Ruis/brom op monitoren

DJ Leroy

Ingeburgerd
Lid sinds
1 augustus 2004
Berichten
58
Hallo allemaal,

Ik heb een weekje geleden mijn Behringer monitoren anders aangesloten op mijn mixer en sindsdien heb ik last van een brom/ruis.

Ik had de monitoren in de oude situatie met een xlr kabel aangesloten op de masterout van de mixer. Werkte allemaal prima en ik had geen storende ruis/brom. Alleen vond ik het niet zo handig dat als ik een opname wilde maken die net onder 0dB ligt dat de monitoren ook voluit gaan (toch 110dB op 1m volgens manual) en ze niet zachter te zetten zijn zonder de opname te verzachten.

Dus dacht ik laat ik de control room uitgang maar eens gaan gebruiken. Ik een setje jacks gehaald bij de winkel en het aangesloten. Sindsdien is mijn ruis/brom niveau enorm toegenomen.

Het geluid is moeilijk te definieren en het veranderd wanneer ik bijv mijn muis beweeg of er iets op de het beeld van pc veranderd. Ik heb dus geprobeerd alle kanalen dicht te gooien en de control room potmeter ook maar nog steeds klinkt het even hard.

De ruis-brom is makkelijk tot 4 meter hoorbaar. En is heel storend aanwezig als ik muziek aanzet. Als ik de Jack pluggen uit de mixer trek dan is het totaal weg en als ik de mixer uitschakel (met kabels erin) wordt het minder, maar kan ik nog steeds muisbewegingen in mijn monitoren horen.

Zelf vermoed ik dat het iets te maken heeft met de elektriciteit o.i.d

De monitoren zijn geaard net als de pc. Ze zitten wel op dezelfde stekkerdoos net als de mixer. De kabeltjes zijn netjes uitgerold, dus daar kan geen storing in optreden door magnetisch veld lijkt mij. Ook lijkt het mij niet dat de kabeltjes zelf de storing veroorzaken, want ze zijn van degelijke kwaliteit.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Grtz Leroy
 
kan door de (goedkope?) bedrading zelf komen..
Alle electro shops solderen hun draden zelf, en die zijn gewoon echt bagger.
Ga eens terrug en vraag of je niet een ander setje mee mag nemen om uit te sluiten dat het door de draden komt.
 
Deze draden zijn niet zelf gesoldeerd. De trekontlasting is van plastic. Dit zijn echt fabriekskabels.

Ik heb al mijn bekabeling van hetzelfde 'merk' en heb er verder geen problemen mee gehad.
 
Ok , het is inderdaad de kabel.

Ik had de kabel eigenlijk uitgesloten als reden, maar omdat het hier toch aangehaald werd heb ik er een andere aan gehangen.

Probleem is nu gelijk weg.

Dank U!

Slotje kan er denk ik wel op.
 
De cotrol room out is jammergenoeg niet gebalanceerd zie ik.

Straks maar eventjes wat los draad halen en het soldeer apparaat uit de kast halen
 
Origineel geplaatst door DJ Leroy
Deze draden zijn niet zelf gesoldeerd. De trekontlasting is van plastic. Dit zijn echt fabriekskabels.

Ik heb al mijn bekabeling van hetzelfde 'merk' en heb er verder geen problemen mee gehad.

Je ziet maar weer. Dat zegt niks.

Origineel geplaatst door Daredevil
kan door de (goedkope?) bedrading zelf komen..
Alle electro shops solderen hun draden zelf, en die zijn gewoon echt bagger.

En nog een vooroordeel.
Ik laat al mijn kabels custom maken bij een elektronicazaak (dus winkel voor diodes, lampjes, stekkers etc. en een echte pro en liefhebber). Goede kabels, ik laat altijd Neutrik stekkers gebruiken. Kost wat, maar nooit gezeik.
 
Ik ben gister naar de plaatselijke electronica knutsel zaak geweest en heb van dat blauwe av 14 draad gekocht. Zelf ff Jacks eraan gesoldeerd, geen Neutriks want had nog een setje liggen die er goed uitzien.

Ook gelijk microfoon draad gekocht en Neutrik XLR stekkers voor een set nieuwe opname kabels.

Werkt allemaal prima *D
 
Origineel geplaatst door FrankH
Goede kabels en goede connectoren maken het leven een stuk aangenamer.

een cursusje solderen is onontbeerlijk voor de studiobezitter , echt geen luxe
 
Om de topic toch maar draaiende te houden het volgende: ;)

Heb nu zelfgemaakte kabeltjes tussen de mixer en de monitoren zitten, die al veel minder ruis veroorzaken, maar toch blijf ik bewegingen van mijn muis horen op de monitoren. Het is veel zachter dan eerst, maar nog steeds duidelijk hoorbaar wanneer de monitoren geen geluid afspelen.

Het is nog steeds waarneembaar als ik alle schuiven plat gooi en de control room potmeter dicht draai.

Aangezien ik nu wel de kabel kan uitsluiten als boosdoener, vraag ik mij weer af hoe die "storing" ontstaat.

Ik weet dat er bijvoorbeeld bepaalde apparaten kunnen storen op geluidsapparatuur. Een voorbeeld hiervan is als je een gedimde lamp aansluit op dezelfde groep/ stekkerdoos. Heeft bij mij weleens voor een gore brom gezorgd op mijn DJ mixer.

Zijn er in de studio ook bepaalde apparaten die snel op elkaar storen?

Iemand tips of concrete oorzaken?
 
het klinkt alsof je nog steeds kwalitatief uitermate teleurstellende kabels gebruikt.

en ja. één concrete tip.
haal je audiokabels weg bij je computermonitors als dit beeldbuismonitoren zijn.
 
Nou ja mijn geluidsmonitoren staan 25 centimeter naast een crt monitor, maar als ik stroom van de crt afhaal dan hoor ik het nog steeds.
 
heb wel eens gehoord van een mac duog5 die ook stoorsignalen doorgaf van de muisbewegingen naar de audio, lag toen dus aan de computer. zou zoiets ook niet bij 'n pc kunnen?
 
het kan zelfs zo zijn dat geluidkaart en beeldkaart zo dicht bij elkaar zitten dat die op elkaar storen.

verder kun je testen of het aan je beeldschermen ligt door ze uit te zetten, en of het aan je muis ligt door je muis te vervangen door een andere, bijvoorbeeld eentje met usbkabel in plaats van draadloze. bla

blijft een belangrijk geval dat kabels het meeste oppikken.

en als je kabels eenmaal goed zijn, dan kan het weer geluidkaart, mixer, speakers zelf, cdspeler, da converter, opnamekwaliteit etc etc zijn ;)
 
Ik heb net mijn pc kast even opengejast en gekeken of de videokaart vlakbij de geluidskaart zit. Dit is niet echt het geval er zitten zegmaar 2 sloten tussen. Maar ik heb best een grote videokaart erin hangen. Dit zoek ik allemaal wel even uit op een computerforum.

Iemand die weet of kabels kunnen storen op andere kabels? Ik weet wel van geluidsinstallaties in auto's dat de plusdraad niet in de buurt mag liggen van de rca kabel.

Binnenshuis zou dat toch ook zo zijn? Ik heb mijn kabeltjes namelijk allemaal netjes verstopt en er een soort dradenboom van gemaakt. Maar om dat anders neer te gaan leggen... Zit ik een halve dag in de hoek van mijn kamer ergens onder het bureau te kloten :r
 
Of draden elkaar 'hinderen' maakt ook een beetje af van de spanning die erop staat, niet?
Sorry, ik ben maar een noob op dat gebied.

Maar - bij laptops is dit zeker het geval, bij desktops weet ik het eigenlijk zo niet - de ruis kan ook aan de aarding van je pc liggen... Bij laptops moet men vaak de aarding van de adapter isoleren van het net, om de (vaak erreug harde) ruis weg te krijgen..


Nog iets; het kraken van de muis had ik vroeger ook, ik dacht dat dit ook iets te maken had met een te simpele geluidskaart, is deze onboard?

anyway, ik kan er flink naastzitten hoor;)
 
Origineel geplaatst door DJ Leroy
Ik heb mijn kabeltjes namelijk allemaal netjes verstopt en er een soort dradenboom van gemaakt. Maar om dat anders neer te gaan leggen... Zit ik een halve dag in de hoek van mijn kamer ergens onder het bureau te kloten :r

ga eerst na of je niet ergens van die vreselijke tulp-tulp kabeltjes gebruikt.
indien niet, ga dan nazoeken waar de storing ontstaat door wat kabels los te trekken etc.

en als je daarvoor onder je buro moet duiken, dan moet dat gewoon ;)
 
Tip: Computer weg gooien!
 
Back
Top