Coole analoge poly synth uit de 80's

Over de SCI Prophet 5.
Een machtig mooi klinkend en veelzijdig apparaat.

Synthmania heeft audio demo's van alle Factory presets en meer.
http://www.synthmania.com/Prophet-5 (Rev.3).htm

Zelf om die reden op zoek geweest naar een emulatie.
En vervolgens met deze mooie gratis emulatie in de weer geweest:

Roberson Audio Synthesizer - Prophanity (32-bit)
https://www.kvraudio.com/product/prophanity-by-roberson-audio-synthesizers

Geen hardware en al helemaal niet analoog.
Maar als het om (benadering van) de klank gaat....

prophanity.jpg


Chris Roberson heeft trouwens nog meer mooie (gratis) synths / emulaties o.a.

- Mini Moog Model D (RA Mowg)
- ARP Odyssee MK II (Oddy-Free)
-Theremin (Tervoxsyn)

https://www.robersonaudio.com/vintage-synth-collection.html
 
Laatst gewijzigd:
Een 303 tegen dumpprijs ben ik nooit ergens tegengekomen eigenlijk, maar het zal gerust gebeurt zijn.

Ik heb ooit m'n 303 plus de 606 bij elkaar voor iets van 400 gulden verkocht.
Ik had ze van een vriend overgenomen voor 300 want die kocht een 808 en midden jaren 80 was zo'n setje eigenlijk voor begeleiding bij gitaar.
Ik had de opkomst van de house gemist omdat dat niet m'n muzieksmaak was en er was toen nog geen www dus veel hoorde niet als je niet in de scene was zeg maar.
Dus die dingen lagen op zolder in ik denk 1988 en wilde ze verkopen zonder dat ik wist dat ze naam maakten in de house en ik adverteerde toen in de via via ze voor 300 samen, de prijs waar ik ze voor had overgenomen.
Ik kreeg heel vlug een reaktie van 2 jongens die meteen een deal wilden sluiten en kwamen langs.
Terwijl ze bij me thuis waren begonnen mensen te bellen en meteen te overbieden dus ik begon te begrijpen dat ze wel gewild waren.
Toen vertelden ze dat ze producers in de house scene waren en dat ze inderdaad gezocht waren.
Ik vond wel dat ze er dan wel iets bij moesten doen en dat ik dan met hun de deal zou maken want telefonisch bood er iemand ik dacht 800 maar die kon pas 's avonds en dan weet je nog niet of iemand op komt dagen.
Dus hun 100 er boven op en zo ging de set voor 400 weg.
Als ik alles van te voren had geweten had ik ze nog een jaar of tien bewaard.....
 
voor dat yamaha met de fm synthese kwam waren er al tal van digitle synrhs op de markt meestal ook met een behoorlijk prikjskaartje...
de synclavier om maar eens wat te noemen...

en deze hadden we ook nog..

https://youtu.be/gd2D0O9jIag


en ppg natuurlijk. ook een merk waar nooit iemand van had gehoord, die hadden voor de wave serie nog een monofone synth, die ik ooit maar 1 keer tegen kwam bij een duitse kraurtock band (novalis) en een vaag modulairr systeem

https://youtu.be/o4qD6ZLzVuY


https://youtu.be/uiNu1Wk7G2A



Misschien toeval, maar dit zijn "toevallig" ook twee van de zeer weinige apparaten die Additieve Synthese boden (harmonische reeksen als "oscillators").

Misschien kan mijn ouwe Kawai K5 (1987) dan ook op de lijst?
Quirky, noisy, maar uniek. O ja...maar wel helemaal (weinig bit) digitaal.
Dat dan weer wel. En dat is niet analoog.
http://www.vintagesynth.com/kawai/kawaik5.php

Hier de fabrieks audio demo.
 
Laatst gewijzigd:
De Elka Synthex wil forumlid Analogica vast nog wel wat over vertellen.. die heeft er 1 gehad.
Wil hij/zij dan svp opstaan als hij/zij dit leest? ;)

@ MacGyverGear: erg zinvolle informatie (in post #171, #174 en #180). Super bedankt! :luv:
 
Ik zie eigenlijk voornamelijk de J60 vaak aangeboden worden. De anderen minder. Ik heb de SX240 en 400 nog in de tijd gekocht dat de een J60 zo'n 4 tot 500 kostte. En die SXen zaten er toen iets onder. De prijzen zijn nu behoorlijk gestegen, maar dat is met alles zo.
zo veel.)
Dat zijn de prijzen nu denk ik wel met iets van een factor 3 à 4 verhoogd.
En een Juno-60 is inderdaad vrij makkelijk aan te komen...maar daar wordt aanzienlijk meer voor gevraagd dan voor een Juno-106
De SX400 die ik heb ruist behoorlijk.. zit zoals Synthiaks al zei, heel dicht bij een Solina, maar mijn solina is eigenlijk heel stil in vergelijking.. misschien dat die BBDs in de SX400 ook aan vervanging toe zijn.
Heb je enig idee wat het ongeveer kost om de BBDs van een SX400 te vervangen?

De Solina...ik hou van dromerige string geluiden...

 
Wil hij/zij dan svp opstaan als hij/zij dit leest? ;)

Da's volgens mij de oude naam van Digiloog. Die heeft ook een Syntex gehad en kan daar een hoop over verhalen. Ik heb er ook een gehad maar kan er niet zoveel over zeggen behalve dat -ie erg groot is voor wat -ie kan.
 
en toen ik mijn eerste synth kocht in 82 de ms 20 heb ik wat staan water tanden bij de jupiter 4 die ook daar te koop stond en demonstratie klaar.. maar dat was toen toch ook wel een hoop geld.. 5200 gulden meende ik..
Bij die Jupiter-4 sta ik NU (36 jaar later) te watertanden. 8~ En de (monofone) MS-20 vind ik ook erg tof. :okdan:
 
Heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die zijn JP8 wegdeed voor een paar honderd gulden want de DX7 had em overbodig gemaakt
:D

Ow.. en een maatje van me heeft een paar jaar terug nog een minimoog overgenomen van iemand die em gevonden had in een container..
:halleluja
 
Over de SCI Prophet 5.
Een machtig mooi klinkend en veelzijdig apparaat.
Dat gold zeker voor de 70-80's, maar anno 2018 heeft ie wat mij betreft flink in kracht ingeboet. Maar dat zegt denk ik meer over mijn smaak.
En als ik interesse zou hebben in een Prophet, dan koos ik toch nog liever voor een Prophet REV2. Dat is tenminste een moderne bak, met hopelijk minder problemen dat de Prophet 5.
 
Als ik alles van te voren had geweten had ik ze nog een jaar of tien bewaard.....
Tsja, "als"...
Maar er zijn synth's die (bijv.) 2 jaar geleden gekocht nu al (heel) flink in prijs gestegen zijn.
 
Misschien kan mijn ouwe Kawai K5 (1987) dan ook op de lijst?
Quirky, noisy, maar uniek. O ja...maar wel helemaal (weinig bit) digitaal.
Dat dan weer wel. En dat is niet analoog.
Wat denk je zelf?
De digitale K3 hebben we net van de lijst afgegooid. :D
 
Iedereen weer bedankt tot zover! :)

Da's volgens mij de oude naam van Digiloog. Die heeft ook een Syntex gehad en kan daar een hoop over verhalen. Ik heb er ook een gehad maar kan er niet zoveel over zeggen behalve dat -ie erg groot is voor wat -ie kan.
D I G I L O O G ---D I G I L O O G--- D I G I L O O G--- D I G I L O O G
D I G I L O O G ---D I G I L O O G--- D I G I L O O G--- D I G I L O O G
D I G I L O O G ---D I G I L O O G--- D I G I L O O G--- D I G I L O O G

;)
 
Ah.. Digiloog was t ja. :). Hij heeft er destijds zelfs nog een topic voor geopend. https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=193447

Best lastig al die naamswijzigingen.. Hij heeft ooit ook nog Pro-logic geheten.. Ze lijken allemaal best wel op elkaar, dus logisch dat je het dan weleens door elkaar haalt :D

@Katiemusic: succes met de uiteindelijke keuze en het vinden.. en graag gedaan natuurlijk :)
 
De Korg Prologue heb ik ook nog in overweging genomen.
Ik ben niet ver verwijderd meer van een uiteindelijke keuze. Ik laat het jullie binnenkort nog weten wat het geworden is.

 
En KatieMusic, wat is uiteindelijk je keuze gewordenen wat je budget is?!

Ook al is je keuze niet op de Akai AX60 gevallen omdat veel mensen hem koud vinden klinken, kan ik je zeggen dat hij wel degelijk warm kan klinken. Veel mensen vinden de resonantie van het filter te hard en lastig te gebruiken omdat hij al bij een lage instelling gaat zelf oscilleren.

Via Gearslutz kwam ik bij toeval een thread tegen waarin iemand een modificatie op de resonatie en de envelope generator sliders had aangbracht zodat de resonantie ene groter bereik voor zelf osccilatie en de instelling van de envelope tijden iets minder logaritmisch werken.

Ik heb twee weken gelden zelf deze modificatie uitgevoerd en hierdoor gaat het filter niet al bij stand 4 zelf oscilleren, maar pas bij stand 8 waardoor je een veel grotere “sweet spot / range” hebt bij programmeren.

De nieuwe envelope tijden voor de ADSR werkt ook veel fijner.
Door deze modificaties vind ik de klank wel dichter bij de juno klank komen als voorheen.

Ik moet zeggen dat er veel youtube filmpjes zijn die de klank van de AX60 representatief weergeven, maar synth4ever heeft wel een oaar hele mooie.

Ps, De creamware ASB modules zijn niet vintage maar wel hele mooie VA alternatieven.
 
Back
Top