Pure oscillators samplen, analoge gear

20hz

..to the beat of the drum
Lid sinds
20 juli 2002
Berichten
871
Locatie
prov. Utrecht
Allemaal,

Ik ben bezig met een Rave projectje. Ik wil daarbij graag de analoge klank van synths van toen gebruiken. In Ableton. gebruik een dubbele simpler met daarin een sample (SCW). Deze 2 simplers samen klinken best aardig. Het is wat omslachtiger, maar het geeft tevens mogelijkheden, transpose, filter, etc.

Nu ben ik gaan zoeken op single cycle waveforms. Ik heb er een aantal gevonden, maar de wat meer klassieke synths kom je eigenlijk niet tegen. Ik probeer niet de synth na te maken, maar ik zoek het karakter van de osc's de verschillende synths. Ik snap dat filters e.d. ook bijdragen aan een typische synth.

Zijn er leden die de basis osc's van dergelijke synths hebben of zouden willen samplen (pulse, saw, sub, etc. afhankelijk van de synth)? Ik snap dat PWM lastiger wordt, een basissample zou al prettig zijn. Bij voorkeur per osc een C1,C2 en C3, maar ik ben blij met wat men wil doen. Voor enkele samples per osc zou ik ze graag op C2 hebben.

Synths waar ik dan aan denk (verdere suggesties welkom!):
- ARP 2600
- Korg MS 20
- Moog Minmoog
- Moog Rogue
- Roland Alpha juno (1 of 2)
- Roland JX-3P
- Roland Juno 60
- Roland Juno 106
- Roland Jupiter 8
- Roland SH101
- Roland TB 303

Ik ben zeer benieuwd. Alvast dank.
 
Ergens online wel eens een collectie single cycles gezien.. volgens mij op een Kurzweil forum ooit
 
Maar ik denk dat het karakter van old skool synths veel meer ligt in de combo van osc,filter en vooral beperkingen in de synthese en eventuele effecten
 
Klopt, maar de source-sound is over het algemeen wat voller, warmer (drifting) en minder tophoog. Dit is ook goed te zien in de video van Starsky Carr,waar hij MiniMoog synths naast elkaar zet.

 
oscillators dragen veel bij aan de sound.
maar een filter idd ook.
Ik heb jaren geleden ook wel dezelfde oproep gedaan zonder sucses.
Er is een plugin van IK media die vol met Multi samples van classic synths zit. wellicht kun je die multi samplen.
Syntronik heet die plugin.
 
Laatst gewijzigd:
Klopt, maar de source-sound is over het algemeen wat voller, warmer (drifting) en minder tophoog. Dit is ook goed te zien in de video van Starsky Carr,waar hij MiniMoog synths naast elkaar zet.



In een single cycle heb je geen drifting. Het levendige van een (vintage) synth zit juist in de veranderingen die over tijd optreden, en die vang je niet in 1 cycle. Dit even qua verwachtingsmanagement :D
 
Kijk 'ns wat Legowelt heeft, daar kun je wellicht iets uit knippen.

Edit: niet veel analoog, zie ik nu.


Maar wat @Nap zegt, wat je eigenlijk zoekt laat zich niet echt vangen in een single cycle.
 
Laatst gewijzigd:
oooh ja idd geen single cycle waves maar multi samples de vangen wel een klein deel van de sound,
 
Klopt, maar de source-sound is over het algemeen wat voller, warmer (drifting) en minder tophoog. Dit is ook goed te zien in de video van Starsky Carr,waar hij MiniMoog synths naast elkaar zet.
aangezien je ableton gebruikt;
in 11.3 hebben ze een nieuwe (gratsis) synth device toegevoegd: "drift" die deze onvoorspelbaarheid van analoog zou moeten nadoen.


Ik weet niet precies wat je doel is, en heb zelf ook nog niet echt gekeken naar deze synth, dus weet niet hoe goed hij is.
misschien dus totaal niet relevant voor je, maar ik dacht ik noem het even voor het geval je er wat aan zou hebben.
 
Ik snap dat je de basic golfvormen wil. Maar bedenk ook dat inderdaad elke waarde van het filter die je instelt op de originele synth, mee de sound maakt.
 
oscillators dragen veel bij aan de sound.
maar een filter idd ook.
Ik heb jaren geleden ook wel dezelfde oproep gedaan zonder sucses.
Er is een plugin van IK media die vol met Multi samples van classic synths zit. wellicht kun je die multi samplen.
Syntronik heet die plugin.
De synth klinkt lekker. Wel erg veel processing met effecten en EQ e.d. De waveforms zijn niet te benaderen, althans ik weet niet hoe. Tweede nadeel, in de trail zitten niet alle waveforms van de betreffende synths (slim van ze!). Ik ga er eens wat in rondneuzen.
 
In een single cycle heb je geen drifting. Het levendige van een (vintage) synth zit juist in de veranderingen die over tijd optreden, en die vang je niet in 1 cycle. Dit even qua verwachtingsmanagement :D
Klopt. Het driften is wel (soort van) te emuleren met een lfo op de pitch en/of het filter.

Zoals gezegd, het gaat me er niet om om de synths exact te emuleren. Het valt me op als ik de vergelijksvideo's kijk dat de analoge versie's vaak wat minder helder klinken en wellicht daarom ook mede warmer (naast alle andere genoemde onderdelen)
 
aangezien je ableton gebruikt;
in 11.3 hebben ze een nieuwe (gratsis) synth device toegevoegd: "drift" die deze onvoorspelbaarheid van analoog zou moeten nadoen.


Ik weet niet precies wat je doel is, en heb zelf ook nog niet echt gekeken naar deze synth, dus weet niet hoe goed hij is.
misschien dus totaal niet relevant voor je, maar ik dacht ik noem het even voor het geval je er wat aan zou hebben.
Ik ken het van Moanrch van NI en zo zijn er meerdere synths die dit doen. Tof! Het geeft wel aan dat het 'strakke' digitale iets mist. HEt is te glad, te kil. Een drift is ook wel te emuleren. Niet precies hetzelfde, maar het brengt wel wat extra levendigheid.

Ik ga eens meer over de nieuwe Drift synth bekijken. Het manco bij Ableton, voor alle leuke minder moet je eigenlijk altijd de suite hebben.
 
Wellicht is de gratis single cyle editor uit dit draadje leuk om te proberen:


NB. de ontwikkelaar hiervan, Darwin Grosse, is een tijdje terug helaas overleden. Maakt ook interessante podcasts.
Ik heb deze gezien. Leuke tool, het helpt om mensen meer te doen met single cycles (SCW). Ik weet dat ze er bij o.a. Deluge en Elektron ook veel mee bezig (en Waldorf, Korg, Roland, etc.), maar bij de eerder genoemde worden ze ook aangeboden door wel de leverancier of mensen uit de community.

Ik heb er al tal van (JD 800, Ensoniq SQ80, Moog). Het begint nu een beetje een uit de hand te lopen hobby worden. :)
Het voegt ook wat toe aan het creatieve proces in het digitale, ik heb geen presets en moet zelf met de SCW gaan ontdekken. Leuker!
 
Ik wilde ook Syntronik aanraden. Ik heb de iOS versie en daar zitten patches tussen met de naam van de oscillatoren. Soms wel wat effecten uitzetten. Je moet dan wel zelf multi-samplen, maar er zijn tools om dat te automatiseren. Uiteindelijk heb je dan een goede collectie met samples.

Er zijn ook synths die samples als basis gebruiken. Meestal wordt dat gezien als “minder goed klinkend” dan analoog en gemodelleerde oscillatoren, maar ik heb er nooit zo veel problemen mee gehad. De Roland Gaia is een voorbeeld en sommige oscillatoren lijken meer op een Minimoog dan die van enkele Minimoog VSTs.
 
Ik ken het van Moanrch van NI en zo zijn er meerdere synths die dit doen. Tof! Het geeft wel aan dat het 'strakke' digitale iets mist. HEt is te glad, te kil. Een drift is ook wel te emuleren. Niet precies hetzelfde, maar het brengt wel wat extra levendigheid.

Ik ga eens meer over de nieuwe Drift synth bekijken. Het manco bij Ableton, voor alle leuke minder moet je eigenlijk altijd de suite hebben.
Veel van abletons toppers zitten inderdaad bij suite only (of je kan ze los kopen).
Drift zit echter gratis bij alle versies :)
 
Daar zie je ook dat zo een wave nooit hetzelfde is, drift en van vorm anders is.
Daarom heb je aan single cycle waves ook niet zo heel veel.
Multisampling is beter. Hoe meer roundrobin layer hoe beter maar kost wel steeds meer opslag,
 
Back
Top