Roland 1980 RSS CPE-800/VCA-800 problemen..

N871

Ingeburgerd
Lid sinds
9 Maart 2012
Berichten
62
Locatie
Antwerpen
Hallo iedereen,

ik heb zonet een Roland RSS CPE-800 gekocht met VCA-800 uit 1980. Voor de mensen die dit product niet kennen:

met de CPE-800 kun je urenlang slider-movements opnemen, de opgenomen automatisaties worden uitgestuurd
via een 24-pin poort aan de achterkant. 15 kanalen heeft hij dus 15 pinnen ervan zijn in gebruik, op elke pin wordt 0v-10v uitgestuurd.
Je kan hem dus gebruiken om zelf 15 lfo's te programmeren en naar modular stuff te sturen, als je daar een kabel voor maakt.

Origineel wordt hij gebruikt met de VCA-800, deze amplifier ontvangt via dezelfde connector aan de achterkant de 15 voltages van de CPE-800 en gebruikt deze

om de volumes aan te passen van 15 kanalen. De 15 ins en outs zitten allen aan de voorkant.

op mijn foto's zie je links de CPE-800 en rechts de VCA-800

De CPE-800 powert, maar geeft veel informatie op de display, glitcht duidelijk, geen idee wat er aan de hand is. Alle leds flikkeren, vaak voor 2-3 minuten en dan bevriest hij..
dit is een complex device, misschien beter om het eerst even over de VCA-800 te hebben.

De VCA-800 is een simpeler device, je hebt 15 in- en uitgangen op de front, en achteraan ontvangt hij voor elk kanaal een CV voltage. 0v = stilte, 10v is maximum volume.
Ik heb de 5v source van een arduino een keertje verbonden met 1 van de borden in de VCA-800 en er is geluid, de VCA-800 lijkt te werken. De arduino heeft ook een 3.3V source en had gehoopt
dat de klank dan iets zachter zou zijn met deze source, maar dat lijkt niet echt het geval..

Ook is het zo dat de geluidskwaliteit slecht is en het volume laag, steeds wanneer ik hem uitzet gaat het volume nog heel even naar omhoog en hoor je ook dat de kwaliteit plots veel beter is,
maar een seconde later sterft de klank uiteraard weg. Lijkt een probleem aan de power supply. Zou bij de CPE-800 ook het geval kunnen zijn.

Roland heeft echter nooit een service manual gemaakt. Als hier mensen zijn die er eentje hebben zou dat geweldig zijn, maar dat verwacht ik niet, ze zijn heel zeldzaam.
Ik zou willen beginnen met het meten van de voltages op het power supply board, waarschijnlijk zijn deze 15v -15v, maar heb geen idee, weet iemand hoe/waar ik deze moet meten?
Er zijn enkele mensen in Amerika die er eentje hebben, als ik beter weet waar alles te meten valt, kan ik hen aanschrijven om het eens met een werkende te vergelijken.

Het power supply board van de VCA moet ik nog verwijderen voor betere foto's,
maar op de CPE zie je alles duidelijk op de foto...tenzij dit board zich in die kleine metalen kooi rechts bevindt...

alle hulp is sowieso super welkom, want het ziet er momenteel niet erg fraai uit. Het zou geweldig zijn als ik hem ooit werkende krijg.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • CPE en VCA.jpeg
    CPE en VCA.jpeg
    236,2 KB · Bekeken: 258
  • CPE vanbinnen 2.jpeg
    CPE vanbinnen 2.jpeg
    236,4 KB · Bekeken: 177
  • CPE vanbinnen.jpeg
    CPE vanbinnen.jpeg
    203,2 KB · Bekeken: 184
  • VCA open.jpeg
    VCA open.jpeg
    215,5 KB · Bekeken: 193
Het zou geweldig zijn als ik hem ooit werkende krijg.

Gaaf project, 'k ga dit met interesse volgen. Had deze modellen nog niet eerder gezien.

Nodeloos te zeggen dat dit waarschijnlijk wel een lastige klus zal zijn.
Afhankelijk van wat je er uiteindelijk voor toepassing voor in gedachten hebt zal het zeer waarschijnlijk ook simpeler/kleiner/robuuster/goedkoper kunnen, maar hej, dat had je zelf natuurlijk ook al lang bedacht. Wie weet gaat het je puur om te kick ? Geldig!

Ik las hier iets over het gebruik van opto-isolators in de VCA's, da's niet gangbaar, benieuwd hoe ze dat hebben gedaan.... stapsgewijs kortsluiten van een weerstandladder?
Of is het een continue VCA-verloop?


Heb je Roland (NL/Benelux) al benaderd? Hele tijd terug er ooit eens contact mee gehad en ze deden echt hun best bepaalde obscure info boven water te krijgen.
 
Roland heeft bevestigd dat er nooit service notes gemaakt zijn ... ...
(Ableton + DC coupled audio interface geeft ook snel 15 programmeerbare lfo's...maar wil het uiteraard 'the vintage way' ; )

hier is meer info over de opto-isolators (zie bijlage)
 

Attachments

  • Screen Shot 2021-08-24 at 14.04.57.png
    Screen Shot 2021-08-24 at 14.04.57.png
    236,8 KB · Bekeken: 173
idd, ik was een belangrijk stukje vergeten, komt er vlak na in de manual, zie bijlage.
 

Attachments

  • Screen Shot 2021-08-24 at 14.47.50.png
    Screen Shot 2021-08-24 at 14.47.50.png
    181,6 KB · Bekeken: 153
Ah OK!

Interessant te zien dat ze (toevallig?) op 127 steps uitkomen, dat zou meteen lekker mappen op een MIDI-CC.

Maar goed, da's de controller - de VCA zelf is nog steeds staploos, dus kan alsnog & zonodig in het opto-segment meteen een hogere resolutie aan (of volledig continue).

De gedachte aan een Rube Goldberg machine dient zich aan, I love it.
("een complex apparaat dat een zeer eenvoudige opgave onnodig langzaam, indirect en omstandig uitvoert")

... maar destijds (40 jaar terug) lagen de kaarten natuurlijk wat anders.
 
ja, dit was een eerste apparaat dat automatisering mogelijk maakte tegen een betaalbare prijs, deze prijs was ongeveer die van een Jupiter-8.
Maar ze hebben er amper van verkocht. Wel spectaculaire lightshow hoor in het donker... : D leds hebben allemaal andere kleur.
 
Naam van dit product in Compu-editor, computers waren nieuw in instrumenten :) Je ziet deze 'Compu' ook verschijnen bij de eerste preset synths als de Promars (Compuphonic), en de CR-5000/8000/78/800 (Compu-rhythm) drum machines waar je je eigen pattern kon maken, CM-802 (compu-sync), CM-810 (Compu-synth)
 
Back
Top