Room EQ Wizard

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik heb begrepen dat met een DEQ van behringer en die ecm8000 richtmicrofoon en het programmaatje room eq wizard ik alle ingredienten heb om de boel een stuk beter te laten klinken.

Nou ja, tot binnen de mogelijkheden. EQ is en blijft een paardenmiddel, maar ingezet samen met een paar slimme ingrepen aan piekdemping en galmbeheersing kan je een heel eind komen.
Door (onder andere!) de Room EQ wizard te gebruiken, kan je een vrij goed beeld krijgen van de evt. aanwezige akoestische problemen in je studio. En het herkennen van een probleem is het halve werk.
De Behringer DEQ kan je dan inzetten om de ergste pieken (veroorzaakt door room modes) weg te nemen, maar het mooie is: zelfs al investeer je in een bepaalde hoeveelheid acoustic treatment voor je studio, dan blijft de meerwaarde van de EQ behouden voor de overgebleven probleempjes.
Want wil je met treatment echt àlles goed krijgen, dan eindig je gewoon in een hokje omringd door meters glaswol, schuim en paneltraps. Eigenlijk moet je het hele akoestische gebeuren zien als een 80/20 verhaal.

Nu heb ik ook begrepen dat de Behringer Feedback Destroyer 1128p automatisch met dit programmaatje samen werkt. Zou dit dan de betere keus zijn of toch de DEQ en dan handmatig instellen?

Ligt eraan waarvoor je 'm gebruikt. De 1124p is een prima lowcost ding voor het aanpakken van pieken in de allerlaagste frequenties. In de hogere frequenties gaan de beperkingen je gewoon geluids kwaliteit kosten; de 1124p schijnt nogal gevoelig te zijn voor fase-shift (door de beperkte verwerkingscapaciteit op 48 kHz op 20 bits diepte, heb ik begrepen), de A/D en D/A conversie schijnt relatief armzalig te zijn etc.

Een bijkomende factor is dat de 1124p niet is uitgerust met een digitale interface, zoals de DEQ.
Je bent dus verplicht 'n extra A/D - D/A slag te maken in je monitoring pad, en de 1124p is notoir gevoelig voor onjuiste afstemming van het ingangsniveau. Resultaat is dat je monitoring resultaat toch wordt aangetast.

Kortom: in de praktijk is de 1124p leuk voor Home Theater subwoofer afstellingen (wordt hij ook graag voor gebruikt) maar voor kritische monitoring doeleinden zou ik er persoonlijk niet gauw voor kiezen.

Overigens verkopen ze nu de DEQ 1024 als feedback destroyer. Is dit een replacement voor de 1128p? Of toch gewoon de DEQ 2496 aanschaffen?

Eerlijk gezegd heb ik me dat ook afgevraagd. Maar je hebt pas een zinvolle 1-op-1 vervanging van de 1124p als deze ook sysex-compatible is (voor de communicatie met bijv. Room EQ Wizard).
De DEQ-2496 vond ik niet zo heel duur (nu weer in de aanbieding, zag ik) en is echt een net apparaat.
De digitale interface was voor mij een absolute must, trouwens.
Hij is trouwens ook in te zetten voor een boel andere doeleinden, dus hij zal niet gauw in de weg staan.

Misschien te veel gevraagd maar ik doe het toch want volgens mij type jij graag:D

Welja... :D

Ik ben geen techie en een hoop anderen hier ook niet.
In het begin kan ik je verhalen wel volgen maar op een gegeven moment ben ik het echt kwijt als ik al die informatie lees over staande golven, T60, pink noise etc... .:confused:
Zou je misschien een stappenverhaal kunnen geven voor noobs zoals ik ervan uitgaande dat de 1124p of DEQ, de ECM-8000 en het room eq wizard programma aanwezig is?
Zou top zijn.

Onder voorbehoud dat ik ook maar een liefhebber ben, en geen die-hard wetenschapper of een kenner uit de praktijk (zoals Mischa), wil ik dat best doen. Kans is wel aanwezig dat ik (als soort-van-ondekkingsreizger in akoestiek) soms best een foutje zal maken, of niet het allerbest mogelijke resultaat behaal.
Op dit moment ben ik de laatste akoestische aanpassingen van m'n hokje aan het afronden, en zodra ik ècht klaar ben zal ik een soort van verslag annex stappenplan posten, om m'n sores van me af te schrijven. :D
Dan heb ik het over: beschrijving kale studio en waargenomen problemen, allereerste metingen, mijn 'berekeningen' voor verbeteringen, bouwverslag akoestische aanpassingen, fijnafstelling EQ en gelukkig hebben we nog de foto's... ;)
 
Origineel geplaatst door Hanz
...
Op dit moment ben ik de laatste akoestische aanpassingen van m'n hokje aan het afronden, en zodra ik ècht klaar ben zal ik een soort van verslag annex stappenplan posten, om m'n sores van me af te schrijven. :D
[/B]

Onee he! MOETEN we nog meer lezen van je!!! ;)
Je typt inderdaad graag *D
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Hoewel ik je bij deze als bonus voor het lezen van dit hele bericht wel verklap wat pinknoise is:
Pinknoise is gewoon letterlijk een ruis-geluidssignaal :)
Maar wel een vrij speciale, namelijk eentje die over een heel breed frequentiegebied gegenereerd wordt. [aan andere lezers: correct me if I'm wrong]

... ik kan het toch niet laten... (m'n graagtypende vingers jeuken alweer)

Pink noise (roze ruis) is een soort ruis waarbij de geluidsenergie op een andere manier over de frequenties is verdeeld dan bij white noise (witte ruis). Er is een hele prachtige wetenschappelijke verklaring te lezen op: http://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise.
Je hebt trouwens ook nog red noise, purple noise en brown noise (vast nog wel meer), die allemaal een andere verhouding van de frequenties hebben. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Colors_of_noise

Voor mensen klinkt pink noise doffer dan witte ruis, maar voor speakerbouw en akoestische tests is het echt ideaal.
Heeft ermee te maken dat elke frequentie in het spectrum even veel vertegenwoordigd is.
Speel je nu pink noise af in een kamer of door een speaker die je wilt meten, dan kan je dus vrij eenvoudig aan het resulterende geluid afleiden waar er evt. vervorming is ontstaan (bijv. een balansverschuiving van de frequenties).
Dit kan je dan weer proberen te verklaren dmw. akoestische berekeningen etc. etc.
 
Hey Hanz,


Bedankt voor je antwoord en jij ook playboy;)
En Mischa kom ik vast en zeker wel tegen als ik m'n bevindingen ga posten.

Ik ga die speelgoedjes vandaag bestellen en zo snel mogelijk meten, dan horen
jullie het wel.
Ik ga overigens van digitaal naar een analoog mengpaneel dus de DEQ zal bij mij
tussen m'n room out en m'n monitoren (Hr824's) te komen zitten.

Ben benieuwd wat ik ga meten en vooral hoeveel ik kan verbeteren!:{



grtz. Tom
 
Ik zit de thread nog even opnieuw door te lezen en zie dat Mischa meldt dat de RT/60 meting het belangrijkst is in je studio en dat je dit niet kan meten met het room eq wizard programmaatje.
Als we dan toch geld uitgeven voor een richtmicrofoon en een DEQ dan lijkt het mij verstandiger om ook die $ 150,- uit te geven voor dat ETF programma. Anders doe je het nog half....toch?

Zag ook dat Alesis een 30-bandige DEQ verkocht voor een iets duurdere prijs als de behringer.
Zit daar nog een kwaliteitsverschil in dat iemand weet?

Ik heb aardig wat inverstering in m'n studio zitten en wil dit in één keer goed doen!



grtz. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Hey Hanz,


Bedankt voor je antwoord en jij ook playboy;)
En Mischa kom ik vast en zeker wel tegen als ik m'n bevindingen ga posten.

Ik ga die speelgoedjes vandaag bestellen en zo snel mogelijk meten, dan horen
jullie het wel.
Ik ga overigens van digitaal naar een analoog mengpaneel dus de DEQ zal bij mij
tussen m'n room out en m'n monitoren (Hr824's) te komen zitten.

Ben benieuwd wat ik ga meten en vooral hoeveel ik kan verbeteren!:{

grtz. Tom

Tom Thomas .. komt me bekend voor met iets .. Wacht es was jij niet een keer hier in mn oude ruimte met de zwarte speakers in de woonkamer ?

Als je de deq analoog gaat gebruiken advizeer ik dat je de mackies zachter zet om zo meer signaal naar de deq te sturen voor het zelfde volume. Dit simpel weg omdat je dan meer dynamies berijk gebruikt van de ad conferter van de behringer .

De behringer is trouwens een neutrale machine geen gekke dingen mee gehoord .Sterker nog ik heb em geschakeld tussen een cd gehad. Dus 2 cd spelers zelfde cd alebij start en dan 1 cd speler door de deq en de andere rechtstreeks op de versterker ( intergrated ) met de input keuze schakelaar kon ik dus snel a/b en . Ik heb geen verschil kunnen horen .

Voor de echte hi enders zijn er ook omgebouwde deq,s te koop met duurdere ad/da s en betere voeding voor een 6 a700 euro zo uit het hoofd .Of dit beter is weet ik niet



grtz. Tom [/B][/QUOTE]
 
Laatst gewijzigd:
Mja....zoals ik al vermoedde zit alles boven de 6 Khz veel te hard bij mij.....

Dat wordt dus knutselen!
 
Origineel geplaatst door mischa
Tom Thomas .. komt me bekend voor met iets .. Wacht es was jij niet een keer hier in mn oude ruimte met de zwarte speakers in de woonkamer ?
grtz. Tom
[/B][/QUOTE]



Hallo Mischa,


Yep dat was ik samen met een maat van me.:D


Origineel geplaatst door mischa Als je de deq analoog gaat gebruiken advizeer ik dat je de mackies zachter zet om zo meer signaal naar de deq te sturen voor het zelfde volume. Dit simpel weg omdat je dan meer dynamies berijk gebruikt van de ad conferter van de behringer .
[/B][/QUOTE]


Begrijp ik niet.
Ik zet de DEQ post masterfader dus met m'n masterfader stuur ik het volume aan wat de DEQ ingaat
en er dus ook weer uit gaat. en ik neem aan dat de DEQ ook een volumeknop heeft om het geluid harder uit die D/A's te gooien.
Ik ga hem niet in m'n masterinsert plaatsen. Ik wil hem alleen maar inzetten om m'n afluistering zo goed mogelijk te krijgen.


grtz. Tom
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Begrijp ik niet.
Ik zet de DEQ post masterfader dus met m'n masterfader stuur ik het volume aan wat de DEQ ingaat
en er dus ook weer uit gaat. en ik neem aan dat de DEQ ook een volumeknop heeft om het geluid harder uit die D/A's te gooien.
Ik ga hem niet in m'n masterinsert plaatsen. Ik wil hem alleen maar inzetten om m'n afluistering zo goed mogelijk te krijgen.


Ik wil jullie erop wijzen niet teveel offtopic te gaan. Maar ik heb zelf ook een DEQ en ik heb hem meteen achter m'n PC zitten, volume vol open. Vanuit de DEQ gaat hte signaal naar m'n Mackie Big Knob en die zit aangesloten op m'nMackie HR824's.
Zover ik weet hou ik op deze manier de meeste dynamiek over.


Wat jij doet Tom, is het signaal dat de DEQ in gaat verzwakken, waardoor je de dynamiek kwijt gaat raken i.v.m. minder goede D/A conversie. Je wilt het signaal dat de DEQ in- en uitgaat zo hard mogelijk hebben [zonder clipping dan natuurlijk] om zo kwalitatief het beste geluid te behouden.
Dus je kunt het beste de [analoge] volumeregelaar NA de DEQ zetten; zoals ik bijv. m'n Mackie Big Knob heb als volumeregelaar.


[Algemene forumtip]
PS: je hoeft op een/dit forum niet achter ieder berichtje Grtz, Tom te zetten ... We gaan er automatsisch al vanuit dat we jouw welgemeende groeten krijgen tijdens je bezoeken *D
[/Algemene forumtip]
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy

Wat jij doet Tom, is het signaal dat de DEQ in gaat verzwakken, waardoor je de dynamiek kwijt gaat raken i.v.m. minder goede D/A conversie. Je wilt het signaal dat de DEQ in- en uitgaat zo hard mogelijk hebben [zonder clipping dan natuurlijk] om zo kwalitatief het beste geluid te behouden.
Dus je kunt het beste de [analoge] volumeregelaar NA de DEQ zetten; zoals ik bijv. m'n Mackie Big Knob heb als volumeregelaar.


Dan is het in mijn beleving juist de enige goede methode om voordat het signaal de DEQ in gaat m'n mastervolumeknop te hebben.
Hiermee regel ik dan immers het meeste ideale ingangssignaal voor de DEQ mee af... .
Ik ga niet digitaal m'n pc uit maar analoog. Ik ben een hybride mixer.8)


Origineel geplaatst door BigDplayboy

[Algemene forumtip]
PS: je hoeft op een/dit forum niet achter ieder berichtje Grtz, Tom te zetten ... We gaan er automatsisch al vanuit dat we jouw welgemeende groeten krijgen tijdens je bezoeken *D
[/Algemene forumtip]


Bedankt voor de tip maar dat is een gewoonte van mij die niet echt belangrijk is om daarover een opmerking te maken en ook een beetje offtopic is... .8o)


grtz. Tom:D
 
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Mag ik ook antwoorden? :engel:

Ik zou beginnen met het downloaden van het programmaatje [zie link startpost]. Ik weet niet of je alles al gelezen hebt in deze thread, maar de eerste 2 of 3 posts [inclusief startpost] staat eigenlijk alle info in die je nodig hebt om metingen te kunnen doen zoals wij.
1x MEET-microfoon om mee te meten [een gewone microfoon kleurt de metingen gok ik].
1x Geluidskaart met een linker- en rechteringang en een linker- en rechteruitgang.
1X Iets van een simpele microfoon-versterker ofzo om de microfoon te kunnen aansluiten op de geluidskaart.
1x Een vrije middag :)


Zo'n Behringer DEQ 2496 is geen vereiste voor een meting te doen, dus die zou ik niet te overhaast aanschaffen. De DEQ is voornamelijk een equalizer (en is een van de betere produkten van Behringer overigens). Maar hij bevat ook een compressor, feedback destroyer en meer ongein.
De DEQ1024 is gewoon een zeer verouderde versie van de DEQ en de Feedback Destroyer 1128p eigenlijk ook :)
Als je al iets in deze richting wilt kopen is de DEQ2496 gewoon de beste keus, sowieso omdat de geluidskwaliteit stukken beter is als 2 bovengenoemde verouderde versies, gebruiksvriendelijk en de Auto-EQ functie is ubergeil! :{ [hij meet de frequenties in je kamer en stelt de equalizer volautomatisch in, zodat je een neutrale frequentieresponse krijgt in je kamer]
Zie deze thread voor meer informatie over de DEQ


Er is "nadeel" van de DEQ en dat is dat ie onder de 200Hz onnauwkeurig wordt. Vandaar dat ik en Hanz [beiden trotse DEQ-bezitters :geslaagd: ]



ik heb hem ook hoor :duivels:
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Dan is het in mijn beleving juist de enige goede methode om voordat het signaal de DEQ in gaat m'n mastervolumeknop te hebben.
Hiermee regel ik dan immers het meeste ideale ingangssignaal voor de DEQ mee af... .
Ik ga niet digitaal m'n pc uit maar analoog. Ik ben een hybride mixer.8)

Uhm, ja... maar....
Het signaal is digitaal in de PC en komt analoog je PC uit. (D/A-conversie)
Het komt analoog de DEQ binnen waar het weer naar digitaal wordt omgezet om dingetjes er mee te kunnen doen. (A/D-conversie).
Het digitale signaal komt weer analoog de DEQ uit. (D/A-conversie)

Het beste is dan sowieso om het signaal digitaal de DEQ in te laten gaan om zo het aantal A/D-conversies zo klein mogelijk te houden [en dus een betere kwaliteit geluidssignaal]

Dit zijn dingen die trouwens allemaal al besproken zijn in het Behringer Ultracurve DEQ2496 Ervaringen-topic. Heb je dat al eens goed doorgelezen?
 
Zoals ik al zei ben ik een hybride-mixer.
Ik laat het signaal analoog uit m'n pc komen om het eerst nog te bewerken
met m'n randapparatuur voordat ik de totale mix weer opneem in m'n pc.

Die andere thread heb ik gelezen.



grtz. Tom
 
Origineel geplaatst door dj discodeluxe
mischien een domme vraag maar,
ik heb room eq wizard voor osx mac gedownload
en moest mijn java updaten..

ik zie nergens een programma in de wizarfolder (in pc heet het exe .bestand)

krijg het dus niet opgestart wat doe ik fout?

vermoedelijk heb je de pc versie gedownload .. of hij is nog ingepakt ...

heb je osx ervaring ?
 
Begrijp ik niet.
Ik zet de DEQ post masterfader dus met m'n masterfader stuur ik het volume aan wat de DEQ ingaat
en er dus ook weer uit gaat. en ik neem aan dat de DEQ ook een volumeknop heeft om het geluid harder uit die D/A's te gooien.
Ik ga hem niet in m'n masterinsert plaatsen. Ik wil hem alleen maar inzetten om m'n afluistering zo goed mogelijk te krijgen.


grtz. Tom [/B]

als je nu een schakelbare dubbele masterinsert had was je er geweest .. :D
anyway wat micha bedoeld is dat je als je deq tussen je masterout van je tafel en je speakers zet je geen gebruik
maakt van de maximale dynamiek van de DEQ als je de controle over het volume door de tafel wil regelen ..

daarom ook dat bigboy zo'n mackie bigknob heeft ( slim !) om net voor de speakers de regeling van het volume van je speakers te regelen kan je gebruik maken van de maximalen dynamiek van de DEQ ..

das een beetje de achterliggende gedachte .. een sample neem je ook niet op met -50 db .. die moet gewoon dicht bij 0 zitten .. zelfde principe !
 
Origineel geplaatst door MadR
als je nu een schakelbare dubbele masterinsert had was je er geweest .. :D
anyway wat micha bedoeld is dat je als je deq tussen je masterout van je tafel en je speakers zet je geen gebruik
maakt van de maximale dynamiek van de DEQ als je de controle over het volume door de tafel wil regelen ..

daarom ook dat bigboy zo'n mackie bigknob heeft ( slim !) om net voor de speakers de regeling van het volume van je speakers te regelen kan je gebruik maken van de maximalen dynamiek van de DEQ ..

das een beetje de achterliggende gedachte .. een sample neem je ook niet op met -50 db .. die moet gewoon dicht bij 0 zitten .. zelfde principe !

hmmm....dus als je hem op je master inserts zou zetten zou dat het beste zijn?
 
Origineel geplaatst door Acidfever
hmmm....dus als je hem op je master inserts zou zetten zou dat het beste zijn?

nee althans als je niet dat signaal ook gebruikt voor opnames .. want dan neem je ook de ruimte correcties mee op ..
 
Origineel geplaatst door Acidfever
hmmm....dus als je hem op je master inserts zou zetten zou dat het beste zijn?

NEE, je wilt dat alleen je monitors ge-EQed worden, niet de master uitgang of welke uitgang dan ook (2 track, 2 tape whatever) waarvan je het signaal wilt opnemen.

Als je een analoge tafel hebt,dan is de enige manier dus om de DEQ tussen je monitors en je monitor uitgang te hangen.
Of je daatwerkelijk verschil gaat horen om dat je niet gebruik makt van de "maximale dynamiek van de DEQ" betwijfel ik. Als het nou 16 bits ad/da's waren ok, maar met 24 bits hou je altijd wel genoeg dynamiek (bandbreedte eigenlijk) over, en of zo'n BIG KNOB je signaal niet aantast!? Je signaal gaat dan ook weer door een aantal (goedkope) opamps en daar word het echt niet beter van.
Maar toegegeven, hoe minder ad > da conversies hoe beter maar OOK hoe minder je sinaal door opamps gaat hoe beter. Ik denk dat je met een "blind test" echt geen duidelijk verschil tussen beide methodes gaat horen.
Een passieve monitor controler zou dan nog het minste signaal verlies geven.
Als ja dan toch een beetje wilt mierenneuken dan zou je het volume van je aktieve speakers zo laag mogelijk kunnen zetten opdat je de DEQ harder kunt insturen......
 
Origineel geplaatst door radiance
NEE, je wilt dat alleen je monitors ge-EQed worden, niet de master uitgang of welke uitgang dan ook (2 track, 2 tape whatever) waarvan je het signaal wilt opnemen.

Als je een analoge tafel hebt,dan is de enige manier dus om de DEQ tussen je monitors en je monitor uitgang te hangen.
Of je daatwerkelijk verschil gaat horen om dat je niet gebruik makt van de "maximale dynamiek van de DEQ" betwijfel ik. Als het nou 16 bits ad/da's waren ok, maar met 24 bits hou je altijd wel genoeg dynamiek (bandbreedte eigenlijk) over, en of zo'n BIG KNOB je signaal niet aantast!? Je signaal gaat dan ook weer door een aantal (goedkope) opamps en daar word het echt niet beter van.
Maar toegegeven, hoe minder ad > da conversies hoe beter maar OOK hoe minder je sinaal door opamps gaat hoe beter. Ik denk dat je met een "blind test" echt geen duidelijk verschil tussen beide methodes gaat horen.
Een passieve monitor controler zou dan nog het minste signaal verlies geven.
Als ja dan toch een beetje wilt mierenneuken dan zou je het volume van je aktieve speakers zo laag mogelijk kunnen zetten opdat je de DEQ harder kunt insturen......

het kan trouwens wel .. alleen moet je dan de DEQ op bijpass zetten tijden het recorden ..
ik hebin dit topic volgens mij al reacties gezien van mensen die het verschil van het afspelen van een cd door een DEQ ( op bijpass) en zonder DEQ hadden gechecked .. als het echt niet uitmaakt moet een simpele bypass genoeg zijn ...

:)
 
Back
Top