Nord Electro 3

nor_electro3_73_550.jpg


Nord and UK distributor Sound Technology are very pleased to announce the next generation Electro - the Nord Electro 3. With the introduction of the Nord Electro 3, the legacy of the original Electro and the knowhow that have shaped some of the other Nord models have been combined. The Electro 3 features a new organ section, a new piano section, new effects and also a new exciting feature that allows the Electro 3 to use any samples from the Nord Wave library.

http://www.soundtech.co.uk/nord/news/electro3
 
hoe groot is het flash geheugen van de nord electro 2?

Ergens zag ik staan 8X, betekend dat dan dat de NE2 32 MB heeft?
 
Nord electro 3

Nord electro 3

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, al bezoek ik enkele weken dit forum als gast.
Goed dat er in Nederland zo'n forum bestaat.

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een Nord electro 3 73.Echt waar :D, bij feedback Rotterdam gekocht.Eerst M-works gebeld en die hadden hem in het magazijn staan.Bij feedback gaf het ''enige'' problemen maar de aanhouder wint, ook omdat M-works (de leverancier van Nord) letterlijk naast de deur zit.

Na twee dagen spelen volgt hier een eerste reactie.

Super !!!!!!!!!! ik kan niet anders zeggen.

De Hammonds zijn echt geweldig, ook omdat het toetsenbord supersnel reageert.Repetities (thrills) zijn echt makkelijk te maken.
De chorus c3 is ook dead-on.
Er zijn 18 presets en ook splits voor upper/lower registraties.
Ik heb een Emu B3 met een Motionsound pro-3x, maar met name de ''vervuiling'' van de toon kan ik met de Nord veel beter maken. Ik bedoel geen overdrive (is trouwens héél goed voor een simulatie) maar de interactie van alle toonwielen/elementen die het geluid heel levendig maakt.
De farfisa en vox modellen zijn............ach wie gebruikt er nou een Vox/Farfisa als je ook op een Hammond kan spelen.
Bovendien vind ik ''House of de rising sun'' een vervelend nummer, hoe authentiek die Vox ook mag zijn.

De piano's zijn gewoon goed en ook goed te bespelen.(pp t/m ff)
Nou ben ik geen fan van de Nord piano's maar het viel me harstikke mee.
Alleen zit er bij sommige vleugels een nogal vreemde decay in de sample, maar ja je kunt niet alles hebben.
Ook hier valt vooral de toegankelijkheid van het toetsenbord op.

De electrische piano's zijn volgens mij dezelfde als op de stage. D.w.z. heel goed en op eigen smaak gebracht met tremelo, phazer and chorus effecten.
Vooral een Rhodes suitcase (ala Ray Charles in ''the Blues Brothers'') heeft me een grote grijns bezorgd.

De clavinets kunnen alle 15 verschillende filter variaties maken zoals een orginele D6 dat ook schijnt te kunnen.
Met pedal wah harstikke leuk om te funken.

Een aantal mellotron violen/fluit uit de wave,twee pijporgeltjes en wat andere geluidjes.
Leuk, leuk leuk.

Ik moet zeggen dat dit een van mijn beste, maar vooral meest plezierige aanschaf ooit is.
Ik heb hem namelijk gratis gehad van mijn ''rijke'' broer, als vervroegd kerst kadootje.........:luv:. Hij weet dat je met een gezin je vrouw véél te veel moet uitleggen als je de rekening plundert voor een electro 3.

André
 
Weet je zeker dat het een Electro 3 is?
Ik was vrijdag nog bij M-Works in het magazijn er er stond nog geen versie 3, zover ik weet...

Maar als de Mellotron er ook op zit, dan zal dat wel zo zijn. Ik was er aan het eind van de middag, dus misschien wassie door jou al weggehaald :)

Dat'ie super is, dat kan je wel zeggen. Hiermee komt Clavia de creditcrisis wel door :D

Wout
 
... Bij feedback gaf het ''enige'' problemen maar de aanhouder wint, ook omdat M-works (de leverancier van Nord) letterlijk naast de deur zit.
Tja, van het heen en weer lopen zal je geen geweldige conditie krijgen ;)
... maar met name de ''vervuiling'' van de toon kan ik met de Nord veel beter maken. Ik bedoel geen overdrive (is trouwens héél goed voor een simulatie) maar de interactie van alle toonwielen/elementen die het geluid heel levendig maakt.
Vertel hier graag meer over!
... Ik moet zeggen dat dit een van mijn beste, maar vooral meest plezierige aanschaf ooit is.
Ik heb hem namelijk gratis gehad van mijn ''rijke'' broer, als vervroegd kerst kadootje.........:luv:. Hij weet dat je met een gezin je vrouw véél te veel moet uitleggen als je de rekening plundert voor een electro 3.
Ik heb drie oudere broers en ook een gezin, maar dat lukt me toch niet :)

Veel plezier!

Wout
 
Bovendien vind ik ''House of de rising sun'' een vervelend nummer, hoe authentiek die Vox ook mag zijn.
Tsk tsk tsk... ;)

De piano's zijn gewoon goed en ook goed te bespelen.(pp t/m ff)
Nou ben ik geen fan van de Nord piano's maar het viel me harstikke mee.
Alleen zit er bij sommige vleugels een nogal vreemde decay in de sample, maar ja je kunt niet alles hebben.
Jammer... Maar ik neem aan dat er weer andere piano's uploadbaar zijn (dat kon toch met de 2?) Nou ja, neemt niet weg dat het meteen goed had 'moeten' zijn, maar het is wel fijn als er opties zijn.

Ook hier valt vooral de toegankelijkheid van het toetsenbord op.
Niet onhandig dus, dat het geen pianoklavier is?
 
Zat te dromen over een NE3 (die budgettair nogal out of reach is) in plaats van mijn huidige NE2.

Ben benieuwd wat jullie vinden van de volgende afweging.

De NE3 heeft natuurlijk heel veel voordelen t.o.v. de NE2: grotere/nieuwere/betere samples (m.i. vooral merkbaar voor de acoustische piano's), reverb (!!), B3-engine van de C1 inclusief nieuwe leslie, zelf importeren van samples van de Wave, meer EQ-mogelijkheid, meer speaker sims, etc. [drool]
Dat ze 'm niet multitimbraal hebben gemaakt, lijkt me logisch. Nu al is het een stevige concurrent voor de Nord Stage Compact, en multitimbraal al helemaal!

Maar: die effectensectie, daar zit alleen een 'rate' bij en geen 'amount'. Ben ik nou gek dat ik dát heel jammer vind, omdat ik beide instelmogelijkheden wel heel belangrijk vind bij chorus, phaser, etc?

Ben vooral benieuwd wat de ervaringen van de topicstarter (als trotse eigenaar van een NE3) zijn op het gebied van die effectensectie.
 
Weet je zeker dat het een Electro 3 is?
Ik was vrijdag nog bij M-Works in het magazijn er er stond nog geen versie 3, zover ik weet...

Maar als de Mellotron er ook op zit, dan zal dat wel zo zijn. Ik was er aan het eind van de middag, dus misschien wassie door jou al weggehaald :)

Dat'ie super is, dat kan je wel zeggen. Hiermee komt Clavia de creditcrisis wel door :D

Wout
Ja ik heb echt een 3tje, dankzij een behulpzame medewerker van M-works.
Er stonden er nl. (in het magazijn) een stuk of tien van zowel de 61 als de 73 versie.
Jasper ''de niet zo op de hoogte zijnde'' medewerker van Feedback stribbelde nog wat tegen, omdat zijn computerscherm mij vezekerde dat de electro 3 slechts in bestelling stond.:bekdicht: Maar nadat de ''chef'' er bij was gekomen en die wel centjes wilde verdienen is men inderdaad gaan lopen naar M-works om met een goed gevulde doos terug te keren.

Wat betreft de Hammond simulatie het volgende en hoop daarbij je verdere vraag te hebben beantwoord.
Hij klopt gewoon, het sputtert, rochelt, clickt, scheurt, jankt en maakt mij een zeer voldane gebruiker.

Ter vergelijking, de electro's (1 en 2) waren goed, maar klonken een beetje weggemoffeld. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. De individuele drawbars zijn wanneer je ze één voor één ''uittrekt'' veel beter hoorbaar als bij de 2.

De Emu die ik bezit heeft echt geweldige gesampelde klanken. In een dir. patch zitten samples van een A100 die zo goed zijn dat bijv. de gesampelde drawbars van mijn Tyros2 echt een stuk minder klinken.

In een a-b vergelijking tussen Emu+Motion sound pro3x+15 inch DB technologies subwoofer en........ de Nord met interne leslie simulator (door stereo active monitoren) was er soundmatig geen duidelijke winnaar bij identieke drawbar settings.
Maar waneer er gespeeld wordt is de Nord een echt instrument.
De toetsen lijken een analoge Hammond te triggeren i.p.v. wat samples af te spelen. Ook de Emu heeft single percussie en goede keyclick.
Als je met je hand een slap ritme maakt dan krijg je bij de Nord ook dat echte Hammond gewakkepokeeplof8o) wat sample-based instrumenten en de meeste ge-model-de orgels (vk7en8) gewoon missen.

Donderdag a.s. ga ik naar mijn oudste broer en die heeft vorige maand een new B3 aangeschaft bij J.de Heer te Sliedrecht (23.000 euro8D)
Ik ben de ''zielige'' muzikant van de familie dat begrijp je wel.

De new B3 heb ik in alle rust al uitvoerig bij hem thuis bespeelt en hij was aangesloten op een leslie 122xnogwat.
Erg goed moet ik zeggen, maar de interactie die ik bij de Nord heb ervaren had ik niet op de hammond.
Natuurlijk klonk de Hammond fantastisch door die leslie, maar 88800000 klonk naar mijn idee wat schraaltjes.De Nord doet deze setting (+c3 chorus) likkebarend goed.

Ik kan het natuurlijk door een enorme roze bril bekijken, maar ik zal hem uitvoerig gaan vergelijken met de ''real thing'' bij mijn broer.

Ik laat het je wel weten Wout.

André
 
Ben vooral benieuwd wat de ervaringen van de topicstarter (als trotse eigenaar van een NE3) zijn op het gebied van die effectensectie.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit zo veel sleutel aan effecten.
Omdat het live bijna altijd overdone klinkt ben ik iemand die van een beperkte amount hou.
De effecten bij de Nord lijken toch wel met dat idee (live spelen) te zijn gemaakt.
De effecten blijven binnen de aanvaardbare range en ook met de rate knob op 10.

Nogmaals ik ben op dat gebied niet zoveel eisend.
De tremelo voor Rhodes, de pedal wah voor clavinet, de organ overdrive,.... het klingt eigenlijk gelijk helemaal goed met wat draaien en/of combineren van twee effecten.

De reverb effecten zijn ook goed, maar zoals al eerder gezegd ik wil een setting die behoorlijk dry is.

André
 
Zat te dromen over een NE3 (die budgettair nogal out of reach is) in plaats van mijn huidige NE2.

Ben benieuwd wat jullie vinden van de volgende afweging.

De NE3 heeft natuurlijk heel veel voordelen t.o.v. de NE2: grotere/nieuwere/betere samples (m.i. vooral merkbaar voor de acoustische piano's), reverb (!!), B3-engine van de C1 inclusief nieuwe leslie, zelf importeren van samples van de Wave, meer EQ-mogelijkheid, meer speaker sims, etc. [drool]
Dat ze 'm niet multitimbraal hebben gemaakt, lijkt me logisch. Nu al is het een stevige concurrent voor de Nord Stage Compact, en multitimbraal al helemaal!

Maar: die effectensectie, daar zit alleen een 'rate' bij en geen 'amount'. Ben ik nou gek dat ik dát heel jammer vind, omdat ik beide instelmogelijkheden wel heel belangrijk vind bij chorus, phaser, etc?

Ben vooral benieuwd wat de ervaringen van de topicstarter (als trotse eigenaar van een NE3) zijn op het gebied van die effectensectie.

Ben ook sinds dit weekend trotse en blije eigenaar van de NE3 8)

Ik deel de ervaringen van (*edit*) Pianistje, hij speelt echt veel lekkerder dan de NE2, ik heb gisteren zitten jammen ermee met de band en ik kon trillingen doen die eerst moeizamer of niet gingen, echt een heerlijke response.

Over die amount-knop, dat vond ik ook wel naar ja. Enige amount wat je nog hebt is als je op de effect-keuze knop drukt en je switched door bijv. "chorus 1" en "chorus 2" heen, als je dan nog een keer drukt lichten allebei de ledjes op en dan is het effect dikker / gestapeld.. maar that's it.

Over de piano's, ze echt zijn beter, de rhodes geluiden zijn -ook mede dankzij de speakersimulatie vind ik- echt realistischer .. de wurlitzer klinkt echt heerlijk. Niks dan lof over de pianoklanken van deze bak :)

Toch een minpuntje .. De envelope sectie voor de WAVE geluiden is wat rottig te editten, zeker als je aan het spelen bent. Ik ben 2 handen kwijt om de shift + envelope knop te bedienen.. de envelope kan je in 3 of 4 gradaties switchen vwb release en attack, geen knoppen dus.

En weer zitten er vermoedelijk 2 toets-contactjes verstopt onder houten latjes, die wel werkelijk gesampled zijn .. why o why hehe.

Tot slot weet ik iig zeker dat ik nog heel wat jaartjes plezier ga hebben met deze bak, heb ook minstens 5 jaar gespeeld op de NE2 denk ik zo (maar die is nu weg naar ander baasje)
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik me afvraag: Is de Electro 3 61 ook te controllen met 88 toetsen, dwz zijn alle noten gewoon gesampled of zit je net zoals de Electro 2 aan een limiet van maximaal 73? Het lijkt me namelijk logisch wanneer je een piano van de Stage libary toevoegd deze ook 88 toetsen gesampled is en dus elke toets te horen is.

Is de NE3 al beschikbaar bij feedback in apeldoorn?
 
Wat ik me afvraag: Is de Electro 3 61 ook te controllen met 88 toetsen, dwz zijn alle noten gewoon gesampled of zit je net zoals de Electro 2 aan een limiet van maximaal 73? Het lijkt me namelijk logisch wanneer je een piano van de Stage libary toevoegd deze ook 88 toetsen gesampled is en dus elke toets te horen is.

Is de NE3 al beschikbaar bij feedback in apeldoorn?

Ja, dat is zo. De samples zijn nu zowel voor de Electro als de Stage hetzelfde, en op de Stage kan je alle toetsen aanspreken.

Zit er trouwens geen Octave Shift op de Electro, zodat je kan bepalen tot welk octaaf je gaat?

Ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat de pianosample zelfs nog wat verder gaat dan 88 toetsen, maar dan wel niet meer 'gesampled' maar gesynthetiseerd. Iemand die dit kan bevestigen? Kan ook zijn dat ik last heb van sporenklontering :).
 
Oke, dat is wel een goed vooruitzicht. Dat hij dus te controllen is met een 88 toetsencontroller:-).
 
Pianistje, heb je toevallig al met de sample editor gewerkt ??

Ik ga er vanavond iig mee aan de slag, kan echt niet wachten.. heb net (op m'n werk) het manual door zitten lezen over de sample editor, had ik niet moeten doen, heb de kriebels en wil eigenlijk gelijk naar huis hehe :D

Wist niet dat de mogelijkheden zo uitgebreid waren eigenlijk!! 8~
 
Pianistje, heb je toevallig al met de sample editor gewerkt ??

Ik ga er vanavond iig mee aan de slag, kan echt niet wachten.. heb net (op m'n werk) het manual door zitten lezen over de sample editor, had ik niet moeten doen, heb de kriebels en wil eigenlijk gelijk naar huis hehe :D

Wist niet dat de mogelijkheden zo uitgebreid waren eigenlijk!! 8~
Dag Sander02 ik heb alleen v1.16 gedownload. Wat betreft de sample editor heb ik nog geen tijd gehad.
Maar deel vooral je ervaringen met ''ons'' andere electro3 gebruikers:D.Ik las trouwens een review op musiker-board (Duits) waar iemand lovend was(net als ik) over de super b3 klanken en leslie simulatie. Hij beweerde zelfs dat hij de laats genoemde beter vond klinken als op de Nord c1.Hij was echter totaal niet te spreken over het toetsenbord. Chinees fabrikaat van bedenkelijk niveau.
Gek want ik vind de electro3 juist een fantastisch toetsenbord hebben, wat zijn jouw ervaringen ?
 
Zou iemand misschien wat Sample's/video's kunnen posten, ben toch wel erg benieuwd naar de sounds. Ik zit er sterk over te denken om m'n NE2 en MO8 weg te doen en dan een NE3 te kopen in combinatie met een simpele soundmodule voor de strings/pads
 
Back
Top