keyboard Roland BK5 (software)probleem? met keyboard na aanpassen van de klankkleur

Steffe

Nieuwkomer
Lid sinds
4 februari 2024
Berichten
9
Locatie
Belgie
Beste muziekliefhebbers van dit forum.


Ik ben hier nieuw op het forum.

Mijn naam is Steffe.
Ik heb 4 geburen in onze straat die ook muziek spelen, nl: Piano, orgel, keyboard, hobo en klarinet
één van mijn geburen is ook 30 jaar orkestleider geweest en speelt nog steeds piano en keyboard.
Verleden jaar heeft ie een piano recital gegeven op een keyboard van het merk Roland.
Een zeer prachtig geluid uit deze keyboard.

Mijn voorkeur gaat uit naar boogie woogie en blues
Ik heb al schitterende Youtube films gezien van optredens en ook van opleiding door oa: Josef Sykora, Zach Evans, Brendon Kavanagh, Kevin Castro en James Harrison....
Ongelofelijk wat deze muzikanten uit hun keyboard kunnen toveren......

Ik heb dan in december 2023 mij een keyboard gekocht van het merk Roland, type BK5 (61 toetsen 5 octaven.




ik heb nu de volgende vraag ...
Van dit keyboard Roland BK5 heb ik een instelling aangepast (nl de keuze van de klankkleur piano: naar ClassicPiano)
Nu is er met één zwarte toets een "probleem" enkel in de oktaaf C4 (het probleem is opgetreden na het wijzigen van de instelling naar type "classicPiano")
namelijk, bij het aanslaan van de zwarte toets in oktaaf C4, noot Ais (= la # ) , wordt deze noot éénmalig luid weergegeven
Bij het lossen van deze specifieke toets blijft deze toon nog 4 a 5 seconden aanhouden....
maar daarna , bij het opnieuw aanslaan van deze toets, komt er geen geluid meer (is enkel bij deze toets...)
Bij het uitschakelen van de keyboard en opnieuw inschakelen blijft het probleem bestaan (opnieuw een éénmalige toon van 3 a 4 seconden, en daarna geen toon meer bij het opnieuw aanslaan van deze toets...)
Al de andere zwarte noten in oktaven C1, 2, 3, en 5 werken normaal.


Het probleem blijft bestaan bij het uitvoeren van een factory reset van de keyboard.
De aanslaggevoeligheid van alle toetsen is OK.
Bij het niet spelen op de keyboard wordt er steeds een bescherm cover over de keyboard geplaatst tegen stof enz.....
Bij het nalezen van de handleiding van de BK5 (150 blz) wordt er ook geen melding van gemaakt van een dergelijke instelling.....

Wie kan mijn verder informeren?

dank U,
vriendelijke groeten
steffe
 
Kan zijn dat er iets is met het rubberen contact onder de toets?
Zou even je midi informatie: note on and off , velocity monitoren.
 
Dag Achelousje ik heb dus eerst nagezien of er iets was met het rubber onder de probleemtoets......ik stelde vast dat deze toets +- 1 mm lager stond dan de andere zwarte toetsen.... bij verder nazicht was het probleem gevonden waarom de zwarte toets iets lager stond dan de andere.......ik had over de toetsen een pianolint geplaatst (C, D, E, F, G.....) uit silicone....hierbij was de probleemtoets aan de bovenzijde iets geblokeerd waardoor deze niet meer in zijn oorspronkelijke nulstand stond........probleem is dus opgelost..... dank om mij in de juiste richting te laten zien vriendelijke groeten
 
Back
Top