Mini mixer

raboof

Nieuwkomer
Lid sinds
17 mei 2008
Berichten
5
Korte intro: ik gebruik mijn audio-spul voornamelijk om opnamen van anderen af te spelen, mee te jammen (op m-audio keystation of sax) en arrangementen te schrijven. Ik heb dus geen enorme eisen, maar wil wel een beetje goed kunnen horen waar ik mee bezig ben.

Ik gebruik een desktop en een laptop pc, en heb voor output recent een setje low-end 'studiomonitoren' (citronic st-5's) gekocht waar ik erg tevreden mee ben. Ik was het 'omkabelen' van de audioaansluiting van laptop naar desktop en andersom een beetje zat, en het leek me wel handig ze ook tegelijk te kunnen gebruiken, dus een mini mixer gekocht: http://www.n-joymusic.com/audio-channel-active-mini-mixer-p-12089.html .

Op zich een prima match voor mijn wensen (2 stereo-signalen combineren en onderling volume regelen). Weliswaar zo'n beetje het goedkoopste wat beschikbaar is, maar het is tenslotte maar een 'koppelstukje' en zo'n audiofiel ben ik nou ook weer niet, dus 35 euro leek me wel mooi genoeg.

De hoeveelheid 'hiss' valt me echter nogal tegen: zelfs als ik alleen de boxen heb aangesloten (dus geen geluidsbronnen) moet ik het master level wat naar beneden draaien om de ruis op een acceptabel niveau te krijgen, en zelfs als ik 't volume helemaal omlaag heb hoor ik nog brom.

Als ik mijn laptop opstart wordt het nog erger: zelfs al zet ik het volume van het kanaal helemaal omlaag, je hoort allerlei gezoem, gebrom en geknetter. Nu is het een enorme low-end onboard prutsgeluidskaart, maar voor de betreffende toepassing best toereikend als ik de boxen direct inplug (stereo-minijack -> 2xRCA in de monitoren).

Voor de volledigheid: in de jack-aansluitingen van de mixer heb ik jack-naar-tulp-verloopstekkertjes van de lokale electroboer gestopt. Voor de verbinding naar de monitoren gebruik ik een standaard 75cm RCA-naar-RCA-audiokabel van de handyman, mixer-pc is RCA-naar-minijack van 1.5m.

Heb ik een slechte keus gemaakt binnen mijn prijsklasse, of is er voor die prijs gewoon niks fatsoenlijks te krijgen? Of ligt het niet zozeer aan de hardware, maar gebruik ik het gewoon verkeerd? Wat zouden jullie in een dergelijke situatie aanraden?
 
Sluit je laptop eens aan op een ongeaard stopcontact.
Inderdaad, daar heb ik ook ervaring mee :biertje:. stopcontact ontaarden helpt al zeer veel. (aarding aftapen of verloop zonder aarding gebruiken is het eenvoudigste. Anders enkel op accu draaien..
Je hebt ook al brom zonder je pc's aangesloten?
Heb je ook brom uit je monitors zonder het mixertje?
Geeft het een verschil met of zonder kabels?
Je zou eens kunnen testen of het inderdaad aan je mixertje ligt; probeer je mixertje eens in een setup van een vriend...(zijn materiaal, jouw mixertje) als dit hetzelfde probleem geeft, ligt t aan je mixertje natuurlijk. Eventueel een beter mengpaneeltje van 50 euro ofzo op de kop tikken...

succes

ps https://www.synthforum.nl/forums/show...t=kleine+mixer :eureka:
 
Back
Top