uit dat je verder kan helpen om er zelf iets anders van te maken. desnoods knip je gewoon die loop tot wat je er zelf van wil gebruiken en vul je aan met andere sounds.

en soms haal ik zo een loop door wat effecten of filters en hou je een loop over die gewoon wat leuke geluidjes toe voegt
 
mja, je gaat loops gebruiken (dingen die iemand anders gemaakt heeft) en die wil je dan nog's gratis kunnen downloaden (maar je hebt er wel hulp voor nodig)

en straks je 'de man' voelen omdat je daar dan 'zelf' nummers mee gemaakt hebt ??

weet dat je in ableton -mist de juiste kennis- op basis van nog geen 1 seconde 'geluid' hele drumkits, synthsounds, eigenlijk zelfs hele nummers kan maken.

en als je een paar (youtube) lesjes bestudeert, ben je morgen al zelf je loops aan't maken joh en kan je nét een béétje fierder zijn dat je zélf muziek aan't maken bent
 
Back
Top