MIDI afhandeling op multi I/O audio interface (MOTU 828 MKIII)

dvdlei

Nieuwkomer
Lid sinds
26 januari 2002
Berichten
17
Ik vraag mij af of er iets in het algemeen bekend is over de kwaliteit van MIDI afhandeling op audio interfaces die zegmaar meerdere (8+) audio kanalen kunnen afhandelen.
Reden van de vraag is de problemen die ik heb met relatief eenvoudige MIDI afhandeling binnen mijn MOTU 828 MKIII. Het lijkt alsof het apparaat enorm snel corrupte MIDI data genereert.

Setup is eenvoudig:
Keyboard (Local control uitgeschakeld) -> MOTU MKIII -> Cubase (midi kanaaltje) met output direct weer terug naar MIDI -> Keyboard.

Als ik speel krijg ik binnen de kortste keren hangende of zelfs random noten.
Ook als ik een softsynth probeer aan te sturen heb ik hetzelfde probleem.
Dit heb ik kunnen reproduceren op twee verschillende pc's met verschillende firewire chipsets (om dat ook maar weer uit te kunnen sluiten)

Mijn keyboard (Yamaha Motif ES 8) heeft vanzich zelf ook een USB MIDI poort, en wanneer ik deze gebruik om de MIDI informatie m'n sequenser / softsynth in te krijgen gaat alles prima zonder enig probleem.

Als ik een simpele 2 kanaals interface gebruik merk ik dat de MIDI afhandeling daarbij ook eigenlijk altijd veel stabieler is zonder dit soort gekke problemen.

Uiteindelijke vraag is: wat mag ik verwachten van een MIDI poort op een professionele multi-channel geluidskaart? Het lijkt wel of alle resources naar de audio-afhandeling gaan en er dus weinig aandacht is gegeven aan de correcte MIDI afhandeling. Herkent iemand dit, en heeft iemand links naar websites waar dit onderzocht / bevestigd wordt?
 
Beetje vreemde redenering. Misschien heeft die Motu gewoon een defect, of is het een driver issue, of een midiloop, of...

Midi zou gewoon moeten werken, dure bak of niet.
 
Dit is getest en gereproduceerd met verschillende MIDI kabels die in andere setups prima werken. MIDI loops is uitgesloten. Uiteraard laatste drivers van MOTU gebruikt.
 
Imiddels heb ik dit in de winkel kunnen reproduceren met andere synths en andere midi-kabels aangesloten. Ook nadat we de MOTU hebben vervangen door een andere nieuw uit doos bleef dit probleem zich voordoen.

Misschien heb ik mijn vraagstelling in de openingspost wat vaag gemaakt. Concreet ben ik op zoek naar mensen die soortgelijke problemen hebben (gehad). Ik ben ook erg benieuwd of dit zich misschien alleen op pc's voordoet en dat bij mac wel goed zou gaan. Graag jullie reactie.
 
Ik heb dit laten zien door inderdaad ook mijn laptop mee te nemen. Er was geen tijd meer om het testen op de mac die in de winkel stond dus dat gaan we in de komende week nog proberen.
 
Ik kan me eerlijk gezegd nauwelijks voorstellen dat de motu er zo'n janboel van zou maken, zelfs twee verschillende exemplaren. Het lijkt me eerder een driver issue. Afwachten wat die mac doet dan maar..
 
Dat ben ik met je eens. Het zou toch te idioot zijn als dit een hardware matig probleem zou zijn wat zich op meerdere apparaten voordoet! Dat zou eigenlijk niet mogen kunnen. Zelf heb ik ook sterk m'n twijfels over de driver, en probeer dan ook alles uit te sluiten op software / driver gebied. Ben nog net niet in de gelegenheid geweest om m'n hele pc schoon te vegen en met een clean-install te testen, maar dat gaat ook nog komen. Daarnaast is het natuurlijk erg interessant wat er gebeurt in combinatie met een mac. Wordt vervolgd..
 
Back
Top