Edirol FA-101 problemen.

TechNAB76

Nieuwkomer
Lid sinds
6 april 2009
Berichten
2
Locatie
Nieuw Vennep
Hallo allemaal. Ik zit met een enorm groot probleem. Enige tijd geleden had ik een nieuwe pC gekocht voor in m'n studiootje. Eentje die de zware muziek programma's zonder enige moeite kan slikken. Helaas, vanwege de weinige aansluit mogelijkheden intern in de computer, heb ik de Edirol FA-101 gekocht als brug tussen m'n PC en de mixer.

Alleen heb ik zinds aanschaf er gigantisch veel problemen mee en ik kom er niet uit. Ik zal het eventjes uitleggen wat nou m'n plan is. In m'n studio heb ik twee verschillende set's monitor's... een set Alesis M1 Active monitoren en een set Alesis M1Active 520 monitortjes. (Dat zijn wat kleinere monitoortjes) De Mixer die ik bezit is een Behringer MX 1604A, Op deze mixer zit een Eurorack Pro 1602 extende mixer aangesloten waar al m'n synth's, keyboard en gitaar effecten op aangesloten zitten.

De FA-101 is als volgd aangesloten, Vanaf m'n PC met een firewire kabel, Main out 1/2 op de FA-101 gaan naar een set Alesis M1Active 520 Monitortjes, Output 3/4 (Achterzijde FA-101) gaan naar m'n Behringer MX 1604A mengtafel, Line in 5/6. Vanaf m'n Behringer mengtafel gaan twee unbalanced Jack Kabels, Main out 1/2 achterzijde Mengtafel, naar de input 3/4 van de FA-101. M'n Mengtafel heeft op de gebalanceerde main out twee grote Alesis M1 Active Monitr's aangesloten.

De rede hiervoor is dat ik op m'n mengtafel een hifi set met een cassette recorder (Oud spul) en een minidisc recorder heb aangesloten. Op m'n mengtafels input's heb ik m'n keyboard, synthesizers en gitaar effecten aangesloten, mede middels een Behringer Eurorack pro. Ik heb dit gedaan omdat ik dus zowel op ouderwets cassette en minidsc als op m'n PC wil opnemen. Maar het lijkt wel alsof er ergens een barriƫre zit die exact tussen m'n mengtafel en m'n interface in zit. Ik krijg het maar niet aan de praat.

Ik merkte dat er iets niet in de haak was toen ik laatst een mede muziekant bij mij op bezoek had en we wouden iets opnemen met gebruik van Audacity, Wavelab, Sony Soundforge of Sequel 2. Op geen van al deze programma's kwam dan ook iets van geluid of signaal binnen. Ik gebruik Reason 4, Sequel 2, een tijdelijke versie van Ableton Live, Wavelab, Sony Soundforge, Audacity en een zeer uitgeklede versie van Cubase, waar ik trouwens helemaal niets mee kan omdat ik dat programma niet begrijp.


Het probleem is als volgd, Als ik een audio bestand, MP3, WMA of een cd'tje afspeel vanaf m'n PC, dan heb ik enkel geluid over de kleine Alesis M1Active 520 monitortjes en geen signaal op de mengtafel. Als ik m'n keybaord bespeel, of gitaar aangesloten op m'n mengtafel, heb ik alleen geluid over m'n grote Alesis monitors en niet over de FA-101.

Het lijkt erop dat er iets mis is met de routing van de Edirol FA-101, echter kan ik nergens in m'n PC vinden, niet bij de programma's of bij de settings of configuratie scherm, hoe ik de Edirol kan gaan routen. Op de CD'tjes die ik erbij kreeg bij de FA-101, zaten alleen de drivers voor dat ding. Vandaag geprobeerd een opname van Minidisc, over te brengen naar m'n PC met behulp van Sony Soundforge of Audacity, maar niets lukt... zelfs niet direct de Minidisc speler over de optische ingang 9/10 van de FA-101. Gek genoeg, komt er dan wel geluid uit de kleine Alesis M1Active 520 monitortjes, maar enige mogelijkheid tot opnemen is er helaas niet bij.

Wie heeft hier ervaring met de Edirol FA-101 Firewire interface en wie kan mij helpen. Al m'n projecten liggen nu stil. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Niels.
 
Hoi Niels,

Je verhaal is erg uitgebreid en wat ik ervan begrijp is dat je zowel via hardware (tapedeck/minidisk) als via software opneemt.

Het makkelijkst voor jezelf is om je routing eens op papier uit te werken. Ik denk dat je in windows geluidsinstellingen (of in je seqencer/DAWsoftware) output 3/4 van de FA moet selecteren, immers die gaan naar de MX1604.

Zoals je zelf ook al schrijft hoor je geluid van de minidisk spelen op de 520's. Dit duidt op het wel binnenkrijgen van geluid. Je moet dus naast je output ook je input goed hebben staan (ook in de windows-configscherm)
 
gewoon via je daw doen, de fa-10 heeft geen uitgebreide routing via windhoos of osx (geen mixer of zo voor stand alone, erg jammer) .......... beetje muf maar het zijt zo.
 
Back
Top