El cheapo 16 analoge outputs?

j0ris

Ouwe rot
Lid sinds
5 Maart 2002
Berichten
1.016
Ik ben een tijd gestopt met muziek maken, maar het begint weer een beetje te kriebelen. Nu heb ik nog wel een hoop hardware zoals synths, effecten en mixers, maar geen up to date audio kaart/interface.

Mijn plan is om nu een hybrid setup te maken waarmee ik zeg 16 analoge kanalen kan uitsturen om o.a. out the box te mixen. Veel inputs zal ik niet nodig hebben, want ik zal geen bands gaan multi-tracken.

Voordat ik nu zelf het internet op duik om uit te zoeken wat de opties zijn: wat raden jullie me aan? Het hoeft niet high end te zijn, mijn smaak is toch een beetje jaren 90 rave en ruizig, en mijn budget is (zeer) beperkt. Tweedehands is geen probleem.

Ik heb nog wel een Terratec EWS88MT, een PCI kaart met 8 in en uitgangen, die ik eventueel werkend zou kunnen krijgen in een Windows 7 desktop. Je schijnt er zelfs twee te kunnen syncen, dus als ik er nog eentje cheap kan vinden zou dat een hele goedkope oplossing zijn. Maar het lijkt me toffer als ik ook Logic kan gebruiken op m'n (gedateerde) Macbook, dus dan wordt het USB 2.0 of Firewire.

Zijn er (betaalbare) interfaces waarmee je 16 kanalen probleemloos over USB 2.0 krijgt? Zoiets heeft mijn voorkeur boven PCI kaarten, want dan zou ik zowel een Windows desktop als mijn (gedateerde) Macbook kunnen gebruiken. Of Firewire?

Nieuw is de goedkoopste USB/Firewire optie volgens mij een Behringer FCA1616 + ADA8200, totaal ca. 450 euro. Alternatieven?
 
Laatst gewijzigd:
Misschien een RME HDSP + 2x ADA8000 (of een Creamware A16 Ultra).
De RME's zijn superstabiel en betrouwbaar. Bij Firewire vind ik dat niet altijd het geval.
 
Veel inputs zal ik niet nodig hebben, want ik zal geen bands gaan multi-tracken.

Hoe ben je van plan al die synths en FX te gaan implementeren in je DAW setup dan? Alles recorden via je mengtafel? Is een setup met tevens veel inputs dan niet veel inteessanter?

2e hands is er in ieder geval erg veel moois te koop. Een Motu 424 pci/pci-e kaart + Motu 24IO bijvoorbeeld. Dan heb je 24 i/o in een 1u unit.
 
Mocht je een ADA8000 zoeken (voorloper ADA8200), ik heb er nog een paar liggen. Voor weinig over te nemen.
Heb je natuurlijk wel iets van een USB/ADAT interface bij nodig.
 
Ik heb tijden met 2 M-audio Delta 1010lt's gewerkt. Liep hartstikke goed en hebben drivers voor windows 10. Nadeel is dat het pci is..

Edit: Excuus. Geen windows 10 maar windows 7 drivers...
 
Bedankt voor het meedenken en de suggesties iedereen!

Hoe ben je van plan al die synths en FX te gaan implementeren in je DAW setup dan? Alles recorden via je mengtafel? Is een setup met tevens veel inputs dan niet veel inteessanter?


Ik ben er nog niet uit wat de workflow precies gaat zijn, maar het hele idee is dat ik dus echt een OTB jaren 90 rave/gabber/jungle geluid wil, geen digitale VST sound. Ik heb een Emu Ultra met 16 outputs waarop ik het meeste werk wil doen en hopelijk binnenkort een 32 kanaals mixer. Ik vind het ook leuk om mixer en effecten als een instrument te gebruiken (beetje zoals dub producers). Anyway, analoge synths en effecten was ik van plan op te nemen via de 8 subgroepen van de mengtafel, zodat ik dan aan 8 inputs genoeg zou hebben. De eindmix wil ik ook opnemen via de mengtafel.

Meer inputs dan 8 is natuurlijk altijd beter. Ik lijk ik ook weinig keuze te hebben, volgens mij is er niet iets als een 16 out, 8 in interface.

2e hands is er in ieder geval erg veel moois te koop. Een Motu 424 pci/pci-e kaart + Motu 24IO bijvoorbeeld. Dan heb je 24 i/o in een 1u unit.

Dat ziet er niet verkeerd uit, maar is wel duurder dan wat ik in gedachten had, en ik zit dan vast aan een desktop.

Ik neig wat betreft budget naar Behringer ADA8000 of ADA8200 met een Firewire interface + AD/DA converters zoals de Behringer FCA1616, maar ik ben wel een beetje huiverig voor latency en stabiliteit wat betreft de laatste. Als ik dit tweedehands kan vinden kan ik het natuurlijk altijd weer doorverkopen mocht het me niet bevallen.

@Traxopia en @electrovolt: ik hou jullie aanbod in gedachten, maar ben er nog niet uit...
 
Zoals hier reeds eerder gezegd lijkt het met voor wat jij wil eerder interessant om meer inputs dan outputs te hebben.
Alle hardware binnenbrengen op aparte ingangen in dan itb mixen.
Ik heb het recent ook geprobeerd met een hardware mixer en zit nu momenteel in een testfase met om ITB te mixen.
Ik heb de hardware mixer gebypassed (via de inserts) en nu gaan alle signalen gewoon rechtstreek de pc binnen waar ze gemixt worden. Resultaat is dan ook direct total recall.
Als je speciale hardware fx hebt die je wil gaan gebruiken kan je dit ook nog doen via external effects (in Ableton)
Let ook op voor latency en midi jitter (toch wel grote spelbrekers bij een hybride setup).
Of de voorgestelde Behringer interface stabiel is weet ik niet maar de ADA's (zowel oud als nieuwe versies) kan ik je zeker aanraden (in uw budgetklasse).
Als je bussen op je mixer hebt kun je deze natuurlijk ook apart opnemen maar alles apart heeft momenteel bij mij de voorkeur.
 
Je kunt ook 2 Focusrite Saffire pro's 10,of 26 (en ook 40 geloof ik) "dual unit mode" gebruiken. Dan heb je dus ook 2*8= 16 outputs.
De 10 en 26 zijn vaak redelijk goedkoop te vinden.

Edit:
Ik lees net dat meer focusrite units "dual unit mode" gebruikt kunnen worden, niet alleen de 10 26 en 40.
 
Echt budget is er gewoon niet 16 out. En dan ook nog Thunderbolt. Want FW wil je eigenlijk niet meer.
Mijn advies is budget flink oprekken en met goede DA OTB gaan mixen. Met een goede mixing console dan die echt wat toevoegt. Anders zou ik m'n budget steken in UAD kaart en ITB gaan mixen. Just my 2 cents.
Beste Advies is koop een UAD apollo. Daar wordt je heel vrolijk van.
 
Je kunt ook 2 Focusrite Saffire pro's 10,of 26 (en ook 40 geloof ik) "dual unit mode" gebruiken. Dan heb je dus ook 2*8= 16 outputs.
De 10 en 26 zijn vaak redelijk goedkoop te vinden.

Edit:
Ik lees net dat meer focusrite units "dual unit mode" gebruikt kunnen worden, niet alleen de 10 26 en 40.

Ik zat inderdaad ook die Saffire Pro's al te checken, omdat Focusrite een wat betrouwbaardere reputatie heeft dan Behringer. Maar waarom begin je over die "dual unit mode", heeft dat een voordeel tov linken via ADAT? Ik zie dat de Saffire Pro 10 geen ADAT interface heeft, dus daarvan zou je er dan inderdaad 2 kunnen linken via die dual unit mode, maar de 26 heeft wel ADAT, aan die laatste zou ik dan nog bijv. een ADA8000 kunnen hangen toch?
 
Als ik me goed herinner lus je "unit 2" door via unit 1 met de tweede firewire aansluiting. Met wat software instellingen heb je als het ware 1 geluidskaart maar met 16 in en outputs. Werkt niet via ADAT.
Zal het even opzoeken hoe het ook alweer precies zat
 
Echt budget is er gewoon niet 16 out. En dan ook nog Thunderbolt. Want FW wil je eigenlijk niet meer.
Mijn advies is budget flink oprekken en met goede DA OTB gaan mixen. Met een goede mixing console dan die echt wat toevoegt. Anders zou ik m'n budget steken in UAD kaart en ITB gaan mixen. Just my 2 cents.
Beste Advies is koop een UAD apollo. Daar wordt je heel vrolijk van.

Wellicht ten overvloede: ik vind een beetje "goedkoop" geluid dus niet zo erg, er zijn hele leuke underground platen gemaakt in de jaren 90 waarbij dit juist bij droeg aan de charme. Ik geloof meteen dat er heel goed klinkende UAD plugins zijn, maar misschien is het wel helemaal niet het geluid wat ik zoek. Anyway op dit moment is er gewoon weinig budget, het is voor mij puur hobby, dus een UAD Apollo is zeker geen optie.

@Steve303: bedankt ook voor jouw advies. Misschien moet ik ITB mixen nog niet meteen opgeven. Als ik eenmaal 16 analoge in/outs heb kan ik wat gaan experimenteren, het blijft een kwestie van smaak volgens mij, zowel wat betreft geluid als manier van werken.
 
Als ik me goed herinner lus je "unit 2" door via unit 1 met de tweede firewire aansluiting. Met wat software instellingen heb je als het ware 1 geluidskaart maar met 16 in en outputs. Werkt niet via ADAT.
Zal het even opzoeken hoe het ook alweer precies zat

Ja dat had ik al begrepen. Maar het was me niet duidelijk wat het voordeel hier van is vergeleken met bijv. een Saffire Pro 26 met een hieraan via ADAT gekoppelde ADA8000? Ziet de computer dit laatste dan niet ook als 1 geluidskaart met 16 in en outs?
 
Ik zie nu dat ik je post van 16:48 niet helemaal correct gelezen heb.
Ik durf niet te zeggen of 2 Pro26's een voordeel hebben t.o.v. 1 pro 26 met een ADA8000 eraan.
De pro 26 heeft waarschijnlijk betere pre-amp's, maar het gaat je om de outputs en niet om de inputs, dus dat is in jouw geval geen voordeel.
 
de inputs van de behringer ADA8000 vind ik wel vies klinken hoor. Heb die verkocht om vervolgens de Creamware A16 ultra aan te schaffen, en dat klonk een stuk beter.
 
Back
Top