Roland vernieuwt SP-404 volgens online geruchten

Een nieuwe versie van de Roland SP-404 lijkt eraan te komen. Nu met 16 ipv 12 pads, velocity sensitive, een Buss FX en nog veel meer verbeteringen. Er is nog geen officiële aankondiging door Roland gedaan.

According to the alleged spec sheet, the MkII features 32 voices of polyphony, 17 velocity-sensitive pads, an OLED screen for waveform editing and upgrades under the hood that improve boot-up and project loading times.

The sheet also described an expanded effects section, which is said to keep the original’s library of processors and introduce fresh additions such as “Lo-fi, Cassette Simulator, and Resonator” along with a vocoder, guitar cab simulator and auto-pitch function accessible via mic/instrument input.

It was also suggested the MkII will feature 16GB of internal storage, along with a collection of 144 curated samples and a maximum of 160 samples loadable across each project.

As Roland hasn’t yet confirmed anything from the purported listing just yet, we have to wait for an official announcement to learn about other alleged features such as “DJ mode” and the “revamped sampling and sequencing workflow”. The alleged product listing also stated a price: $499.


Bron:



Roland-SP-404-MKII-Elektronauts@1400x1050-696x522.jpeg
 
Enige nadeel is steeds meer shortcuts :D
Dat lijkt mij idd het grote nadeel.
Je mag ondertussen een A3 cheatsheet printen als je alles wilt gebruiken.
Ik ben benieuwd of er ook overlays zijn waar alles nog op past ;P
Met zoveel nieuwe functionaliteiten kun je qua ontwerp gewoon een rekening houden, dus dat zit niet op logische plekken met goed doordachte UI.
Meer van 'jo, welke knoppencombo gebruiken we nog niet, ok, dan gaan we die hiervoor gebruiken'.

Wel heel gaaf dat ze zo actief dingen toevoegen. Het lijkt wel een flagship te worden zo.
 
Er zit wel een logica in het gebruik van de shortcuts op zich, dus als je dat eenmaal door hebt kun je vaak wel beredeneren hoe je bepaalde functies bereikt in plaats van ze uit je hoofd te leren. Maar het zorgt wel voor een leercurve en noodzaak tot onderhoud. Ik was toevallig net van plan om na wat verwaarlozing weer eens een 'deep dive' in de SP-404 te gaan doen, dus deze update komt precies op het juiste moment.
 
de vraag hier is of ik ooit de moed ga hebben om er mee te beginnen (ligt hier al n jaar stof te vreten) of m maar gewoon te koop te zetten. Ik leer nl niet graag, vergeet snel en ben geen fan van menu diving.
De vraag is dus vooral voor mij: wat ga ik ermee doen: ik wou m eigenlijk als meer nauwkeurige Boss SP 202 dr sample en de rest boeit momenteel niet.
 
Dat lijkt mij idd het grote nadeel.
Je mag ondertussen een A3 cheatsheet printen als je alles wilt gebruiken.
Ik ben benieuwd of er ook overlays zijn waar alles nog op past ;P
Met zoveel nieuwe functionaliteiten kun je qua ontwerp gewoon een rekening houden, dus dat zit niet op logische plekken met goed doordachte UI.
Meer van 'jo, welke knoppencombo gebruiken we nog niet, ok, dan gaan we die hiervoor gebruiken'.

Wel heel gaaf dat ze zo actief dingen toevoegen. Het lijkt wel een flagship te worden zo.

Voor mij, incidentele gebruiker, is dit idd erg lastig, maar als DAWless wilt werken kun je deze echt super goed gebruiken. Werkt heel fijn met MX-1 / TR-8S, wel jammer dat ze op de AIRA link bezuinigd hebben waardoor je de SP404 niet via USB aan de MX-1 kunt hangen.
 
de vraag hier is of ik ooit de moed ga hebben om er mee te beginnen (ligt hier al n jaar stof te vreten) of m maar gewoon te koop te zetten. Ik leer nl niet graag, vergeet snel en ben geen fan van menu diving.
De vraag is dus vooral voor mij: wat ga ik ermee doen: ik wou m eigenlijk als meer nauwkeurige Boss SP 202 dr sample en de rest boeit momenteel niet.
De basisfuncties liggen allemaal aan de oppervlakte en het menu diven valt op zich mee - er zit alleen een hoop extra's weggestopt achter knoppencombinaties. Als je alleen een beetje wil samplen, choppen en aan pads toewijzen hoef je op zich niet veel te leren.
 
Ik schaam me alweer omdat ik zie dat ik een jaar geleden net t zelfde schreef hier. Geen stap verder dus =)
 
Voor mij, incidentele gebruiker, is dit idd erg lastig, maar als DAWless wilt werken kun je deze echt super goed gebruiken. Werkt heel fijn met MX-1 / TR-8S, wel jammer dat ze op de AIRA link bezuinigd hebben waardoor je de SP404 niet via USB aan de MX-1 kunt hangen.
Ja als je 'iets' vaak gebruikt, wordt het vanzelf makkelijker om te gebruiken.

Voor mij is het hele 'sample based werken' nog een brug te ver voor de DAWLess setup.
Ik zal er eens een draadje over beginnen hoe anderen dat doen, want dat past niet zo goed in een draadje over de SP-404 :)
 
Dit is weer een hele dikke update. Ik heb hem vanmorgen snel op een SD-kaartje gezet en vanavond instaleren.

In de basis is de SP-404 geen heel complexe machine en de meeste functies (geluidseffecten, samples opnemen, bewerken, afspelen) heb je snel onder de knie.
Ik gebruik hem als aanvulling op mijn live setup en niet als stand alone apparaat om beats mee te maken.
 
Ongelofelijk de ondersteuning van Roland voor dit apparaat. Er zit nu ook een looper, sound generator en controller voor Koala Sampler in. Kunnen andere fabrikanten wat van leren.
 
Ongelofelijk de ondersteuning van Roland voor dit apparaat. Er zit nu ook een looper, sound generator en controller voor Koala Sampler in. Kunnen andere fabrikanten wat van leren.
404 Die loper zat er toch al jaren in? Want ik heb enkel die oude. Die kan ook extern met midi gevuld worden . . .
(Bijvoorbeeld met een daw als alle opeenvolging precies even lang moet zijn)
Achteraf moeilijk de loops tunen die van 1 t/m honderd gaan om vanaf welk willekeurig getal naar een ander willekeurig evenens zelf te kiezen getal te gaan. Maar het kan dat ik daar nog niet achter ben. Hij gaat zo wel heel veel op de digitact lijken. Ik houd alleen niet van updates. Bij mij kan dat ook niet. Dan hoef ik ook niet te fantaseren over iets wat misschien nooit komt.
 
Koala Sampler App-Integratie
Als je de Koala Sampler-app gebruikt, integreert deze nu met je SP. Pas een reeks
app-parameters rechtstreeks vanaf je SP-404MKII aan met de Koala-controllermodus.

Stuur audio van Koala naar je SP via USB om effecten toe te voegen of samples op te nemen, inclusief het gebruik van de Koala Stem Splitter om specifieke audiosample-onderdelen te isoleren. Je kunt het proces ook omdraaien en direct samples opnemen in Koala.
Dat heeft Roland slim opgelost. Akai blaast hoog van de toren met stem seperation en Roland koppelt de SP gewoon met een app om deze functie ook toe te voegen.
 
Back
Top