Moeilijk, Moeilijk: Welke apparatuur met goede pianosound?

Overzicht van het interne rom geheugen:

Classic serie
Motif = 80Mb
S90 = Motif + 30 Mb = 110Mb

ES-serie
Motif ES = 175 Mb
S90ES = Motif ES + 53 Mb (piano) = 228Mb

Hoewel ik dat niet zeker weet denk ik dat de S90 extra piano samples heeft net zoals de S90ES tov Motif ES.

Ok. Interessant. Waar haal je dit vandaan?
Weet je ook hoe dat met de S80 is (die heb ik nu)?
Straks ga ik er nog op achteruit met m'n nieuwe Motif Rack...
 
Ok. Interessant. Waar haal je dit vandaan?
Weet je ook hoe dat met de S80 is (die heb ik nu)?
Straks ga ik er nog op achteruit met m'n nieuwe Motif Rack...

Weet je, de grote van samples zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de presets. Veel hangt ook af hoe goed de sounds geprogrammeerd zijn en hoe goed de sounds en het klavier bespeelbaar zijn. Als je zelf een beetje met synths overweg kan, dus sounds kan programmeren, dan kun je uit een relatief simpele bak vaak zeer goede sounds halen. Hangt er ook vanaf of je live speelt of niet: in de zaal hoor je vaak niet het verschil tussen synth A of B ,dat is toch meer het type geluid + FX dat de klankkleur bepaalt. Tenzij je acoustisch speelt, want dan komt een goede piano er wel heel mooi uit.

Here we go :)

S90ES/S90/S80/S08 Comparison Chart

http://www.yamahasynth.com/products/index.html

Mbt de laatste url: zie specifications tabblad van iedere synth voor alle technische details
 
Aan de S90ES heb je denk ik dan een goede deal, als je de bands/stijlen verteld. Enige nadeel dat mij van het kopen van een S90ES heeft afgehouden is zijn behoorlijke lengte: 148cm, +-.
Nu weet ik niet of je al een rijbewijs hebt (ik sinds 3 dagen wel) maar dan betekend wel dat je de S90ES in de gemiddelde auto niet zomaar op de bank kunt leggen, of in de achterbak van een kleine auto. Vooral bij een flightcase is het een 'gedoe' van jewelste!

Aan de andere kant: qua soundpalet zit je bij de S90ES wel een stuk breder dan de Nord Electro 3. Ook het feit dat je in een aantal kerkbandjes speelt denk ik dat je daar de S90ES beter voor kunt gebruiken (ik speel ook in een paar, gebruik toch vrij vaak pads etc.)

Succes en hou ons op de hoogte
 
Dat maakt het nog wel even lastiger; dat waarschijnlijk SummerNamm2009 de opvolger van de S90XS word gelanceerd?
Kurzweil klinkt naar mijn idee net iets te 'vlak' (op demo's afgaande) in vergelijking tot de s90es. Die piano is gewoon van essentieel belang voor mij. Morgen nog weer een middagje feedback waar ik alles nog eens zal vergelijken.
 
Veel info over S90 vindt je op sninety.com en yamahasynth.com
Volgens manual van S80 (te downloaden op yamahasynth.com) heeft S80 24MB sample ROM (en volgens vintagesynth explorer S30 16MB, dus waarschijnlijk heb je 8MB extra pianosamples).
Er op achteruitgaan hoef je sowieso niet bang voor te zijn met nieuwere generaties.
Ik heb zelf S90 en ben erg blij met piano's en mogelijkheid om er een padje onder te plakken. Grote voordeel van S90ES vindt ik dat ie damper resonance effect heeft; als je sustain pedaal indrukt en je slaat noot aan, simuleert ie dat andere snaren gaan meetrillen. Dat hebben niet veel synths (mijn oudere Roland piano wel; reden dat ie hier nog staat). Motif en Motif ES (en racks) hebben dat effect niet. Motif XS wel (heb even in handleidingen gekeken). Scheelt echt veel bij realisme piano's.
 
Overzicht van het interne rom geheugen:

Classic serie
Motif = 80Mb
S90 = Motif + 30 Mb = 110Mb

ES-serie
Motif ES = 175 Mb
S90ES = Motif ES + 53 Mb (piano) = 228Mb

Hoewel ik dat niet zeker weet denk ik dat de S90 extra piano samples heeft net zoals de S90ES tov Motif ES.

Weet je, de grote van samples zegt niet altijd iets over de kwaliteit van de presets. Veel hangt ook af hoe goed de sounds geprogrammeerd zijn en hoe goed de sounds en het klavier bespeelbaar zijn. Als je zelf een beetje met synths overweg kan, dus sounds kan programmeren, dan kun je uit een relatief simpele bak vaak zeer goede sounds halen. Hangt er ook vanaf of je live speelt of niet: in de zaal hoor je vaak niet het verschil tussen synth A of B ,dat is toch meer het type geluid + FX dat de klankkleur bepaalt. Tenzij je acoustisch speelt, want dan komt een goede piano er wel heel mooi uit.

Here we go :)

S90ES/S90/S80/S08 Comparison Chart

http://www.yamahasynth.com/products/index.html

Mbt de laatste url: zie specifications tabblad van iedere synth voor alle technische details

Aaaaah. Zie nu dat je het over het gehele ROM hebt. Dacht alleen piano samples.
Motif rack heeft zelfs 84 mb..
Ik haal in m'n S80 m'n meest gebruikte akoestische piano sound uit mn PLG150-PF board. Heb een beetje Upright piano sound. Houd niet zo van de Grands.
 
Aan de S90ES heb je denk ik dan een goede deal, als je de bands/stijlen verteld. Enige nadeel dat mij van het kopen van een S90ES heeft afgehouden is zijn behoorlijke lengte: 148cm, +-.
Nu weet ik niet of je al een rijbewijs hebt (ik sinds 3 dagen wel) maar dan betekend wel dat je de S90ES in de gemiddelde auto niet zomaar op de bank kunt leggen, of in de achterbak van een kleine auto. Vooral bij een flightcase is het een 'gedoe' van jewelste!

Aan de andere kant: qua soundpalet zit je bij de S90ES wel een stuk breder dan de Nord Electro 3. Ook het feit dat je in een aantal kerkbandjes speelt denk ik dat je daar de S90ES beter voor kunt gebruiken (ik speel ook in een paar, gebruik toch vrij vaak pads etc.)

Succes en hou ons op de hoogte

Daar zeg je me wat indd. De Pitch en Modulation wheels zitten bij de S90ES naast de toetsen ipv erboven. Bij m'n S80 zitten ze erboven, lengte is 136cm. Maar krijg 'm in z'n flightcase zelfs niet in de breedte van de Espace van m'n pa.
Maar die S90ES is dus nog langer ook! Wat een onding moet dat zijn!
 
Ik heb 3-4 jaar terug voor hetzelfde dilemma gestaan. Na veel testen van zowat alle merken en modellen gekozen voor de Yamaha S90ES. Tot op de dag van vandaag is dat van mijn beste aankopen geweest. Waarom?

S90ES - koste toen 2199,- en voor die prijs kreeg je een complete Motif ES engine, hetzelfde goede klavier, een super mooie (extra) set met piano samples. De S90ES is 8 kilo lichter dan de Motif ES8, heeft ook veel betere piano sounds met halfdemper functie en kost ook nog eens veel minder. De extra's van ES8 gebruik ik live niet (sampler, sequencer, mlan). Maar vooral de piano van de S90ES is mega, ik denk nog steeds de beste in deze prijsklasse. Dus voor mij was de keuze simpel.

De PLG150AP zou ik overigens niet kopen, die standaard Motif ES is al beter.

SonicCell - daar zit een Fantom-X engine in, ook niet verkeerd. Ik heb zelf de Fantom-X7 gehad, prima bak. Een aantal Srx kaarten zijn ook zeer goed, deze passen trouwens ook in de rd700sx

Electro 2/3 - echte kwaliteit uit Zweden, echter beperkt in het klankenpalette maar de sounds die er inzitten zijn wel top! Aanzetten en speulen maar

RD700SX - heeft een goed graded hammer klavier en dito piano sounds, echter geen synth engine

Verder: zelf speel ik graag met 2 klavieren. Onder: 88-toetsen piano klavier, boven een 49 of 61 toetsen aanslaggevoelig synth klavier met aftertouch voor de leads, analoge strings, hammond en de specials etc. Een prima combinatie.

Aan de S90ES heb je denk ik dan een goede deal, als je de bands/stijlen verteld. Enige nadeel dat mij van het kopen van een S90ES heeft afgehouden is zijn behoorlijke lengte: 148cm, +-.
Nu weet ik niet of je al een rijbewijs hebt (ik sinds 3 dagen wel) maar dan betekend wel dat je de S90ES in de gemiddelde auto niet zomaar op de bank kunt leggen, of in de achterbak van een kleine auto. Vooral bij een flightcase is het een 'gedoe' van jewelste!

Aan de andere kant: qua soundpalet zit je bij de S90ES wel een stuk breder dan de Nord Electro 3. Ook het feit dat je in een aantal kerkbandjes speelt denk ik dat je daar de S90ES beter voor kunt gebruiken (ik speel ook in een paar, gebruik toch vrij vaak pads etc.)

Succes en hou ons op de hoogte

hij is inderdaad iets langer dan de MO8, ik heb gelukkig een rijbewijs en heb tot op heden een Volkswagen Touran van m'n ouders ter beschikking die ik ook altijd al meenam wanneer de MO8 mee moest. Om de S90es nou mee te nemen in m'n polootje;), maar dat deed ik dus met de MO8 ook al niet.
 
hij is inderdaad iets langer dan de MO8, ik heb gelukkig een rijbewijs en heb tot op heden een Volkswagen Touran van m'n ouders ter beschikking die ik ook altijd al meenam wanneer de MO8 mee moest. Om de S90es nou mee te nemen in m'n polootje;), maar dat deed ik dus met de MO8 ook al niet.

Een maat van mij vervoert zijn S90 ES in softbag in een Fiat Punto (1e generatie). De achterbank ligt dan wel plat.
 
Waarom doe je een synthesizer in de breedte in een auto? M'n fantom g7 past inclusief flightcase gewoon in m'n volvo c30. gewoon een stoeltje naar beneden en hij past er prima in. Nog zelfs ruimte voor 2 passagiers!
 
Waarom doe je een synthesizer in de breedte in een auto? M'n fantom g7 past inclusief flightcase gewoon in m'n volvo c30. gewoon een stoeltje naar beneden en hij past er prima in. Nog zelfs ruimte voor 2 passagiers!

Jeetje, dat ik daar nooit aan gedacht heb :stupid

Morgen eens proberen...
 
Of gewoon op je dashboard

237467660_0ce5478c50.jpg
 
Straks ga ik er nog op achteruit met m'n nieuwe Motif Rack...

Dat ga je qua sound absoluut! Die S-80 klinkt beter, meer punch en karakter en detail dan de Motif Classic (rack, 6, 7 en 8)...niet om je te ontmoedigen, en die Motif is een mooie bak maar je gaat er qua SOUND wel op achteruit.
De ES-serie maakt dat weer goed.

Hetzelfde zie je vaker gebeuren bijv het verschil in sound tussen de Korg Triton Classic (Rack, Le, TR, Micro-X enz...) en de Triton Studio is enorm!

Maar goed, hoe draagbaar een setup is kan wel veel uitmaken in de keuze soms, dat snap ik hahaha...
 
Meen je dat nou? Ik heb een s30 gehad (en s80 met 61 toetsen ipv 88 ), en ik vind de motif/s90 echt wel een stap voorwaarts klankmatig, veel dynamischer.
 
Nee, Manu doelt op de algehele SOUND...

Grappige blijf ik vinden dat wanneer mensen hier op het forum het hebben over effecten of bijv compressors, dat termen als "sound" en "klankkarakter" wel begrijpen en snappen waar het dan om gaat. Hetzelfde geldt voor het opnoemen van vage chips of analoge circuits in ouwe bakken...maar als het gaat om romplers en andere moderne synth of modules mensen alleen maar het hebben over "de geluiden/sounds" of de multi-samples.

Moderne synths hebben ook hardware die bepalend is voor de uiteindelijke klank, net als geluidskaarten, effectenbakken, mixers enz...

Om op dit voorbeeld terug te komen; een S-30 is dus ook geen S-80 heel simpel gezegd. Leg ze naast elkaar, zelfde level, zelfde broodje van je tafel, zelfde geluid enz...de S-30 zal het afleggen qua "SOUND"

Er is zo'n zelfde thread bezig nu over de Roland JV serie t.o.v. de JD serie. Zelfde geldt ook voor het karakter en sound van een Korg Trinity t.o.v. de Triton, zelfs tussen alle Triton-verwanten en de Studio serie.

Zo zijn er altijd verschillen. Een S-90 klinkt beter (qua ballen, sound, uitgesprokener, dynamischer) dan een S-30, net zoals een Motif Classic betr klinkt dan een S-30. Een S-80 naast een S-30 of Motif Classic-aanverwant, ga ik voor en S-80. Ga je dan naar de Motif-ES serie heb je weer een ander verhaal.

Voorkeur is gewoon een kwestie van smaak dus daar ook geen discussie over hoor,maar die hardware-matige verschillen zin er wel degelijk...niet voor niets ook duidelijke prijsverschillen tussen verschillende types.

Bij mengpanelen en out-boardgear is het alleen maar hardware waar mensen het over hebben vaak, en rechtvaardigd het gebruik van merk-X onderdelen het prijsverschil t.o.v. merk-Y onderdelen...het is alleen bij romplers dat mensen dat vergeten zijn, zo zonde!

Dus nee, Manu bedoelt niet de piano-sound
 
Yamaha gebruikt altijd hun eigen gesamplede pianos en die vind ik zelf niet zo mooi klinken.
Qua sound vind ik zelf Kurzweil en SRX11 piano goed in de buurt komen voor romplers.
Maar die giga sample software plugins klinken toch iets beter hoor.
En die pianoteq is dan een mooi buitenbeentje wat ook wel de moeite waard kan zijn. Misschien dat ik in een hardware doosje is te stoppen want het is gewoon een softsynth.
 
Back
Top