Review: MOTU midi timepiece AV

Eclectus

for world peace
Lid sinds
11 oktober 2003
Berichten
593
Locatie
een illusie
MIDI Troubles...
Ongeveer een jaar geleden had ik nog een heel beperkte gearlist: een GEM promega 3 piano, een YAMAHA AN1x synth en mijn geluidskaart met 1 MIDI i/o (In/Out). Toch was het -toen al- moeilijk om vlot met MIDI te werken. Ik kon namelijk maar één apparaat (Promega) met input én output op de Pc aansluiten, de AN1x moest leven met eenrichtingsverkeer uit de MIDI Thru van de Promega. De AN1x kon dus geen data verzenden... Tot overmaat van ramp tikte ik enkele maanden later een Roland R-8 drumcomputer op de kop, wegens uitmuntendheid en dumpingprijzen. Natuurlijk moest ik onmiddelijk de arpeggiator van de AN1x kunnen synchen met het tempo van de drumcomputer, zo gaat dat nu eenmaal met die dingen. De MIDI input van de AN1x was echter al benut door het MIDI Thru signaal uit de Promega... Crisis in MIDI land! Wat nu?

Vereisten voor de ideale oplossing:
5 MIDI i/o
Een of meerdere inputs moeten naar één of meerdere outputs gestuurd kunnen worden
Gebruiksgemak en intuïtieve bediening: absoluut vereist
Eventueel een interface naar de pc, zolang het maar bruikbaar is zonder de pc
Maximumbudget 200 Euro

Een aantal apparaten voldeed aan bovenstaande vereisten: Roland A-880 (90 Euro), Edirol UM-550 (Euh... 250 Euro), Opcode materiaal (niet te vinden) en de AKAI ME30P (50 Euro?). De Midex en Unitor oplossingen heb ik buiten beschouwing gelaten wegens de vaak op internet gemelde problemen. De beste keuze leek me dus het meest recente toestel: de Edirol UM-550, maaaarrrr die was 50 Euro te duur! Via synthforum (lang leve sf!) vond ik uiteindelijk een tweedehands aangeboden MOTU midi timepiece AV, binnen budget. Ik vind dit apparaat een absolute aanrader, vandaar dat ik even de moeite neem om deze review neer te pennen.

Mogelijkheden
8 MIDI i/o
Aansluiting voor twee pedalen (alle types pedalen, vrij toewijsbaar)
4 endless rotary controllers (vrij toewijsbaar)
8 setups
127 patches (patch, bank en andere MIDI-commando's om al je gear klaar te zetten voor een bepaalde song)
Synchronisatie met: MIDI timecode, Digidesign super clock, Video sync in, Wordclock out, ...
PC en Mac interface (paralelle poort)
MOTU Clockworks software voor volledige configuratie

Installatie
Wat heb ik gevloekt voor ik dit ding aan de praat kreeg! De installatie vereist blijkbaar specifieke instellingen voor de paralelle poort, en dat was me ontgaan. Toen ik dat eenmaal had opgelost, kreeg ik de indruk dat het apparaat moest aanstaan vóórdat ik de pc aanzette. Ik herinstalleerde echter de drivers, en sindsdien krijg ik de communicatie ook aan de gang in het geval dat ik de pc eerst heb aangezet. Voor dat doel wordt namelijk 'LPT refresh' meegeleverd, en ik ben blij dat het eindelijk werkt. Er bestaat een USB-versie van dit apparaat, en tot voor kort wenste ik dat ik die maar had gezocht. Sinds de problemen echter van de baan zijn, ben ik alleen maar blij dat het de paralelle poort-versie is. Ten eerste omdat het mijn USB-bus ontlast (geluidskaart zit daar al op), en ten tweede omdat het oerstabiel blijkt te zijn.

In gebruik
De gewone huis tuin en keuken patchbay functionaliteit is aanwezig en erg gemakkelijk in gebruik. Met de software teken je namelijk naar believen verbindingen tussen ingangen en uitgangen. Je kan de data van een synth bijvoorbeeld opsplitsen en naar alle mogelijke uitgangen doorsturen. Wil je aan die data de data van een ander apparaat toevoegen? No problem, en no limits! Je tekent wat je wil, en hij doet het. Zit er in de inkomende of uitgaande data iets wat je niet wil, bijvoorbeeld Autosense, MIDI timecode of sysex? Dan kan je dat eruit filteren, per aansluiting en zelfs per MIDI channel. Het omleggen van MIDI channels behoort ook tot de mogelijkheden. En dan zijn er nog de pedaal-aansluitingen en de rotary controllers. Elk daarvan kan naar wens MIDI data uitsturen over individuele kanalen, en gemengd worden met een van de inputs. Een feauture waar ik nog geen gebruik van maak zijn de patches.

Wat betekent dit in de praktijk? Ik wijzig geen MIDI instellingen meer op m'n afszonderlijke apparaten. Alle synths blijven altijd local off, waardoor er geen geluid uitkomt zolang de timepiece afstaat. Een van de timepiece setups die ik gebruik, zorgt er immers voor dat elke synth z'n uitgestuurde MIDI data onmiddelijk terugkrijgt op z'n MIDI ingang, waardoor alles toch normaal functioneert. Een soort van massieve MIDI thru, zeg maar. Daardoor kan ik m'n synths bespelen als de pc afstaat (de timepiece staat wel aan), zonder dat ik ze weer op local on moet zetten. Da's een enorme kopzorg minder! Wanneer ik dan ga sequencen op pc, dan zorgt mijn sequencer echter voor MIDI thru, dus in een tweede setup schakelde ik de meeste MIDI Thru verbindingen in de Timepiece uit, wegens overbodig geworden.

In elk van de setups blijft de tempo data van m'n R-8 naar alle andere apparaten gaan. Alle andere data van de R-8 filter ik weg, want ik heb bijvoorbeeld niks aan de noot-info ervan. Hierdoor kunnen de arpeggiators van de AN1x en die van de Z1 echter wel automatisch syncen aan het tempo van de R-8.

De ongebruikte ingang 6 op de timepiece stuur ik zowiezo ook door naar alle uitgangen. Ik gebruik die ingang om de pedaal data te versturen, en da's erg handig want zo heb ik maar één pedaal nodig voor al m'n synths.

Verder komt het datafilter me erg goed van pas om m'n nukkige Promega 3 mee in te tomen. Die heeft namelijk geen idee van wat 'local off' betekent, want de gemotoriseerde faders beginnen in local off tegen te wringen. Ze wijzigen namelijk nog steeds de locale data, terwijl ze diezelfde data verzenden en even later nog eens terugkrijgen over MIDI! Ondertussen is de fader al enkele millimeters verder geduwd, de daarnet gestuurde data komt terug, en de motor schiet in actie om enkele millimeters terug te springen. En dat doet hij dan ook of ik nu duw of niet... De oplossing is eenvoudig: ik filter de slidergegevens weg op de uitgang naar de Promega. De signalen worden nog steeds door de promega verstuurd, daardoor kan ik ze ook opnemen natuurlijk, maar ze gaan niet meer naar hem terug. Opgelost!

De MIDI interface is zoals gezegd, erg stabiel. Elk van de ingangen en uitgangen is in alle audioprogrammas individueel bruikbaar. De data die de computer verstuurt, wordt bovendien gemengd met de bestaande routings die ik in de timepiece setup heb vastgelegd. Zelfs als de pc sysex aan 't versturen is, blijft mijn pedaal data uitsturen naar alle machines die ik wil. Ook sysex gaat zonder problemen, hoewel...

Minpunten
Geen - tenzij je net zoals ik een Korg Z1 bezit. De driver voor Pc heeft namelijk een erg specifieke bug: de Pc verstaat de sysex van de Z1 verkeerd. Daardoor kan je in principe geen controller data opnemen of afspelen, of memory dumps doen. Begrijp het niet verkeerd: het apparaat zelf heeft absoluut geen problemen met de sysex van de Z1! Enkel de driver voor windows... Als je echter creatief bent, en over een geluidskaart met een vrije MIDI i/o beschikt, dan doe je het volgende. Patch de geluidskaart naar de timepiece en terug. Vervolgens patch je -in de timepiece- de Z1 door naar de geluidskaart. Als je dan communicatie wilt tussen de Pc en de Z1, gebruik dan in de software de MIDI interface van je geluidskaart - en niet die van de timepiece. De timepiece zal alle communicatie tussen je geluidskaart en de Z1 perfect doorgeven, dat kan hij wel. Zolang je de Z1 maar niet rechtstreekt via de MOTU driver aanspreekt. Met alle andere apparaten gaat het echter perfect.

De genoemde problemen met de paralelle poort moet ik hier ook vermelden. Ik weet dat het aan nalatigheid ligt, maar gebruiksvriendelijk kan ik de installatie niet noemen. Toch kan ik hier makkelijk mee leven, het is een kleine moeite voor zo'n groot gemak.

Conclusie
Dit apparaat verbaast me steeds meer door z'n mogelijkheden en flexibiliteit. Ik ben namelijk van al m'n MIDI troubles af, en doe zelfs dingen waarvan ik niet dacht dat het ooit mogelijk zou zijn. Handig, betrouwbaar en zelfs relatief goedkoop: de paralelle poort-versie moet je kunnen vinden voor minder dan 200 Euro.

Ik hoop dat deze review voor iedereen duidelijk was, maar helaas: ik ben niet in staat om alles te voorzien. Daarom is alle feedback welkom, evenals alle vragen. Ik zal m'n best doen ze te beantwoorden. Als je dit apparaat hebt en je zit met problemen of tips, laat dan zeker iets weten.
 
Met dank aan Eclectus voor de overtuigende review, heb ik nu sinds vanavond ook een MOTU Timepiece AV, de parallelle variant dus.

Installeren was na het instellen van de printerpoort en het nog even snel wat in de hardware device manager van Windows klikken vrij snel en aardig probleemloos verlopen, je moet wel netjes alle stappen die je doet in de gaten houden.

Timepiece AV werd na installatie meteen herkend, en ik kon direct aan het patchen.
Heb nog geen testjes met synch en sys-ex gedaan, maar mijn bevindingen zullen nog wel volgen :)

Tot zover, een zonnetje!:okdan:
 
OPGELET!

OPGELET!

Vorige week, bij het aanzetten van de Timepiece AV, merkte ik opeens dat alle instellingen weg waren! Wat was er aan de hand? De batterij voor het interne geheugen was plat, zonder voorafgaande waarschuwing !

Let dus op als je hiermee live wil gaan: ofwel steek je eerst een nieuwe batterij alvorens je gaat touren (CR 2032, verkrijgbaar in de supermarkt), ofwel neem je een backup van je configuratie mee op een pc, mac of laptop.

Openschroeven is eenvoudig: gewoon het vijsje aan de linker- en rechterkant eruitvijzen met een phillips-schroevendraaier en je bent klaar. De batterij is er trouwens makkelijk uit te halen met de punt van een zakmes, de nieuwe batterij kan je erin 'klikken' zonder tools.
 
Toevallig heb ik vanavond ook de batterij van mijn MOTU MTP AV vervangen, omdat-ie het allemaal niet zo best meer onthield. Het vreemde is dat de manual zegt: draai het standaardwindow weg, doe 'em uit, doe 'em na minimaal 30s weer aan; als hij op het standaardwindow staat, moet je de batterij vervangen. 30 seconde haalde de mijne nog wel, maar 1 dag uitstaan al niet meer. Niet echt practisch...

Anyway, batterij vervangen, dus hopelijk heeft-ie er nu geen last meer van. Gelukkig kun je de instellingen opslaan via ClockWorks.
 
nog zoiets raars met de MTP AV.

low latency recording in combinatie met midi gaat altijd goed, BEHALVE als je Clockworks onder windows open zet. dan stopt je opname met een latency error. Reken maar fijn op buffergroottes van 512 en 1024... heb gemaild voor een oplossing maar nog niets gehoord van tech support.
 
Ik heb ook een vraag alias mededeling:

de parallelkabel voor de iets oudere MTP's begint aardig exotisch te worden. Ik heb er een in een winkel, en een online gekocht, en ze zijn beide niet goed; nr 1 is (achteraf) een Null-modemkabel en de andere een vage niet-werkende datakabel, terwijl ik dacht een parallel D25 F - D25 M kabel te kopen. M.a.w. verkopers weten ook niet wat het is (da's tegenwoordig allemaal USB, meneer - voel ik me dus gelijk 40 jaar ouder)
Ik heb trouwens wel een werkende kabel, van slechts 1,5 m, terwijl ik toch zo'n 3m wil overbruggen.

Weet één van jullie nog een betrouwbare en kundige kabelboer?

Cécil

NB de batterij blijkt ook leeg, maar da's een eitje, zogezegd
 
en de andere een vage niet-werkende datakabel, terwijl ik dacht een parallel D25 F - D25 M kabel te kopen

Zal wel scsi zijn dan waarschijnlijk.

Gelukkig zijn 25p sub-D stekkers en multikabels wel nog gewoon verkrijgbaar, dus je kunt altijd nog even zelf solderen.
 
ach, ik denk dat de gemiddelde computer niet erg deskundig personeel heeft lopen. zou eerder zo'n kabel via marktplaats oid proberen te verkrijgen. printerkabel is niet zo lastig te vinden dacht ik... alleen in de winkel? nee
 
alleen in de winkel? nee

MediaMarkt heeft ze gewoon liggen hoor, dus ze zijn ook in de winkel nog wel gangbaar. Probleem is alleen dat ze niet altijd volledig (genoeg) bedraad zijn voor toepassingen anders dan een printer.
 
Koop zeker geen scsi kabel. Dit is een gewone huis-tuin en keuken paralelle kabel. Alles wat kan dienen om een paralelle printer aan een pc te koppelen kan in princiepe hiervoor ook gebruikt worden. (Tenzij ik me vergis?)
 
Ik wil zeker niet vervelend doen, maar iets dat in feite de verbindingscentrale in je studio is, daar ga je toch niet op bezuinigen? Die Edirol heeft USB, da's al een wat jonger verbindingsformaat; voor je printerpoort zul je misschien even moeten graven als je een nieuwe computer gaat kopen, want daar zitten ze niet echt vaak meer op.

Ik heb ook behoorlijk moeten bloeden voor m'n Midexen en het spul vertikt 't als er geen computer aan staat (heb er geen adapters voor), maar ik heb 't met een AMT geprobeerd en dat was geen lolletje in Cubase.

Overigens wel :okdan: dat je zo'n uitgebreide review schrijft :).
 
ik heb 't aan onze systeembeheerder gevraagd en die zegt dat er wel degelijk verschil (lees: geen of nauwelijks zichtbaar verschil) is tussen parallelkabel. Het zit vaak in de bedrading...volledig of onvolledig.

maak je geen zorgen ik weet vrij precies wat ik nodig heb.

'parallel D 25 M -> D 25 F volledig bedraad'
online nog wel te koop voor 3,95 + 3,50 btw + 12,50 verzendkosten...f*cking oplichters
 
juist,.

ik zie een parallelle verbindingscentrale als MTP AV nou niet als bezuinigen. en waarom zou je 400 euro meer besteden aan iets met usb met dezelfde functionaliteit als het parallelle verhaal?

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik wil zeker niet vervelend doen, maar iets dat in feite de verbindingscentrale in je studio is, daar ga je toch niet op bezuinigen? Die Edirol heeft USB, da's al een wat jonger verbindingsformaat; voor je printerpoort zul je misschien even moeten graven als je een nieuwe computer gaat kopen, want daar zitten ze niet echt vaak meer op.

Ik heb ook behoorlijk moeten bloeden voor m'n Midexen en het spul vertikt 't als er geen computer aan staat (heb er geen adapters voor), maar ik heb 't met een AMT geprobeerd en dat was geen lolletje in Cubase.

Overigens wel :okdan: dat je zo'n uitgebreide review schrijft :).

+ sluit me aan bij eclectus' post hier een paar regels lager :)
 
Laatst gewijzigd:
ach....ik heb ook een AMT8 :D
 
Goh, 'bezuinigen'... Ik las meermaals dat de timepiece AV de rolls-royce van de MIDI patchbays / interfaces is. Dat was voor mij 'voldoende' :D
 
Ja, maar 't is toch wel zonde als je 'm niet zomaar aan een nieuwere laptop of computer kan hangen omdat er geen LPT meer op zit. Wat dat Rolls betreft; daar moet ik je gelijk in geven, ze zien er puik uit :).

Het kan overigens ook zijn dat ik met een ander ding van MOTU in de war ben; van welk jaar is deze precies?
 
Heb er even de manual bijgehaald, en die vermeldt het jaar 1996.

Overigens wel :okdan: dat je zo'n uitgebreide review schrijft :).

Dank, erg leuk om te horen!
 
Origineel geplaatst door Cecil
ik heb 't aan onze systeembeheerder gevraagd en die zegt dat er wel degelijk verschil (lees: geen of nauwelijks zichtbaar verschil) is tussen parallelkabel. Het zit vaak in de bedrading...volledig of onvolledig.

maak je geen zorgen ik weet vrij precies wat ik nodig heb.

'parallel D 25 M -> D 25 F volledig bedraad'
online nog wel te koop voor 3,95 + 3,50 btw + 12,50 verzendkosten...f*cking oplichters

Ik heb een werkende kabel; het doosje vermeld RS232 extension (to extend parallel devices)
En ik maar denken dat RS232 een serieel protocol was...
 
Origineel geplaatst door Cecil
Ik heb een werkende kabel; het doosje vermeld RS232 extension (to extend parallel devices)
En ik maar denken dat RS232 een serieel protocol was...

Bizar, want RS232 is een serieel protocol.
 
ja zie je...

nu ja, het werkt als een trein :biertje:
 
Back
Top