Compressor aansluiten

Re: Re: poging,

Re: Re: poging,

Origineel geplaatst door Acidfever
Volgens mij heeft iemand perongeluk zijn lolbroek aangetrokken vanochtend! ;)

Het is ook veel te warm om in een grapjas met bijdehandschoentjes te gaan lopen he 8o)
 
Ik heb ook geen inserts op mijn beringer maar wel alt 3/4 mogelijkheid.

Dus de ingang van mijn compressor is aangesloten op uitgang Alt/3/4 van de mixer en de uitgang van de compressor is aangesloten op een nog vrij kanaal van de mixer.
Dat signaal kan ik dus opnemen op mijn geluidskaart.
Geluids kaart is aangesloten via de tape out.

Dus als ik een partij met compressie wil opnemen dan route ik dat kanaal naar Alt 3/4.
Werkt dus prima. Elk kanaal kan je zo sturen Alt 3/4 knopje indrukken op kanaal en klaar.
(Het is niet aan te raden om de Alt /3/4 in te drukken op het spoor van de compressor. :D)
 
aansluiten compressor

aansluiten compressor

ff een algemene noob vraag
moet je nou 2 compressors hebben voor te kunnen sidechainen??

en hoe moet je diedan aansluiten??:L
 
Origineel geplaatst door etaoin
Is dit zo belangrijk dat het op de homepage als nieuws geplaatst moet worden?

nee dat maar daar kwam ik te laat achter:confused:
 
Bericht door een moderator:
Verplaatst
 
Re: aansluiten compressor

Re: aansluiten compressor

Origineel geplaatst door totalee
ff een algemene noob vraag
moet je nou 2 compressors hebben voor te kunnen sidechainen??
Nee. Een sidechain is een aparte optie op een compressor. Sommigen hebben een sidechain i/o, anderen niet.
 
Origineel geplaatst door totalee
ik heb dus een dbx266xl met sidechain i/o maar hoe sluit je dat dan aan?
Weet je waar de sidechain voor dient?
 
Je vraag is denk ik niet goed, volgens mij zul je eerst moeten weten wat je aan een sidechain hebt. Ik weet bijvoorbeeld best hoe ik een krullentang aansluit, maar ik gebruik zo'n ding niet, dus heb ik er niks aan.

Dan gelijk het antwoord maar, anders wordt het helemaal zo flauw.
Met een compressor bepaal je de dynamiek van een signaal, afhankelijk van de dynamiek van het inkomende signaal. Dus een compressor reageert op het geluidsniveau wat erin komt, en afhankelijk daarvan past ie datzelfde signaal aan (drukt um in de regel in elkaar). Met een sidechain bepaal je hoe de compressor reageert afhankelijk van een ander signaal dan het signaal wat je door de compressor stuurt.

Voorbeeldje, je hebt een langdurige toon op een kanaal (strings of zo) en een kick op een ander kanaal. De strings gaan door je compressor en de kick stuur je door de sidechain. Wat je hoort na compressie is de strings, die elke keer als er een kick klinkt even wat zachter van volume wordt.

Aansluiten dan; ik denk het makkelijkst door de compressor aan te sluiten op de insert van een kanaall, en via de direct-out van een ander kanaal de sidechain van de compressor in.

Hope this helpes...
 
Origineel geplaatst door BDeep
Voorbeeldje, je hebt een langdurige toon op een kanaal (strings of zo) en een kick op een ander kanaal. De strings gaan door je compressor en de kick stuur je door de sidechain. Wat je hoort na compressie is de strings, die elke keer als er een kick klinkt even wat zachter van volume wordt.

Dit fenomeen noemt men ook wel Ducking.

Kun je bv ook goed gebruiken bij een happening waar muziek gedraaid wordt en toespraken worden gehouden. Als iemand dan in de mic. spreekt (juist aangesloten natuurlijk), gaat door de ducking automatisch de muziek zachter, afhankelijk van het volume van de spraak.
 
Thanks :D

Altijd handig dit soort informatie.
 
H6, ik denk dat dit niet echt makkelijk is voor ze op deze manier. Maar ja, makkelijker kan ik niet maken :D
 
Ik begrijp het nog niet helemaal:


Heb een Mackie 24-4 mixer en een DBX266xl compressor, op die compressor zit ook een side chain aansluiting.

Nu wil ik bv een kick sidechainen met de ride.



Dan ga ik via een insert kabel van de ride naar compressor (correct me if i'm wrong?)

Maar wat voor kabel moet ik dan hebben om op het sidechain kanaal aan te sluiten?


Heb helaas geen handleiding van die dbx vandaar dat ik het zo vraag.


Grtz
 
een normale kabel achterin de key in ingang..

dit kan evt. vanaf een vrije output (uiteraard wel de uitgang waar je de kick op heb en niet de ride) op je compressor zelf of vanuit een andere bron

zal t ff snel uitleggen:

insert kabel op je kick kanaal vanuit de compressor
insert kabel op t kanaal met de ride vanuit de compressor

dit bovenste kun je evt. ook op je bussen doen zodat je niet persee aan 1 of 2 kanalen zit gebonden maar ook andere kanalen voor compressie kan heensturen..

vervolgens verbind je achterop je compressor via een normale kabel waar ook de kick doorheen komt in je key in ingang..

vervolgens stel je op je compressor in te luisteren naar key in op t kanaal van de ride..
ff wat tweaken voor een optimaal effect, en klaar
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
vervolgens verbind je achterop je compressor via een normale kabel waar ook de kick doorheen komt in je key in ingang..
[/B]

Dit snap ik dan nog niet helemaal.


Ik pak voor mijn kick een insert kabel, die sluit ik aan op channel 1 van de compressor.
Voor mijn ride ook een insert kabel die sluit ik aan op channel 2 van de compressor.


Maar dan die sidechain aansluiting nog, moet die weer naar een nieuw kanaal op mijn mixer?

Er staat bij: tip = input / ring = output

Thanks voor de feedback! :)
 
Origineel geplaatst door E.S.P.
Dit snap ik dan nog niet helemaal.


Ik pak voor mijn kick een insert kabel, die sluit ik aan op channel 1 van de compressor.
Voor mijn ride ook een insert kabel die sluit ik aan op channel 2 van de compressor.


Maar dan die sidechain aansluiting nog, moet die weer naar een nieuw kanaal op mijn mixer?

Er staat bij: tip = input / ring = output

Thanks voor de feedback! :)

de sidechain aansluiting is alleen een kabel waar je bijv. een geluid op heb (de kick bijv.) die de gate of andere compressor moet triggeren.. deze aansluiting moet in de KEY IN op de compressor die moet reageren op de andere compressor.. als je genoeg uitgangen heb kun je deze kabel gewoon achterop je compressor van de uitgang van de ene in de KEY IN van de andere stoppen .. je hoeft dus niet nog een aansluiting hiervoor naar je mixer te maken..
behalve als je misschien niet genoeg outputs heb op je compressor.. in dit geval zou je een kick moeten doorlussen of evt. als je mixer direct outs heeft, de direct out van de kick op je mengert naar de key in sturen op de compressor met de ride
 
Maar je hebt de kick toch al als insert, moet je dan de normale uitgang van de kick pakken ofzo?

Elk kanaal op de compressor heeft 1 uitgang en 1 ingang plus dan nog de sidechain aansluiting.


Ik moet wel beide kanalen op de compressor gebruiken? Of de ride en kick allebei op hetzelfde kanaal?


Iets doe ik niet goed iig

Hier een linkje met een afbeelding: http://www.gigpiggy.com/catalog/images/dbx-266XL.jpg
 
Back
Top