het kleine analoge tijdperk

Het bewijst niks. Ik was blij dat er weer eens een plaat van de mannen uitkwam. En dat ze probeerden met hun tijd mee te gaan. Gawd ik word oud.
Op m'n eerste KW plaat speelde Florian nog dwarsfluit....
Dat schept een referentiekader waar de Synclavier prima binnen past.
Maar anyway, BOT.

Laatste zin is voor je eigen rekening;)
 
Komen die met analoge synths? Nee.

Da's overigens niet vanwege gebrek aan wil (ik heb 't er met 'm over gehad). Het is omdat die dingen afgrijselijk duur zijn om te maken in de hedendaagse tijd, en omdat je het soort spectaculaire modulatie-mogelijkheden wat nu in de Solaris zit van je leven niet kan realiseren in 1 enkele bak; of het kreng moet 10,000+ euro kosten en over de 120 kilo wegen.

Da's ook mooi, maar dat verkoopt niet, en JB wil toch echt nog wel graag brood op de plank.

De Solaris - zoals 'ie nu is - is eigenlijk al behoorlijk op 't randje qua prijs. Zelf denk ik dat 'ie beter eerst een eenvoudige versie had kunnen maken in 2U rack-formaat. Vervolgens breng je een klein toetsenbord uit met dezelfde (of betere) engine erin, en als de trein dan hard loopt, dan kun je gaan stunten met een grote superbak. Magoed.
 
Da's overigens niet vanwege gebrek aan wil (ik heb 't er met 'm over gehad). Het is omdat die dingen afgrijselijk duur zijn om te maken in de hedendaagse tijd, en omdat je het soort spectaculaire modulatie-mogelijkheden wat nu in de Solaris zit van je leven niet kan realiseren in 1 enkele bak; of het kreng moet 10,000+ euro kosten en over de 120 kilo wegen.

Da's ook mooi, maar dat verkoopt niet, en JB wil toch echt nog wel graag brood op de plank.

De Solaris - zoals 'ie nu is - is eigenlijk al behoorlijk op 't randje qua prijs. Zelf denk ik dat 'ie beter eerst een eenvoudige versie had kunnen maken in 2U rack-formaat. Vervolgens breng je een klein toetsenbord uit met dezelfde (of betere) engine erin, en als de trein dan hard loopt, dan kun je gaan stunten met een grote superbak. Magoed.

Helemaal eens. Ik spreek hem hierover en hij ziet het niet.
Prijsverhoging voor de early adapters. Hij was vorige week nog met de PSU bezig...


De CEM's zijn weer leverbaar, en hij heeft daar even serieus over nagedacht. We zijn een aantal jaar verder dan pre-payment. En hij lummelt nu nog over de PSu. Ik geef je daar mijn mening niet over hier.

Ik wens hem all the best, fijne vent.

Warner
 
(het is een beetje een zijdelingse discussie, maar goed) Is het ook niet zo dat men vaak met het topmodel begon omdat dat het veredelde prototype is, de technology demonstrator, en daarop gebaseerd later dan eenvoudiger/goedkopere modellen maakt?
 
ik wil hier echt niemand de grond in boren omdat hij luistert / of muziek maakt met een (vernieuwende) laptop, begrijp me niet verkeerd. ik wil benadrukken dat het een andere sub(muziek)stantie is. het is gewoon anders dan laptop muziek. niet mooier of lelijker. waarschijnlijk zoals iemand opmerkte "generatie kloof" heeft er veel mee te maken. maar als je geluiden wilt uit de urly 80s zou je toch echt speciale synths moeten hebben om die geluiden te maken. en langzaam aan verdwijnen die. dat is heel jammer maar het is zo. nu komen we weer uit op die vraag worden deze synths die geen cloon hebben niet op het laatst onbetaalbaar. er zijn immers geen vervangers voor deze synths. een voorbeeld bijvoorbeeld: arp 2600, of pro-one , synthex ( niet eens geheel analoog) korg (ms serie) misschien de tr-808 het gaat immers om het unieke geluid. denk maar aan electro muziek.
 
nee. ik vind van niet. je bedoeld laptop muziek. electronische muziek maak je met electronische instrumenten daar hoort toch geen beeld scherm bij. maar als jij dat vind is het natuurlijk goed!!!!

muziek van "gewone" instrumenten wordt toch ook vaak gemaakt met behulp van een papiertje waar informatie over die muziek staat,
beeld en muziek spelen onder 1 hoedje
bovendien kun je zonder instrumenten ook muziek maken toch?
 
Tja...is het een noodzaak om exact die klank van dat ene oude instrument te hebben?

De "klassieke" instrumenten die heden ten dage gebruikt worden klinken ook ietsje anders dan degene uit de tijd van oude composities, maar is er daar echt een probleem in?
 
ik gebruik werkelijk alles wat voor mijn voeten komt, analoog, digitaal...


nu is het wel zo, dat ik een sterke voorkeur heb voor analoog.
puur op klank gebaseerd.

ik ben voor het project waar ik nu toetsen en arrangeur speel, bijna alle digitale shit aan het vervangen door analoog.
en ik ben eigenlijk nog nooit een digitale patch tegengekomen die ik analoog niet zou kunnen maken.

maar om even ontopic te blijven.... er wordt voldoende analoog gebouwd , en dat zal nog wel een jaar of 100 zo doorgaan.
want ook al heten beide typen ĀØsynth", het blijft apples met pearen vergelijken.

wat trouwens erg lekker klinkt.......
analoog en digitaal tegelijk, dus allen, midificeer de analoge en digitale shit tesamen, en speelt de sterren van de hemel.
:mega:
 
Tja...is het een noodzaak om exact die klank van dat ene oude instrument te hebben?

De "klassieke" instrumenten die heden ten dage gebruikt worden klinken ook ietsje anders dan degene uit de tijd van oude composities, maar is er daar echt een probleem in?

als je dat ene knisperende geluidje wilt hebben moet je wel. of je moet enorm bedrag voor een voorbeeld mecbeth m5 gaan uitgeven. maar dat is dan weer een heel ander verhaal.
 
Misschien ligt het aan een hardware obsessie, maar zo een echte analoge bak voor je nodigt uit om te spelen. Ik weet niet waarom maar als ik met vst's werk heb ik nooit de voldoening en inspiratie dan dat ik kei hard aan het synthen ben met een analoge. Persoonlijk vind ik het niet direct 'rock 'n' roll' om op podia even de macbook open te knallen dan dat je gewoon achter een synth de pannen van het dak speelt. In mijn bescheiden mening hoort het toch niet zo te zijn. (Zal wel van de muzieksmaak afhangen zeker). Maar ik ken er dan ook niks van. Met vst's heb ik ook de neiging om zoveel te gebruiken dat ik op de duur niet meer weet met wat ik bezig ben. More is less ;)

Ieder zijn ding en ieder zijn analoge of digitale of vst :)
 
ik bedoel dus dat 70er en 80er synths er beperkt zijn. dus ondanks dat de polkappen gesmolten zijn en ik ben verhuisd naar spanje dat het geluid van dit soort syths niet meer tekrijgen zijn. of zou electonische muziek toch dus een kleine hype zijn die maar 30 jaar duurt. WIJ ZIJN DUS ALTO"S hier op het forum. uit stervend ras dus.
Je zult verbaasd staan over 30 jaar. Net als al die junkies van oude classic wagens, buizen apparatuur, grammofoon collecters, Stradivariusen, Les Paul's, Fender Strat's etc. zullen er nog van die synth-junks bestaan die nog steeds ARP's en Moog's zullen verzamelen en restaureren. Wees maar niet bang want er zijn op dit moment nog steeds gasten die van die Modulars van Moog en Emu hebben. En sommige zijn al uit de jaren 60. Dus tegen de 40 jaar oud.
 
TS: Voor het gemak vergeet je ook maar even hoe complex computeralgoritmes over 30 jaar zullen zijn. Dan modelleer je elke temperatuursgevoeligheid of brak transistortje gewoon mee in je ge-emuleerde analoge bak, als je zo graag terug wilt naar die tijd. Dan horen wij freaks, net als de consument het verschil zelf ook niet meer.

Zo, laat de puristen maar komen. Flame me.
 
over 30 jaar is analoog overbodig, mits de fabrikanten daar geld mee kunnen verdienen.

Stel je voor dat over 30 jaar de quantum computer algemeen verkrijgbaar is.
1 quantum comp ter grootte van een pc is net zo krachtig als ons zonnestelsel vol serverracks.

Nou daar kan je wel ENORM ingewikkelde algoritme's mee berekenen, en meerdere berekeningen tegelijkertijd.

Tot die tijd is het behelpen met de mooie analoge machine's of genoegen nemen met een marginaal mindere klank van VA of softsynths.
 
Zo'n 600 watt computer versus een 15 watt MiniMoogje, en het dan nog afleggen. Hopeloos inefficient :duivels:
 
Tja...is het een noodzaak om exact die klank van dat ene oude instrument te hebben?

Nog even los van of die apparaten nu na 30 jaar nog exact zo klinken als ze 30 jaar geleden deden... En de sound van de opnames van toen is natuurlijk ook grotendeels bepaald door de manier waarop ze opgenomen werden. Met alleen het instrument ben je er niet, als je exact die sound wilt.

Verder doordenkend maak je sowieso geen jaren '70 sound meer alleen al omdat je niet meer jaren '70 denkt. Al zou je een hele studio nabouwen exact zoals die 30 jaar geleden was, dan nog werk je daar met 30 jaar meer kennis onbewust toch anders in, vermoed ik; je referentiekader is niet meer hetzelfde.
 
ik wil hier echt niemand de grond in boren omdat hij luistert / of muziek maakt met een (vernieuwende) laptop, begrijp me niet verkeerd. ik wil benadrukken dat het een andere sub(muziek)stantie is. het is gewoon anders dan laptop muziek. niet mooier of lelijker. waarschijnlijk zoals iemand opmerkte "generatie kloof" heeft er veel mee te maken. maar als je geluiden wilt uit de urly 80s zou je toch echt speciale synths moeten hebben om die geluiden te maken. en langzaam aan verdwijnen die. dat is heel jammer maar het is zo. nu komen we weer uit op die vraag worden deze synths die geen cloon hebben niet op het laatst onbetaalbaar. er zijn immers geen vervangers voor deze synths. een voorbeeld bijvoorbeeld: arp 2600, of pro-one , synthex ( niet eens geheel analoog) korg (ms serie) misschien de tr-808 het gaat immers om het unieke geluid. denk maar aan electro muziek.

ik bedoel dus dat 70er en 80er synths er beperkt zijn. dus ondanks dat de polkappen gesmolten zijn en ik ben verhuisd naar spanje dat het geluid van dit soort syths niet meer tekrijgen zijn. of zou electonische muziek toch dus een kleine hype zijn die maar 30 jaar duurt.


Jij hebt het over electronische muziek als kunne men dat alleen met analoge synths uit de jaren 70 maken (nu spreek je al over de "urly" 80s). Dus met een Korg M1 of een JD800 (ik noem maar wat) kun je geen electronische muziek maken? Klaus Schulze en consorten maken dus geen electronische muziek meer? Wat dan wel?
 
TS: Voor het gemak vergeet je ook maar even hoe complex computeralgoritmes over 30 jaar zullen zijn. Dan modelleer je elke temperatuursgevoeligheid of brak transistortje gewoon mee in je ge-emuleerde analoge bak, als je zo graag terug wilt naar die tijd. Dan horen wij freaks, net als de consument het verschil zelf ook niet meer.

Zo, laat de puristen maar komen. Flame me.

Vergeet het maar. Die technologie daarvoor is er al. Bijv 192 Khz zou genoeg boventonen moeten kunnen pakken maar het blijft anders klinken dan mastertape. En zo blijf je doorgaan.

Tis een 'ja maar vroeger' discussie omgedraaid. Je vergeet namelijk even dat de theorie dat in toekomst alles mogelijk is een fabeltje is. Ze gaan in beide gevallen uit van een absolute waarheid die je niet kan bewijzen/weerleggen/vergelijken omdat de tijd/context gewoon anders was en zal zijn. Dat over die toekomst zeiden ze namelijk 20 jaar geleden ook al (44,1 khz vs 192 khz) en ze zullen het over 20 jaar weer zeggen(x khz vs xx khz). Maar dat betekent nog niet zo dat het zo is.

Wat je probeert te zeggen is dat die oude sound niet uniek is. En daar vergis je je mijn inziens in.

Mensen nemen tegenwoordig genoegen met de benadering zoals VA's & romplers. Maar over 30 jaar staan flink wat albums uit de jaren 60 en 70 nog steeds overeind. Noem maar een plaat van nu met bijv een typische nordlead sound. Die bestaan gewoon weg niet omdat er geen typisch nordlead sound is. Een dx100 en tx 81z met hun lately bass heeft dat wel en zo nog meer synths.

De kracht van digitaal zit namelijk niet in het benaderen van oude sounds maar in het maken van nieuwe digitale sounds die niet compleet gebaseerd zijn op analoge standaarden. En daar zit de unieke waarde in. Het eigen. Het zelfde wat al die oude bakken uniek maakt met hun sound.

Genoeg geflame voor je? ;)
 
Haha, je was erg mild hoor.

Maar ik zeg ook niet dat in de toekomst alles mogelijk is, maar ik denk dat als het puur om de fysieke sound gaat van de bakken uit the old days, dat dat niet zo complex moet zijn om in de toekomst na te bouwen. Ik verwacht dat het mogelijk is dat we over x jaar een VST kunnen maken die exact klinkt als een oude Moog, zelfs Leo of Mono horen dan het verschil niet meer. Net als die tape. Je hebt te maken met slechts een paar elektronische componenten die zich op een bepaalde manier gedragen. Dat gedrag kun je met genoeg rekenkracht imho perfect namaken.
Neem voor het vergelijk dit filmpje eens:http://www.gametrailers.com/video/tgs-09-gran-turismo/56442. Dat filmpje draait helemaal op de game engine van het aanstaande racespel Gran Turismo 5 voor de PlayStation. Ik moet echt mijn best doen om mensen die geen ervaring hebben met games en animaties te overtuigen dat er echt geen filmbeelden aan te pas zijn gekomen. Hoeveel spelcomputers verder zal ik er zelf moeite mee hebben als we nu al hier staan. Mensen in dezelfde game lopen nog steeds houterig, maar dat is ook echt heel complex te modelleren. Een apparaat is een heel overzichtelijk iets.

Maar Etaoin heeft een heeeeel belangrijk punt te pakken denk ik. Hoe goed onze computermodellen over een aantal jaren ook zijn, de menselijke component kun je niet mee modelleren. We denken inderdaad niet meer jaren 70. Wij komen niet net uit de elektrische gitaar-periode en hebben niet net Vietnam achter de rug.

Nu zou je nog kunnen zeggen dan modelleren we jaren 70-denken ook mee in die computermodellen, maar dat zou een aardige uitdaging worden. En dan moeten we ook ineens weer aan van die strakke broeken en bergen schaamhaar :D
 
Back
Top