Compressor aansluiten

Origineel geplaatst door Javascript
ik heb de 1204 dar zitten geen main inserts op ik heb het returns en aux inserts gedaan, vreemd genoeg lijkt dan alleen de linker kanaal gecomped ...what am I doin wrong?

Rechterkanaal zit de kabel verkeerd misschien om?

Maar ik zou de compressor op je subgroup en de bijbehorende outputs gooien (alt 3-4). Zodoende kun jezelf bepalen waar je kanalen naar toe stuurt. De main outs of naar de subgroep met compressie.

De returns van je compressor kun je aansluiten op de aux ins op een apart kanaal (5/6 of 7/8). Dit laatste lijkt me het handigst.

Suc6
 
Kan ik de outs van m'n mpc ook rechtsreeks op de comp aansluiten en van de comp ook weer naar m'n ins van m'n mixer?? Ik heb de subs van m'n mixer nodig voor iets anders namelijk....
 
Origineel geplaatst door MadR
via send en returns kan prima .. is de motown methode zoals olaf mol hier al meerdere keren op het forum heeft geschreven .. bussen met send en returns zijn dan best leuk

Dat werkt natuurlijk wel, maar volgens mij maak je theoretisch kans op phase-canceling als die twee signalen worden samengevoegd, wat een vreemd onvoorspelbaar "phasey, hol" geluid tot gevolg heeft (kamfilter effect). Motown deed dit héél subtiel, maar ik kan me voorstellen dat dit heden ten dage al snel met veel te extreme instellingen wordt gedaan (het "ik heb een kleurentelevisie, dus ik wil vooral KLEUR zien!"-effect).

Ook maakt het het maken van een goede mix onnodig extra lastig, omdat per signaal er ook rekening mee gehouden moet worden dat het ook door een compressor gaat en tweemaal terugkomt op de stereobus. Het werken met bussen heeft dit nadeel niet, maar dan moet je dus wel bussen met inserts hebben.

Maar in principe: compressie, limiting, ducking, expanding; kortom alle dynamische bewerkingen; worden normaal gesproken serieel in de signaalweg toegepast en dus niet via een variabele send/return-configuratie.
 
Compressor op de insert...

Compressor op de insert...

...dit betekent dus altijd dat 'ie vóór de EQ en de FX komt. Toch?

En betekent volgens mij, dat als je flink chorus en galm toevoegt, er nog maar weinig van je compressie overblijft.
Of is dit soms anders als je met bussen werkt (heb ik dus (nog) niet)? Zit dan de EQ en de FX in het broodje van het kanaal en ga je vervolgens op de bus de insert plegen?

Tja, dan klopt het verhaal weer..


Groeten,
Pjeut.
 
Ligt natuurlijk aan hoe je werkt maar het beste is wat ik begrepen heb is eerst je tracks kaal opnemen zo goed en hard mogelijk wel met gebruik van compressor daar waar het nodig is en zonder FX.
Dit stadium heet off-tape heb ik begrepen.

Pas later als alle tracks zijn opgenomen in de mix fx eq etc toevoegen.
En daarna afmixen naar 2 tracks met een final compressie over de mix heen.
Dit stadium heet on tape heb ik begrepen.
 
aansluiten compressor ..

aansluiten compressor ..

joepie ik heb een compressor gekregen voor mijn verjaardag ...

maar hoe sluit je zo een ding aan?

Ik wil hem via mijn mixer kunnen toevoegen aan het geheel (hij komt dus aan het eind).
het heeft aan de achterkant

2x audio uit
2x audio in
2x send
2x return

het is een behringer mdx2200

stomme vraag ik weet het, maar wie kan mij even helpen.

bedankt
 
Nog gefelicitaard dan maar he. ;)

Maar bij mijn Behringer zat een redelijk dikke manual met daarin redelijk goed uitgelegd hoe je hem aan kan sluiten.
Had je daar toevallig ook al naar gekeken?
 
ja natuurlijk..

maar daar wordt ik niet veel wijzer uit:

sc send: door dit sub-pad te gebruiken, kan het audiosignaal overgaan op externe bediening.
sc return: het externe besturingssignaal kan worden teruggezonden.

dat snap ik ook wel, maar wat doe de audio uit/ingang dan?

en moeten de sc send op de ins of de aux return van mijn mixer ...

jaja een nono
 
Origineel geplaatst door Vanessa
ja natuurlijk..

maar daar wordt ik niet veel wijzer uit:

sc send: door dit sub-pad te gebruiken, kan het audiosignaal overgaan op externe bediening.
sc return: het externe besturingssignaal kan worden teruggezonden.

dat snap ik ook wel, maar wat doe de audio uit/ingang dan?

en moeten de sc send op de ins of de aux return van mijn mixer ...

jaja een nono
Laat die sc (sidechain) eerst maar zitten. Daar zou ik niet mee beginnen te klooien. Ik zou 't gewoon zo doen:
geluidsbron ->compressor -> mixer
En dus gewoon audio in/out van je compressor gebruiken. Aux zou ik niet doen.
 
geluidsbron ->compressor -> mixer
En dus gewoon audio in/out van je compressor gebruiken. Aux zou ik niet doen.

zo heb ik hem nu aangesloten, dan heb ik het goed gedaan :)


Ik dacht dat ik hem via de aux van de mengtafel moest kunnen toevoegen,
maar dat zal dan wel zo moeten met effecten.. (hardware) ..toch?

bedankt
 
een compressor als aux send / return effect heeft niet veel zin... als je hem perse via je mixer wilt aansluiten zou ik hem via een insert aansluiten, maar zoals je hem nu aan hebt gesloten is ook prima :)
 
toch nog een vraagje

toch nog een vraagje

in het schema van de handleiding staat dat ik de compressor kan aansluiten op een insert van de mixer. (een microfoon
of zo iets)

via welke uit of ingang op de compresser doe ik dat dan.. het mag er maar 1 zijn..


ik schaam me rot... V.
 
'Effecten' worden in audio vaak ondergebracht in twee groepen, aan de ene kant vind je effecten die naast het originele signaal (bron) iets toevoegen. Denk hierbij aan reverb (galm). Deze worden meestal via aux aangesloten om de mogelijkheid te hebben het fx signaal (bijv. de reverb out) naast je bron te houden en zo te kijken hoeveel je wilt toevoegen.

De andere groep 'effecten' zijn effecten die het bronsignaal veranderen, hier valt je compressor onder (gates, EQ's, etc). Deze effecten worden in een signaal ge'insert' het bronsignaal gaat dus vanuit de channel naar de compressor en dan vanuit de compressor weer terug de tafel in.

Verwarrend allemaal in het begin maar de logica hierachter is goed te bevatten. Ik zou voordat je met je compressor gaat werken je cht wat meer verdiepen in het ding.... het is een geweldige aanvulling op een mixer. een te gek verjaardagskado! (Maar iets lastiger om toe te passen!)

Hier wat links over compressie:

http://www.soundonsound.com/sos/1996_articles/apr96/compression.html

http://www.barryrudolph.com/pages/compdirectory.html

het volgende artikel is tijdelijk niet te vinden, de link zal wel weer online gaan ik plaats het toch!

http://digg.com/music/The_Death_of_Dynamic_Range

Het artikel heet "The Deat of Dynamic Range: A Chronology of the Compact Disc Loudness Wars"en is erg leuk, leerzaam en angstaanjagend. Ik heb het op hardcopy en kan nergens online een mirror vinden, dus ff geduld, maar wel de moeite!

Succes met je nieuwe speelgoed! :okdan:
 
ins & aux

ins & aux

heel duidelijk Alexander, thanx !

Heb al wel 2 dagen gelezen over hoe nu toe te passen, maar zat echt zwaar te twijfelen of ik het wel goed heb aangesloten. Mijn vriend snapt er al helemaal geen donder van, alleen wat ik voor mijn verjaardag wilde :-)

Heeft iemand al een idee hoe ik die compressor op 1 uitgang moet aansluiten?

dat was deze post:

in het schema van de handleiding staat dat ik de compressor kan aansluiten op een insert van de mixer. (een microfoon
of zo iets) via welke uit of ingang op de compresser doe ik dat dan.. het mag er maar 1 zijn..

bedankt allemaal
 
Je hebt achterop je mixer dus inserts zitten? Dan moet je 2 "Y-kabels" halen (stereo jack naar 2x tulp (of beter stereo jack naar 2x monojack)) en (of niet?) 2 verloopjes van tulp naar mono-jack.
Die jack plug je in je mixers' inserts (van je sub of je mainmix of een gewoon kanaal), en de tulpjes met de jacks erop plug je in je input en output van je compressor, ik geloof dat rood stuurt en zwart je return is naar je mixer.
Als je dit goed hebt aangesloten stuurt de tip van je stereojack in je mixer het signaal naar je compressor en via de sleeve komt het signaal weer terug naar je mixer.


succes dr mee!
 
nou, er staan toch meestal wel wat plaatjes in de handleiding over hoe je zo'n ding moet aansluiten! ;)

any hoe:
als je m gebruikt via een insert op je mixer ... insert da';s dus een onderbreking van je audiopad...
dan krijg je microfoon naar mixer in (zoals normaal dus)... insert-out op mixer naar audio in van je compressor ... audio uit van je compressor naar insert-return op je mixer (insert send/return zit meestal allemaal op 1 stereoplug).... en mixen maar ... dan zit dus je gecomprimeerde signaal meteen in 1 kanaal van je mixer. en gebruik je het ook op 1 bron.

aansluiten van een compressor in het kort :

microfoon > compressor in.... de compressor comprimeert... en stuurt het gecomprimeerde naar de compressor output ... wat je vervolgens in je mixer of versterker kunt prikken en beluisteren.

veel plezier
 
poging,

poging,

Ik heb laatst mijn compressor proberen aan te sluitenop mijn PA................
Ging niet!....

Toen ik bij de Mercedes dealer kwam stonden ze me stom aante kijken...............
Bleek de Compressor van mijn SLK ,niet compatible te zijn met mijn PA...............HUH????
8o) :dubbel:
 
Re: poging,

Re: poging,

Origineel geplaatst door MindBleep
Ik heb laatst mijn compressor proberen aan te sluitenop mijn PA................
Ging niet!....

Toen ik bij de Mercedes dealer kwam stonden ze me stom aante kijken...............
Bleek de Compressor van mijn SLK ,niet compatible te zijn met mijn PA...............HUH????
8o) :dubbel:

Volgens mij heeft iemand perongeluk zijn lolbroek aangetrokken vanochtend! ;)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top