Ruis/brom op monitoren

Het verhaal over dat een geluidskaart te dicht bij de videokaart zit schijnt te kloppen,maar is niet het geval bij mij. Ik heb de kaart zover mogelijk van de videokaart geplaatst en kan het nog steeds waarnemen de storing.

Ik heb alle apparatuur eens aangezet op de pc na en toen hoorde ik geen storing. Probleem zit hem dus bij de computer.

Als ik een film aanzet en alle faders etc. zijn uit dan is de storing optimaal. Videokaart is echt de boosdoener denk ik.

Ook al geprobeerd de mixer via andere groep te gooien, maar tevergeefs.

Ik kom er niet meer uit eigenlijk :P
 
kan,
probeer ook eens alle computerbekabeling uit die goot te halen.
zowiezo is het goed om netkabels / midikabels en audiokabels gescheiden te houden. daarnaast is het vaak ook handig om computerkabels bv de kabel naar de monitor ver van de audio te houden.
zelf is het bij mij een kabelspagheti: nadeel is onoverzichtelijkheid: voordeel is geen bundels gelijkgerichte /geladen kabels. werkt ook bij speakers : gewoon de beide kabels los van elkaar maken , niks langs elkaar laten lopen.
nog een tip sluit eens een andermans computer aan.
 
Ik zou zeker alles op een groep houden. En probeer eens je computer op een ongeaard stopcontact te zetten...
 
Origineel geplaatst door FrankH
Welke geluidskaart heb je?

Een M-audio Delta 1010LT

Geen breakout box , dus moet al die kabels achter de pc aan elkaar koppelen. Gaat eigenlijk helemaal nergens over.

Zit er sowieso aan te denken om zelf een kant en klare kabel te gaan maken. Dus zon pc aansluiting kopen met zelfde aantal pins en dan mijn kabelset eraan maken. Scheelt veel kabeltroep.
 
Heb je je monitors nu met Jack Jack aangesloten of XLR Jack...
 
Origineel geplaatst door minoelec
Heb je je monitors nu met Jack Jack aangesloten of XLR Jack...

Jack Jack (ongebalanceerd)

Ik had het eerst via XLR XLR (gebalanceerd) en heb nooit problemen gehad.
 
Ik heb trouwens weer iets nieuws ontdekt. Die ruis is hoorbaar wanneer alle schuiven dicht zijn enzo, maar als ik alles openzet denk ik de ventilatoren van de pc te horen op speakers.
 
En wat voor een mixert?
 
Origineel geplaatst door minoelec
En wat voor een mixert?

Wharfedale Pro r-1604

Niet veel soeps , maar is mijn beginnelingetje 8)

Meer info hier

De middelste van die mixers heb ik dus.
 
Probeer eens stereo Jack's...
 
De control room uitgang is niet gebalanceerd volgens de site, dus dat is een beetje jammer. Anders had ik dat gelijk gedaan ja.
 
En je monitors..?
 
Origineel geplaatst door minoelec
En je monitors..?

Setje Behringer Truth 2031 A

Maar deze verdenk ik niet, want wanneer de jacks uit de mixer getrokken worden dan is het probleem weg.
 
zomaar iets geks. als je computer uitstaat. probeer eens je vga kabel uit de videokaart te trekken om te kijken of dat helpt? ik heb een vaag vermoeden dat het toch het vga signaal is wat stoort, of via de kabel of via beeldscherm.

en anders: probeer eens een stukje noise op te nemen dan kan iemand het wellicht thuisbrengen, het geluid, niet de noise.
 
@Leroy: Een dradenbom? haal die hele dradenbom uit mekaar e sluit alles een voor en aan. En kijk of je die brom weertegenkomt.
Dat draden overmekaar heen lopen kan toch ook de oorzaak zijn?
 
Heb hetvolgende geprobeerd nu:

VGA kabel eruit gehaald en geluisterd of er verschil was. Dat was er niet

De aansluitinen op de M Audio kaart er afgehaald. Geen succes

Stekkertje van de Onboard geluidskaart eruit getrokken -> Bingo!
 
Maar wat ik nu niet begrijp aan het hele verhaal is dat het er absoluut niet was toen ik de XLR kabels gebruikte. De storing zou dan toch ook via mijn master out eruit gegooid moeten worden?

Polen 2 en 3 van de XLR stekker gooien dan toch beiden een ruis eruit? Een XLR kabel is niet in staat zoiets eruit te halen neem ik aan.
 
Het is een aardlus via de onboard soundcard, ligt dus niet aan de 1010. Deze aardlus wordt kennelijk afgevoerd via de audio aarde (mantel XLR kabel) naar de elektrische aarde van je monitors en was in de vroegere gebalanceerde opstelling niet hoorbaar, maar nu de monitors ongebalanceerd zijn aangesloten merkt je het dus wel in je audio.

Wat je ook kunt doen is de windows audio via een aparte uitgang van de 1010 laten lopen en dan de onboard card helemaal uitschakelen, want die dingen op het moederbord staan er om bekend dat ze veel problemen veroorzaken.

Veel succes.
 
ik gebruik graag de onboard geluidkaart omdat deze wel directx drivers heeft die soms van nut zijn. die van mij is niet brak en ruist zelfs niet.

is het een optie om je geluidkaart niet door je mixer te gooien (neem even aan dat je dat nu wel doet) of gewoon het volume van dat specifieke kanaal dicht te gooien?
 
Back
Top