Scriptie UvT "Will the traditional music industry survive?"

Kijk en luistergeld voor iedereen met een internet aansluiting
zou kunnen werken,. net als de verwijderingsbijdrage,..
De buma en sena ed in samenwerking met de platenbazen en artiesten zullen een rol moeten gaan spelen in de verdeling onder de muzikanten.

You've got mail!!
 
Laatst gewijzigd:
@topicstarter
tip:
je gaat nog veel meer reactie krijgen indien je een webpagina maakt met een formulier waar iedereen kan invullen en eventueel zelfs anoniem ingeven.
voor iemand die "Master of Information Management" doet had ik dat toch wel verwacht ;)
 
Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?
30
Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?
5
Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?
1
Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?
0
Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?
0
Hoeveel nummers heb je in 2008 via VRIENDEN binnen gehaald?
geen antwoord
Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?
0
Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?
nee, liever n download, scheelt ruimte en troep en zoekwerk bla..

Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?
ongeveer 50 denk ik
Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?
0
Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?
als gatekeeper, het filteren van talent etc.

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?
ouderwets Business Model op de schop gooien, accepteren dat er veel gedownload wordt, muziek goedkoop/gratis aanbieden geld van fans halen etc. beetje normaliseren, zoals de internet bubble een beetje...

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
- streaming internet (last.fm bv) BESTAAT TOCH AL???
- streaming via mobiel (iPhone bv) BESTAAT OOK AL
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt NEEN
X gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv) lijkt me meer toekomst
- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
X 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........? (marketingsrtategie is PULL)
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)
X Korting op concerten wanneer je een cd hebt gekocht van de artiest
- Check Sell a band . com
X Long tail strategie, dus meer verkopen van minder, voor minder, compenseert zich op langer termijn.
- ik denk dat streaming zoals op last.fm het goed doet.

Nogmaals hartelijk dank voor je tijd. Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten.
 
Kijk en luistergeld voor iedereen met een internet aansluiting
zou kunnen werken,. net als de verwijderingsbijdrage,..

Deze soort "flat tax" is al eens overwogen in Groot-Brittanië, maar heeft als nadeel dat je dan net zoals bij de radio moet gaan traceren wie wat draait zodat je tot een eerlijke verdeling kan komen.

Met het absolute gebrek aan transparantie van de huidige organisaties (probeer maar eens harde cijfers te krijgen van Stichting Thuiskopie) heb ik er geen vertrouwen in dat de artiest krijgt wat 'm toekomt.
 
Llijkt me niet handig om dit hier openbaar neer te zetten hoeveel je vorig jaar gedownload heb...
Überhaupt is de vraagstelling niet helemaal correct, als ik het goed heb, mag je een copy maken van je cd voor backup doeleinden en of je die mp3jes zelf bakt of dl maakt dan toch niet uit... (of heb ik het mis?) en hoe zit het met het downloaden van een concert (dus niet een live cd, maar bv een op de radio uitgezonden concert) is dat ook strafbaar?
 
Überhaupt is de vraagstelling niet helemaal correct, als ik het goed heb, mag je een copy maken van je cd voor backup doeleinden en of je die mp3jes zelf bakt of dl maakt dan toch niet uit... (of heb ik het mis?) en hoe zit het met het downloaden van een concert (dus niet een live cd, maar bv een op de radio uitgezonden concert) is dat ook strafbaar?

http://blog.iusmentis.com/2009/01/16...-in-zijn-hoofd
 
Deze soort "flat tax" is al eens overwogen in Groot-Brittanië, maar heeft als nadeel dat je dan net zoals bij de radio moet gaan traceren wie wat draait zodat je tot een eerlijke verdeling kan komen.

Met het absolute gebrek aan transparantie van de huidige organisaties (probeer maar eens harde cijfers te krijgen van Stichting Thuiskopie) heb ik er geen vertrouwen in dat de artiest krijgt wat 'm toekomt.

Krijgt ie zowiezo niet.// Is volgens mij in heel de muziekgeschiedenis nog niet voorgekomen dat de artiest kreeg wat m toekomt,.. enkele straatmuzikant daargelaten.,..

Maar nu is wel het tijdperk ervoor. De pc speelt een steeds grotere rol in het luisteren en downen van muziek dus een beetje programmeur moet wel een leuk botje kunnen schrijven tbv de tracering en verdeling lijkt me.
 
Als laatste keer nog een weekendkick:

Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?

Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?

Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?

Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
- streaming internet (last.fm bv)
- streaming via mobiel (iPhone bv)
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
- gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
- 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)
 
Back
Top