Coole analoge poly synth uit de 80's

Tot nu toe zijn volgens mij genoemd:
Oberheim OB-X (1979)
Roland Jupiter-4 (1978 - 1979)
Korg Trident mkI (1980)
Elka Synthex (uit 1981 - 1984)
Korg PolySix (1981)
Korg Mono/Poly (1981)
Teisco SX-400 (1981 - 1982)
Roland Jupiter-8 (1981 - 1984)
Yamaha CS-70m (1981-84)
Korg Trident mkII (1982)
Chroma (van Fender/Rhodes uit 1982 - 1984)
Sequential Circuits Prophet 600 (1982)
Roland Juno-6 (1982)
Roland Juno-60 (1982)
Korg Poly-61 (1982 - 1986)
Korg Poly-61M (?)
Roland JX-3P (1983)
Roland Jupiter-6 (1983)
Korg Poly-800 (1983 - 1984)
Siel Opera 6 (1983 - 1985)
Sequential Circuits Six-Trak (1984)
Chroma Polaris (van Fender/Rhodes uit 1984)
Roland MKS-80 (1984) (= rack versie van de Jupiter-8 )
Kawai / Teisco SX-240 (1984)
Akai AX80 (1984)
Roland Juno-106 (1984)
Crumar Bit One (1984 - 86)
Oberheim Xpander (= desktop van de Matrix-12) (1984-88 )
Sequential Circuits MultiTrak (1985)
Roland JX-8P (1985)
Korg DW-6000 (1985)
Crumar Bit 99 (1985 - 86)
Korg DW-8000 (1985-87)
Crumar Bit-01 (1985 - 88 )
Oberheim Matrix-12 (1985 - 1988 )
Casio CZ-1 (1986)
Akai AX73 (1986)
Elka EK-22 (1986)
Akai AX60 (1986)
Roland Alpha Juno 1 (1986)
Roland Alpha Juno 2 (1986)
Roland JX-10 (1986)
Ensoniq ESQ-1 (1986 - 1988 )
Oberheim Matrix 6(R) (1986 - 1988 )
Oberheim Matrix 1000 (1987 - 1994)
Akai VX600 (1988 )
Oberheim / Marion Systems MSR-2 (1994)
Oberheim / Marion Systems ProSynth (?)
Alesis Andromeda A6 (2000-01)
DSI Prophet 08PE (2007-2016)
Roland JU-06 Boutique (2015 - )
Plug-ins Juno (2018 )
Korg Minilogue (2018 )
DSI Prophet REV2 8-Voice (2018 )
DSI Prophet REV2 16-Voice (2018 )
DSI Prophet REV2 Desktop 8-Voice (2018 )
DSI Prophet REV2 Desktop 16-Voice (2018 )
DSI Prophet 6
Modal 002 (2018 )
Modal 008 (2018 )
Eurorack (2018 )
System 8 (2018 )

Nog niet genoemd zijn:
Sequential Circuits Prophet 5 (1978-84)
Oberheim OB-Xa (1981)
Moog Memorymoog (1982 - 1985)
Akai VX90 (1986)
Elektron Analog Keys / Analog Four (2018 )
 
Overgebleven zijn (wat mij betreft) nu nog:
Roland Juno-60, Korg Mono/Poly, Roland Jupiter-4, Elka Synthex, Korg Poly-61, Teisco SX400, Siel Opera 6 / DK600 / Kiwi, Korg Trident mkI/mkII, Crumar Bit 99 en Crumar Bit-01.

En van de Korg PolySix moet ik misschien toch nog wat meer gaan luisteren. Die is nog niet definitief voor mij afgevallen.

Opvallend is dat dit allemaal - m.u.v. van de Crumar's - synth's uit de periode 1978-1983 zijn. Ook opvallend is dat veel van deze synths's SSM2044 filter chips hebben.

Ik denk nu dat van voornoemde synth's de Elka Synthex en de Korg Mono/Poly als eerste gaan afvallen.
 
Kijk ook eens naar de Mutable Instruments Ambika. Geen analoge oscs, wel analoge filters. Klinkt erg lekker in de demos die ik heb gezien, minder klinisch dan modern analoog van de grote merken, hoewel de oscs dus digitaal zijn.
Ik begrijp dat dit een dhz pakket geweest is? Volgens mij niet meer nieuw te bestellen bij Mutable Instruments.

Maar het is inderdaad een hybride synth, en daar ben ik niet naar op zoek.
Maar misschien wel interessant voor iemand die zoekende is naar een hybride synth.

 
Ik begrijp dat dit een dhz pakket geweest is? Volgens mij niet meer nieuw te bestellen bij Mutable Instruments.
Het is inderdaad een DIY "open hardware" project. Iemand zonder electronica achtergrond kan 'm het beste laten bouwen door een "Mutable Instruments trusted builder", of tweedehands kopen.

De verschillende analoge filters schijnen wel vintage-achtig te kunnen klinken, vandaar dat ik hem hier noem. Het lijkt mij een soort modernere Microwave 1. Maar wil je geen hybride dan valt 'ie natuurlijk voor jou af.

Zie ook https://www.gearslutz.com/board/ele...on/862633-mutable-instruments-ambika-wow.html
 
De SMRII filter van Mutable klinkt erg Roland-achtig, maar wel cleaner dan een Juno.

Zou mooi zijn als er iemand die digitale oscillator-bordjes zou kunnen ombouwen naar CEM3340 of zo :P
 
Nog een analoge polysynth...de Yeah-ma-ha GX-1 - de voorloper van de CS-80 - met 187 toetsen en een totaalgewicht van 387 kg. :halleluja De GX-1 kostte destijds $ 60.000, dit zou nu $ 320.000 geweest zijn.

Gebruikt (volgens Wikipedia) o.a. door Keith Emerson (Emerson, Lake & Palmer), John Paul Jones (Led Zeppelin), Stevie Wonder, Benny Andersson (ABBA), Hans Zimmer, Rick van der Linden (Ekseption), Richard Wright (Pink Floyd)...

Rick van der Linden had de enige nederlandse. Hij heeft er in 1977 zelfs een heel concept album mee gemaakt genaamd: GX1

Niet meteen een album waardoor ik naarstig op zoek zou gaan naar een GX-1 (maar je moet het ook in die tijd zien).
https://www.musicmeter.nl/album/84050
.
.

Bassie en Adriaan hebben in elk geval wel dankbaar gebruik van gemaakt van dit album voor wat achtergrondmuziek...

.
.
.
Hier nog een korte soort van audio docu over Rick van de Linden (en zijn GX-1)


Over de anderen:

Een Owners list op Gearslutz:
https://www.gearslutz.com/board/ele...c-production/1042036-yamaha-gx-1-alive-8.html

En van Musicmeter:
Some of the people to use it extensively were Keith Emerson, John Paul Jones of Led Zeppelin (who later sold his to Keith Emerson as a spare instrument), Stevie Wonder (who is said to have bought two, one of which is on display at Madame Tussaud's in Las Vegas), Benny Andersson of ABBA (This GX-1 is now located at Roth Händle studios in Stockholm), Hans Zimmer (who bought Keith Emerson's old GX-1), Jürgen Fritz of Triumvirat, Rick van der Linden of Ekseption who did an entire album on it, entitled GX1, and Richard D. James (Aphex Twin) who acquired Mickie Most's GX-1. Rick Wright of Pink Floyd allegedly owned one for a brief time, but it did not make an appearance on any recordings.
 
Er staat een mooie Ensoniq op Marktplaats. HAd m bijna gekocht, hij was al gereserveerd. Ik heb afgezien omdat ik 'm eigenlijk iets te quirky vond en naast mijn andere synths weinig meer toevoegde. Zelfde voor Quasimidi Sirius. Dat gaat er ook nog wel een worden gok ik
 
Het is inderdaad een DIY "open hardware" project. Iemand zonder electronica achtergrond kan 'm het beste laten bouwen door een "Mutable Instruments trusted builder", of tweedehands kopen.

De verschillende analoge filters schijnen wel vintage-achtig te kunnen klinken, vandaar dat ik hem hier noem. Het lijkt mij een soort modernere Microwave 1. Maar wil je geen hybride dan valt 'ie natuurlijk voor jou af.

Zie ook https://www.gearslutz.com/board/ele...on/862633-mutable-instruments-ambika-wow.html
Ik heb helemaal niets tegen een hybride synth - integendeel zelfs - maar in mijn setup mis ik het meeste (nog) een analoge polysynth. En het lijkt er op dat synth's uit de periode 1978-1983 (zie post #162) het meest interessant (voor mij) zijn.

De SMRII filter van Mutable klinkt erg Roland-achtig, maar wel cleaner dan een Juno.

Zou mooi zijn als er iemand die digitale oscillator-bordjes zou kunnen ombouwen naar CEM3340 of zo
Het is de vraag of er überhaupt iets bestaat dat niet cleaner klinkt dat een Juno-60? Een Juno-106 vind ik ook niet clean klinken, maar wel cleaner dan een Juno-60
Ik ben niet erg bekend met Eurorack, maar zouden er misschien al niet eurorack modules met CEM3340 oscillator-boards zijn?

Rick van der Linden had de enige nederlandse
Ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar had Rick van der Linden 'zijn' GX-1 niet voor een jaartje of zo van iemand te leen gekregen?

Er staat een mooie Ensoniq op Marktplaats. HAd m bijna gekocht, hij was al gereserveerd. Ik heb afgezien omdat ik 'm eigenlijk iets te quirky vond en naast mijn andere synths weinig meer toevoegde. Zelfde voor Quasimidi Sirius. Dat gaat er ook nog wel een worden gok ik

Bedoel je soms die TS-10? Prachtig, maar heb je ook weleens een Ensoniq ESQ-1 overwogen? Dat zou ik veel liever doen. Er staan er nu 2 te koop op Marktplaats.

Dit zijn overigens beiden geen (volledig) analoge polysynth's. Daar ben ik zelf wel naar op zoek - zie ook titel van dit topic "Coole analoge poly synth uit de 80's". Het hoeft niet per se uit de 80's te zijn, een nieuwe / meer recente analoge polysynth zou wellicht ook nog een optie kunnen zijn.
 
Overgebleven zijn (wat mij betreft) nu nog:
Roland Juno-60, Korg Mono/Poly, Roland Jupiter-4, Elka Synthex, Korg Poly-61, Teisco SX400, Siel Opera 6 / DK600 / Kiwi, Korg Trident mkI/mkII, Crumar Bit 99 en Crumar Bit-01.

En van de Korg PolySix moet ik misschien toch nog wat meer gaan luisteren. Die is nog niet definitief voor mij afgevallen.

Opvallend is dat dit allemaal - m.u.v. van de Crumar's - synth's uit de periode 1978-1983 zijn. Ook opvallend is dat veel van deze synths's SSM2044 filter chips hebben.

Ik denk nu dat van voornoemde synth's de Elka Synthex en de Korg Mono/Poly als eerste gaan afvallen.
Ik quote even mijzelf, de Kawai / Teisco SX-240 ben ik nl. in bovenstaande rijtje vergeten te noemen. :)
 
Ik kan het helemaal verkeerd hebben, maar had Rick van der Linden 'zijn' GX-1 niet voor een jaartje of zo van iemand te leen gekregen?

Zou zomaar kunnen. Hij was destijds verbonden aan Yamaha. Misschien was het bruikleen?
Het album GX1 was een poging om de GX-1 via Rick van de Linden te promoten.

De GX-1 waar het album mee gemaakt is, is in elk geval in Nederland geweest. Hieronder een anekdote over een demo met Rick en de GX-1 in een etalage van een Yamaha dealer....

https://audio-creative.nl/muziek/rick-van-der-linden-ekseptional-classics/4/

Onduidelijk waar de machine nu is. Rick van der Linden is in 2006 overleden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik quote even mijzelf, de Kawai / Teisco SX-240 ben ik nl. in bovenstaande rijtje vergeten te noemen. :)

Erg leuk rijtje :okdan: Ik mis de Trident en de Synthex maar ben verder erg gelukkig :) (En de DK600 en Kiwi heb ik dan in de Opera 6 versie. )

Voor mij persoonlijk is de Juno 60 de mooist klinkende poly synth uit dit rijtje, gevolgd door de SX240.
De SX400 is sowieso mijn favoriet.. maar ook omdat ie inzetbaar is als (superdikke) monosynth. + de aftertouch en de modulatie mogelijkheden erop zijn ook erg nice..

Als kanttekening moet ik er wel even bij vermelden dat de chorus wel voor een groot deel debet is aan het mooie, romige geluid van de Juno 60 en SX240, maar dat is hetzelfde met de Elka Synthex ook zo. Wel erg fijn daarin is weer het multi-mode filter.

Als alternatief kun je bv ook een stompbox op een synth zetten. Heb een keer een CE3 gekocht van Boss, enop een synth met laag uitgangsvermogen zoals een P61 kom je ook heel dicht bij die romige, brede J60 sound ;)

Er was van de Elka synthex chorus ook een module versie maar type nr. kan ik ff nergens vinden.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik een keuze zou moeten maken (wat niet zo is...) zou ik ook meewegen of er voor een synthesizer een "acceptabel" (en mogelijk goedkoper/haalbaarder) alternatief in hardware of software bestaat.
Wat "acceptabel" is als alternatief is natuurlijk van nogal wat factoren afhankelijk....maar....

Je bent op zoek naar hardware, maar door een mogelijk software alternatief verdwijnen er misschien ook hardware kandidaten...

Van de Roland Juno('s) en Jupiter('s) en de Korg Mono/Poly en Poly-61 bestaan vele (meer of minder gespecialiseerde/natuurgetrouwe) emulaties. Van de anderen minder of geen.

XILS Lab heeft bijvoorbeeld een Elka Synthex emulatie: Syn'x.
https://www.xils-lab.com/products/syn-x-p-134.html

ManX heeft bijvoorbeel een Crumar 01 emulatie: Bit100
http://www.manxsynthesizers.com/Bit100.htm
https://www.kvraudio.com/news/manx-releases-bit-100---emulation-of-crumar-bit-one-19065
 
Wat ik in dit topic vooral nog mis is info over de (on)betrouwbaarheid van de instrumenten die ik in post #169 genoemd heb.

Hoe (on)betrouwbaar zijn deze instrumenten?
Hebben deze instrumenten mogelijk een algemeen bekend probleem / mankement?
Waar moet je bij aankoop van deze instrumenten vooral op letten?
Is reparatie van deze instrumenten bij een eventueel defect doorgaans nog mogelijk (tegen redelijke kosten)?

Wie weet dit (uit ervaring)? Ik hoor het graag! :)

En er zijn wel adressen waar je full-serviced synth's i.z.g.st. (met garantie) kunt kopen, maar daar betaal je natuurlijk altijd de hoofdprijs. Maar misschien is dit wel goedkoper dan dat je een miskoop doet. Wat vinden jullie?

@ MacGyverGear: erg zinvolle informatie (in post #171). Bedankt! :)

Als ik een keuze zou moeten maken (wat niet zo is...) zou ik ook meewegen of er voor een synthesizer een "acceptabel" (en mogelijk goedkoper/haalbaarder) alternatief in hardware of software bestaat.
Wat "acceptabel" is als alternatief is natuurlijk van nogal wat factoren afhankelijk....maar....
De afweging hardware-software maak ik wel. Die is inderdaad van een aantal factoren afhankelijk. Voor sommige instrumenten wil ik graag de beste kwaliteit qua sound, voor andere kan dit (iets) minder van belang zijn. En het verschil in klankkwaliteit kan zo klein zijn dat dit mij niet meer boeit. Maar hands-on bediening bij hardware kan voor mij ook een reden tov software zijn om daar voor te kiezen. En niet te vergeten de (on)betrouwbaarheid van een vintage instrument weeg ik ook mee bij mijn keuze...
 
De Opera 6 kent weleens problemen. De eerste die ik kocht had een storing (was vermeld bij de verkoop). Mijn synthdoctor kon daar in eerste instantie niet uitkomen. Toen ik een tweede (goed werkende) kocht, heeft de doc door te 1 op 1en toch de storing kunnen vinden.
Een synthmaatje van me had er ook 1 die wat problemen had dacht ik, maar het is wel een mooiklinkende synth. Geen idee wat de prijzen nu zijn.

De Elka Synthex wil forumlid Analogica vast nog wel wat over vertellen.. die heeft er 1 gehad.

Voor de rest heb ik voornamelijk de batterijen vervangen, en dat is eigenlijk het voornaamste. (geldt eigenlijk voor alle oudere synths..)
Maar misschien heb met deze modellen gewoon geluk gehad. :)
Als de oude batterij er dus nog inzit? Haal, of laat em eruit halen en vervangen. Maar waarschijnlijk is de kans dat je 1 van deze synths nog bij iemand op zolder aantreft vrij klein geworden..

Ik zie eigenlijk voornamelijk de J60 vaak aangeboden worden. De anderen minder. Ik heb de SX240 en 400 nog in de tijd gekocht dat de een J60 zo'n 4 tot 500 kostte. En die SXen zaten er toen iets onder. De prijzen zijn nu behoorlijk gestegen, maar dat is met alles zo.
Hieronder staat nog een SX240 maar niet in topstaat.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/kawai-sx-240-analog-synthesizer/762960817-74-16385

Ik heb er een tijd terug 1 gezien op MP en op SF die volgens mij wel mooi was en toen ook op deze prijs begon maar uiteindelijk voor minder weg is gegaan dacht ik.

De Opera 6 staat hieronder nog.. maar staat er al erg lang. Ik vind het zelf veel te duur.. maar het is wel een leuke synth en alles via knoppen te bedienen.
https://www.tweedehands.nl/muziek/m...thesizers/siel-opera-6-te-koop-365491002.html

De SX400 lijkt wel een beetje met een JP4 mee te zijn gelift qua prijs.. zijn beiden net zo zeldzaam ook.
Als ik het zo eigenlijk bekijk is 1200 voor een J60 nog niet eens zo veel.

Van alle machines met (analoge) chorussen kan het ook nog zo zijn trouwens dat de BBDs aan vervanging toe zijn. Ze ruisen dan behoorlijk. Ik heb het bv ook een beetje met mijn Juno 106 een beetje, de DW6000 en K3.
De SX240 (de mijne dan) is weer stukken stiller maar daar zit ook een soort gate in, heb ik trouwens wel n keer laten afstellen bij mijn synthdoc, want daar hoorde ik een klikje in als ie dicht ging.
De SX400 die ik heb ruist behoorlijk.. zit zoals Synthiaks al zei, heel dicht bij een Solina, maar mijn solina is eigenlijk heel stil in vergelijking.. misschien dat die BBDs in de SX400 ook aan vervanging toe zijn.
Ik gebruik em eigenlijk ook meer zonder ensemble, voor de vettige, funky sounds, die kan ie erg goed.. mooi filter zit erin. :)

Wat ook nog een ding aan de J60 is, is dat je de stemmen heel licht in de achtergrond hoort. Niet hard maar het is aanwezig, maar de gemiddelde chorus overstemd dat wel weer. :D

In deze link staat nog een clipje van de DW6000 en K3 gelayerd.. dit is eigenlijk nog redelijk stil maar sommige juno's kunnen behoorlijk ruisen dus.. meer dan dit zelfs..

Verder kunnen sommige synthjes (vooral met korg vaak last mee gehad) de keys contacten weleens geoxideerd en haperen. Dit is niet zo heel spannend om te laten fixen.
Ow.. en de membraam contactjes (drukknopjes) is ook iets wat weleens wil haperen... maar ook dit is een easy fix voor de gemiddelde techneut. :)

Ik zou gewoon even alle toetsen nalopen, de knopjes proberen en de potjes/schuifjes bij de aankoop.
Voor de rest de condensators in de voeding misschien laten vervangen als dat nog niet gebeurt is?

ow.. vergeet ik de Bit nog. Zelfde degelijkheid als de Siel.. :D.
Ik heb er ooit 1 gehad in de ninetees die het wel goed deed maar deze kunnen ook weleens vage klachten hebben. Ik heb zelf de bit 01 en de 99 en die laatste had ineens weer rare tuningsproblemen.. (en al behoorlijk wat reparaties aan heb laten uitvoeren.. )
 
Laatst gewijzigd:
Nog ff een link naar een Korg Trident youtube filmpje.




Alles in 1 ding .. maar goed dan heb je dus ook gelijk alles in 1 das een plus maar ook een min.
 
de (analoge) polysynths van de jaren 80 blijven voor mij toch , de prophet 5 (en zijn opvolgers, t 8 enz) de oberheim ob serie. (obx, a, 8.. de memory moog, elka synthex, yamaha cs80, 60 , roland jupiter 4, 6, 8, arp quadr, (rhodes chroma) maar die zaten dan ook nagenoeg allemaal boven de 10000 gulden. richting de 15000 en er ver boven nog.. tot roland en korg met de nog geen 4000 gulden kostende juno 60 en polysix die bijna gelijktijdig op de markt kwamen. .. een jaar later kwam sequential cirquits al met de prophet 600, en oberheim met de matrix 6 zo rond de 6000 gulden. en toen ging het hard..die astronomische bedragen werden steeds zeldzamer
 
Laatst gewijzigd:
voor dat yamaha met de fm synthese kwam waren er al tal van digitle synrhs op de markt meestal ook met een behoorlijk prikjskaartje...
de synclavier om maar eens wat te noemen...

en deze hadden we ook nog..




en ppg natuurlijk. ook een merk waar nooit iemand van had gehoord, die hadden voor de wave serie nog een monofone synth, die ik ooit maar 1 keer tegen kwam bij een duitse kraurtock band (novalis) en een vaag modulairr systeem




 
Laatst gewijzigd:
en toen ik mijn eerste synth kocht in 82 de ms 20 heb ik wat staan water tanden bij de jupiter 4 die ook daar te koop stond en demonstratie klaar.. maar dat was toen toch ook wel een hoop geld.. 5200 gulden meende ik.. toen de polsix en de juno 60 uit kwamen, koos ik gelijk voor de juno 60.. die ik overigens binnen een half jaar weer had ingeruild omdat ik toen tegen een spotgoedkope (achteraf toch peperdure door de vele reparatie,s) prophet 5 rev 1 ) aan liep.. dus daar ruilde ik mijn minimoog en juno 60 weer voor in... uiteindelijk erg veel plezier van gehad..


de cs 80 kwam daar nog bij.. ook redelijk goedkoop aan gekomen.. en zo schuimde ik nog wel meer koopjes af. de eind jaren 80 was een oase wat dat betreft.. had ik nou alles maar opgekocht toen.. . geen koopje was de orginele tb 303 maar die wilde ik gewoon een half jaartje proberen... en weer voor de zelfde prijs verkocht 1500 gulden.. die koppelde ik aan de korg kalverstraat.. (mono poly) wat een behoorlijk gefreakt duo werd... die monopoly (of de kalverstraat zoals wij hem toen noemde vond ik eigenlijk geen echte polysynth.. het voordeel dat ie 4 stemmig was was dat je er dan extra veel herrie uit kon halen.
. https://www.mixcloud.com/vanbliebhoven/huta-baildon-tb303-on-marsbars/
 
Mooi stukje geschiedenis.. en een lekker spacy muziekje zo op de vroege morgen Bliepertronic :) De monopoly lijkt wel een beetje op de SX400, al heeft de Korg nog meer modulatie mogelijkheden volgens mij.. nog nooit mee gespeeld maar leuk ding ook.

Ik vraag me af wat nu echt het dieptepunt in de prijzen van de analoge synth is geweest. De tijd die de eerste synths met patchgeheugens onverkoopbaar (mono synths) maakte misschien? Ik ken eigenlijk niet echt poly's die geen patchgeheugen hebben. Of misschien de komst van de midi aansluiting?
Heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die zijn JP8 wegdeed voor een paar honderd gulden want de DX7 had em overbodig gemaakt :D

Misschien dat er her en der wel synths voor weinig verkocht werden van mensen die niet wisten wat het was? Er was toen ook nog geen www..
Ik heb ooit mijn 909 nogeens uit de ViaVia gescoord voor anderhalve rug (dacht 89 of 90), wat best duur was maar ik wilde dat ding zo graag.., toen was alles wat analoog was eigenlijk alweer hype.. volgens mij waren de prijzen in de Music Maker ook altijd redelijk realistisch.. en muziekwinkels waren ook altijd wel op de hoogte en hielden de prijzen erop.
Een 303 tegen dumpprijs ben ik nooit ergens tegengekomen eigenlijk, maar het zal gerust gebeurt zijn. Er kwam zoveel nieuws uit met displays en steeds meer polyfonie dat zoiets eenvoudigs bijna geen waarde meer leek te hebben..
Ik heb wel jaren een MC202 in de vitrine van een muziekwinkel zien liggen, volgens mij altijd zo rond de 400 gulden, en veel te duur dus.. (in die tijd).

Mijn leukste deal uit die tijd was eigenlijk een Electroharmonics synth, voor niks! :) Al was ie niet helemaal in orde.. maar zo een vet geluid zat daarin.. :)
Ik heb em ooit nogeens met iemand meegegeven die toen net begon met synths.. en ik er eigenlijk wel weer een beetje klaar mee was...

Ow.. en een maatje van me heeft een paar jaar terug nog een minimoog overgenomen van iemand die em gevonden had in een container.. :D Apparaat werkte na een kleine service weer prima en zag er niet eens echt gehavend uit. Maar tegenwoordig zijn dat soort verhalen gewoon zeldzaam. Vrijwel elke oudere synth is tegenwoordig in handen van een 'kenner', en dan staat het ook nogeens niet in de weg. :D
 
Back
Top