Ik kan deze discussies wel smaken, .. een hele hoop insinueringen,... maar blijkbaar toch ook mensen die weten waarover ze praten.
Aan het einde van de meet vind ik wel dat als je bv. de duurdere piano-vst's gebruikt in een nummer, je echt wel je oor moet te luisteren leggen bij een trage solo om gaan uit te maken of hij nu authentiek opgenomen-, al dan niet gesampled, al dan niet kunstmatig gegenereerd werd. Laat staan dat je je daar zorgen over maakt als deze pianoklanken verweven zitten in een muzieknummer.
Waarom nu toch blijven vasthangen aan een verwaarloosbare frequentiehoogte of natrilling die iets later of vroeger afwijkt van hetgeen je hoort als je met een trilvork tegen je oor met je hoofd in de pianoklep gaat hangen ?
Mocht ik beweren dat ik dat met zekerheid kan onderscheiden, zou ik volgens mij niet op dit forum, maar als geluidsexpert in het wereld-symphonisch orkest moeten zitten.
En dus als antwoord op de topicstarter :
De piano dateert uit de vorige eeuw, bestaat ook nog steeds, .. maar kan momenteel (of voor de discussie uit te weg te gaan,.. pak over enkele jaren) perfect nagebootst worden door moderne geluidsynthese-software.
de analoge bakken bestaan ook nog steeds,... en kunnen nu reeds nagebootst worden door moderne geluidsynthese-software.
... gezien de moderne geluidsynthese-software minder beperkingen (hardware) bezit als de analoge bakken, ..doch al minstens dezelfde geluids-bronnen en -bewerkingen bezit,.. kan je volgens mij stellen dat de geluidsynthese-software vertrekt vanwaar de analoge bakken gestrand zijn, en hopelijk zorgen voor een verdere verruiming.
.... (ook al is dit is met een 14de moogupgrade)