Coole analoge poly synth uit de 80's

voor "jan-en-alle-man" die nog nooit een Korg trident hebben gehoord. dat zou best namelijk.

https://soundcloud.com/wednesdayclub/trdentmk2versie0001

Beetje gepingeld en geskipd door de presets om een idee te geven. Ik heb geprobeerd ZOVEEL mogelijk voices aan te spreken. max 8.
 
Met een jx3p en mks50/alpha juno geraak je in die juno60 buurt voor de helft van de prijs ... Ik vind veel vintage toch te duur aan het worden voor hetgeen het is ... Polysix heb ik ook ... mooi maar ... tja wat verwacht je van de synth ... je moet het nog altijd zelf doen hè ...

Moest ik nieuw kopen : Dsi OB6 (en korg Arp en Bullimoog en Rytm en tt606 en :D ...)
 
voor "jan-en-alle-man" die nog nooit een Korg trident hebben gehoord. dat zou best namelijk.

https://soundcloud.com/wednesdayclub/trdentmk2versie0001

Beetje gepingeld en geskipd door de presets om een idee te geven. Ik heb geprobeerd ZOVEEL mogelijk voices aan te spreken. max 8.
Prachtig!
...die nog nooit een Korg trident hebben gehoord
Waar onder ik dus :D
Ik heb even wat filmpjes van de Trident beluisterd en de volgende van een Mk1 vind ik wel heel indrukwekkend!!! 8~
Maar het maakt de keuze er niet makkelijker op. ;)

 
Erg mooi die trident ja. Grote bak ook. Ooit 1 keer een tijdje in huis gehad.. helaas te kort..
Ze zijn ook niet heel erg dik bezaait. En dat merk je in de prijs.
 
Je schreef dat je veel mogelijkheden wil met modulation dan is de Korg Trident niet wat je zoekt. Je moet een beetje fan zijn van elekto wil je de ssm chips (hele reeks 80-84 Mp P6 ) leuk vinden klinken. Ze hebben allemaal dat crunch randje dat Roland niet heeft. Waar de jupiter8 veel mogelijkheden heeft heeft de trident dat zeker niet maar is wel 4 keer zo dik. Cs60 dik!
 
Het mooie van een Trident is ook dat je de secties (String/Brass en synth) kan stapelen.. uberverzadigd als je alles tegelijk aanzet...
Een CS60 klinkt wel erg fijn maar is 1 vco. Het meest karakteristieke aan de CS serie is het filter vind ik, zo heerlijk met die highpass en lowpass in de resonance.

SSM filterklank moet je idd van houden, maar spreekt mij ook aan. Toch vind die zangerige/glazige klank van het JP8 12db filter, flink in de resonance met een sweep oid nog steeds een van de allermooiste geluidseffecten geven.. heb ik nog nooit uit iets anders gehoord ook.
 
btw... een Casio CZ is misschien ook leuk. :) Niet analoog maar wel superdik en punchy!
Track hieronder heb ik alleen met een CZ1 gemaakt, wel multi-track opgenomen en wat gelayerd hier en daar..
Sommige drumsounds heb ik er ook zelfs mee gemaakt ;)

https://soundcloud.com/macgyvergear/casio-kisses

Vette tune hoor! En die CZ's zijn erg leuk idd, ik heb er ook een tijdje mee kunnen pingelen.
 
Een digitale CZ-1 is idd wel leuk, maar mijn keuze voor een 'analoge' polysynth zal het niet gaan worden.

De CZ-1 in combi met een analoge Dreadbox Erebus...

 
De Oberheim Matrix-12 en de Oberheim Xpander (= desktop van de Matrix-12) zijn nog niet genoemd...

Oberheim Matrix-12



Oberheim Xpander

 
SSM filterklank moet je idd van houden, maar spreekt mij ook aan.
Spreekt mij ook aan! :okdan: Dat zijn toch de chips met de 4-pole 24db SSM2044 filters?
 
Verder is de Chroma Polaris ook nog niet genoemd. Leuke synth ook. En er is ook nog een Rhodes Chroma, met gewogen toetsen.. super mooi :)
Mooi! Qua sound zou ik eerder kiezen voor de Chroma dan voor de Chroma Polaris.

Chroma (van Fender/Rhodes uit 1982 - 1984)



Chroma Polaris (van Fender/Rhodes uit 1984)

 
Yamaha CS-80 is natuurlijk complete unobtainium, maar Deckards Dream komt erg dichtbij:
https://soundcloud.com/user-635888456/deckards-nightmare-test-1

top-image-bottom-1.jpg
 
Mogen hybride digitaal/analoge synths ook? Ik zag de kawai K3 al genoemd worden namelijk.
De Ensoniq ESQ-1 en SQ-80 zijn in dat genre interessante synths. Ook vanwege iets afwijkende architectuur waar je een VCA (DCA?) per oscillator hebt.
En natuurlijk missen we dan de PPG en Waldorf bakken tot aan de Microwave I. En de Prophet VS.

Persoonlijk vind ik jaren 80 analoge polysynths niet zo'n heel onderscheidende categorie. Er zijn in die tijd zoveel verschillende polysynths voor net zoveel doelgroepen gemaakt dat vergelijken niet zoveel zin heeft. Van Prophets en Jupiters, die nu nog onbetaalbaarder zijn dan toen tot budget-synths zoals de Juno's en de concurrenten. Die eigenlijk nu ook flink overpriced zijn.

Wat ik wel leuk vind is dat we nu aan analoge poly's net zoveel aanbod hebben als in die tijd. Met alle DSI's, Modals, Deepminds, Minilogues etc. Het grote verschil is dat deze synths nog geen klassiekers zijn geworden. Maar misschien zijn er inmiddels wel teveel goede synths hiervoor.

Wat uit deze discussie volgens mij ook (alweer) naar voren komt is dat hoewel er een paar synths zijn die unaniem crap zijn (Poly 800?) iedere synth wel zijn eigen aanhangers heeft. Sommige mensen vinden Juno's niks en sommigen houden weer niet van het geluid van een AX-60. Terwijl dit toch allemaal op hun eigen manier klassiekers zijn geworden. Dus ondanks wat sommige mensen op dit forum verkondigen is een goeie synth toch echt een kwestie van smaak. En een slechte synth vaak meer een kwestie van slechte bediening.
 
Mogen hybride digitaal/analoge synths ook? Ik zag de kawai K3 al genoemd worden namelijk.
De Ensoniq ESQ-1 en SQ-80 zijn in dat genre interessante synths. Ook vanwege iets afwijkende architectuur waar je een VCA (DCA?) per oscillator hebt.
En natuurlijk missen we dan de PPG en Waldorf bakken tot aan de Microwave I. En de Prophet VS.
Dan is de K3 er helaas tussendoor geslipt. Dit topic is uitsluitend bedoeld voor analoge polysynths (met een nadruk op die uit de 80's). Moderne analoge polysynths mogen wel - als alternatief - genoemd worden.

Er zijn in die tijd zoveel verschillende polysynths voor net zoveel doelgroepen gemaakt dat vergelijken niet zoveel zin heeft.
Klopt, ze zijn ook niet altijd te vergelijken. De een hoeft ook niet per se beter of slechter te zijn dan de ander. Wel anders!

Die eigenlijk nu ook flink overpriced zijn.
Veel vintage synth's wel, maar niet alles vind ik. En geluidskwaliteit is ook niet altijd makkelijk in geld uit te drukken. Voor de een heeft dit ook vaak (veel) meer waarde dan voor een ander.

Wat ik wel leuk vind is dat we nu aan analoge poly's net zoveel aanbod hebben als in die tijd. Met alle DSI's, Modals, Deepminds, Minilogues etc.
Dat vind ik dus niet. Wat mij betreft alleen de Modal 002 (die behoorlijk prijzig is), de Vermona Perfourmer mk2 en voor low-budget de Minilogue. De rest haalt het niet qua klankkwaliteit (vind ik) met vele synth's uit de 80's. Prophet REV2 is niet mijn smaak (wel goed!) en de DeepMind 12 vind ik leuk maar niet top.

Dus ondanks wat sommige mensen op dit forum verkondigen is een goeie synth toch echt een kwestie van smaak.
Dat vind ik maar ten dele zo, er zit nl. echt wel verschil in kwaliteit tussen de ene of de andere synth. Bovendien is een volgende aankoop van een nieuwe / vintage synth ook afhankelijk van je muziekkeuze en wat je al hebt staan in je studio.
 
Laatst gewijzigd:
Dan vallen de genoemde DW6000 en DW8000 ook af.
 
Wat ik wel leuk vind is dat we nu aan analoge poly's net zoveel aanbod hebben als in die tijd. Met alle DSI's, Modals, Deepminds, Minilogues etc. Het grote verschil is dat deze synths nog geen klassiekers zijn geworden. Maar misschien zijn er inmiddels wel teveel goede synths hiervoor.

Het hele punt van deze thread is nu juist dat de klank van de huidige analoge polys anders is dan die uit de 80s.
Analoge monosynths die kwa klank behoorlijk in de buurt van vintage komen zijn er inmiddels wel, maar polys nog niet echt imo.

Hoe belangrijk het verschil in klank voor je is heeft natuurlijk wel te maken met smaak.
 
Dan is de K3 er helaas tussendoor geslipt. Dit topic is uitsluitend bedoeld voor analoge polysynths (met een nadruk op die uit de 80's).
Ah, dat maakt de discussie al een stuk meer gefocussed.

Veel vintage synth's wel, maar niet alles vind ik. En geluidskwaliteit is ook niet altijd makkelijk in geld uit te drukken.
Geluid is ook niet altijd gemakkelijk in kwaliteit uit te drukken. Veel van de genoemde synths zijn budget-versies van duurdere synths waar duidelijk compromissen in mogelijkheden maar ook geluid zijn gedaan. Dit zorgt dan wel weer voor een eigen klank die we zijn gaan waarderen.

Dat vind ik maar ten dele zo, er zit nl. echt wel verschil tussen de ene of de andere synth. Bovendien is een volgende aankoop van een nieuwe / vintage synth ook afhankelijk van je muziekkeuze en wat je al hebt staan in je studio.
Helemaal mee eens verschillen zijn er zeker maar niet 1 op 1 te vertalen naar kwaliteit. Zelfs de eigenschappen zijn niet voor iedereen hetzelfde. Hoe 'warm' of 'analoog' klinkt is voor veel mensen weer anders. Dus ik ben nooit zo geinteresseerd in 'dit is goed en dit is slecht' discussies maar meer in 'deze synth klinkt voor mij goed want...' discussies. Daar leer ik van. Dit topic heeft gelukkig een hele hoop van dat soort onderbouwde meningen.

Voor mijn oren zijn de verschillen tussen jaren 80 synths onderling ook net zo groot als de verschillen tussen jaren 80 synths en die van nu. Je noemt een aantal moderne synths die bij jou in de smaak vallen, een een aantal die dat niet doen. Ik denk dat dat voor jaren 80 synths niet anders zal zijn.

Terug on topic. Wat jaren 80 poly's betreft ben ik zelf vooral geinteresseerd in de budget-bakken. De Prophets, Jupiters of Oberheims zijn mij te duur. dan geef ik mijn geld liever uit bij DSI of Modal. Mijn all-time favorite daar is nog steeds de AX-60. Vooral omdat die qua mogelijkheden helemaal niet zo budget voelt. Netjes een filter per voice en niet een globaal filter zoals bij sommige Korgs, Meerdere oscilatoren per voice itt de Juno's. En nog wat leuke extraatjes zoals de mogelijkheid om het filter te moduleren met een oscilator voor leuke FM achtige effecten.
Van roland vind ik de JX-3p en JX-8p interessant maar wellicht momenteel wat te duur voor menu-driven synths. Losse programmers vind ik persoonlijk een lapmiddel.
Verder zijn de budget oberheim matrix synths wel interessant vanwege de modulatie mogelijkheden. Maar de oberheim 12 db filters missen. Misschien de OB-MX (staat er nu een op marktplaats voor 3k)
 
Wat mij betreft alleen de Modal 002 (die behoorlijk prijzig is),
EDIT: Niet de Modal 002, want dat is een hybride synth. :D
Modal 008 had ik wel mogen noemen, maar ik weet niet of die heel goed is en of het ook mijn smaak is wat betreft sound. Ik heb nl. helaas nog steeds geen winkel gevonden waar er eentje staat om er even lekker vrijblijvend op los te gaan. Maar ja, ik vind 'm toch sowieso te duur. En erg speciaal vind ik 'm ook niet.
 
Dan vallen de genoemde DW6000 en DW8000 ook af.
Dat zijn idd geen analoge polysynth's.
Het is wel een hybride synth favoriet van mij, ik heb zelf de EX-8000 (= rack versie van de DW-8000).
Het hele punt van deze thread is nu juist dat de klank van de huidige analoge polys anders is dan die uit de 80s.
Analoge monosynths die kwa klank behoorlijk in de buurt van vintage komen zijn er inmiddels wel, maar polys nog niet echt imo.
Van analoge monosynths zijn er inderdaad wel een aantal te noemen die heel dicht bij het origineel komen, maar volgens mij nog geen enkele polysynth. Vandaar ook mijn zoektocht naar een betrouwbare (!) en redelijk betaalbare (!) vintage bak die ook nog eens qua klank mijn smaak moet zijn. Onbetrouwbaarheid is voor mij deal-breaker. En 9-10K EUR voor een Jupiter-8 heb ik het geld niet over. Nou is mijn wens gelukkig geen Jupiter-8. Ik zou dan overigens eerder kiezen voor een Jupiter-6, die ongeveer de helft kost van een Jupiter-8.
 
Back
Top