Korg Wavedrum

Wel jammer dat er geen midi op zit. Ik begreep dat Korg de interface heeft weggelaten vanwege de problemen bij de eerste Wavedrum. De techniek schrijdt voort, dus dat komt nog wel eens...

kneem aan dat soon kaos cilator opneemt in bv 16 /32 ebnso en triples dat kan weer tyerug gooienin ...een pc tooltje ...editten
zie de potentie wel erin
 
Een mede-bezitter die nog iets kan zeggen over mijn vraagje(s)?:

Wat ik wel merk, is dat het volume niet overal op het vel even groot is. De rechter bovenhoek is nog een stukkie gevoeliger. Zeg maar dicht bij de sensor, maar duidelijk aan de rechterkant (veel meer dan links).

Hebben andere drummers dat ook? Misschien moet ik het vel opnieuw spannen? (ik ben totale drum-n00b)...
 
Over dat spannen van het vel is jammer genoeg niet zoveel duidelijk.
Ik heb zelf gekeken hoe drummers/percussionisten dat nou doen, en die spanden hun vel aanmerkelijk strakker dan de factory default. Maar of dat geen kwaad kan voor de Wavedrum, geen idee...
De basis is natuurlijk bekend; alle boutjes handlos draaien, dan kruislings over-en-weer aandraaien (tellen hoeveel keer je het boutje draait, en overal even vaak/even veel draaien) en daarna op de hand/gevoel naspannen. Sowieso moet je daarna even goed opnieuw calibreren.
Na het verder spannen vond ik dat een drumstick (van hout, niet van kip) veel beter 'bouncede', zodat je mooie roffels kunt maken - dat lukte eerst niet zo goed.
Ik heb het zelf op het 'handje' gedaan na het lezen en bekijken van wat drum tuning tips, maar het mooiste is natuurlijk zo'n spanningsmeter die je voor drums kunt kopen; daarmee weet je ook wat zekerder dat de spanning goed over het vel verdeeld is.
 
Bizarr...
 

Attachments

  • 271867.jpg
    271867.jpg
    41,3 KB · Bekeken: 35
  • WD_slant_634189301703500000.jpg
    WD_slant_634189301703500000.jpg
    14,2 KB · Bekeken: 33
Er komen binnenkort demo's online kreeg ik van Thomann de horen.
Ik ben benieuwd.
 
Zou bijna gaan denken dat korg ze misschien wel van die producent betrekt zij het met eigen specificaties.
 
hm...'t is maar een youtube filmpje, maar vind 'em daarin niet echt geweldig klinken.
Toch maar weer een echte Wavedrum dan.
 
Het zou echter niet de eerste keer zijn dat het identieke producten zijn intern maar dat in de goedkopere kloon-versie opzettelijk mogelijkheden ongedaan zijn gemaakt via een software-matige schakelaar.

Je kunt er natuurlijk op wachten dat er ergens iemand zo'n goedkoper exemplaar aan schaft en er voldoende tijd in steekt om hem te voorzien van een alternatieve klankgenerator die misschien wel beter klinkt dan de huidige van Korg zelf.
 
Korg komt met een nieuwe Wavedrum, de Wavedrum Global.

Zop op het oog lijkt er niet veel verschil met de Wavedrum, maar deze heeft meer presets/user patches en meer algoritmen.

Wavedrum Global
 
Zeker één van de meest unieke synths en qua geluid vind ik het ook erg vet klinken. Deze nieuwe versie heeft weer nog meer geluiden en opties dan de Oriental versie, dus het is eigenlijk een no-brainer als je er al eentje zou willen kopen. Heb wel al verschillende keren gelezen dat de outputs niet echt geweldig zijn bij de vorige drie modellen (grijs/zwart/rood) en dat het geluid erg zacht is. Hopelijk hebben ze dat bij deze nieuwe versie wel opgelost.
 
Ik overweeg al een tijdje een tweede Wavedrum en deze zie ik wel zitten.
 
Een tweede Wavedrum is een goed idee, zeker als je conga's, bongo's, timbales of tablas speelt. Ik houd het vanwege ruimtegebrek op een, tenzij de techniek zo voortschrijdt, dat ik de verleiding niet kan weerstaan.

Ik heb de Global Edition set aangeschaft bij een van mijn vaste leveranciers, Music Store, en ik was zelden zo onder de indruk van een nieuw speeltje. Ik hoefde het vel niet opnieuw te spannen. Het speelt gewoon prima.

Ik heb er vele uren op gespeeld en besef nu dat ik meer een percussionist dan een drummer ben, hoewel ik op één trommel met stokken ook prima uit de voeten kan. De Wavedrum is geschikt voor beide typen spelers.

Nu snap ik ook dat midi weinig zin heeft; alleen als dumpmogelijkheid. Van een aantal instrumenten die in de Global Edition zitten, heb ik zelf de akoestische versies, namelijk de tabla's, de tar, de dumbek, de bongo's en de riq. De eerste twee vallen me tegen; hoewel ik het tablageluid nog zelf kan verbeteren met de ingebouwde editfuncties, gaat me dat met de tar niet lukken, omdat het basisgeluid gewoon niet goed is voor wie tar wil spelen. Ken je het geluid niet, dan zal het je waarschijnlijk een zorg zijn. Wie wil weten hoe goed zo'n tar kan klinken, namelijk als een pauk, kan mijn cd's kopen (afsluitend reclameblok).
 
Back
Top