Compressor aansluiten

Origineel geplaatst door RezonatoR
dat is niet waar...de motown trick wordt dit genoemd, en is veel toegepast op oude motown records

ik dacht dat er op studiotafels weinig aux returns zaten, en dat dat gewoon op kanalen terugkwam :)
 
Meer MSpaint kunst a.u.b met vermelding van kabels die gebruikt worden.

Ingredienten:
  1. Compressor met sidechain in.
  2. Mixer.
  3. Drumcomputer.
  4. Cd-speler met Wolfgang amadeus Mozart in Concert. <--- push it away with bass please.
 
Nu dat ik het concept van sidechaining door heb, zal ik mijn eigen vraag beantwoorden :

Ingredienten:
  1. Compressor met sidechain input.
  2. Mixer.
  3. Drumcomputer.
  4. Cd-speler. <--- pushing it away with bass.

sidechainif8.png

kabelsgebruiktwz3.png
 
Laatst gewijzigd:
Beste mensen, ik zit met mijn handen in het haar.. :(

Ik heb al veel te lang een focusrite mixmaster multiband compressor onaangesloten en wil hem nu echt goed aansluiten. Vanuit mijn voornamelijk software ervaring heb ik nog niet kunnen bedenken hoe ik hem aangesloten krijg.

Aangezien het een processor is moet het algehele signaal van mijn mixer dus door mijn mixmaster.

Logisch lijkt: signaal mixer (= PC + synth etc) --> mixmaster --> PC. Maar op deze manier bypass ik mijn monitors die op de stereo out van mijn mixer (Yamaha MG12/4) zijn aangesloten en hoor ik het resultaat van de mixmaster niet. No go dus.

Ik moet dus het signaal van mijn mixer naar de mixmaster sturen, dat signaal vervolgens weer terug laten komen. Dat signaal dan weer naar een subgroep sturen (??) en ervoor zorgen dat ik zowel het droge als het natte signaal kan beluisteren.

Wie helpt me uit de brand?

00055061.jpg
 
Volgens mij zitten die niet op deze mixer. Daarbij zou ik dan het signaal niet "onbeinvloed" kunnen beluisteren denk ik?

Kan op de mixmaster wel alles bypassen, maar dan gaat het signaal er nog altijd doorheen. Dat wil zeggen dat ik nooit in mijn digitale mix objectief kan bekijken wat ik aan kan passen alvorens naar de mixmaster te grijpen, daar het signaal altijd nog door die analoge bak gaat.
 
Als je de mixmaster afdoende vindt als mastercompressor denk ik dat je je over de eventuele kleuring van de bypass geen zorgen hoeft te maken ;)

Als je echt geen master-inserts analoog hebt kan je de mixmaster nog altijd uitbreiden met digitale io? Dat moet je hem toch ergens(desnoods in je daw) als master-insert kunnen gebruiken.
 
Ik sluit zelf altijd processors die een zekere delay voortbengen (delay, reverb, phasers etc.) aan op een aux.Compressors dus niet maar ja..In die muziek zijn er geen regels eigenlijk..Als je maar geen gekke dingen krijgt met fase en dergelijke...
 
Als je de mixmaster afdoende vindt als mastercompressor denk ik dat je je over de eventuele kleuring van de bypass geen zorgen hoeft te maken ;)

Als je echt geen master-inserts analoog hebt kan je de mixmaster nog altijd uitbreiden met digitale io? Dat moet je hem toch ergens(desnoods in je daw) als master-insert kunnen gebruiken.

Ik gebruik mijn pc etc. ook om gewoon muziek te luisteren en wil graag een helder beeld van een muziekstuk. Wat je hier zegt is dus dat als de mixmaster gebypassed wordt, er in feite niet veel kleuring in het geluid zit?

In deze situatie moet ik dus wel constant de mixmaster ingeschakeld hebben om iets te kunnen horen, of niet?


Ik heb wel een controlroom en group funtie op de mixer, misschien dat daar iets mee uit te halen valt? Heb namelijk wel eens om tafel gezeten met iemand dus daarover e.e.a. heeft uitgetekend, maar dat bleek later zo onduidelijk dat ik er niets mee uit kon halen.

Dank voor je reacties.
 
Wellicht dat iemand mij ook wat advies zou willen geven.

Ik zit namelijk met het volgende probleem..
Ik heb een Soundcraft EFX12 en een Alesis 3630 Compressor. Daarbij heb ik een y kabel, ik wil de compressor op een insert gebruiken. Als ik het aansluit lijkt het alsof het geluid niet doorkomt, want zodra ik die insert in plug is meteen het geluid op dat kanaal weg. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn TC Electronics M300.

Maar als ik er een Boss pedaaltje op aansluit werkt het prima.

Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?
 
kabeltje omdraaien ik bedoel send en recieve
 
Wellicht dat iemand mij ook wat advies zou willen geven.

Ik zit namelijk met het volgende probleem..
Ik heb een Soundcraft EFX12 en een Alesis 3630 Compressor. Daarbij heb ik een y kabel, ik wil de compressor op een insert gebruiken. Als ik het aansluit lijkt het alsof het geluid niet doorkomt, want zodra ik die insert in plug is meteen het geluid op dat kanaal weg. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn TC Electronics M300.

Maar als ik er een Boss pedaaltje op aansluit werkt het prima.

Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?

Dat is precies wat een insert hoort te doen echter gaat er op dit moment iets fout.
Een aantal mogelijk oorzaken:
1. Kabels aan de vork kan van de Y zitten verkeerd om (zoals de post van Dre hierboven ook suggereert)
2. Compressor instellingen zijn verkeerd (Threshold staat heel laag, gain dicht etc etc)
3. Je hebt hebt een mixer waarbij de tip, ring, sleeve van een insert anders worden gebruikt (zeer onwaarschijnlijk, zeker gezien het een soundcraft mixer is).

De meest waarschijnlijke oorzaak is 1.....dan loopt de audio routing totaal verkeerd en ga je inderdaad nooit audio krijgen.

Het idee van een insert kabel is natuurlijk dat je aan de ene kant een stereo plug hebt waar zowel audio uit als weer in komt. Dit is het insert punt en de audio die uit gaat komt op 1 van de mono kabels van de Y kabel terecht. Hier gaat het je compressor in komt de audio via de andere kabel weer terug op de in van de stereo plug (en zo dus weer in het audio pad van je kanaal, subgroep of master sectie).

insert_diagram.jpg
 
Wellicht dat iemand mij ook wat advies zou willen geven.

Ik zit namelijk met het volgende probleem..
Ik heb een Soundcraft EFX12 en een Alesis 3630 Compressor. Daarbij heb ik een y kabel, ik wil de compressor op een insert gebruiken. Als ik het aansluit lijkt het alsof het geluid niet doorkomt, want zodra ik die insert in plug is meteen het geluid op dat kanaal weg. Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn TC Electronics M300.

Maar als ik er een Boss pedaaltje op aansluit werkt het prima.

Iemand die mij kan vertellen wat ik fout doe?

Ik weet niet of de Alesis een SP/Dif heeft, maar sluit je de kabel wel op de analoge in- en uitgangen aan van de Alesis?
 
Dat is precies wat een insert hoort te doen echter gaat er op dit moment iets fout.
Een aantal mogelijk oorzaken:
1. Kabels aan de vork kan van de Y zitten verkeerd om (zoals de post van Dre hierboven ook suggereert)
2. Compressor instellingen zijn verkeerd (Threshold staat heel laag, gain dicht etc etc)
3. Je hebt hebt een mixer waarbij de tip, ring, sleeve van een insert anders worden gebruikt (zeer onwaarschijnlijk, zeker gezien het een soundcraft mixer is).

De meest waarschijnlijke oorzaak is 1.....dan loopt de audio routing totaal verkeerd en ga je inderdaad nooit audio krijgen.

Het idee van een insert kabel is natuurlijk dat je aan de ene kant een stereo plug hebt waar zowel audio uit als weer in komt. Dit is het insert punt en de audio die uit gaat komt op 1 van de mono kabels van de Y kabel terecht. Hier gaat het je compressor in komt de audio via de andere kabel weer terug op de in van de stereo plug (en zo dus weer in het audio pad van je kanaal, subgroep of master sectie).

insert_diagram.jpg

Dank je wel, ik ga er mee aan de slag!
 
Back
Top