Ruis/brom op monitoren

Ik gooi nu idd het onboard gelijk de mixer in. Ik had nog een kanaaltje over dus dacht dat is makkelijk.

Om anders neer te leggen gaat een beetje lastig worden denk ik.

de 1010 gebruik ik voor Cubase en ben best wel gehecht aan de EQ instellingen op de mixer.


Maar wat ik me nu afvraag is of ik de aarlus niet kan opheffen op 1 of andere manier?

Net zoiets dus dat je je draaitafel ook op GND moet aansluiten.
 
Origineel geplaatst door onzefree
Of draden elkaar 'hinderen' maakt ook een beetje af van de spanning die erop staat, niet?
Sorry, ik ben maar een noob op dat gebied.

Maar - bij laptops is dit zeker het geval, bij desktops weet ik het eigenlijk zo niet - de ruis kan ook aan de aarding van je pc liggen... Bij laptops moet men vaak de aarding van de adapter isoleren van het net, om de (vaak erreug harde) ruis weg te krijgen..


Nog iets; het kraken van de muis had ik vroeger ook, ik dacht dat dit ook iets te maken had met een te simpele geluidskaart, is deze onboard?

anyway, ik kan er flink naastzitten hoor;)

Tjah, onboard dus... Ik heb dat probleem soms ook als ik wat zware progs aan het draaien ben in combinatie met muziek. de ultieme oplossing is natuurlijk die onboard neer te halen hé....
 
Toch maar weer ff verder met dit topic :)


Ik had dus onboard geluidskaart afgesloten en gebruik nu mijn M Audio Delta 1010 LT voor het windows geluid.

Ruis was in eerste instantie minder dus dacht dat is mooi. Maar toen ik instellingen checkte van monitoren zag ik dat de input heel veer getrimt stond naar beneden.
(uit bescherming trouwens voor als ik mijn plaatjes erop stond te mixen vanuit de DJ sectie, maar heb daar nu eigen monitoren)

Ik dus input op 0dB gezet. Is beter voor de ruisverhouding normaal gesproken. Toen was het ineens nog erger. Ruis was gelijk 6dB harder geworden.

Ik kan natuurlijk input weer naar beneden gooien, maar daar los je het werkelijke probleem niet mee op.

Ik heb het geprobeerd op te nemen, maar het zit niet in het mengpaneel zelf. De ruis zit alleen op de speakers zelf. En aangezien ik geen microfoon heb, wordt het een moeilijk verhaal om op te nemen.



Dus maar ff proberen de 'aardlus' te verwijderen. Heb geprobeerd weer de boel via XLR aan te sluiten, maar dat levert precies dezelfde ruis op. Dat werkt dus niet..

Heb ook geprobeer om mijn mixer, die overigens vervangen is voor een Behringer Eurorack MX 1804X, te aarden door behuizing van mixer te verbinden met radiotor. Geen succes....

De PC isoleren van aarde lijkt me niet zon goed plan. Dus iemand een suggestie?
 
steraarde principe .. effe googlen .. niet super simpel maar te doen ..
 
Ik heb even gegoochelt en het principe van steraarde opgezocht. Het principe gaat soms best ver. Aardpin in de grond rammen etc. Helaas niet mogelijk als je een bovenwoning hebt, anders had ik het wel serieus overwogen.

Het belangrijkste ervan is als ik het goed begrijp dat je alle aarding naar 1 punt brengt en dan alles aansluit op aarde. Dus niet via een stekkerdoos die altijd gelust zit/ via zo'n metalen strip.

Naast de steraarde methode schijnen er meer dingen te zijn die helpen. Vond iets over de minimale afstand van je stroomkabel en geluidskabels. Moet minimaal 5 cm zijn. Maar dat is in mijn huidige situatie niet goed mogelijk. Nu schijnen er wel kabels te zijn die dat wel kunnen met aluminum folie erin ofzo, maar dat zal wel behoorlijk prijzig zijn.

Als aarde een probleem vormt, dan maar geen aarde 8) Eerst maar eens proberen de pc te ontaarden en resultaat bekijken. Wil niet gelijk al te drastisch te werk gaan.
 
Computer is ontaard nu en probleem is weg. Ben blij dat ik een oplossing heb. Nog even kijken of ik misschien wel geaarde stroom hierheen kan gooien van een andere groep.

Bedankt iedereen voor de tips enzo... :D :halleluja :biertje:
 
Ben ook op jacht naar een brom, die af en toe (metname 's avonds) te horen is op m'n mixer. Ik heb alles geprobeerd, alles aangesloten op een ongeaard contact, alle kabels uit de mixer gehaald, mixer geaard, mixer ontaard... Maar de brom blijft. Ik vraag me af... als de brom niet veroorzaakt wordt door de aarding in de studio, want kan dan de oorzaak zijn? Volgens mij is het in mijn geval sowieso geen aard brom, omdat die meestal 50hz en constant is, bij mij verschilt geregeld het volume en de fase van de brom...
Zojuist bijvoorbeeld, hoorde ik een 'klik' op m'n mixer, een klik die je zou kunnen krijgen als je ergens een licht uit doet ofzo. Echter, bij mij is er verder niemand thuis :D Omdat het ook nog ns vooral 's avonds bromt vraag ik me ook af... Zou het zo kunnen zijn dat mijn electriciteitsnet hier in huis storingen oppikt van het net bij de buren?
 
ja dat kan , zeker als je aan het eind van de lijn zit.
? ergens een ijskast of een wasmachine op spaarstroom, na 20.00?
 
d'r is reeds uitgebreid over geschreven op het forum. had eenzelfde soort probleem. bleek te komen door een niet zo goede voedingstrafo van de eindversterker.
goede apperatuur helpt het meest. wat voor 'n soort mengpaneel heb je?
iha als je iets hoort terwijl alle kabels eruitgetrokken zijn , dan zit het dus in het apparaat en is er niet bv sprake van een aardlus. een spanningsstabilisator /ups netfilter etc kan helpen , kost echter ook geld voor 'n goede. misschien handiger om te beginnen met vervanging van de grootste boosdoener en daarna de eropvolgende.
als overigens het alleen optreed als je de mixer geaard aansluit, probeer dan eens ongeaard. zolang er op z'n minst 1 ding geaard is, mn mixer ( heeft de grootste versterkingsfaktor ) of eindversterker.
tja het blijft bijschaven en helemaal stil is mij nog nooit gelukt. als ik alles helemaal open zet blijf ik altijd nog wel wat horen, maar het moet natuurlijk wel erg binnen de perken blijven.
 
Dank je. Het zou inderdaad de voeding kunnen zijn, aangezien ik het probleem al langer heb. Ik ben sindsdien verhuisd, heb een andere mixer (D&R Dayner, die verder prima is) maar die mixer gebruikt nog wel dezelfde voeding als mijn oude mixer (D&R 900). Dus de enige constante in het probleem is inderdaad de voeding (welke volgens mij ook nog 'ns een zelfbouwprojectje is van een vorige eigenaar).
Ik moet trouwens nog wel zeggen dat ik met m'n live mixertje (een spirit folio f1) geen enkel probleem heb... Maar die heeft dan ook een andere voeding...Dus ja... Die voeding, t zou zomaar kunnen.

Kan ik nu het beste een gestabiliseerde, regelbare voeding zoeken (zo'n labvoeding)? Ik zal sowieso eerst proberen er eentje te lenen, want ook die dingen zijn niet goedkoop... Maar goed, nog altijd goedkoper dan een voeding van D&R, de enige voeding die aan de specs voldoet kost bij D&R 1040 euro....
Mixer zonder aarde had ik al geprobeerd, ook op verschillende groepen in 't huis met en zonder aarde geprobeerd, maar dat heeft allemaal niet geholpen.
 
Back
Top