Probleem met de JD800

Ik had al gekeken of jij die DA convertor had, maar op jouw site zag ik hem niet Senso. Inmiddels heb ik eentje rechtstreeks bij Roland besteld.

Ik heb nog wel wat andere onderdelen via jouw site nodig. Met name wat sliders en drukknopjes. Die doen het namelijk ook niet meer zo goed op mijn JD-800. Het probleem is alleen dat ik de potwaardes van die sliders niet weet en op jouw site zag ik dat je drie verschillende types verkoopt (10K lin, 100K lin en 100K lin met center click). Eerst even kijken of die DA convertor de problemen met het gekraak oplost en als dat zo is kun je binnenkort een bestelling verwachten.
Weet jij trouwens hoe het zit met de slider waarden? Welke pot zit waar?
 
De pots zitten allemaal door elkaar. Het duurt te lang om alle funkties uit te zoeken. Maar je kunt ze natuurlijk ook even bewegen. Dan voel je vanzelf welke een center-klik heeft en welke niet. ;)
Alleen de Volume is een andere (10K stereo).
 
Ah, da's een duidelijk antwoord. Dat van die center klik was inderdaad simpel en die waren me ook wel duidelijk uiteraard. Het ging me vooral over de overige sliders. Ik wist niet of die 10k of 100k lin waren. Maar uit jouw antwoord maak ik op dat alle sliders zonder center klik 100k lin zijn met uitzondering van de volume pot.
 
Gisteren kwam de vervangende DA convertor binnen. Snelle service van Roland.
Uiteraard heb ik meteen gekeken of het probleem verholpen was.

Het uitsolderen van de oude DA convertor was erg simpel. Hij zit op een enkelzijdige print dus ik kon gewoon de tin wegzuigen en de DA convertor kwam er in zijn geheel onbeschadigd uit.
Wel even goed opletten want aan de onderkant zaten bij mij nog twee diodes aan de pootjes van de DA convertor gesoldeerd.

Nieuwe DA convertor erop gezet, diodes weer op de juiste pootjes gezet en toen de JD-800 weer aangezet.

Een groot drama ! Hij kraakt en ruist nog veel meer als voorheen. Geluiden zijn niet meer te herkennen zo erg was het. Alles 10x gecheckt, maar de nieuwe DA zat er echt goed in.
Hoe kan het dan dat het zoveel erger geworden is? Ook nog zonder die diodes geprobeerd en met de VR1 pot getracht e.e.a. beter te krijgen maar dat werkte allemaal niet.
Nieuwe DA convertor er weer uitgehaald en de oude terug gezet.
Klinkt weer als voorheen. Nog steeds die kraak bij het uitsterven, maar in ieder geval zijn de geluiden weer herkenbaar.

Al met al heeft het dus niks opgelost. Vermoedelijk heeft Roland zelfs een brakke DA convertor gestuurd. Kan anders ook niet verklaren waarom het zo veel rotter klinkt met die nieuwe.

Morgen ga ik de JD-800 naar Jos in Meppel brengen. Flink stuk rijden, maar als iemand het op kan lossen dan is Jos het wel.
De krakende pots zitten ook allemaal op een enkelzijdige print dus dat los ik denk ik zelf wel op. Da's een kwestie van de pots vervangen. Geen rocketscience. Dat brakke geluid is een stuk ingewikkelder vrees ik.
 
?kun je die vr1 wel zo op het gehoor afregelen , of heb je daar een strob aanhangen?
wel vervelend, ben benieuwd wat er nu aan gedaan gaat worden en waar het aan gelegen heeft.
 
"t Was een kleine wereldreis, maar m'n JD-800 staat in Meppel om door Jos gerepareerd te worden. Flinke rit, maar 't is altijd weer leuk om een kijkje te nemen in Jos z'n studio/werkplaats. Hij zit tegenwoordig in een mooi bedrijfspand en alleen de grote diversiteit aan synths in z'n werkplaats maken het de rit al waard.
Maar goed, kwam natuurlijk niet om synths te bezichtigen.
Jos was zo vriendelijk even een snelle blik op het schema te werpen van de JD-800. De PCM61 DA convertor krijgt z'n spanning via een spanningsregelaar en wat elco's die er vlak voor zitten. Jos vermoed dat het probleem daar moet zitten. Als de elco's of spanningsregelaar hun werk niet meer goed doen krijg je een rimpel of een te lage spanning waar de DA convertor niet goed tegen kan.
Veel meer dan een vermoeden is het nog niet natuurlijk, maar het klinkt aannemelijk. Het verklaart wellicht ook waarom het rotter klonk met de nieuwe DA convertor. Misschien is die net wat gevoeliger voor de spannings dip of zo.
Het valt me op dat er hier nu drie of vier mensen zijn met hetzelfde probleem. Je zou dus bijna zeggen dat het te maken heeft met de ouderdom van de synth. Elco's gaan in de loop der tijd steeds slechter presteren dus het verhaal klinkt heel plausibel.

Ik houd jullie op de hoogte. Het lot van de JD-800 ligt nu in de handen van Jos. Ik hoop dat hij gelijk heeft met die Elco's, want dan zou de reparatie (lees: kosten) waarschijnlijk wel mee vallen.
 
Die van mij gaat eindelijk vrijdag via Live Music Arnhem richting Roland om daar gemaakt te worden. :halleluja
 
ben benieuwd
 
Even een kleine update rond de reparatie van mijn JD800:

Nou die staat nog bij Roland. Het lijkt er op ( nadat er een aantal componenten zijn vervangen ) dat de DA converter stuk is of het mainboard.
Nou de DA converter was hier al besproken dus ik ga even vanuit dat het probleem ook bij de DA converter ligt.

Wat de zaak nog lastiger maakt is dat er geen onderdelen meer voor gemaakt worden en is het lastig parts te vinden dus ik zal nog even flink wat geduld moeten hebben.

Wordt vervolgd.
 
Ik kan met redelijke zekerheid zeggen dat het mainboard het probleem niet is.
Mijn JD800 staat nog bij Jos. Die had ook nog een goed werkende JD800 staan.
Hij kon me vertellen dat als hij het I/O bord, waar de DA convertor opzit, omwisselt met die van de werkende JD800, het probleem mee verhuisd. Het probleem zit dus zo goed als zeker op dat I/O bordje. DA convertor is de meest logische kandidaat.
 
Hey jongens misschien een idee en ik weet niet zeker of de vlieger ook voor de JD opgaat.....maar vaak zit bij een DA converter ook een filterchip.....kan die niet gewoon rot zijn?
Je hebt ook in bv cd spelers en dvd spelers een DAC en die heeft ook altijd een filterchip erbij in de buurt. Die is geloof ik verantwoordelijk voor de bits ofzo maar het signaal gaat daar ook nog doorheen....
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de service manual er niet op nageslagen heb van de JD. Maar misschien kan jij dat met Jos kortsluiten en voorstellen Rene.
Ben wel benieuwd waar het aan ligt. Succes ermee.
 
Die van mij gaat eindelijk vrijdag via Live Music Arnhem richting Roland om daar gemaakt te worden.

Heb je al wat gehoord?

Die van mij staat nog steeds bij Jos. Jos heeft het zo druk met andere grote opdrachten dat hij nog niet veel verder is gekomen met de JD-800 helaas.
 
Je hebt ook in bv cd spelers en dvd spelers een DAC en die heeft ook altijd een filterchip erbij in de buurt. Die is geloof ik verantwoordelijk voor de bits ofzo maar het signaal gaat daar ook nog doorheen....

Uit een DAC komt een geblokt signaal. Door het te filteren worden de hoeken van de blokken afgehaald en wordt het weer een vloeiend analoog signaal.
 
Uit een DAC komt een geblokt signaal. Door het te filteren worden de hoeken van de blokken afgehaald en wordt het weer een vloeiend analoog signaal.

Okee weer wat geleerd......maar het zou dus wel kunnen dat dat een boosdoener zou kunnen zijn?
 
Okee weer wat geleerd......maar het zou dus wel kunnen dat dat een boosdoener zou kunnen zijn?

Zonder filter zal het iig stevig meer ruisen. Dus zeker ff checken.
 
Back
Top