Moeilijk, Moeilijk: Welke apparatuur met goede pianosound?

De S90ES en de RD700SX/GX raad ik je af, als ik af ga op je verhaal. Je hebt de MO8 verkocht omdat hij toch te log was en je veel functies niet gebruikte.
De S90ES is nog een stukje logger en heeft dan weliswaar geen sequencer, verder is hij identiek aan de MO8. De RD700SX/GX zijn wat dat betreft al een stuk meer gericht op de 'speler', maar ook die zijn erg log...

De combinatie NE3 + een minisynth vind ik het beste. Ik weet niet of de KorgMicrox de beste aanvulling is, die biedt namelijk ook echt alleen maar oer-synth geluiden (ik overdrijf). Misschien is een Yamaha CS6X / Juno-D / Korg X50 oid ook wel een goed alternatief voor de 'synth'? Weliswaar meer kant-en-klaar, maar een stuk breder vind ik dan de Micro-X.
Mocht de NE3 toch niet de beste combo voor je zijn, dan zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een hele goede stagepiano (CP33 van Yamaha, betaalbaar) en daarbij een leuke synthesizer. Die synthesizer kan ook een Roland Juno-D of Korg X50 zijn, zolang hij maar grappige synth geluidjes heeft.

Een combo van heel goed masterklavier + module vind ik zelf nooit geslaagd, maar dat is natuurlijk ook voorkeur. Modules werken vaak iets minder direct en dat hoeft geen probleem te zijn, ik vind het zelf wel lastig. Pré is wel dat je een beetje de weg moet kennen in 'midi', zodat je ook het meeste uit de module kunt halen.

Ik zou toch wel heel heel goed nadenken over wat je nu wilt.....De MO8 is weg en dat is jammer, maar oké prima. Je moet nu wel gelijk iets heel goeds kopen ;)

Deze vragen kunnen ons nog goed helpen misschien:
-1: kun je nog meer bijleggen door te werken / sparen?
-2: wat voor muziek speel je en doe je dat in bandvorm of vooral solo/non-live?

PS: ik probeer niet te zeikerig over te komen, maar ik hoop je verder te kunnen helpen :eureka:
 
Ik ben vandaag naar Huigens geweest (onze 'vaste' muziekzaak) en daar de Roland RD700GX getest, maar die viel me achteraf toch eigenlijk wel tegen.

Als Huigens je "vaste" muziekzaak is, dan is Feedback Apeldoorn ook nog te doen ;) Check daar dan de Kurzweils.
Kurzweil maakt gebruik van echt kale samples die ze daarna pas door een fx sectie helpen. Roland en Korg willen nog wel eens hun standaardsounds opdirken.
 
De S90ES en de RD700SX/GX raad ik je af, als ik af ga op je verhaal. Je hebt de MO8 verkocht omdat hij toch te log was en je veel functies niet gebruikte.
De S90ES is nog een stukje logger en heeft dan weliswaar geen sequencer, verder is hij identiek aan de MO8. De RD700SX/GX zijn wat dat betreft al een stuk meer gericht op de 'speler', maar ook die zijn erg log...

De combinatie NE3 + een minisynth vind ik het beste. Ik weet niet of de KorgMicrox de beste aanvulling is, die biedt namelijk ook echt alleen maar oer-synth geluiden (ik overdrijf). Misschien is een Yamaha CS6X / Juno-D / Korg X50 oid ook wel een goed alternatief voor de 'synth'? Weliswaar meer kant-en-klaar, maar een stuk breder vind ik dan de Micro-X.
Mocht de NE3 toch niet de beste combo voor je zijn, dan zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een hele goede stagepiano (CP33 van Yamaha, betaalbaar) en daarbij een leuke synthesizer. Die synthesizer kan ook een Roland Juno-D of Korg X50 zijn, zolang hij maar grappige synth geluidjes heeft.

Een combo van heel goed masterklavier + module vind ik zelf nooit geslaagd, maar dat is natuurlijk ook voorkeur. Modules werken vaak iets minder direct en dat hoeft geen probleem te zijn, ik vind het zelf wel lastig. Pré is wel dat je een beetje de weg moet kennen in 'midi', zodat je ook het meeste uit de module kunt halen.

Ik zou toch wel heel heel goed nadenken over wat je nu wilt.....De MO8 is weg en dat is jammer, maar oké prima. Je moet nu wel gelijk iets heel goeds kopen ;)

Deze vragen kunnen ons nog goed helpen misschien:
-1: kun je nog meer bijleggen door te werken / sparen?
-2: wat voor muziek speel je en doe je dat in bandvorm of vooral solo/non-live?

PS: ik probeer niet te zeikerig over te komen, maar ik hoop je verder te kunnen helpen :eureka:

iFox, je komt nu echt te zeikerig over hoor.. :engel: Nee, bedankt voor je tips.

Maar nogmaals, de reden waarom ik mijn Yamaha MO8 en Nord Electro 2 heb weggedaan is ontevredenheid over de pianosound/draagbaarheid. Ik had de Nord Electro in een vrij grote kist zitten omdat ik ook nog een multi-fx erbij had. Dus wanneer ik een klein optreden had, waarvoor ik eigenlijk niet de moeite had om de hele kist mee te nemen en dus alleen de MO8 meenam zat ik gewoon 'ontevreden' achter de MO8 omdat die piano te fel/ongenuanceerd klonk. De rest van de geluiden uit de Mo8 waren prima, maar juist de piano die ik eigenlijk alleen maar gebruikte tijdens de kleine optredens klonk me slecht in de oren. De MO8 alleen was me niet te groot/zwaar, vond hem zelfs af en toe 'te kwetsbaar', zoals de zijpanelen waarvan ik het idee had dat die scheef zaten ed.

Ik speel eigenlijk vooral pop/rock, zit nu in een bandje waar we voornamelijk top40 nummers spelen en aantal kerkbandjes. Daarnaast veel jamsessies bij ons thuis met m'n broers:).
Ik KAN wel wat meer bijleggen, maar dat vind ik het denk ik niet waard. Ik ben volgend jaar weer student en moet dus niet te veel centjes opmaken. Ik vind dat ik toch echt voor 2000 euro wel wat moois moet kunnen vinden, wat beter is als mijn vorige set-up. En die vind ik in de Yamaha S90es, Nord Electro 3/module combinatie of Masterkeyboard+Module. De vraag is welke is het best!:)

Edit: iFox, volgens mij verwar je de MicroX met de MicroKorg. de MicroX is namelijk een minisynth met de Triton waverom, MicroKorg is inderdaad een 'oersynth'
 
ik heb een pc3x voor 2070 gekocht bij mtecmusic. mooi ding. kan veel, redelijke piano, uitgebreide synth.
 
Ik heb een Doepfer en een Korg M3m...is binnen je budget te vinden, reuze handig en erg de moeite waard.:luv:

Welke Doepfer heb je? En heb je deze ook vergeleken met andere klavieren?
 
hoi,
ik heb de LMK1+, bevalt prima. Ik heb ook kort de Oasys, de motif8 en roland x8 gehad en later de m3 88 toetsen, speelt ook erg fijn maar de Doepfer is ook meer dan ok.
De Oasys is natuurlijk prachtig maar meteen daarna komt voor mij nu toch echt de M3.
Het is met alle toetsenborden hetzelfde, gewoon proberen en soms is het even wennen, tenslotte ben je een bapaald toucher gewend en dat moet soms even een stukje uit je ruggemerg weken. Geen probleem, gewoon SPELEN!
 
Laatst gewijzigd:
Eerste prioriteit is een goede pianosound (Die bij mij in de smaak valt), daarna of het klavier goed speelt (hoeft niet per definitie een gewogen klavier te zijn) en daarbij moeten er ergens nog relatief goede andere 'bread&butter' sounds vandaan komen. Als het even kan dit alles goed draagbaar

Dus: OF een goede piano zonder andere geluiden met daarbij een Module/minisynth (Nord Electro 3 + KorgMicroX?)
Of een goede stagepiano/synthesizer met 76/88 toetsen met goede andere geluiden (Yamaha S90es of Roland RD700SX)
Of een goed masterklavier met All-in-one module (Studiologic VMK176 misschien?/Doepfer LMK2 + SonicCell + SRX11 / Yamaha Motif (ES) + PLG150AP)

Ik heb 3-4 jaar terug voor hetzelfde dilemma gestaan. Na veel testen van zowat alle merken en modellen gekozen voor de Yamaha S90ES. Tot op de dag van vandaag is dat van mijn beste aankopen geweest. Waarom?

S90ES - koste toen 2199,- en voor die prijs kreeg je een complete Motif ES engine, hetzelfde goede klavier, een super mooie (extra) set met piano samples. De S90ES is 8 kilo lichter dan de Motif ES8, heeft ook veel betere piano sounds met halfdemper functie en kost ook nog eens veel minder. De extra's van ES8 gebruik ik live niet (sampler, sequencer, mlan). Maar vooral de piano van de S90ES is mega, ik denk nog steeds de beste in deze prijsklasse. Dus voor mij was de keuze simpel.

De PLG150AP zou ik overigens niet kopen, die standaard Motif ES is al beter.

SonicCell - daar zit een Fantom-X engine in, ook niet verkeerd. Ik heb zelf de Fantom-X7 gehad, prima bak. Een aantal Srx kaarten zijn ook zeer goed, deze passen trouwens ook in de rd700sx

Electro 2/3 - echte kwaliteit uit Zweden, echter beperkt in het klankenpalette maar de sounds die er inzitten zijn wel top! Aanzetten en speulen maar

RD700SX - heeft een goed graded hammer klavier en dito piano sounds, echter geen synth engine

Verder: zelf speel ik graag met 2 klavieren. Onder: 88-toetsen piano klavier, boven een 49 of 61 toetsen aanslaggevoelig synth klavier met aftertouch voor de leads, analoge strings, hammond en de specials etc. Een prima combinatie.
 
Ik heb 3-4 jaar terug voor hetzelfde dilemma gestaan. Na veel testen van zowat alle merken en modellen gekozen voor de Yamaha S90ES. Tot op de dag van vandaag is dat van mijn beste aankopen geweest. Waarom?

S90ES - koste toen 2199,- en voor die prijs kreeg je een complete Motif ES engine, hetzelfde goede klavier, een super mooie (extra) set met piano samples. De S90ES is 8 kilo lichter dan de Motif ES8, heeft ook veel betere piano sounds met halfdemper functie en kost ook nog eens veel minder. De extra's van ES8 gebruik ik live niet (sampler, sequencer, mlan). Maar vooral de piano van de S90ES is mega, ik denk nog steeds de beste in deze prijsklasse. Dus voor mij was de keuze simpel.

De PLG150AP zou ik overigens niet kopen, die standaard Motif ES is al beter.

SonicCell - daar zit een Fantom-X engine in, ook niet verkeerd. Ik heb zelf de Fantom-X7 gehad, prima bak. Een aantal Srx kaarten zijn ook zeer goed, deze passen trouwens ook in de rd700sx

Electro 2/3 - echte kwaliteit uit Zweden, echter beperkt in het klankenpalette maar de sounds die er inzitten zijn wel top! Aanzetten en speulen maar

RD700SX - heeft een goed graded hammer klavier en dito piano sounds, echter geen synth engine

Verder: zelf speel ik graag met 2 klavieren. Onder: 88-toetsen piano klavier, boven een 49 of 61 toetsen aanslaggevoelig synth klavier met aftertouch voor de leads, analoge strings, hammond en de specials etc. Een prima combinatie.

Ik denk, dat dit ook voor mij de beste oplossig is. Gezien mijn budget en wat ik wil heb je met de s90ES toch een heel uitgebreid apparaat en heeft een erg goede pianosound, daarbij een gewogen klavier wat niet mijn eerste prioriteit was maar gewoon mooi is meegenomen. ook ik heb een 61 toetsen midicontroller die ik in combinatie met de S90es wil gebruiken.
 
Ik denk, dat dit ook voor mij de beste oplossig is. Gezien mijn budget en wat ik wil heb je met de s90ES toch een heel uitgebreid apparaat en heeft een erg goede pianosound, daarbij een gewogen klavier wat niet mijn eerste prioriteit was maar gewoon mooi is meegenomen. ook ik heb een 61 toetsen midicontroller die ik in combinatie met de S90es wil gebruiken.

Ter info: als je de S90ES koopt, weet dan dat deze zomer waarschijnlijk de opvolger uitkomt en de waarde dus gaat zakken. Daarom istie recent ook gezakt in prijs. Of zoek je een 2de hands?
 
S90es vs pc3x

S90es vs pc3x

S90es heeft zeker een mooie pianoklank. Ik zou echter zeker gaan vergelijken met de pc3x. Je moet eigenlijk even beiden naast elkaar hebben.De pc3x heeft namelijk naast de mooie piano's ook Virtual analog, goede effecten KDFX en organ mode en een pc editor (die echt handig is want kurz scherm is pain in the ass). Ik weet dat ik ook onder de indruk was van de s90es piano, maar die pc3x ben ik echt heel blij mee. Kijk maar eens op youtube naar demo's, daarbij zou ik zeker die van www.absolute.hu bekijken. Organs zijn overigens mooier op de NORD. Kurzweil is toch meer mooie piano, orchestrals, classic keys en synth. Erg geschikt voor progrock.
 
ik heb zelf een combinatie van een S90 (niet de ES) en een Triton classic. Werkt geweldig, ik kan er alle kanten mee op. Ik ben het eens met Sjaak, dat AP board voegt in mijn opinie niets toe aan de interne piano's van de S90.
 
Hmmm. Dat is interessant om te horen. Ik heb de PLG150-AP een keer bespeeld en was best onder de indruk. Staat dus wel op m'n lijstje als m'n Motif piano tegenvalt. Maar ga daar nog een keer kritisch naar kijken dan...
Is de piano van de S90 (non-ES) dezelfde als die van de 1e versie van de Motif rack?
 
De S90 heeft ten opzichte van de motif een extra gesamplede piano, gesampled van een s700 vleugel. Ik vind die klank mooier dan de piano's van het ap board, maar da's persoonlijk. Hij is in ieder geval erg expressief. Ik zal eens kijken of ik een stukje kan opnemen vanavond.
 
Naja. Ik wil vooral weten wat voor piano er in de Motif Rack (1e versie) zit..
Weet iemand dat?
 
Daar zit de standaard motif piano in, in de s90 zit een betere (imho)!
 
Is de piano van de S90 (non-ES) dezelfde als die van de 1e versie van de Motif rack?

Overzicht van het interne rom geheugen:

Classic serie
Motif = 80Mb
S90 = Motif + 30 Mb = 110Mb

ES-serie
Motif ES = 175 Mb
S90ES = Motif ES + 53 Mb (piano) = 228Mb

Hoewel ik dat niet zeker weet denk ik dat de S90 extra piano samples heeft net zoals de S90ES tov Motif ES.
 
Back
Top