Coole analoge poly synth uit de 80's

Je noemt een aantal moderne synths die bij jou in de smaak vallen, een een aantal die dat niet doen. Ik denk dat dat voor jaren 80 synths niet anders zal zijn.
Dat klopt. En mijn smaak is gaandeweg ook veranderd. Zo vond ik de Prophet 5 lange tijd qua klank een geweldig mooi instrument en ik vind er nu niet veel meer aan. Desalniettemin mag een ander er natuurlijk dan nog wel heel enthousiast over zijn.

De Prophets, Jupiters of Oberheims zijn mij te duur. dan geef ik mijn geld liever uit bij DSI of Modal. Mijn all-time favorite daar is nog steeds de AX-60.
De AX-60 is niet van DSI of Modal, maar van Akai. De AX-60 was destijds het antwoord van Akai op de Juno's van Roland. Ik vind de AX-60 wel een leuke (en ook mooie) bak met veel modulatie mogelijkheden, maar qua sound niet zo interessant. Dat laatste hoeft voor een ander natuurlijk niet zo te zijn. En misschien is deze qua prijs wel (heel) interessant?

Van roland vind ik de JX-3p en JX-8p interessant maar wellicht momenteel wat te duur voor menu-driven synths.
Dan zou je de PG8X plug-in eens 'moeten' proberen - dat een erg goede software emulatie van de JX-8P is.
https://bedroomproducersblog.com/2015/04/28/pg8x-vst-free-download
 
De AX-60 is niet van DSI of Modal, maar van Akai.
Weet ik. Ik heb er lange tijd een gehad. Ik heb hem stom genoeg verkocht om ruimte te maken voor niet-synth-gerelateerde dingen.

De vergelijking met DSI of Modal was met de duurdere klassiekers. Die vind ik tegenwoordig hun geld niet meer waard vergeleken met wat er nu op de markt is. Van de budget synths vind ik er maar een paar boeiend waaronder de Akai. Ik probeerde iets te veel in een alinea te tiepen. Ik ben goed in warrige verhalen maar geloof me... in mijn hoofd zijn ze glashelder. :P
 
Ik ben goed in warrige verhalen maar geloof me... in mijn hoofd zijn ze glashelder. :P
Ik geloof je! :)
En warrige verhalen, wie heeft dat niet bij tijd en wijle...ik vandaag nog :D
 
Juno-60 vs. Jupiter-80 (waarvan het geluid in de eerste plaats gevormd wordt door Roland's SuperNATURAL-klankbron...:halleluja :D)
De productie van de Jupiter-80 is stopgezet, maar B-stock exemplaren kom je volgens mij nog wel hier en daar tegen.

Het filmpje heeft Roland volgens mij zelf geplaatst. :stupid Mooi dan besluiten wij wel óf we een vintage Juno-60 aanschaffen óf kiezen voor een der (gratis) plug-in's die ik in post #62 genoemd heb. :D Die komen nl. qua geluiden misschien nog wel dichter bij het origineel - de Juno-60.
Voor "on the road" is de Jupiter-80 misschien nog wel een goed idee, en dan kan de Juno-60 (veilig) in de studio blijven staan. :)

 
Het hele punt van deze thread is nu juist dat de klank van de huidige analoge polys anders is dan die uit de 80s.
Analoge monosynths die kwa klank behoorlijk in de buurt van vintage komen zijn er inmiddels wel, maar polys nog niet echt imo.

Dat klopt inderdaad, er zijn ook nog weinig 1-op-1 kopieen van jaren 80 poly's. De meeste zijn erop 'geinspireerd' zoals de moderne prophets, de OB-6 en de Deepmind. Maar het zijn inderdaad nog steeds duidelijk andere synths.

Maar ik de verschillen zijn nog volgens mij nog steeds kleiner dan de verschillen tussen de jaren tachtig synths onderling. Voor mij is er niet een groep 80s poly's die vergelijkbaar klinken en duidelijk anders dan alle moderne synths.
Ik hoor geen Juno en Prophet-5 naast elkaar waar ik denk 'jaren 80' en dan een Deepmind die duidelijk modern klinkt. Ik hoor gewoon verschillende synthesizers, waar de Deepmind wel wat meer Juno in zich heeft bijvoorbeeld.

Kortom, wat maakt een synth 'jaren 80' behalve de productiedatum?
 
Juno-60 vs. Jupiter-80 (waarvan het geluid in de eerste plaats gevormd wordt door Roland's SuperNATURAL-klankbron...:halleluja :D)

Dan noem je er ook wel een... De jupiter-80 heeft alleen de jaren 80 kleurtjes maar heeft verder niets wat de naam Jupiter verdient.



Ik vind deze fimpjes wel leuk om te zien. Je kan horen dat de bouwblokken, de DCO's en filters vergelijkbaar klinken maar dat als je er geluiden mee gaat maken de verschillen opstapelen.
De deepmind is ook duidelijk een andere synth doordat je veel van de beperkingen van de Junos niet meer hebt. Je kan er met wat geknutsel vast ongeveer dezelfde klanken uit krijgen. Maar de synth 'duwt' je niet die kant op.
 
Maar ik de verschillen zijn nog volgens mij nog steeds kleiner dan de verschillen tussen de jaren tachtig synths onderling. Voor mij is er niet een groep 80s poly's die vergelijkbaar klinken en duidelijk anders dan alle moderne synths.
Ik hoor geen Juno en Prophet-5 naast elkaar waar ik denk 'jaren 80' en dan een Deepmind die duidelijk modern klinkt. Ik hoor gewoon verschillende synthesizers, waar de Deepmind wel wat meer Juno in zich heeft bijvoorbeeld.

Kortom, wat maakt een synth 'jaren 80' behalve de productiedatum?

Eigenlijk hetzelfde wat je van vintage monos kan zeggen: ik associeer vintage analoog met een levendig, karaktervol eigen geluid met diepte, en bij vooral de Amerikaanse merken ook ballen. Een combinatie van de oscs, filters en envelopes die indruk maakt, ook al droog zonder allerlei modulaties en effecten.

Ik heb dat gevoel nog niet gehad bij een moderne analoge poly.
 
Misschien een aantal "objectieve" factoren die je mogelijk sneller naar een specifieke synth leiden:

Welk soort klanken zoek je (vooral)?

- Basses
- Pads
- Strings
- Leads
- Emulatie(s) van specifieke presets/klanken van specifieke synthesizers
- Anders....

Sommige apparaten hebben geschiktere middelen aan boord om tot specifieke klanken te komen.
Zeker specifieke (combinaties van) onderstaande eigenschappen kunnen je keuze snel beperken/bepalen.

- Oscillator aantal/vormen/(cross) modulatiemogelijkheden (FM, PM, PWM, AM, Sync...)
- Envelope aantal/tijden/slopes (min/max tijden, lineair/expontieel)
- LFO aantal/vormen, min/max cycle time, syncable
- Filter aantal, typen/karakteristieken (LPF, HPF, BPF, Allpass, Notch etc. met hun verschillende slopes, resonance karakteristieken en evt. volgordes/configuraties)
- Signaalpad structuren/configuraties (parallel/serieel)
- Modulatie mogelijkheden/matrix
- Specifieke On board FX (bijv. Juno Chorus...)

En in jouw geval: de minimale polyfonie (2, 4, 6, 8....).
Vaak "beperkt" in analoge apparaten....
 
Dan noem je er ook wel een... De jupiter-80 heeft alleen de jaren 80 kleurtjes maar heeft verder niets wat de naam Jupiter verdient.

Ik heb een tijd terug een System 8 op MP te koop gezien die de Jupiter 8 kleur printstijl had.
Verder is er weinig over deze uitvoering behalve een draadje op gearslutz. Er wordt daar veronderstelt dat het fake is maar je ziet in het plaatje eronder dat ie toch die Aira groene gloed heeft.. (jammer genoeg..)
https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=12533223&postcount=3531

648404d1490677324-roland-system-8-a-17547029_10154602188912842_5400188637345261676_o.jpg

648464d1490713897-roland-system-8-a-17457255_10154604822162842_6018053310542069386_n.jpg
 
De Jupiter 6 is op dit moment mijn werkpaard. Afgelopen weekend nog opnames mee gemaakt en man, wat kan dat ding veel!

Verder ben ik ook groot fan van de Rhodes Chroma! Prachtige poly met zeer uitgebreide mogelijkheden maar helaas met een tyfus interface :D Een programmer (bcr of enabler) zijn wel handig.

Poly-61 is ook een zeer leuke polysynth en ondanks de interface erg makkelijk te editten.

Juno 106 blijft wat mij betreft een fantastisch werkpaard met een grote sweetspot. Snelle bassen en mooie strings!

Synthex is een strakke bak! Erg precies en een heel fijn multimode filter. Lekkere envelopes en een mooi groot paneel. Heerlijk, al die ruimte tussen die grote knoppen. Heeft ook een leuke sequencer aan boord.

OB-X klinkt fantastisch maar vond hem zelf wat mogelijkheden betreft wat beperkt. Klank maakt veel goed hoor maar ze zijn al heel wat jaren flink aan de prijs. Als je op autotune drukt terwijl je de pitchbend subtiel beweegt worden de vco's verkeerd afgesteld. Resulteert soms in waanzinnige geluiden als je hem dan ook nog in unison mode hebt staan. En panning per voice voor hele brede strings en pads.

 
Ik vind de Teisco sx240 trouwens ook best een deftige synth. Makkelijk te editten en een mooie ronde klank met goed filter. Split mode is fijn en ik ben zelf ook wel fan van de glissando mode.

Teisco sx400 is een bijzondere synths. Heeft niet veel lowend maar wel een paar andere zeer leuke features voor een poly. Ding heeft in totaal 3 lfo's en uitgebreide voicing opties waardoor je hem als 4 voice mono kan gebruiken (en nog een fijne mono ook, met aftertouch) heeft ook een mooie chorus en kan erg mooie solina achtige strings maken.
 
De Jupiter 6 is op dit moment mijn werkpaard. Afgelopen weekend nog opnames mee gemaakt en man, wat kan dat ding veel!
https://www.youtube.com/watch?v=UjTJQZKP1Lk

Das wel een erg mooie demo van de jupiter 6. Ik heb er ooit één laten schieten voor een CS1x :stupid .

De Marions systems Msr2 en Prosynth zijn( hoewel van begin jaren 90 ) enigszins ook vermeldenswaardig. Qua sound een opgekrikte Matrix1000 of misschien wel een Xpander is disguise :D .



De Cheetah Ms-6 is dan weer meer een lofi M1000 ...
 
@Synthiaks

ben wel heel benieuwd wat jij van de deepmind vindt/vondt.
Heb je hem nog? Of waarom heb je hem weer laten gaan.

Op zich een prima synth en een redelijk logische UI. Toch vond ik dat menu-duiken een gedoe worden en persoonlijk vond ik de effecten ook wel wat tegenvallen. Het is wel veel synth voor weinig!

Volgens mij kwam ik weer iets vintage tegen en heb ik hem ook daarom verkocht :D
 
Das wel een erg mooie demo van de jupiter 6. Ik heb er ooit één laten schieten voor een CS1x :stupid .

De Marions systems Msr2 en Prosynth zijn( hoewel van begin jaren 90 ) enigszins ook vermeldenswaardig. Qua sound een opgekrikte Matrix1000 of misschien wel een Xpander is disguise :D .

De Cheetah Ms-6 is dan weer meer een lofi M1000 ...


Ach, die cs1x is nu toch ook een klassieker :D

Die Marions wil ik nog wel eens proberen. Die hebben net zoals de Matrix serie ook alleen lowpass filters toch?

De Xpander:
Veel filterconfiguraties en ontzettend veel mogelijkheden. Als het om programmeren gaat dan is the sky the limit zeg maar... Ik vind hem lang niet zo mooi klinken als de Chroma die er wat opties betreft wel redelijk bij in de buurt komt. Dan klinkt die laatste veel levendiger en direct. De Xpander vind ik niet echt in your face. Het editten met die encoders wordt op een gegeven moment ook flink irritant :D Het is een prachtige bak voor pads, strings, soundscapes en modulatie mayhem. Punchy bassen iets minder maar niet zo onmogelijk als op het net soms beweerd wordt.
 
Het is en blijft altijd een kwestie van smaak...

daar heb je helemaal gelijk in

ik had de beslissing gemaakt op basis van youtube-demos alhoewel ik eigenlijk had moeten weten dat het "in echt bespelen" van een synth daardoor niet vervangen kan worden.

youtube geeft wel een behoorlijk idee, maar die nuances die het uitmaken en een synth zijn character geven voel je pas als je hem echt in handen hebt en live kan bespelen.

dus als je de kans hebt om er een te testen voordat je hem koopt, zeker doen! :dj:
 
Al naar de Prophet 600 geluisterd trouwens? Met gligli mod helemaal leuk!
 
Back
Top