Coole analoge poly synth uit de 80's

Heb me ook weleens verdiept in die Marion MSR2. Dit is niet echt te vergelijken met een Xpander (zoals synthiaks al zei). Die heeft echt far more filter modes en vééééééél dikkere oscs!! Diezelfde CEMS voor oscs (3394) zitten trouwens ook in een Akai VX600, maar mist het multi-mode filter. Eigenlijk qua opzet best wel vergelijkbaar met een M1000 en de MSR2
Ik heb me ooit eens laten vertellen door een verkoper dat ie wel een HPF heeft maar die was statisch, en kan er zelfs ook nu (er iets meer info over is) niets over vinden.

De MSR2 heeft wel een 12db filter wat de matrix 1000/6 niet heeft en dezelfde CEMs waarop 2oscs, het filter en het VCA zitten. Heeft verder nog wat leuke extra features zoals panning voor de multi-timbrale parts en een systeem EQ. Maar als synth om lekker mee te tweaken net zo onbruikbaar als een standalone M1000.

Ze zijn ook nauwelijks te vinden en veel te duur als je er al 1 te koop ziet :)
Wat wel interessant was, is dat ie uitbreidbaar is tot 16 stemmen.. maar ja, probeer zo een 'rare' uitbreiding maar eens te vinden..

De M1000 is wel een super mooie synth voor pads. Ook redelijk snappy in vergelijk met een JX8p bv.
Wat mij wel een beetje stoorde was de strakke tuning van de oscs, er is onlangs een OS update geweest die je via een Eprom kon updaten waar je de tuning van de oscs onderling kon verstemmen.
Zo een OS update voor een MSR2 zal je waarschijnlijk nooit mee gaan maken, mede ook door de zeldzaamheid.

De GliGli update voor de P600 was ook zoiets. Best leuk, je ouwe synth ineens vernieuwd voor een paar tientjes..
Ik had ooit nogeens een draad geopend voor dit soort gevallen. Nieuwe wijn in ouwe bakken

MSR2.jpg

310219d1348359806-lemur-template-marion-systems-msr-2-a-msr2-2.jpg

310220d1348359806-lemur-template-marion-systems-msr-2-a-msr2-3.jpg
 
Laatst gewijzigd:
ik heb jaren een M1000 gehad, ik werd daar niet heel warm van. Kweet niet precies waarom, echt heel veel "beweging" kwam er niet echt uit voor mijn gevoel.
 
Nog een analoge polysynth...de Yeah-ma-ha GX-1 - de voorloper van de CS-80 - met 187 toetsen en een totaalgewicht van 387 kg. :halleluja De GX-1 kostte destijds $ 60.000, dit zou nu $ 320.000 geweest zijn.

Gebruikt (volgens Wikipedia) o.a. door Keith Emerson (Emerson, Lake & Palmer), John Paul Jones (Led Zeppelin), Stevie Wonder, Benny Andersson (ABBA), Hans Zimmer, Rick van der Linden (Ekseption), Richard Wright (Pink Floyd)...

1k0.jpg


 
Als het je puur om de klank gaat kun je tegenwoordig met plugins echt wel dezelfde juno sound tevoorschijn krijgen, vooral na bewerking en in een mix.
Ik noemde in post #62 al U-he Diva, TAL U-NO-60, TAL-U-NO-LX en Tyrell N6 v3, maar misschien dat dit ook met Serum (van Xfer Records) zal kunnen.

 
The SX-240 werd gefabriceerd door Kawai, maar eerst in Japan onder het merk Teisco. In post #64 en #82 staan filmpjes van de Kawai/Teisco SX-240. Een filmpje van de Teisco SX400 staat ook in post #82.
 
Nog een analoge polysynth...de Yeah-ma-ha GX-1 - de voorloper van de CS-80 - met 187 toetsen en een totaalgewicht van 387 kg. :halleluja De GX-1 kostte destijds $ 60.000, dit zou nu $ 320.000 geweest zijn.

Gebruikt (volgens Wikipedia) o.a. door Keith Emerson (Emerson, Lake & Palmer), John Paul Jones (Led Zeppelin), Stevie Wonder, Benny Andersson (ABBA), Hans Zimmer, Rick van der Linden (Ekseption), Richard Wright (Pink Floyd)...

Oke !
Die wil ik dan wel ,
of weet je wat , doe er maar twee :-)
 
De Poly 61m versie is zeer schaars. Bovendien is de midi zeer gedateerd en ontvangt ie op alle midi kanalen (omni) en enkel note nr. Beter koop je dan een gewone Poly 61 en bouwt daar een midi kit in.
Dan kun je inderdaad beter voor de gewone Poly-61 (zonder M) kiezen.

De Siel Opera 6 is er ook in een DK600 en Kiwi versie.. maar ook deze vrijwel nog nooit te koop gezien.
Goed om te weten dat ze er in meerdere versies zijn! Thx! Maar ik zie ze nu (inderdaad) ook niet te koop op (bijv.) eBay staan.

Een AX73 is qua klank gelijk aan de AX60 alleen mist ie de faders.
Verder is de SCI multi-trak en six-trak nog niet genoemd. Deze synths zijn qua klank gelijk, alleen is de six-trak volledig te besturen via CC. En ze zijn beiden multi-timbraal.
De CEM voicechip, waarop filter, vca en osc zitten is in de AX73, AX60, multi-trak en six-trak allemaal dezelfde. Klankmatig lijken ze wel een beetje op elkaar maar de envelopes van de Akai en Sequential Circuits (SCI) verschillen bv al behoorlijk. De Akai heeft snellere envelopes bv maar voor pads prefereer ik de SCI synths..
Ik heb de klankverschillen nog nooit echt onder de loop genomen maar ben met mijn AX60 en Multi-trak erg blij. Wel jammer is dat het maar 1 VCO is. Wat dat betreft is de AX80 een beest. 2 osc's en een sub oscilator. Echt super dikke bassen komen er uit deze synth.
Ow.. en de Multi-trak heeft nog een chorus extra.
De MultiTrak vind ik ook mooi qua klank - en mooier dan de Six-Trak

Sequential Circuits MultiTrak



Sequential Circuits Six-Trak & DrumTraks met de Juno-60



Een filmpje van de AX80 staat in post #82
Een AX80 blaast een AX60/73 weg! :okdan:
De AX80 heeft dezelfde filter chip als de Oberheim Matrix-12 - de Curtis CEM3372
 
Je schreef dat je veel mogelijkheden wil met modulation dan is de Korg Trident niet wat je zoekt. Je moet een beetje fan zijn van elekto wil je de ssm chips (hele reeks 80-84 Mp P6 ) leuk vinden klinken. Ze hebben allemaal dat crunch randje dat Roland niet heeft. Waar de jupiter8 veel mogelijkheden heeft heeft de trident dat zeker niet maar is wel 4 keer zo dik. Cs60 dik!
Mogelijkheden wat betreft modulation vind ik (veel) minder belangrijk dan de sound.
En ik hou wel van dat crunch randje van synth's met SSM chips. :okdan:
 
Ik noemde in post #62 al U-he Diva, TAL U-NO-60, TAL-U-NO-LX en Tyrell N6 v3, maar misschien dat dit ook met Serum (van Xfer Records) zal kunnen.

https://www.youtube.com/watch?v=FdC2P85hhMA

De Yamaha reface CS is ook echt wel qua klank heel tof, klinkt mij erg "vintage" en juno-ish in de oren. Jammer dat ie geen patch-memory heeft:



 
SSM filterklank moet je idd van houden, maar spreekt mij ook aan. Toch vind die zangerige/glazige klank van het JP8 12db filter, flink in de resonance met een sweep oid nog steeds een van de allermooiste geluidseffecten geven.. heb ik nog nooit uit iets anders gehoord ook.
Die spreken ook mij beiden aan....:)
 
Gear Slutz komt (in 2016) tot een Top 10 lijstje met voornamelijk "moderne" analoge polyfonen....(waarbij de Oberheim Two Voice nog net het predikaat Polyfoon verdient).
https://www.gearslutz.com/board/bes...-ten-best-polyphonic-analog-synthesizers.html
Zij noemen:
Modal Electronics 008R
Elektron Analog Keys
Roland JD-XA
Korg Minilogue
Dave Smith Instruments Mopho X4
Dave Smith Instruments OB-6 Module
Studio Electronics Omega 8
Vermona Modular PERfourMER MKII
Dave Smith Instruments Sequential Prophet-6
Oberheim Two Voice Pro

De Mopho X4 en de 008R ken ik niet heel goed, maar van de rest zijn wat mij betreft alleen de Omega 8, de PERfourMER MKII en de Two Voice Pro interessant. En ook de Minilogue voor low-budget.
 
Eigenlijk hetzelfde wat je van vintage monos kan zeggen: ik associeer vintage analoog met een levendig, karaktervol eigen geluid met diepte, en bij vooral de Amerikaanse merken ook ballen. Een combinatie van de oscs, filters en envelopes die indruk maakt, ook al droog zonder allerlei modulaties en effecten.

Ik heb dat gevoel nog niet gehad bij een moderne analoge poly.
+ 10
 
Welk soort klanken zoek je (vooral)?

- Basses
- Pads
- Strings
- Leads
- Emulatie(s) van specifieke presets/klanken van specifieke synthesizers
- Anders....
Geen basses, maar verder sta ik (nog) voor alles open...
 
De Jupiter 6 is op dit moment mijn werkpaard. Afgelopen weekend nog opnames mee gemaakt en man, wat kan dat ding veel!

Verder ben ik ook groot fan van de Rhodes Chroma! Prachtige poly met zeer uitgebreide mogelijkheden maar helaas met een tyfus interface :D Een programmer (bcr of enabler) zijn wel handig.

Poly-61 is ook een zeer leuke polysynth en ondanks de interface erg makkelijk te editten.

Juno 106 blijft wat mij betreft een fantastisch werkpaard met een grote sweetspot. Snelle bassen en mooie strings!

Synthex is een strakke bak! Erg precies en een heel fijn multimode filter. Lekkere envelopes en een mooi groot paneel. Heerlijk, al die ruimte tussen die grote knoppen. Heeft ook een leuke sequencer aan boord.

OB-X klinkt fantastisch maar vond hem zelf wat mogelijkheden betreft wat beperkt. Klank maakt veel goed hoor maar ze zijn al heel wat jaren flink aan de prijs. Als je op autotune drukt terwijl je de pitchbend subtiel beweegt worden de vco's verkeerd afgesteld. Resulteert soms in waanzinnige geluiden als je hem dan ook nog in unison mode hebt staan. En panning per voice voor hele brede strings en pads.

https://www.youtube.com/watch?v=UjTJQZKP1Lk
Dat filmpje van de Jupiter-6 is wel erg mooi! 8~
Verder noem je allemaal synth's die ik ook erg mooi vind. :okdan: Maar ipv de Juno-106 zou ik liever een Juno-60 willen hebben en ipv de Jupiter-6 een Jupiter-4.
 
Kijk ook eens naar de Mutable Instruments Ambika. Geen analoge oscs, wel analoge filters. Klinkt erg lekker in de demos die ik heb gezien, minder klinisch dan modern analoog van de grote merken, hoewel de oscs dus digitaal zijn.
 
Ik vind de Teisco sx240 trouwens ook best een deftige synth. Makkelijk te editten en een mooie ronde klank met goed filter. Split mode is fijn en ik ben zelf ook wel fan van de glissando mode.

Teisco sx400 is een bijzondere synths. Heeft niet veel lowend maar wel een paar andere zeer leuke features voor een poly. Ding heeft in totaal 3 lfo's en uitgebreide voicing opties waardoor je hem als 4 voice mono kan gebruiken (en nog een fijne mono ook, met aftertouch) heeft ook een mooie chorus en kan erg mooie solina achtige strings maken.
Van de Kawai/Teisco SX-240 heb ik nog eens een paar andere filmpjes bekeken en die is helemaal zo gek nog niet. Die is eigenlijk best goed! Maar van de Teisco SX-400 ben ik misschien nog wel meer onder de indruk. Van die wil ik nog wat meer filmpjes gaan beluisteren.
 
Laatst gewijzigd:
De Marions systems Msr2 en Prosynth zijn( hoewel van begin jaren 90 ) enigszins ook vermeldenswaardig. Qua sound een opgekrikte Matrix1000 of misschien wel een Xpander is disguise :D .

https://www.youtube.com/watch?v=780lecoJTQg&t=292s
Wat is eigenlijk het verschil tussen een MSR-2 en een ProSynth? En worden ze überhaupt weleens te koop aangeboden?
 
Al naar de Prophet 600 geluisterd trouwens? Met gligli mod helemaal leuk!
Ja, naar de Prophet 600 heb ik geluisterd. Zie ook het filmpje in post #83
Ik denk dat ik dan nog eerder voor een Prophet REV2 zou gaan.
 
De Akai VX600 is een aantal keren genoemd...

 
Verder vond ik een kawai sx240 erg koel...
Ik heb nog eens naar de Kawai SX-240 geluisterd en die bevalt me veel beter als dat ik eerst dacht. :)
 
Back
Top