Scriptie UvT "Will the traditional music industry survive?"

BlackEyed

Als nieuwe Digitone op 24 & 25 nov € 500
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
1.928
Locatie
Uithoorn
Beste mannen (en gelukkig een enkele vrouw, waar ik onlangs nog een Yamaha AN-200 voor m'n zoontje van heb mogen kopen), ik heb een wellicht wat ongebruikelijk verzoek. Ik studeer momenteel (ja dat kan zelfs als je 41 bent nog) aan de Universiteit van Tilburg voor de Master of Information Management. Een opleiding waar je leuke dingen leert over hoe je met IT je bedrijf succesvoller kunt maken.

Nou komt het, ik moet een scriptie schrijven. Ik heb als onderwerp dus gekozen: "Will the traditional music industry survive?" (overigens werk ik niet bij een platenmaatschappij, maar ben ik wel gefascineerd in de hele industrie daarom heen). Ik wil daar erg graag meningen van anderen over horen en het synthforum leek me daar een uitgelezen mogelijkheid voor (mods, cut me a little slack, please)!

Hieronder staat een aantal vragen, zou je die in je reply (via PB als je het te persoonlijk vindt om op het forum te zetten) willen kopieren en je antwoord onder de vragen willen typen. Sommige vragen zijn wat persoonlijk van aard, als je dat niet wilt (wat ik heel goed kan begrijpen), skip de vraag dan.

Alvast heel, heel erg dank voor je tijd en als je een PDF van de scriptie wilt, PB dan svp je mailadres, dan stuur ik 'm aan je toe!!

Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?

Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?

Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?

Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
- streaming internet (last.fm bv)
- streaming via mobiel (iPhone bv)
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
- gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
- 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)

Nogmaals hartelijk dank voor je tijd. Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten.
 
Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?

Bruut investeren in een fatsoenlijke opvolger van de MP3. De kwaliteit ervan is uit de tijd.
 
Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?
18 - 25

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?
enkele cd (15-20 nummers): 10 euro
dubbele cd of meer: 20 euro

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?
8 euro

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?
2

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?
4

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?
Duizenden!

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?
pff.. 5% misschien? Niet meer in elk geval.

Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?
Ik heb liever een MP3-tje (of nog beter: FLAC). Alle audio-cd's die ik koop rip ik ook gelijk. Ik luister bijna alleen maar muziek via een iPod dusja..

Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?
7 keer.

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?
5 of 6

Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?
Omdat er toch een manier moet zijn voor producers om muziek te distributeren zonder dat zij zelf kostbare uurtjes aan administratie en boekingen hoeven te besteden.

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?
Stoppen met zeuren over 'illegale' downloads! In de EU is het gelukkig legaal :) Hoeveel geld die toch hebben uitgegeven aan juristen en rechtzaken..
En DRM sucks!!! Daardoor koop ik bijvoorbeeld al niet via iTunes (gelukkig gaat iTunes langzaam over op DRM-vrije songs)

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:
Zoals ik net zei: DRM-vrije distributie van nummers. Internet wordt dé plek om muziek te verkopen, ik weet het zeker!

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
- streaming internet (last.fm bv)
- streaming via mobiel (iPhone bv)
X - alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
X - gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
X - abonnement, vervolgens elke "download" gratis
X - 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)


Heel veel succes met je scriptie!
 
Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?
32
Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?
€10
Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?
€10
Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?
5
Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?
20?
Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?
1000?
Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?
10-15 albums
Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?
Toch weer liever een fysieke CD, omdat die DRM vrij zijn, goede kwaliteit, en het rippen is niet veel werk als je eenmaal je hele collectie al hebt geripped en het daarna netjes bijhoudt.
Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?
30?

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?
0
Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?
Zolang er creatieve mensen werken met goede ideeën heeft een maatschappij bestaansrecht denk ik.
Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?
Veel. Maar het eerste dat ze moeten doen is stoppen met zeuren en DRM afschaffen.

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen: Creatieve ITers in dienst nemen!

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
x- streaming internet (last.fm bv)
x- streaming via mobiel (iPhone bv)
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
- gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
x- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
x-1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)

Nogmaals hartelijk dank voor je tijd. Ik ben erg nieuwsgierig naar de resultaten.

succes!
 
Beetje rare vragen, ik download alles via andere wegen dan torrents of ik koop het op vinyl.....


Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?
30-40

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?
12,50 (een euroknaak minder dan voor een plaat)

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?
Niet

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?
1? 2?

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?
0

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?
niet zo veel via torrents.....

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?
1 a 2% (de rest is niet meer te koop of prut)

Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?
Nee

Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?
0

Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?
0

Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?
Om muziek uit te brengen

Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?
Meer vinyl persen en vinyl beter promoten
 
You've got mail :)
 
Wat is je leeftijd (10 - 14, 15 - 18, 18 - 25, 25 - 30, 30 - 40, 40 - 50, 50 - 99)?
25-30 (29)

Wat is de maximum prijs die je voor een fysieke CD wilt betalen?
16 euro

Wat is de maximum prijs die je voor een download CD wilt betalen?
9,90 euro

Hoeveel fysieke CD's heb je in 2008 gekocht?
28

Hoeveel download CD's heb je in 2008 gekocht (koop je alleen losse nummers, dan is 10 nummers 1 CD?
10

Hoeveel nummers heb je in 2008 via torrents binnen gehaald?
12

Welk percentage van die nummers heb je uiteindelijk alsnog betaald aangeschaft?
100%
Maakt het je uit of je een fysieke CD hebt of een download, en waarom?
Heeft te maken met de damesplaatjes in het boekje (Pussycat Dolls,Rihanna, Lady Gaga) of als ik bij een concert een cd met handtekening kan scoren
Hoe vaak ben je in 2008 naar een concert gegaan (Pinkpop telt bv als 1)?
20 keer
Hoeveel muziek DVD's heb je gekocht in 2008?
8
Waarom denk jij dat platenmaatschappijen nog recht van bestaan hebben?
Er zullen altijd nog mega acts blijven die platenmaatschappijen genoeg geld opleveren om door te blijven gaan (al moeten ze elk jaar weer een greatest hits in de winkels leggen)
Wat zouden platenmaatschappijen moeten veranderen om nog te kunnen overleven?
Nog meer online services of diensten aanbieden, laagdrempelig en tegen concurrende prijs Misschien ook jong nieuw talent een kans geven in plaats van op safe te spelen met ouwe namen?!

Wellicht kun je antwoord geven op de vragen welke IT mogelijkheden jij ziet die nu of in de toekomst een bijdrage kunnen geven aan de ontwikkeling van de platenmaatschappijen:

Welke van de volgende ideeen denk jij dat de volgende innovaties in de muziekindustrie zullen zijn (zet svp een kruisje voor de optie):
- streaming internet (last.fm bv)
- streaming via mobiel (iPhone bv) X
- alleen nog maar downloads, CD verdwijnt
- gratis downloads (vrij te bepalen prijs), na 2 maanden betaalde download (Radiohead bv)
- abonnement, vervolgens elke "download" gratis
- 1 grote muziekserver wereldwijd, waarna je nav gebruik (playlist etc) betaalt X
- artiest releast alleen nog maar via web (myspace bv). Hoe doet deze dan zijn marketing........?
- andere, zo ja, welke (kan niet gek genoeg zijn)
 
Ik neem aan dat je met platen hetzelfde bedoelt als vinyl? Ik heb daar naar gekeken en het marktaandeel daarvan is verwaarloosbaar om mee te nemen in een onderzoek.
 
idd.
Marktaandeel was wel weer gestegen vorig jaar als 'k het goe voorheb!
Is omdat ik geen cd's koop! Enkel vinyl, denk dat er nog veel "zulke" zijn. K zal later wel 1s invullen! Veel succes ermee!
:doei:
 
Bruut investeren in een fatsoenlijke opvolger van de MP3. De kwaliteit ervan is uit de tijd.

UIt de tijd?
Volgens mij zijn we toch alsmaar verder achteruit gegaan wat kwaliteit betreft.
Vinyl is steeds minder geworden>Dat>Dcc>minidisc>cd>mp3

of bedoel je een nog slechtere opvolger..?
 
Een jaar geleden heeft in Oor een test gestaan met bekenden uit de popwereld. Ze kregen een song te horen op CD en daarna op MP3 (of andersom, het werd blind getest). Geen van allen kon het verschil horen (dus de CD kwam er net zo goed af als de MP3 of andersom. Ik heb de test zelf ook eens gedaan en kon het verschil niet horen). Ook om deze reden is de discussie hierover niet in het onderzoek meegenomen.
 
En doe nu 1s zelfde test met vinyl en cd/mp3! :engel:

Laat 1s weten wat daar de uitkomst van is? :eureka:
 
Laatst gewijzigd:
Die uitkomst kan ik je zo vertellen: vinyl klinkt volledig anders dan MP3/CD. Met een goede platenspeler gaat bij veel mensen zelfs de voorkeur uit naar vinyl, omdat deze "warmer en voller" klinkt (net als analoge synths en de digitale varianten).

Doe de vinyl/CD test eens met iemand van onder de 25, ik ben benieuwd waar zijn/haar voorkeur naar uit gaat. Ik denk naar de CD/MP3, omdat ze dat gewend zijn.

Boeiende discussie, wellicht iets voor m'n volgende scriptie.
 
Ik had 'm inderdaad ook gezien, maar bedankt voor de tip. Ik zie alleen de bedreiging voor de platenmaatschappij niet zo door die mannen.

Wat me het meest intrigeert is waarom Madonna, the Rolling Stones, eetc. toch allemaal bij een platenmij zitten terwijl hun naamsbekend zo groot is dat als ze een keer met hun nieuwe CD bij Oprah zitten ze ook weten dat hun afzetmarkt wordt bereikt.
 
Ik had 'm inderdaad ook gezien, maar bedankt voor de tip. Ik zie alleen de bedreiging voor de platenmaatschappij niet zo door die mannen.

Wat me het meest intrigeert is waarom Madonna, the Rolling Stones, eetc. toch allemaal bij een platenmij zitten terwijl hun naamsbekend zo groot is dat als ze een keer met hun nieuwe CD bij Oprah zitten ze ook weten dat hun afzetmarkt wordt bereikt.

wat denk je dat platen maatschappijen precies doen dan?
 
Ik heb er gewerkt, dus ik weet tot in detail wat ze doen. Vandaar ook de titel van m'n scriptie. En zelfs met die wetenschap vraag ik m nog steeds af waarom Madonna het bv niet zelf doet en haar eigen platenmaatschappij weer verkoopt.
 
Hou je rekening met een sociale wensenlijkheids bias in je onderzoek? Je onderzoeksdata is niet anoniem.
 
Back
Top