Scriptie UvT "Will the traditional music industry survive?"

Probleem is dat ik die niet meetbaar kan maken. De reacties die ik nu heb gehad (gelukkig al veel, maar meer maakt het betrouwbaarder!) waren allemaal ongezouten (bij het downloaden via torrents lijkt het erop dat mensen zich niet hebben ingehouden).

Bedankt voor het meedenken!
 
Geen van allen kon het verschil horen (dus de CD kwam er net zo goed af als de MP3 of andersom.
Wat was de kwaliteit van de audio-set, want dat speelt natuurlijk de grootste rol in dit soort testen.

Doe de vinyl/CD/mp3 test eens met iemand van onder de 25, ik ben benieuwd waar zijn/haar voorkeur naar uit gaat.
Ik denk naar mp3; want het heeft natuurlijk ook veel te maken met de conditionering van je oren (het warme/koude/gecomprimeerde geluid en de verschillende dragers). Oude cassettes van albums die je ooit had opgenomen bij gebrek aan geld klonken soms net iets beter dan de cd die je jaren later dan toch maar ging kopen...

Dit is vergelijkbaar met andere digitale ontwikkelingen: analoge versus digitale camera's bv met ronde of vierkante 'korrels'.

Wat me het meest intrigeert is waarom Madonna, the Rolling Stones, eetc. toch allemaal bij een platenmij zitten
Maar er zijn ook genoeg voorbeelden van het tegenovergestelde (oasis, verve).
 
Laatst gewijzigd:
logica: mensen die er niet eerlijk voor uit willen komen reageren helemaal niet...

Grote onzin, of heb je dat onderzocht of gelezen in een onderzoeksartikel?

En mocht je toch gelijk hebben dan is het probleem niet opgelost:
Want dan is er een selectiebias.
Je onderzoekspopulatie bestaat in dit geval namelijk enkel uit mensen die hier eerlijk voor uit willen komen. Dus kan je uiteindelijk nog geen uitspraken doen over het wel of niet overleven van de traditionele muziek industrie.
 
Dat is m'n insteek ook niet. De vragen die hier boven staan zijn alleen ter ondersteuning van een aantal andere vragen/ontwikkelingen. De uitspraak of de traditionele muziekindustrie zal overleven vergt meer onderzoek dan alleen bovenstaande vragen.

Trouwens als jullie tijd hebben voor een discussie dan wil je vast wel m'n vragenlijst invullen?!

Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?

Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?

Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?

Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
- streaming internet (last.fm bv)
- streaming via mobiel (iPhone bv)
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
- gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
- 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)
 
Dat is m'n insteek ook niet. De vragen die hier boven staan zijn alleen ter ondersteuning van een aantal andere vragen/ontwikkelingen. De uitspraak of de traditionele muziekindustrie zal overleven vergt meer onderzoek dan alleen bovenstaande vragen.

Trouwens als jullie tijd hebben voor een discussie dan wil je vast wel m'n vragenlijst invullen?!

Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?
30-40

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?
20

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?
5

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?
0 (ik koop LP's)

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?
0

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?
100

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?
10%

Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?
ja, een download is iets tijdelijks en fysiek blijvend
Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?
7

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?
3

Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?
vanwege hun functie van distributeur/promotor enzo? (ik weet er niet veel van)

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?
Hun producten mooier maken. Mooiere hoesjes, grotere hoesjes en of extra features zoals buttons, boekjes enz.

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:
misschien een soort pagina's waar je lid van moet worden. Via deze pagina's kan de artiest dan gevolgd worden (soort roddelblad oid voor fans:))

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
X streaming internet (last.fm bv)
X streaming via mobiel (iPhone bv)
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
X gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
- 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)

Hier is mijn ingevulde lijst.
Ik wil je onderzoek overigens niet de grond in boren hoor.
Ik vind onderzoeken gewoon leuk (ik heb zelf ook aan de UvT gestudeerd).
En bij wetenschappelijk onderzoek hoort kritiek. Da's misschien wel het mooiste van de wetenschap...kritisch moeten zijn.
 
Het lastige van woorden op internet is dat je niet kunt zien of ze pissig zijn of niet. Ik zal wat meer smiley's gaan gebruiken. Kritiek is zeer welkom! Je ingevulde lijst wordt zeer gewaardeerd, bedankt!
 
Beste mensen, ik heb 41 reacties en ik vind dat ik er 50 nodig heb om een redelijk beeld te kunnen geven. Als je even tijd hebt, vul 'm dan in, bedankt!
 
Je hebt een pm!

Artikeltje van 3voor12 van vandaag trouwens:
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/41330451

Samenvatting:
Muziek downloaden om de economie te redden
TNO: “Downloaden uit illegale bron goed voor welvaart”

Uit onderzoek van TNO is gebleken dat downloaden van muziek uit een illegale bron tot een stijging van de welvaart leidt. Volgens TNO is het economische effect groter dan de daling van de omzet. Brancheorganisatie NVPI beraad zich nog op een reactie.
 
Bedankt voor de tip, maar dat artikeltje had ik gelezen en ook meteen het rapport gedownload. Erg goed rapport, wat zelfs ingaat op hoe de platenmaatschappijen het zouden kunnen aanpakken. Echter niet diep genoeg, dus dat kan ik mooi aanvullen :-)
 
Aangezien er op SF niet over illegale wares en downloads gediscusieerd mag worden is de vraag hoeveel torrents iemand download niet echt legitiem...dat bedoelt 6trak, iedereen die hier eerlijk op antwooord riskeert een ban :D
 
Daarom zijn de PB's die ik krijg gelukkig wel eerlijk, alleen ik zie die. Overigens is het downloaden van songs juridisch gezien niet strafbaar. Of het moreel gezien strafbaar is, kun je over discussieren.
 
Het gaat erom dat je op SF niet openlijk mag discusieren hierover, dat is wat ik een beetje bedoel..VIa PB wel, maar ook dat kan gelezen worden hehe
 
Wouw, lees ik dit goed?

We zitten toch niet in China (cfr. toespraak president Obama!)

CENSUUR :frons:

Dat van illegale softsynths en programma's had ik al door, maar dit dus niet! :engel:
 
Llijkt me niet handig om dit hier openbaar neer te zetten hoeveel je vorig jaar gedownload heb...Brain en consorten schuimt ook dit soort sites af hoor, mede de reden waarom er dus niet over geluld mag worden...(i.v.m. mogelijke claims van auteursrechten organisaties naar Stichting Synthforum toe)

PB is the way too go dan :)
 
CENSUUR
Nee, zo heet het als het door overheden gedaan wordt. Iedereen op het forum hier is hier te gast en heeft toegestemd met de regelgeving toen ze lid werden.

Elk forum is op z'n best een benevolent dictatorship - degene die de hosting verzorgt heeft het voor het zeggen.

Dat van illegale softsynths en programma's had ik al door, maar dit dus niet! :engel:

Ik vind dat er een verschil is tussen "ik heb vorig jaar 10 torrents gedownload" en "Hier heb je alle exacte linkjes van The Pirate Bay, veel plezier". Het eerste is niet slim (maar goed, daar zijn wij als moderators niet verantwoordelijk voor), maar het laatste is al helemaal godsgeklaagd stom.
 
Back
Top