Moeilijk, Moeilijk: Welke apparatuur met goede pianosound?

Scippy

Stamgast
Lid sinds
11 juni 2007
Berichten
299
Om zo eens alle synth/piano's in dezelfde klasse op een rijtje te zetten om mezelf (en misschien anderen) beter een keuze te kunnen laten maken.
Ik ben op zoek naar nieuwe apparatuur die ik eigenlijk vooral in live-situaties ga gebruiken. Eerste vereiste is een goede (e)pianosound, maar wil alle andere geluiden (strings/pads om te layeren en hammond, brasses, synthsounds voor solo's) kunnen gebruiken.
Omdat ik soms optreed waarbij al een goede piano aanwezig is en vaker alleen een piano'sound' mee moet nemen zit ik te denken om dus 2 aparte apparaten aan te schaffen om de draagbaarheid te bevorderen. Dus mijn 'stagepiano' moet kwalitatief beter zijn en meerdere toetsen hebben als mijn 2de synth/workstation. Maximaal budget 2000 euro evt. heel iets uit te breiden.
Functies die ik op mijn verkochte Yamaha MO8 had en die ik eigenlijk niet gebruikte waren de sequencer en arpeggiator, maar het was juist wel leuk dat je de sounds mooi kon editten met de cut-off/resonance enzo (nog niet gebruikt tijdens optredens, maar gewoon leuk om mee te spelen)
Zat in eerste instantie te denken aan de Roland XV module, Korg microX of Waldorf Blofeld als synth voor de overige geluiden .
Als stagepiano's die in combinatie zouden moeten met ander apparaat staan op mijn lijstje:
Nord Electro 3 73
+ lekkere sounds van piano's (1 op 1 afkomstig uit de Nord Stage), e-piano's en hammond(afkomstig uit de C1), zeer goed draagbaar, samplemogelijkheid
- geluiden niet te layeren, geen gewogen toetsen
Yamaha CP33
+ Redelijke piano, graded hamer klavier, relatief goedkoop
- Andere sounds vallen tegen

Als stagepiano's waarbij geen andere apparaten nodig zijn omdat ze alle geluiden hebben of omdat het niet mogelijk is ivm het budget (nadeel dus al)
Yamaha CP300
+ Heerlijke pianosound!, graded hamer klavier, mooie ingebouwde versterking, ruimte om bladmuziek op te leggen
- Beetje groot/log om te transporteren, buiten mijn budget (nu helemaal met de verhoogde yamaha prijzen), brass/synth geluiden zijn te weinig/moeilijk aan te passen en niet heel goed.
Roland RD700gx
+ Goede Piano's, Super klavier!
- eigenlijk boven mijn budget, roland geluiden vind ik minder.
Kurzweil PC3x nog niet getest
+ Hoor er goede verhalen over, uitgebreide synthmogelijkheden.
- groot apparaat, buiten mijn budget
Yamaha S90es
+ Lekker pianosound!, bekende Motif ES soundengine
- Balanced Hamer klavier.

Dus mensen, brand maar los met eventuele suggesties, ideeen of weerleggingen op mijn argumenten?
 
Waarom heb je de MO8 verkocht? Vanwege de draagbaarheid? Of vond je de ES-piano niet goed genoeg en zoek je iets beters dan dat? Of de C-optie ("iets anders, nl. ....")?

Uitgaande van de draagbaarheidsfactor: je zoekt dus een draagbaar pianoklavier met een goede (ac./e-)pianosound. De tweede synth moet de rest kunnen verzorgen. Neem dan geen CP300, want die is inderdaad wel érg log.

Nadruk op ac. pianosound? Neem een Yamaha P-serie stage piano (niet zo één met alleen tulpjes, maar een P80, P90 of CP33). Je hebt dan goede AP's en redelijke, maar verbeterbare EP's. Neem daarnaast een synth die "de rest" goed kan. Dat is een meer diffuse keuze, maar je enthousiasme over Yamaha doet me denken aan bijvoorbeeld een MO6 of een Motif 6 of 7 (al dan niet ES). Module? Motif (ES) Rack, Of een Kurzweil SP2-rack? Of bijvoorbeeld de Roland Sonic Cell (heeft ook inputs, scheelt je twee kanalen) of een al dan niet met de juiste SRX'en uitgebreide XV-module. Het totaalplaatje moet dan (zeker 2e-hands) binnen de EUR 2000 passen.

Moet de stage piano ook écht goede EP's hebben?
En wil je gewogen toetsen? Dan zou ik de MO8 niet snel hebben weggedaan (vandaar mijn aanvankelijke vraag), maar je kunt ook voor een S90 (al dan niet ES) gaan, of een RD700 (al dan niet SX, de SX heeft nl. echt wel een mooie pianosound, hoewel: [subjectiviteitsdisclaimer]). Kan de S90(ES) een PLG-board aan? Zo ja, stop er de PLG-AP in, als de stock-ac.-piano je nog niet voldoende bevalt.
Koop daar dan een relatief eenvoudige 2e synth bij met 76 of liever 61 toetsen. De MO6 is dan denkelijk te duur (en bovenop een Yamaha ES-synth te weinig toevoegend), maar misschien een Triton (al dan niet LE/TR), een Korg X50/M50, of misschien zelfs nog een Yamaha S30?

Ik heb zelf een Yamaha S08 te koop staan, en die speelt echt wel fijn, maar ik denk dat je (gezien je lijstje) hogere eisen stelt aan de acoustische piano´s dan de S08 kan bieden. En via MIDI kun je een superpiano uit je 2e synth toveren, maar als je ook slechts één apparaat wil kunnen meenemen... Maarreh, PB´en mag!

De Nord Electro valt - denk ik - voor je af vanwege het gebrek aan gewogen toetsen, ook al kun je in de NE3 ook samples inladen en die zijn qua strings best prima. Helaas: monotimbraal.
In de Nord Stage kun je bijna alles wat je wil (en de niet-EX-versie moet in 76-keys vanwege vervangingsargumenten rond de EUR 2000 te vinden zijn). De Stage heeft echter geen realistische strings/brass, alleen synthvarianten. Is dat genoeg? Dan is de Stage een kandidaat, anders niet.

De/een Kurzweil is toch wel binnen (ongeveer) EUR 2000 te vinden? Dan zou je ook een goedkoop midi-keyboard of oudere/goedkopere synth van 61 toetsen als masterkeyboard erbij kunnen nemen. Ik zou er toch eens naar kijken, al heb ik weinig verstand van Kurzweil.

Succes.
 
Tsja Scippy, ik vind dat als je geen XS8 kan betalen het niet zo slim om de MO8 toch maar te verkopen. Want wat je nu ook terugkoopt, ja gaat met je 2K budget maar een marginale verbetring halen tov. de MO8. Ja toch.
 
Gertje, Fles bedankt voor de reacties! Hetgene waarom ik mijn MO8 + Nord Electro 2 Rack heb verkocht is het nadeel dat wanneer ik altijd een goede pianosound mee wou altijd de MO8 én de Nord Electro mee moest nemen. Daarnaast waren er echt maar een beperkt aantal sounds die ik uit mijn MO8 gebruikte (eigenlijk tot nu toe alleen maar strings en pads om te layeren met de piano, en af en toe voor de grap de synthsounds) Daarvoor vind ik de MO8 eigenlijk té goed om te houden. De Nord Electro 2 rack vond ik kwa akoustische piano dan eigenlijk weer net niet. Dus ik had eigenlijk apparatuur waar ik eigenlijk niet helemaal tevreden mee was. Daarom heb ik besloten om deze te verkopen en te gaan een andere set.

Hetgeen wat fles zegt over de marginale verbetering tegenover de XS8 is misschien waar, maar geld dus niet voor mij, omdat ik juist die functies die in de XS8 zitten ook weer weinig zal gebruiken. Dus de XS8 is geen optie voor mij.

De Nord Stage 76 EX is wellicht ook nog een hele goede optie, misschien wel de beste! Goed draagbaar, gewogen klavier, multitimbraal alleen zit deze nóg weer hoger kwa prijs.
Mijn budget is precies gezegt 1700 euro die ik terug heb gekregen voor mijn MO8 + NE plus als het echt niet anders kan maximaal 500 euro
 
Denk ook eens aan de PC2X van Kurzweil... Valt binnen budget en die orchestral ROM... :halleluja
 
Laatst gewijzigd:
Oke, lijkt me de voorganger van de PC3x? Is deze nog nieuw te krijgen? De sounds lijken me dan wel 'verouderd'?

Nord Stage moeilijk binnen m'n budget te krijgen lijkt me.
 
Ik sluit me aan bij wat Gertje en Fles al zeiden. Als je voor een budget onder de 2k een serieuze (en nieuwe) vervanging zoekt van de MO8, dan wordt het lastig.

De S90 ES heeft dezelfde engine, maar enkele betere sounds (minder synth meer keys/piano's).

De PC2 X/R heeft zeer volwassen geluiden, check de site van Kurzweil maar eens. (classic keys en die orchestral roms o.a.) De moduleversie vindt je met de orkest ROM voor rond de 800 euro nieuw. Hier zou je dan een dijk van masterkeys bij kunnen kopen (CME?)

Die PC3 serie en voornamelijk de X lijkt mij voor de 2168 euro die Thomann er voor vraagt de bargain of the century. (als ik de poen heb in Q3/4 van dit jaar verkoop ik de MO6 en komt die ervoor in de plaats!)

Check van de PC3 ook eens de demofilms van de site van Kurzweil. (prik even door de internetgeluidshizzl heen)
 
Je doet er ook slim aan om afgezien van de goede pianosound ook naar het klavier te kijken. Naar mijn idee is dat een nog veel grotere kwestie van smaak dan een goede pianosound... Neem bijvoorbeeld de RD700SX, die heeft naar mijn idee echt de beste pianofeel die er op dit moment is. Een heerlijke actie en een heerlijke afwerking van de toetsen. Als je die eenmaal gewend bent wil je echt geen nord stage meer, dat lijkt dan wel playmobile. Kawai moet je qua aanslag ook liggen, ze zijn wat "soppiger" dan rd700/stage.
Moraal van dit verhaal. Probeer eerst eens wat voor klavier je wilt. Als je de sound van de 1 vet vind en de actie van de ander kun je altijd nog een los klavier en losse pianomodule kopen.

Als je bijvoorbeeld een XV module tweedehands scoort (XV3080 will do the trick) voor zo'n 300 euro, en daar een SRX02 en SRX11 instopt (600 voor beide plus de XV komt op een totaal van 900) dan heb je een fantastische sound en nog 1100 euro over om een extreem lekker klavier te kopen...
(de srx02 kun je vaak tweedehands al voor 150 kopen, dan heb je nog 1350 voor een klavier over...) Dan kun je voor een Fatar van rond de 600 gaan en nog een mooie synth module zoeken of voor een hele vette doepfer lmk4+ gaan...
 
Je doet er ook slim aan om afgezien van de goede pianosound ook naar het klavier te kijken.

Dat onderschrijf ik wel. Het moet lekker klinken, maar ook lekker voelen. Had een goed klinkende Yamaha P80, maar kon niets met het klavier. Dan beleef je toch weinig plezier aan het spelen, IMHO.
Maar andersom heb ik het ook: goedspelend, maar matig klinkend is het ook niet. Ik wil zelf gewoon alles :{
 
Dat onderschrijf ik wel. Het moet lekker klinken, maar ook lekker voelen. Had een goed klinkende Yamaha P80, maar kon niets met het klavier. Dan beleef je toch weinig plezier aan het spelen, IMHO.
Maar andersom heb ik het ook: goedspelend, maar matig klinkend is het ook niet. Ik wil zelf gewoon alles :{

Dat wil ik dus ook!:) .. Beide! Speel nu op dit moment, wegens gebrek aan apparatuur mijn Korg K61 midikeyboard in combinatie met de 4front piano VST, en beleef eigenlijk kwa pianogeluid al meer plezier dan dat ik met mijn MO8 piano had. Als ik daar dan ook nog een Graded Hamer Klavier (progressive hamer) bij heb is het plaatje grotendeels compleet. Ik zit gewoon echt te twijfelen wat verstandig is. Of inderdaad een alles in een workstation (ala PC3X en in mindere mate Rd700gx ), of een stagepiano met daarbij soundmodule(Yamaha CP33, Roland RD300gx, Nord Electro 3) of een topmidiklavier met daarbij een soundmodule en eventueel een erg goede pianovst als synthogy, NI.
Doepfer hoor ik erg goede verhalen over, maar heb ze nog nooit kunnen bespelen, dat is wel jammer. Zal persoonlijk eerder voor de LMK2+ gaan denk ik.
 
Ik kan me aansluiten bij de Kurzweil liefhebbers. Het is volgens mij precies wat jij nodig hebt. Het heeft namelijk een gewogen (subliem) klavier en speelt heel erg fijn. Het speelt wat lichter dan bijv. een Yamaha P-250 maar heeft wel een zeer goed piano touche. Zonder meer het fijnste klavier dat ik ooit in handen heb gehad!

De standaard geluiden van de PC1SE zijn ook zeer bruikbaar waarbij de grand piano gewoon goed en vol klinkt en die zeker in combinatie met de (bijpassende) layered strings tot zeer mooie pop-ballads kan leiden. Ook als blues piano slaat deze sound geen slecht figuur. Wel valt mij op dat de a-piano's veel op elkaar lijken qua klankkleur (variatie is beperkt).

Wat wel heel erg leuk aan aan de PC1(SE) is, dat zijn de Classic Keys geluiden. Bij de Classic Keys zit een boekje met songs waarop de classic keys geluiden/samples zijn geinspireerd. Deze songs heb ik grotendeels gedownload en ik moet zeggen dat de geluiden ook behoorlijk overeen komen. Het is erg leuk om op deze manier een vergelijk te maken en de geluiden snap je dan ook veel beter. De Fender rhodes is goed genoeg in vergelijking met mijn (verkochte) Clavia Nord electro. Daarentegen is de wurlitzer echt prachtig en super bruikbaar bij minor jazz/blues balads.

Ook de clavinet is op een of andere manier zeer geslaagd middels de vele varianten waarbij vooral de distorted versie supergaaf klinken. Ik was nooit zo'n clavinet fan maar dit is gewoon mooi spul waarbij je oude songs van Led Zeppelin etc. met hernieuwde belangstelling gaat beluisteren. Ook de mellotron, ARP en RMI sounds zijn fantastisch. Voorwaarde is wel dat je dus openstaat of houdt van oude jaren 60/70/80 songs en dan wordt dit echt een aanrader omdat er gewoon van alles tussenzit. Kost wel wat tijd maar de set is uniek qua toepassing.

Ook orchestral sounds zijn erg goed (ze zijn i.m.o. beter dan roland/yamaha) het is heel realistisch en bruikbaar voor diverse stijlen waarin strijkers of orchestral sounds nodig zijn. Een regelrechte aanrader als je houdt van pop-klassiek en die op het podium zou willen gebruiken/toepassen.

Conclusie: Een verassende synthesizer die heelf veel klassieke basis-sounds biedt welke vooral de afgelopen 30 jaar behoorlijk beslaan. Als je moderne muziek maakt is dit absoluut geen aanrader omdat het keyboard vrijwel geen moderne sounds bevat. Ik vond het echt een zeer goed alternatief voor diegene die zowel van pop/klassiek piano als van jazzy/bluesy classics houdt.

Kortom: echte aanrader. Ik heb hem (helaas) net verkocht i.v.m. geplande aanschaf PC3X. Bij een budget rond de duizend Euro zou dit ongetwijfeld mijn 1e keuze zijn! :halleluja:halleluja:halleluja
 
@Mighty Theo: Bedankt voor je mooie Kurzweil review, het lijkt me ook echt een super apparaat. Moet hem toch maar eens wat uitgebreider gaan testen. Ik heb hem ongeveer een jaar geleden (toen hij net uit was) vlug getest bij Feedback maar kan me niet meer herinneren hoe hij speelde en klonk. Daarbij klinken de demo's wel erg goed!:)
 
Ik zit hier en daar gewoon op internet te kijken en kwam de Studiologic Numa tegen met het topklavier van Fatar erin (TP400gh of TP40wood), heeft iemand deze al eens bespeeld?

Edit: zag ook dat de Sample libary van Clavia stevig is uitgebreid! Wel reden te meer om misschien toch voor de Nord ELectro 3 te gaan, en dan een 88 toetsencontroller erbij + kleine module voor alleen de pads om te layeren.
 
Laatst gewijzigd:
Tja, ik denk dat het inderdaad niet zo ontzettend slim was om de MO8 te verkopen: die bied toch veel en voor 1700 euro maak je het jezelf niet gemakkelijk.
Maar ik denk dat de PC3X misschien ook wel veel te veel bied: als je jezelf ziet als een echte speler, en niet persé als iemand die de sequencer gebruikt of ingewikkelde patches maakt, dan is de PC3X ook niet the best deal. Aan de andere kant biedt de PC3X je wel heel gevarieerde en ontzettend goede sounds.

De Nord Electro 3 kan je misschien veel bieden, maar je moet wel rekening houden met het feit dat je (naast de electro 2) een MO8 gewend bent. Dan ga je na een tijd misschien toch enkele functies missen. Voor lekker spelen zonder zorgen denk ik dat de Nord Electro 3 wel goed is.
Wat ik alleen niet snap: als je graag een "graded hammer action" wil, dan is de NE 3 niets voor jou toch? Of ben je niet zo veeleisend wat betreft klavier?

Je kunt ook kijken naar een Gem Promega 2 of 3: die hebben goede ak. piano's, top e-piano's en ook een paar leuke pads en strings. Neem daar dan een simpele module bij voor de synth sounds.

De Numa is denk ik een goed klavier, maar ik denk dat een gemiddeld clavier van Yamaha of Roland ook prima speelt hoor. Het is en blijft ook persoonlijke voorkeur.

Zelf zou ik gaan voor een Yamaha CP33 + een leuke rackmodule of een Gem Promega 2/3 met rackmodule.
 
ik wil niet per definitie een graded hammer keyboard, maar gewoon een klavier wat lekker speelt, en dat kan ook het Nord Electro klavier zijn. Daarbij is hij gewoon heerlijk draagbaar. Ik denk dus dat het de Nord Electro 3 wordt met in eerste instantie een goedkope tweedehands soundmodule/minisynth erbij.
 
ik wil niet per definitie een graded hammer keyboard, maar gewoon een klavier wat lekker speelt, en dat kan ook het Nord Electro klavier zijn. Daarbij is hij gewoon heerlijk draagbaar. Ik denk dus dat het de Nord Electro 3 wordt met in eerste instantie een goedkope tweedehands soundmodule/minisynth erbij.

Het beste is toch wel "try before you buy" : probeer de Nord Electro 3 uit, maar probeer ook andere alternatieven uit, zoals de CP33 bijvoorbeeld. Het beste natuurlijk in dezelfde winkel, dan kan je snel wisselen tussen beiden.
Probeer daarbij voor te letten op speelcomfort, sound en mogelijkheden, en niet op looks en zaken als "maar artiest XX speelt er ook heel goed mee" ...
 
jup, daar ben ik het mee eens en dat heb ik ook al gedaan/ga ik ook nog zeker doen.
 
Ik snap je ook niet echt helemaal geloof ik..
Wat wil je nou precies? En op welke manier?
Ik lees:
- een goeie (e)piano
- andere geluiden (strings/pads om te layeren en hammond, brasses, synthsounds voor solo's)
- je 'stagepiano' moet kwalitatief beter zijn en meerdere toetsen hebben

Dit is natuurlijk heel breed. Een Motif (of MO) lijkt me dus uitermate geschikt.

Maar je wilt dus een klavier met een goeie piano?
En een module met een goeie piano én al die 'andere geluiden'?
Of een goed masterklavier met die 'all-in-one'-module?

My 2 cents:
Koop dan een goed masterklavier met een Motif ES of XS rack die je overal mee naartoe kan nemen. Zo'n ES kun je ook nog uitbreiden met een PLG150-AP plugin board, met uitstekende piano's!

Ik ga dit namelijk ongeveer hetzelfde doen met een budget van <€1000:
- Motif Rack (1e versie) via eBay op de kop getikt, waar m'n PLG-board in kan.
- Studiologic VMK176 masterklavier met gewogen toetsen.
 
Eerste prioriteit is een goede pianosound (Die bij mij in de smaak valt), daarna of het klavier goed speelt (hoeft niet per definitie een gewogen klavier te zijn) en daarbij moeten er ergens nog relatief goede andere 'bread&butter' sounds vandaan komen. Als het even kan dit alles goed draagbaar

Dus: OF een goede piano zonder andere geluiden met daarbij een Module/minisynth (Nord Electro 3 + KorgMicroX?)
Of een goede stagepiano/synthesizer met 76/88 toetsen met goede andere geluiden (Yamaha S90es of Roland RD700SX)
Of een goed masterklavier met All-in-one module (Studiologic VMK176 misschien?/Doepfer LMK2 + SonicCell + SRX11 / Yamaha Motif (ES) + PLG150AP)

Ik ben vandaag naar Huigens geweest (onze 'vaste' muziekzaak) en daar de Roland RD700GX getest, maar die viel me achteraf toch eigenlijk wel tegen. Het klavier was super, maar wat je in vergelijking tot de 700SX krijgt vind ik het vooral kwa sounds tegenvallen. De nieuwe 'Expressive Grand' kon me niet bekoren (de Ultimate Grand/Supriour Grand die ook in de SX zitten klonken beter in de oren) , en ook de SuperNatural e-piano's waren over the top. Alle bijgeluiden en expressiviteiten zijn erg goed geprobeerd na te bootsen, maar het basisgeluid zelf vind ik toch wat tegenvallen.
 
Back
Top