Compressor aansluiten

Ik heb zo'n ding geloof ik.... even uit mijn hoofd, vergeef me als ik de plank missla, misschien dat je ermee uit de voeten kan:

volgens mij is ie 2x mono en kan je hem linken (met knopje aan de voorkant)
Per kanaal heeft hij 3 jack-aansluitingen: 1x audio-in, 1x audio-uit (met insert kabel aan te sluiten bijv) en 1x key-in, welke een andere benaming is voor de chain-in. Chain-in kan je opzoeken op het forum, en is om de compressor niet op treshold, maar audio-signaal (welke de chain-in dus ingaat) te laten triggeren.

Gr Sander
 
Ik had al wat handleidingen gedownload... Thanx anyway.
Die "Key" bracht me inderdaad een beetje in verwarring. De term "Chain" doet me immers veel meer. Maar goed, het werkt naar behoren en hij perst de boel lekker samen.
 
Compressor aansluiten

Ik heb van een vriend een Behringer Autocom Pro-XL MDX1600 gekregen ik heb al een mixer: Behringer UB1204.

Nou zie ik zoveel in en uitgangen op de compressor dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb de manual doorgespit, maar dat maakt me niet echt wijzer. Het is voor studiogebruik. Kan iemand mij mischien uitleggen hoe ik dit op m'n mixer moet aansluiten?

(heb de search gebruikt, maar kon niets vinden)

thx8)
 
In principe sluit je een comp aan op de inserts van je mixer. Je doet dit middels insertiekabels (van 1x stereojack naar 2x monojack)

Die monojacks gaan naar je compressor. (links = tip = send >>> comp input, rechts = ring = return >>> comp output)

duidelijk??

Op behringer.com kun je alle manuals downloaden. vaak ook in het Nederlands. Staat vast wel info in...

Suc6
 
Ik heb mijn compressor op de aux 1 & 2 van mijn behringer mx8000 geplaatst. (1 x jack in de aux send naar compressor ingang, 1 x jack in de aux return naar compressor uitgang) Heb zelf de mdx2100 compressor van Behringer. Zo kan ik per kanaal bepalen op welke klank ik wil compresseren. Is het beter om de compressor op de inserts te plaatsen zoals vermeld hierboven of is mijn manier van werken gelijkwaardig? Daar ben ik niet zeker van...bedankt voor de info

XL7
 
kut dus heb dus een stereojack naar monojack nodig :(
 
Origineel geplaatst door Javascript
kut dus heb dus een stereojack naar monojack nodig :(

Yup....let er ook even op dat tip en ring ook door sommige mengtafelfabrikanten worden omgedraait. Behringer zal dit echter wel op de "normale" manier doen.

Maar ja....weet je snel genoeg door de mono kanten ff te verwisselen.
 
ah thx voor de tip acid :)
Aan de achterkant zijn er ook aansluitingen met de naam sidechain, kan iemand me in het kort uitleggen waar dat voor is?
 
Origineel geplaatst door XL7tje
Ik heb mijn compressor op de aux 1 & 2 van mijn behringer mx8000 geplaatst. (1 x jack in de aux send naar compressor ingang, 1 x jack in de aux return naar compressor uitgang) Heb zelf de mdx2100 compressor van Behringer. Zo kan ik per kanaal bepalen op welke klank ik wil compresseren. Is het beter om de compressor op de inserts te plaatsen zoals vermeld hierboven of is mijn manier van werken gelijkwaardig? Daar ben ik niet zeker van...bedankt voor de info

XL7

Op auxen meng je meestal het originele kanaal met het gecompresste kanaal, dus een iets meer subtielere klank. Compressor op inserts of bussen, daar gaat enkel het volledige gecompreste signaal naar de L-R bus van je mengtafel, dit gaat meer extremere klanken opleveren .
 
Kan dit tot een FAQ verwerkt worden?

Lijkt me een mooie gelegenheid. Toch?
 
strak plan..nu iemand die er werk van kan maken :W
 
volgensmij doe ik het helemaal verkeerd. Ik heb de stereo aux returns naar m'n comp outputs gedaan (de 2mono jack naar 1 stereoplugkabel) dit op nummer 1. de aux sends op m'n mixer heb ik naar m'n input gedaan...ik doe iets verkeerds.
 
Origineel geplaatst door Toon
Op auxen meng je meestal het originele kanaal met het gecompresste kanaal, dus een iets meer subtielere klank. Compressor op inserts of bussen, daar gaat enkel het volledige gecompreste signaal naar de L-R bus van je mengtafel, dit gaat meer extremere klanken opleveren .

Ik heb het even op deze manier ingesteld maar dan kan ik eigenlijk maar 2 kanalen per keer compresseren aangezien mijn Behringer composer slechts 2 kanalen ondersteund. Via de auxen kan ik dan meerdere kanalen compresseren. Perfekt zou natuurlijk zijn dat je het via de inserts kan installeren en dus meerdere kanalen kan compresseren...maar ik veronderstel dat ik daarvoor een andere compressor moet aanschaffen die meerdere kanalen ondersteund?? Thanks voor de info..
 
Origineel geplaatst door Javascript
volgensmij doe ik het helemaal verkeerd. Ik heb de stereo aux returns naar m'n comp outputs gedaan (de 2mono jack naar 1 stereoplugkabel) dit op nummer 1. de aux sends op m'n mixer heb ik naar m'n input gedaan...ik doe iets verkeerds.

Ik heb dat ook zo gedaan en het lukt wel. Je moet natuurlijk wel je aux kanalen (1&2 in mijn geval) opendraaien op je mixer, idem voor de aux send en return van die kanalen op je mixer, dat kan je ook regelen.

XL7
 
Origineel geplaatst door XL7tje
Ik heb het even op deze manier ingesteld maar dan kan ik eigenlijk maar 2 kanalen per keer compresseren aangezien mijn Behringer composer slechts 2 kanalen ondersteund. Via de auxen kan ik dan meerdere kanalen compresseren. Perfekt zou natuurlijk zijn dat je het via de inserts kan installeren en dus meerdere kanalen kan compresseren...maar ik veronderstel dat ik daarvoor een andere compressor moet aanschaffen die meerdere kanalen ondersteund?? Thanks voor de info..

daarvoor hebben ze insert op je bussen uitgevonden
bus 1-2 comperssor op de insert .. alles naar die bus routen .. vrij simpel !

tenzij je geen bussen hebt natuurlijk .. wat wel eens zou kunnen met die mengert die je hebt
 
Ik heb 8 bussen op mijn mixer Madr, ga het eens proberen om ze op de eerste 2 aan te sluiten!!!

Thanks
XL7
 
Moet je doen.. :D

Je send / returns gebruik je namelijk normaal gesproken om nat- en droog signaal te mengen. Voor effecten dus.

Een compressor moet je in die zin niet zien als effect. Het is een processor die de dynamiek van je originele signaal beinvloedt. Je hebt hier dus geen droog signaal meer bij nodig. Dus gebruik je inserts.

Trouwens,Mondial Productions ,is een site van een forumlid (waarvan ik :stupid de naam even niet meer weet) Daar staat veel handige info over o.a. compressie.

Javascript, volgens mij is hier trouwens onder de zoekfunctie best wel veel info te vinden. Ook over sidechainen.

Mrzl
 
Origineel geplaatst door Remmelt
Moet je doen.. :D

Je send / returns gebruik je namelijk normaal gesproken om nat- en droog signaal te mengen. Voor effecten dus.

Een compressor moet je in die zin niet zien als effect. Het is een processor die de dynamiek van je originele signaal beinvloedt. Je hebt hier dus geen droog signaal meer bij nodig. Dus gebruik je inserts.

Trouwens,Mondial Productions ,is een site van een forumlid (waarvan ik :stupid de naam even niet meer weet) Daar staat veel handige info over o.a. compressie.

Javascript, volgens mij is hier trouwens onder de zoekfunctie best wel veel info te vinden. Ook over sidechainen.

Mrzl

Bedankt Remmelt, ik heb het aangesloten en inderdaad, klinkt anders dan op de send/returns. Ik ben weer wat wijzer geworden.

Groetjes
Xl7*D
 
via send en returns kan prima .. is de motown methode zoals olaf mol hier al meerdere keren op het forum heeft geschreven .. bussen met send en returns zijn dan best leuk
 
ik heb de 1204 dar zitten geen main inserts op ik heb het returns en aux inserts gedaan, vreemd genoeg lijkt dan alleen de linker kanaal gecomped ...what am I doin wrong?
 
Back
Top