Hanz
Anonieme Analogist
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik heb begrepen dat met een DEQ van behringer en die ecm8000 richtmicrofoon en het programmaatje room eq wizard ik alle ingredienten heb om de boel een stuk beter te laten klinken.
Nou ja, tot binnen de mogelijkheden. EQ is en blijft een paardenmiddel, maar ingezet samen met een paar slimme ingrepen aan piekdemping en galmbeheersing kan je een heel eind komen.
Door (onder andere!) de Room EQ wizard te gebruiken, kan je een vrij goed beeld krijgen van de evt. aanwezige akoestische problemen in je studio. En het herkennen van een probleem is het halve werk.
De Behringer DEQ kan je dan inzetten om de ergste pieken (veroorzaakt door room modes) weg te nemen, maar het mooie is: zelfs al investeer je in een bepaalde hoeveelheid acoustic treatment voor je studio, dan blijft de meerwaarde van de EQ behouden voor de overgebleven probleempjes.
Want wil je met treatment echt àlles goed krijgen, dan eindig je gewoon in een hokje omringd door meters glaswol, schuim en paneltraps. Eigenlijk moet je het hele akoestische gebeuren zien als een 80/20 verhaal.
Nu heb ik ook begrepen dat de Behringer Feedback Destroyer 1128p automatisch met dit programmaatje samen werkt. Zou dit dan de betere keus zijn of toch de DEQ en dan handmatig instellen?
Ligt eraan waarvoor je 'm gebruikt. De 1124p is een prima lowcost ding voor het aanpakken van pieken in de allerlaagste frequenties. In de hogere frequenties gaan de beperkingen je gewoon geluids kwaliteit kosten; de 1124p schijnt nogal gevoelig te zijn voor fase-shift (door de beperkte verwerkingscapaciteit op 48 kHz op 20 bits diepte, heb ik begrepen), de A/D en D/A conversie schijnt relatief armzalig te zijn etc.
Een bijkomende factor is dat de 1124p niet is uitgerust met een digitale interface, zoals de DEQ.
Je bent dus verplicht 'n extra A/D - D/A slag te maken in je monitoring pad, en de 1124p is notoir gevoelig voor onjuiste afstemming van het ingangsniveau. Resultaat is dat je monitoring resultaat toch wordt aangetast.
Kortom: in de praktijk is de 1124p leuk voor Home Theater subwoofer afstellingen (wordt hij ook graag voor gebruikt) maar voor kritische monitoring doeleinden zou ik er persoonlijk niet gauw voor kiezen.
Overigens verkopen ze nu de DEQ 1024 als feedback destroyer. Is dit een replacement voor de 1128p? Of toch gewoon de DEQ 2496 aanschaffen?
Eerlijk gezegd heb ik me dat ook afgevraagd. Maar je hebt pas een zinvolle 1-op-1 vervanging van de 1124p als deze ook sysex-compatible is (voor de communicatie met bijv. Room EQ Wizard).
De DEQ-2496 vond ik niet zo heel duur (nu weer in de aanbieding, zag ik) en is echt een net apparaat.
De digitale interface was voor mij een absolute must, trouwens.
Hij is trouwens ook in te zetten voor een boel andere doeleinden, dus hij zal niet gauw in de weg staan.
Misschien te veel gevraagd maar ik doe het toch want volgens mij type jij graag
Welja...
Ik ben geen techie en een hoop anderen hier ook niet.
In het begin kan ik je verhalen wel volgen maar op een gegeven moment ben ik het echt kwijt als ik al die informatie lees over staande golven, T60, pink noise etc... .:confused:
Zou je misschien een stappenverhaal kunnen geven voor noobs zoals ik ervan uitgaande dat de 1124p of DEQ, de ECM-8000 en het room eq wizard programma aanwezig is?
Zou top zijn.
Onder voorbehoud dat ik ook maar een liefhebber ben, en geen die-hard wetenschapper of een kenner uit de praktijk (zoals Mischa), wil ik dat best doen. Kans is wel aanwezig dat ik (als soort-van-ondekkingsreizger in akoestiek) soms best een foutje zal maken, of niet het allerbest mogelijke resultaat behaal.
Op dit moment ben ik de laatste akoestische aanpassingen van m'n hokje aan het afronden, en zodra ik ècht klaar ben zal ik een soort van verslag annex stappenplan posten, om m'n sores van me af te schrijven.
Dan heb ik het over: beschrijving kale studio en waargenomen problemen, allereerste metingen, mijn 'berekeningen' voor verbeteringen, bouwverslag akoestische aanpassingen, fijnafstelling EQ en gelukkig hebben we nog de foto's...